Rauwer (documentaire)

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Rauwer (documentaire)

Bericht door vegan-revolution »

Vilaine schreef:Je kunt je afvragen of een dieet waarbij je supplementen moet slikken nu zo gezond c.q. volwaardig is.
Mèt die supplementen (die dan dus óók bij het dieet horen) mogelijk wèl. Ik slik B12-supplementen voor de zekerheid. Ik ken ook getuigenissen (of ze waar zijn weet ik niet) over mensen die van baby af aan veganistisch gezond volwassen zijn geworden. De gewoonte was om gegeten wortels niet goed te wassen en in de grond waarin de wortels groeien zou dan vitamine B12 zitten.
Vilaine schreef:Maar ik denk, dat het bij Tom gaat om het totaal plaatje. Moeder gedraagt zich sektarisch.
Dat sowieso. Maar of het voor Tom's lichaam en/of hersenen persé schadelijk is was even mijn vraag.
Vilaine schreef:Hoe zouden we er over denken, als een moeder heilig gelooft in Lou de palingboer en haar kind thuis houdt van school en verbiedt met andere kinderen om te gaan , omdat hij dan geplaagd wordt en wellicht 'verkeerde' gedachten krijgt. (Maar verder misschien heel gezond eet).
Die vergelijking kun je inderdaad maken. Toch is er denk ik wel een verschil tussen het opdringen van aantoonbare wilde fantasieën en een houding waar mogelijk een kern van waarheid in zit en een poging om je kind te onttrekken aan de slecht-voedsel-terreur. De verantwoordelijk van een ouder behelst immers ook de gezondheid van een kind. Het kan zijn dat de moeder van Tom met haar ideeën over voeding de plank volkomen misslaat, maar zo heel duidelijk is dat mijns inziens nog niet.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Jinny

Bericht door Jinny »

Wel lijkt mij duidelijk dat ze met haar sektarisch gedrag haar kind een gezonde sociale omgeving onthoud.
En dat zou volgens mij reden kunnen zijn om in te grijpen.
vegan-revolution
Superposter

Jim schreef:Wel lijkt mij duidelijk dat ze met haar sektarisch gedrag haar kind een gezonde sociale omgeving onthoud.
En dat zou volgens mij reden kunnen zijn om in te grijpen.
Dat aspect staat inderdaad los van de voedingskeuze op zich. De omgang met veel leeftijdsgenoten heeft zo zijn voordelen. Waarschijnlijk heeft hij wel omgang met leeftijdsgenoten, maar waarschijnlijk niet zo intensief als een "normaal" schoolgaand kind. De vraag die dan rijst is of omgang met minder kinderen dan normaal echt schadelijk is voor Tom's sociale ontwikkeling.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik vermoed van wel, plus de moeder die sektarisch is, reden om hem eventueel uit de omgeving weg te halen en een betere plek te geven.
Bijkomend voordeel, beter voedsel. :D
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Ik vind het vreemd dat er vanuit gegaan wordt dat Tom geen sociale contacten heeft. In de documentaire heeft hij voor zover ik kan zien een vriendin en is hij bv ook gekleed als een hippe puber.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
vegan-revolution
Superposter

Jim schreef:Ik vermoed van wel, plus de moeder die sektarisch is, reden om hem eventueel uit de omgeving weg te halen en een betere plek te geven.
Meer kwantiteit is niet altijd meer kwaliteit. Maar mogelijk is de jongen lid van allerlei verenigingen, waardoor zijn sociale ontwikkeling er niet al te zeer onder lijdt.
Jim schreef:Bijkomend voordeel, beter voedsel. :D
Dat laatste is voor mij niet duidelijk.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ja, dat verwachte ik al. (voedsel en Vegan-Revolution)

En wat betreft lid zijn van verenigingen, ik weet het niet in dit specifieke geval, maar uit ervaring kan ik vertellen dat kindertjes met zulke moeders ook geen verenigingen frequenteren.
De financiële middelen zijn vaak onvoldoende bij een ouder gezinnen waar er alleen een moeder is.
En door het kind op een vereniging te plaatsen raak je de controle over je kind kwijt.

Verder weet ik niets over de persoonlijke situatie van het kind, maar ik verwacht dat de beroepsgroep van windsurfer er strakjes nog een knappe auto van overhoud.
Maar dat is allemaal speculaas natuurlijk.
Jinny

Bericht door Jinny »

vegan-revolution schreef:
Jim schreef:Zalwel, mijn kinderen eten gezond en de oudste is domweg lang.
Zonder patat om de dag enzo.
Of cola.
Gewoon alle dagen aardappelen en groenten, gekookt.
Ze eten niet vleesloos neem ik aan?
Btw, mijn jongste eet het zelfde voedsel als mijn oudste en is kleiner en fijner gebouwd.
De lengte kan dus onmogelijk aan het voedsel liggen, maar meer aan de genetische aanleg.
Die door voldoende gezond voedsel tot aan de genetische bepaalde maxima benut wordt.
40 - 40 - 20
Koolhydraten - eiwitten - vet
Het recept voor een gezond leven hebben ze mij getracht wijs te maken.
Toevallig de verdeling die hier ter plaatse zo ongeveer in het menu zit.
vegan-revolution
Superposter

De verklaring voor hoe Tom groeit kan dus deels ook genetisch zijn.
Jinny

Bericht door Jinny »

Kan, maar als een dokter aan de hand van een onderzoek, en dat vermoed ik iets aan de hand vh verhaal, verklaard dat de knul een lengte heeft die bij ondervoeding hoort, dan denk ik dat het genetisch potentieel niet geheel benut wordt.
vegan-revolution
Superposter

Ik zou de onderbouwing van de stelling dat het alleen maar met ondervoeding te maken kan hebben wel eens willen zien.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ons spijsverteringsstelsel is niet ingericht op dusdanige vertering van rauwe groenten dat aanwezige voedingsstoffen ook daadwerkelijk in het lichaam komen. Koken of anderszins verhitten zorgt ervoor dat de celwandjes stukgaan en de opname van voedingsstoffen mogelijk wordt. Moeilijker is het niet.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
vegan-revolution
Superposter

De vraag is dan of het persé noodzakelijk is om planten tot 100 graden Celcius te verhitten om de celwandjes te breken. Als het voor jou niet zo moeilijk is, doctorwho, dan kun jij ons waarschijnlijk haarfijn vertellen waar de temperatuurgrens ligt om celwandafbraak bij planten te bewerkstelligen. Mainstream-rauwvoedseleters verhitten hun voedsel tot 45 graden Celcius. Is dat voldoende of onvoldoende om celwanden van planten af te breken? Jij mag het zeggen, doctorwho.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 22 dec 2012 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Jinny

Bericht door Jinny »

Die honderd graden is dan ook meer om ziektekiemen te doden Vegan.
Jij weet dat ook wel, daar ben jij intelligent genoeg voor.
vegan-revolution
Superposter

Jim schreef:Die honderd graden is dan ook meer om ziektekiemen te doden Vegan.
Jij weet dat ook wel, daar ben jij intelligent genoeg voor.
Uiteraard, alleen is dat naast de kwestie, Jim, want sla verhitten we ook niet tot 100 graden, maar eten we gewoon rauw. Ben jij ooit bijna aan de ziektekiemen die op rauwe sla zitten bezweken?
Plaats reactie