Rauwer (documentaire)

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Re: Rauwer (documentaire)

Bericht door Fenomeen »

Als vrijdenker houden wij ons allemaal aan het advies van het door mij geliefde Voedingscentrum:
Voor volwassenen geldt het advies om niet meer dan 6 gram zout, ofwel 2,4 gram natrium per dag binnen te krijgen. Voor kinderen varieert dat tussen de 1 en 6 gram, afhankelijk van de leeftijdsgroep.

Te veel zout kan de kans op ziekten vergroten. Dat geldt voor iedereen, maar vooral voor mensen met overgewicht en ouderen.
Dan wordt dan toch al gauw alfalfa ipv toastjes met kaas.

Tevens eten wij geen pindakaas meer.
Dat kan niet meer volgens de wetenschap, op dat punt had de rauwmevrouw gelijk, dat moet ik eerlijk toegeven.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Fish schreef:Als rauw beter voor ons was hadden we wel, net als herkauwers, naast onze maag nog een net, boek en lebmaag. :)
Een drogreden Fish. Er is nogal een verschil tussen de verteerbaarheid van diverse planten(delen). Gras eten mensen doorgaans niet, zelfs rauwvoedseleters niet.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

vegan-revolution schreef:
Fish schreef:Als rauw beter voor ons was hadden we wel, net als herkauwers, naast onze maag nog een net, boek en lebmaag. :)
Een drogreden Fish. Er is nogal een verschil tussen de verteerbaarheid van diverse planten(delen). Gras eten mensen doorgaans niet, zelfs rauwvoedseleters niet.
Gemalen graszaad smaakt anders goed in de vorm van een volkorenbammetje, hoewel dat ook levensgevaarlijk blijkt te zijn.
Gras is voor de meer gevorderde herkauwer. Wellicht ontstaat er een nieuwe ondersoort homo sapiens die loeiend communiceert. :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
vegan-revolution
Superposter

Tsja, er bestaan uiteraard planten(delen) die schadelijk voor de menselijke gezondheid kunnen zijn. Ik zou zelf nooit op het idee gekomen zijn om graszaad van gazongras te eten. Je hebt grassen in vele soorten en sommige grassen worden overladen met pesticiden, dus dan lijkt mij het eten van graszaad sowieso af te raden. Zonder die pesticiden lijkt mij dat die giftigheid van graszaad niet voor alle grassoorten opgaat, aangezien allerlei eetbare graansoorten ook tot de grassen behoren en die voor zover ik weet niet zeer schadelijk zijn (althans niet op korte termijn). Dus ik ben wel benieuwd, doctorwho, welke grassoorten jij kent waarvan het graszaad volgens jou giftig is (een schimmel als moederkoren die je op sommige graansoorten aan kunt treffen is uiteraard giftig, maar zoiets bedoel je neem ik aan niet) en waar je die wijsheid vandaan hebt. Voor lijders aan Coeliakie is het eten van allerlei soorten glutenhoudende granen uiteraard ongewenst.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik zie nog niet dat iemand die zwaar werk (of duursport) doet op rauwkost kan leven?

Hier is een tabel waarin staat hoeveel calorieën per 50 gr rauwe groente.

http://www.wijvallenaf.nl/CalorieenTabel/Groenten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier een tabel hoeveel calorieën bij diverse werkzaamheden:

http://www.modifast.nl/nl/home/sport-en-bewegen/-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Een bouwvakker verbruikt ongeveer 2100 calorieën per dag (op zijn werk), moet hij niet 's avonds nog wat aan sport doen.
Gaat hij nog een uurtje hard lopen komen er nog 650 calorieën bij.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
vegan-revolution
Superposter

Fish, noten hebben een redelijk hoge caloriedichtheid.

Hier een lijst met veganistische atleten.

Kijk verder hier eens naar :

Hier dan nog hoe Francis Kenter, de moeder van Tom, het een en ander beleeft :

vegan-revolution
Superposter

doctorwho schreef:Leestip wat is nu gezond van Martijn Katan.
Ik heb hier alvast een voorproefje van zijn inzicht en zijn bevindingen bekeken :

Interessant.

Hier een interview met Martijn Katan :

In gesprek met Professor Katan: ‘Zuivel, fruit en het ontbijt staan op een te hoog voetstuk’

Ook interessant.

De volgende uitspraak uit dat interview vond ik veelzeggend :
Veel wetenschappers worden betaald door het bedrijfsleven. Dat lijkt voordelig maar het zet de onafhankelijkheid onder druk. En daar betalen we een hoge prijs voor. We hebben daarmee de betrouwbaarheid aangetast. Niet alleen de wetenschappers, maar ook de notarissen en andere notabelen moesten de markt op en hebben daarmee hun onschuld verloren.
En dan nog iets waar ze bij de VVD wat van kunnen leren :
Als nu iemand beweert: ‘Spruitjes zijn goed tegen haaruitval’, en dat klopt niet met een goedgekeurde claim, dan hangt de verkoper. Maar iemand moet ze ophangen. En dat is de VWA, de Voedsel- en Waren Autoriteit, en dat betekent meer ambtenaren. Meer inspecteurs, meer laboranten, meer mensen die bepalen waar de prioriteiten liggen. Maar als je alleen maar minder ambtenaren wilt, dan komt hier dus niks van terecht.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

De naam Martijn Katan ziet er voor mij vreemd uit omdat ik mijn eigen achternaam zelden zo zie. Ik werd trouwens een tijdje geleden gebeld door een stel franstalige Belgen die mj in slecht Nederlands vroegen of ik een lezing wilde komen geven :lol:, het bleek zelfs lastig om hen uit te leggen dat ik niet was wie ze wilden hebben voor hun lezing.

Ik vind trouwens die Francis Kenter er niet echt gezond uit zien voor iemand van 55 jaar oud. Nog steeds niet echt overtuigend.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Vilaine schreef:Thuisonderwijs blijkt volgens meerdere onderzoeken niet tot slechter onderwijs te leiden. Vaak vormen zich toch kleine klasjes van gelijkdenkenden, waar verschillende ouders of ingehuurde geloofsgenoten les geven in hun specialiteit.
Het eerste klopt, dat zou dan ook het uitgangspunt voor de overheid moeten zijn.
Maar dat samenwerkingsverbanden voor thuisonderwijs altijd een verzameling van gelijkdenkenden is, lijkt me pure speculatie. Zelfs over het nut van thuisonderwijs is het maar de vraag of ze hetzelfde denken.
Op O.de I. zijn ze ook dol op thuisonderwijs. En dat toont precies aan, waarom m.i. verwerpelijk is.
Wie of wat is O. de I.?
De reden is de kinderen weg te houden van "verderfelijke" ideeën. Een kind wordt weggehouden van een pluriforme samenleving en opgevoed in een monocultuur met maar één waarheid, die van de ouders, c.q. van de sekte/groep.
In de motivatie van sommige ouders zal dit meespelen, ook in het geval van Francis Kenter, maar voor veel ouders die voor thuisonderwijs kiezen gelden andere motieven. Maar zelfs als het gaat om een geval als de Kenters dan vraag ik me af wat voor overheid je voor je ziet die pluriformiteit wil opleggen aan burgers die daar niets in zien? Wie zegt dat kinderen in een meer monoculturele omgeving zich niet goed zouden kunnen ontplooien? Pluriformiteit als ideaalbeeld is toch evengoed ideologie?

Overigens gaf ik al aan dat thuisonderwijs in Nederland in principe niet wordt toegelaten tenzij je kunt aantonen dat er geen school van je levensbeschouwelijke keuze in de buurt is. Los van dat je je kunt afvragen of de rauwe leefstijl niet ook een vorm van levensbeschouwing is, vind ik het idioot dat de keuze van thuisonderwijs voor iedere ouder niet gewoon via de vrijheid van onderwijs geregeld is. Je kind zal maar richting een sprong voor de trein worden getreiterd in een omgeving met zeer weinig goede scholen. Of je kind zal maar hoogbegaafd zijn en zich stierlijk vervelen op een voor hem/haar veel te lichte school.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Blues-Bob schreef:Ik denk dat het belangrijk is 2 verschillende dingen te zien.
1. De zaak omtrent het weg blijven van een schoolinstituut, terwijl dat moet
2. De zaak omtrent het eten.

Zaak 1 is waarvoor de beste jongen ondergedoken zit. Ernstig als zo met wetgeving omgegaan wordt als dit gezin dat doet.

Zaak 2 geeft de raad van Kinderbescherming in de documentaire aan dat het gezin wel onder toezicht staat, maar dat niet belang van het kind niet gediend was met uit-huis-plaatsing, in de situatie zoals die op dat moment was mbt het eten.
Punt is ook dat de jongen al lang onder toezicht staat en de uitplaatsing pas in gang is gezet na de commotie in de media. Maw nadat we collectief onze afkeer via de social media hebben duidelijk gemaakt over dat gekke mens met haar vieze groene drankjes. Deze uithuisplaatsing heeft dan ook iets van een virtueel volksgericht.

Maar ingaand op de twee zaken: In zaak twee is te weinig belastend materiaal gevonden. Tom is te kort voor zijn leeftijd en verder vermoed de dietiste tekorten die niet daadwerkelijk zijn aangetoond. Tja, dat is ook magertjes.
Zaak één is duidelijk in strijd met de wet en de uithuisplaatsing gaat dan ook primair om het verzuimen van de leerplicht. Maar de jongen krijgt onderwijs, al is het niet binnen een school, laat ze eerst eens onderzoeken of dat aan de normen voldoet.
Daarbij kwam die Francis op mij over als heel passief agressief. Mensen die haar zaakje bevestigen werden erg nabij gehouden, mensen die er tegen in gaan zijn in haar beleving volgens mij "vijandig" (is mijn perceptie). Of het kenmerkend is voor de vrouw weet ik niet, maar ik vond de scene met de advocaat waarin ze vraagt: "is dat jouw beeld van mij? Neen toch?" waarop het stil blijft en advocaat het wegwimpelt met het "grapje" "wil je een eerlijk antwoord of..." typerend. De houding en gelaatsuitdrukking van mevrouw tijdens de stilte sprak boekdelen, maar dat kan mijn perceptie zijn. Kwam dat ook zo op jullie over?
Ja, hier en daar had ik last van kromme tenen. Mijn bezwaar tegen de commotie en de uithuisplaatsing is echter dat je een kind niet bij zijn moeder kan weghalen omdat die op beeld een bepaald negatief imago uitstraalt.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Mariakat schreef:
Cluny schreef:Rauw! eters zijn bijna vanzelfsprekend principieel veganist.
Het gaat alleen over rauw dacht ik, maar ze leven van groenten, fruit en noten.
Dan moeten ze ook principieel veganist zijn.
Want waarom anders geen rauwe vis en filet americain?
Gerookt vlees is in feite ook rauw.
Ik hoor ook niet ook niet over kaas, boter en eieren.
Dat het raw-dieet per definitie veganistisch is, is een misverstand. Je hebt ook raw-dieters die rauw vlees en vis eten. Dat wordt meestal Paleo-dieet genoemd. (of Paleo-raw, want je hebt ook paleo's die wel verhitten) Het is wel zo dat de meest raw-eters in Nederland en Belgie veganistisch zijn. In die kringen is het de laatste jaren nogal een hype om rauw (of semi-rauw) te gaan eten.
Daardoor lijkt het misschien zo, maar in de VS heb je ook nogal wat paleo-dieters.
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

vegan-revolution schreef:
Vilaine schreef:Je kunt je afvragen of een dieet waarbij je supplementen moet slikken nu zo gezond c.q. volwaardig is.
Mèt die supplementen (die dan dus óók bij het dieet horen) mogelijk wèl. Ik slik B12-supplementen voor de zekerheid. Ik ken ook getuigenissen (of ze waar zijn weet ik niet) over mensen die van baby af aan veganistisch gezond volwassen zijn geworden. De gewoonte was om gegeten wortels niet goed te wassen en in de grond waarin de wortels groeien zou dan vitamine B12 zitten.
ik ken die getuigenissen ook, maar geloof ze net zo min als de verklaringen van kankerpatienten die zichzelf genazen door met zuivel en vlees te stoppen. (ook een bekende uit de vega-mythologische canon)
Wetenschappelijk staat het vast dat je B12 alleen uit dierlijke producten opneembaar is.
Vilaine schreef:Hoe zouden we er over denken, als een moeder heilig gelooft in Lou de palingboer en haar kind thuis houdt van school en verbiedt met andere kinderen om te gaan , omdat hij dan geplaagd wordt en wellicht 'verkeerde' gedachten krijgt. (Maar verder misschien heel gezond eet).
Die vergelijking kun je inderdaad maken. Toch is er denk ik wel een verschil tussen het opdringen van aantoonbare wilde fantasieën en een houding waar mogelijk een kern van waarheid in zit en een poging om je kind te onttrekken aan de slecht-voedsel-terreur. De verantwoordelijk van een ouder behelst immers ook de gezondheid van een kind. Het kan zijn dat de moeder van Tom met haar ideeën over voeding de plank volkomen misslaat, maar zo heel duidelijk is dat mijns inziens nog niet.[/quote]

Het is heel simpel. Als vegetarier(waaronder ik veganisten ook reken) heb je je dieet al verschraald door vlees, vis en zuivel grotendeels of helemaal uit je dieet te schrappen. Aangezien de mens het vooral moet hebben van variatie is het dus zaak voor vegetariers om zoveel mogelijk gevarieerd te eten. Door een rauw dieet ga je nog verder schrappen in je dieet. Veel zaken zoals granen, aardappels etc vallen dan af omdat verhitting daar van belang is. Aardappels zijn zonder verhitting giftig. Die verdere verschraling van je dieet kan niet anders dan een aanslag op je gezondheid zijn. De weinige onderzoeken wijzen dit ook uit. Geconstateerd zijn oa. broosheid vd botten, bij vrouwen het stoppen van menstruatie en ondergewicht.
ik heb het onderzoek niet bij de hand, maar wil dit nog wel opzoeken.
R.J. Hoffmann
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

vegan-revolution schreef:Fish, noten hebben een redelijk hoge caloriedichtheid.

Hier een lijst met veganistische atleten.
]
Zijn deze atleten steroïden vrij?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jinny

Bericht door Jinny »

Buiten de speculaas over steroïden, aanleg speelt ook een grote rol.
En door genetische variatie zal de een een dieet van rauw voedsel beter verteren dan de ander.
Net als de een alle dagen Mc vreet kan verteren en een ander er binnen een jaar aan kapot gaat.
vegan-revolution
Superposter

Demiurg schreef:Wetenschappelijk staat het vast dat je B12 alleen uit dierlijke producten opneembaar is.
Dat is bezijden de waarheid. B12 wordt geproduceerd door bepaalde bacteriën die niet persé een dierlijke gastheer nodig hebben. Er hoeft dus alleen maar een gunstige voedingsbodem voor deze bacteriën gemaakt te worden en die hoeft niet dierlijk te zijn. De opneembaarheid van de op deze wijze geproduceerde B12 is al decennialang een wetenschappelijk feit.
Demiurg schreef:Aardappels zijn zonder verhitting giftig.
Het gekke is dat ik een Spaanse veganist heb leren kennen die al tientallen jaren rauwe aardappels at. Verder leek hij kerngezond en was hij beresterk. Andere veganisten, waaronder ik, verbaasden zich daarover, aangezien die giftigheid van rauwe aardappels ook bij ons bekend was. Mogelijk is de uitwerking van dat gif dan niet zo sterk of althans niet bij iedereen.
Plaats reactie