Morphy schreef:Dit forum is een platform voor gelijkgestemden, in het "ergste" geval kom je in een discussie iemand tegen die je beeld verrijkt zodat je tot een andere visie komt.
Wat heet gelijkgestemd? Ik lees graag mee op dit forum (nadat ik het recent ontdekte), merk dat de discussies me wat teveel tijd kosten, maar de lol zit wmb niet in het vinden van bevestiging.
Wat ik wel aardig vind hier, en wat ik op andere fora echt vééél minder meemaak, is een hoge mate van tolerantie voor het feit dat niet iedereen gelijkgestemd is. In het "ergste" geval lees ik bijdragen waarvan ik denk, ja, ach, daar zal wel een of andere frustratie achter zitten, maar wat geeft het. In het beste geval, en dat vind ik veel boeiender, aangezien je de slechte gevallen gewoon kan overslaan, lees ik bijdragen die me opnieuw laten nadenken, die me confronteren met mijn eigen opvattingen en de (on)houdbaarheid daarvan, en die me iets laten zien van de denkwereld van anderen.
Zijn er ook mensen die andere fora bezoeken, bv. marokko.nl of maroc.nl waar mensen komen die uit naam van de islam spreken? Waar het wordt toegejuicht dat westerse soldaten sterven in een islamitisch land? Of zoeken we alleen de veiligheid op door met gedachtengoed-delers te kunnen overleggen?
Als ik alleen de veiligheid van gelijkgestemden zocht, zou ik een 1-persoons-forum moeten beginnen. Geef mij maar de onveiligheid van mensen die iets anders denken/menen/weten/geloven dan ik.