OK OK!Foei! Niet steeds dat 'jullie', 'jullie, jullie,,,,,,. Ik en vele anderen hier doen hun uiterste best om Christenen zo respectvol te benaderen. Misschien reageerd niet iedereen even beleefd en vriendelijk, maar daarom hoef je niet steeds 'jullie' te zeggen, als één iemand iets zegt wat je niet bevalt
Helemaal mee eens. Vrijheid (o.a van godsdienst) is een hoog (zo niet hoogste) goed. Maar af en toe krijg ik het gevoel dat men hier vind dat men onderdrukt wordt door de gelovigen. Voor mij is dat slechts lachwekkend.Ongetwijfeld, ik heb christelijke vrienden en kennissen die mij volledig het recht op mijn mening gunnen. Toch is er in landen waar één religie domineert en geen sprake is van scheiding tussen kerk en staat, vrijwel altijd sprake geweest van onderdrukking
Helemaal mee oneens. Ik vind dat je niet op wetenschappelijke basis can concluderen dat God niet bestaat. En dat denken de heren van 'God bestaat niet' wel te doen. Daar ben ik tegen. Ze voldoen niet aan de criteria die de wetenschap aan zich zelf stelt (o.a. kritiek.) Alleen daarom is het programma al niet wetenschappelijk. Daarnaast komen er wetenschappers die iets zeggen over het bestaan van God. Dit is al genoemd niet (wetenschappelijk) mogelijk. Ook heb ik hier verschoillende keren gehoord dat bij bijvoorbeeld ID de wetenschapp-ers zich bij hun vakgebied moeten houden, hoewel die grenzen vaag zijn omdat sommige gebieden natuurlijk overlappingen vertonen. Hier gebeurt het zelfde. Nee ik geloof dat God en wetenschap elkaar niet uitsluiten, maar ze moeten zich ook niet met elkaar bemoeien.Volgens mij is het bij jou automatisch onwetenschappelijk, zodra er wordt getwijfeld aan het bestaan van God
Nee, daar stoor ik me niet aan. Soms stoor ik me wel eens aan een programma van de EO omdat ze nogal stellig zijn. maar iedereen weet dat ze een christelijke omroep zijn en daarom zijn zulke uitspraken niet vreemd. Het zou pas vreemd gaan worden als de EO allerlei beweringen gaat maken over de wetenschap (en dan vooral ongefundeerd)Stoor je je ook aan EO programma's waarin wordt verteld over sprekende ezels, drijvende bijlen, stokken die in slangen veranderen, water dat in bloed veranderd, rottende lijken die opstaan, en waarbij er van uit wordt gegaan dat deze dingen echt gebeurd zijn?
Wat is nu wetenschappelijker?
Ik denk dat ik hiermee mijn doel heb bereikt.Misschien dat hersenonderzoeker Swaab wel eens dingen iets te stellig zegt, want we kunnen immers niet bewijzen dat Jeanne d'Arc epileptisch was. Naar wat we over haar weten vertoonde ze wél de uiterlijke verschijnselen er van. Maar dat hij die dingen misschien iets te stellig zegt, is geen reden om zijn verhaal over temporaalkwab epilepsie naar de prullenbak te verwijzen als zijnde onwetenschappelijk. Dat is te gemakkelijk.
Al moet ik wel zeggen dat ik dit programma gewoon provocatie vind en het daarom belachelijk vind. Uiteraard mag het gewoon uitgezonden worden en kijk ik gewoon niet meer.
Dit wist ik niet. Ik ga het eens bij de voorganger neerleggen. Kijken wat hij daar over te zeggen heeft.Wat grappig dat je dit voorbeeld noemt. Inderdaad, eigenlijk had men dit voorbeeld helemaal niet moeten noemen, want er zijn redenen waarom ik dit verhaal zowieso ongeloofwaardig vind.
handelingen 9:7 7 En de mannen, die met hem over weg reisden, stonden verbaasd, horende wel de stem, maar niemand ziende.
Handelingen 22:9 En die met mij waren, zagen wel het licht, en werden zeer bevreesd; maar de stem Desgenen, Die tot mij sprak, hoorden zij niet.
Ik twijfel er niet aan dat dit zo is. Dit wil ook niet ontkrachten. Ik geloof dat Dhr. Swaab hier heel veel verstand van heeft. Maar het wil niet zeggen dat alle religieuze grootheden uit de geschiedenis hieraan hebben geleden. En dat is toch wat ik in het programma beweerd hoor.De strekking is dat deze aandoening, evenals andere hersenaandoeningen, hallucinaties en waandenkbeelden kunnen produceren die voor de belever uiterst realistisch over komen. Probeer dat liever te ontkrachten dan je te focussen op dergelijke voorbeeldjes
My point exactly!die soms wellicht iets te stellig worden gebracht of in sommige gevallen misschien helemaal niet van toepassing zijn.
Daar ben ik blij om. Niet dat ik het methet partijprogramma (het levensbeschouwelijke gedeelte) eens zal zijn, maar in iedere democratie dient een ieder vertegnwoordigd te kunnen zijn. Daarnaast blijft de balans dan beter. Iedere vorm van extremisme is onwenselijk, van welke kant dan ook.Agnostici/atheïsten zijn doorgaans mensen die niet zo snel iets gaan doen in geörganiseerd verband, maar gezien de huidige religietrend, geknabbel aan scheiding van kerk en staat door sommige politici en problemen met uitheemse religies, etc.. zal hier in de toekomst verandering in komen
Ik ben blij met de gematigde toon in dit bericht. Dit is het niveau dat mij aanspreekt. Niet met elkaar eens, maar wel op argumenten discusseren.De EO heeft soms best wel goede programma's. En niet alles gaat over religie
Zoals gezegd is dit een hele klus, omdat er heel veel over vrouwen staat in de bijbel. Ik zal mijn best, maar ik moet het je tegoed houden.Wat betreft het vrouwenstandpunt; probeer het eens. Ik ben erg benieuwd of jij deze teksten zo kunt uitleggen dat ze niet betekenen dat vrouwen onderdanig, onderworpen moeten zijn aan de man, dat ze wél mogen spreken in de kerk, etc
Nee, ik kan het me zelfs levendig indenken. Maar, zoals ik eerder zei, denk ik dat wetenschap en geloof niet teveel moeten mixen. Levensbeschouwing zal altijd in iedere activiteit terugkomen bij ieder mens, dus het is niet makkelijk om objectief te zijn. Toch moeten we dat proberen. 1ding waar we het waarschijnlijk niet over eens zullen zijn is dat ik denk dat ook d atheisten onder de invloed van de levensbeschouwing staan, waardoor ook het wetenschappelijk oordeel daardoor beinvloed wordt. Objctiviteit is dus in absolute zin niet mogelijk.Maar begrijp je nu écht niet waarom sommigen het niet aannemen dat zombies, sprekende ezels, stokken die in slangen veranderen, etc... niet bestaan? Vind je dat onredelijk
Ik wens u allen een fijne dag verder
Gegroet