Blues-Bob schreef:Ik denk dat het belangrijk is 2 verschillende dingen te zien.
1. De zaak omtrent het weg blijven van een schoolinstituut, terwijl dat moet
2. De zaak omtrent het eten.
Zaak 1 is waarvoor de beste jongen ondergedoken zit. Ernstig als zo met wetgeving omgegaan wordt als dit gezin dat doet.
Zaak 2 geeft de raad van Kinderbescherming in de documentaire aan dat het gezin wel onder toezicht staat, maar dat niet belang van het kind niet gediend was met uit-huis-plaatsing, in de situatie zoals die op dat moment was mbt het eten.
Punt is ook dat de jongen al lang onder toezicht staat en de uitplaatsing pas in gang is gezet na de commotie in de media. Maw nadat we collectief onze afkeer via de social media hebben duidelijk gemaakt over dat gekke mens met haar vieze groene drankjes. Deze uithuisplaatsing heeft dan ook iets van een virtueel volksgericht.
Maar ingaand op de twee zaken: In zaak twee is te weinig belastend materiaal gevonden. Tom is te kort voor zijn leeftijd en verder vermoed de dietiste tekorten die niet daadwerkelijk zijn aangetoond. Tja, dat is ook magertjes.
Zaak één is duidelijk in strijd met de wet en de uithuisplaatsing gaat dan ook primair om het verzuimen van de leerplicht. Maar de jongen krijgt onderwijs, al is het niet binnen een school, laat ze eerst eens onderzoeken of dat aan de normen voldoet.
Daarbij kwam die Francis op mij over als heel passief agressief. Mensen die haar zaakje bevestigen werden erg nabij gehouden, mensen die er tegen in gaan zijn in haar beleving volgens mij "vijandig" (is mijn perceptie). Of het kenmerkend is voor de vrouw weet ik niet, maar ik vond de scene met de advocaat waarin ze vraagt: "is dat jouw beeld van mij? Neen toch?" waarop het stil blijft en advocaat het wegwimpelt met het "grapje" "wil je een eerlijk antwoord of..." typerend. De houding en gelaatsuitdrukking van mevrouw tijdens de stilte sprak boekdelen, maar dat kan mijn perceptie zijn. Kwam dat ook zo op jullie over?
Ja, hier en daar had ik last van kromme tenen. Mijn bezwaar tegen de commotie en de uithuisplaatsing is echter dat je een kind niet bij zijn moeder kan weghalen omdat die op beeld een bepaald negatief imago uitstraalt.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann