Je meisjesnaam behouden na huwelijk, goed of niet?

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Primaat schreef:De vrouwen die hun eigen naam hebben gehouden zijn misschien wat zelfverzekerder, een domme trien daarentegen zal niet ineens meer salaris toegewezen krijgen als zij haar meisjesnaam houdt.
Dat vind ik inderdaad ook behoorlijk discutabel. Ik kan me slecht voorstellen dat de naam die je kiest van invloed is op je kansen op de arbeidsmarkt.
Ik heb trouwens zelf, heel ouderwets, de naam aangenomen van mijn man toen ik trouwde. Ik heb daar nooit nadelen van ondervonden, en nog nooit een afwijzing gekregen bij een sollicitatie maar ben altijd gewoon aangenomen. What's in a name. Het gaat toch vooral om kwaliteiten. En zelfverzekerd overkomen heeft ook al niets te maken met de naam die je voert, maar met je houding en het vermogen om jezelf te kunnen verkopen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

fbs33 schreef:
Sararje schreef:Beiden in goed overleg wat mij betreft fbs.
Dáár meng ik mij niet in!
Hoewel ik wél besmuikt zou kunnen lachen over al die achter hun oren krabbende ambtenaren die zich over zo'n (mogelijk) probleem buigen (in mijn fantasie :lol: )
volgens mij is het wettelijk nog altijd zo, tot op heden dat een kind uit een huwelijk ontstaat, standaard de naam van de vader krijgt. Is het een zoon, de oudste uit het gezin, mag hij naast de naam van de vader ook de naam van de moeder aannemen...
dus de boer-jansen.
Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Tegenwoordig mag je kiezen Biajas, dus ook de naam van de moeder kan worden aangenomen, alleen zullen alle volgende kinderen deze naam ook moeten gaan voeren. Dus per kind wisselen is niet toegestaan.
Keuze van de achternaam
Tegenwoordig mogen ouders in Nederland bij hun eerstgeboren kind kiezen voor de familienaam van de vader of de moeder. Kinderen van ongehuwde ouders of geregistreerde partners kunnen alleen de naam van de vader krijgen als deze het kind juridisch heeft willen en kunnen erkennen. Latere kinderen krijgen dezelfde achternaam als hun oudste broer of zus.

Als ouders niet kiezen krijgen de kinderen van gehuwde ouders automatisch de naam van de vader. Kinderen van ongehuwde ouders of geregistreerde partners krijgen automatisch de naam van de moeder.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_namenrecht
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Kitty schreef:Het item is hier niet zozeer wat moet mogen, want het is gewoon allemaal mogelijk. Het gaat er hier om wat het meest gewenst wordt geacht.
Eigen naam houden. Zeker en vast.
In het vroeger meest katholieke land van Europa, Spanje namelijk, is de toestand altijd zo geweest. Wettelijk en wel.
Minderjarige kinderen dragen BEIDE achternamen aanmekaar. Zo is zwart op wit duidelijk wie vader en moeder is.... en was (in voorkomend geval)
Bij meerderjarigheid gaan ze met één naam verder, maar daar weet ik de truuk niet meer vanbuiten...
Overigens is dit in Belgie nu OOK zo, wetelijk ligt dat vast: je HOUDT (verplicht) je eigen naam. Enkel: de kinderen krijgen steeds wel alleen de naam van de vader. Ik vind het Spaanse systeem het meest evenwichtige.

Groet
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is in Nederland altijd wel zo geweest dat je voor officiële documenten je eigen naam behield.

Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Kitty schreef:Het is in Nederland altijd wel zo geweest dat je voor officiële documenten je eigen naam behield.
Even mijmeren.
Los van al het wettelijke...
Ken jij één enkel geval waarin na huwelijk de man prompt zijn naam liet vallen en die van zijn vrouw aannam ? En dat instanties vragen: mag ik ook je "jongensnaam" even Aub?

:D
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nee Willem, ik ken ze niet :lol:

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Kitty schreef:Nee Willem, ik ken ze niet :lol:
Ja, ik ken wel zo´n geval, betrof een überfeministische jongen. (ging dus nog een heel stuk verder dan "wij zijn zwanger" ](*,) )
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Sararje schreef:
Kitty schreef:Nee Willem, ik ken ze niet :lol:
Ja, ik ken wel zo´n geval, betrof een überfeministische jongen. (ging dus nog een heel stuk verder dan "wij zijn zwanger" ](*,) )
Dus, het éne aspect bestaat (superzeldzaam) , maar het andere, het sociale kader, (mag ik ook je "jongensnaam" even Aub? ) ontbreekt.
NIEMAND gaat er namelijk zomaar van uit dat een man de naam van zijn vrouw ZOU kunnen gebruiken.
Terwijl bijna iedereen er van uitgaat dat dat bij de vrouw gebruikelijk is.

Wij hebben overigens nog héél veel wettelijke hervormingen nodig vooraleer de theoretische man-vrouw gelijk, partners gelijk etc etc... ook keiharde realiteit is.
Bijvoorbeeld: de notie "gezinshoofd".
Die moet mijns inziens niet aangepast worden (zoals men gedaan heeft...) maar kortweg verdwijnen ! Door ze te laten verdwijnen erkent men impliciet dat de twee 'ouders' onverdeeld gelijkwaardig zijn. Zelfs 'administratief'... :shock:
(Nota: Belgisch referentiekader)
Koerdi
Contacteer:

Bericht door Koerdi »

Een probleem van een achternaam maken vind ik laag gezocht. Je trouwt met iemand, omdat je je leven wilt delen met diegene. De wereld er bewust van maken dat jullie samen door het leven gaan. Een achternaam is geen onderwerp om je druk over te maken. Er dingen achterzoeken is gewoon té feministisch en té seksistisch.

(Ps; ben van het vrouwelijke geslacht)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Mijn vrouw en ik hebben gewoon onze eigen eigen achternamen. Onze kinderen dragen de achternaam van de moeder. Dat vrouw én kinderen vroeger de achternaam kregen van de man, was omdat vrouwen vroeger voor bescherming en levensonderhoud afhankelijk waren van mannen. Tegenwoordig, in de moderne maatschappij is dit minder van toepassing.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

wie welke naam neemt is een kwestie van keuze.
moet iedereen individueel bepalen rekening houdend met nationale wetgeving.

wat is eigenlijk het punt van discussie?
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

appelfflap schreef: wat is eigenlijk het punt van discussie?
Nu, dat is nogal duidelijk: de startvraag van Kitty natuurlijk ! :D
appelfflap
Banned

Re: Je meisjesnaam behouden na huwelijk, goed of niet?

Bericht door appelfflap »

Kitty schreef: Wat vindt men er hiervan? Is het goed dat gehuwde vrouwen hun meisjesnaam blijven dragen?
bedoel je dit Willem? ik vind het nogal raar en vooral vaag.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Deze vraag werd zo gesteld in het blad Onze Taal, naar aanleiding van het antwoord, dat lezers kunnen opsturen, volgt neem ik aan een soort van uitslag hoe de lezers daarover denken. Naar aanleiding daarvan leek het me grappig om eens te horen hoe er hier over gedacht werd. Het is duidelijk dat hier de overgrote meerderheid vindt dat ieder dat gewoon zelf moet uitmaken. Uiteraard kun je van vrijdenkers nauwelijks anders verwachten. Ik ben benieuwd of deze mening gelijk loopt met die van de lezers van Onze Taal. Die uitslag duurt even. Maar stel dat die verrassend afwijkt, zal ik die hier tzt ook plaatsen.

(daarnaast was het topic Cultuur nog zo leeg, maar dat terzijde 8) )

Plaats reactie