Rauwer (documentaire)

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Rauwer (documentaire)

Bericht door Maria »

vegan-revolution schreef:Hier nog het dit jaar verschenen artikel in Scientific American over de anatomie van primaten in relatie tot het dieet :

Human Ancestors Were Nearly All Vegetarians
vegan-revolution schreef:
Fish schreef:Leeuwen eten ook 'rauw'. :wink:
Dat is meer richting het paleo-dieet. Rauw is inderdaad niet een synoniem voor veganistisch.
Ik ben de laatste tijd hierover helemaal gesesorienteerd. #-o
Op dit forum verschijnen de laatste tijd steeds meer gegevens van dieet profeten, die hun eetgedrag wetenschappelijk het meest verantwoord vinden.

Wat aten onze voorouders nu vlg. al deze mensen, die het allemaal schijnen te kunnen weten?

- Jagers verzamelaars waren die nu ineens vegetariër?
- Verzamelaars aten ineens geen graszaden meer.
- Of juist wel veel vlees, het waren tenslotte jagers, maar ze hadden nog geen vuur, waardoor ze te taai vlees en onverteerbare rauw groen moesten laten staan.
- Primaten zijn vegetariërs?
Behalve dan als ze honger hebben, en/of primaten uit andere groepen over de vloer komen.
Insecten schijnen ze ook dol op te zijn.

Zijn het niet allemaal cherry pickers, mensen, die groepen en hun gedrag vanuit de hele prehistorie bekijken, hun gegevens van uit alle plaatsen van de wereld halen en er uit halen voor wat voor hen te gebruiken is .
En dat dan solitair promoten als wetenschappelijk bewezen feiten?

Met al deze linken krijg ik nu de neiging dit alles maar op de schop te gooien. :lol: :lol:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Als iedereen rauw gaat eten krijgen we dan niet een geweldig methaangas probleem? :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Mariakat,

Mensen zijn opportunisten en het lijkt mij logisch dat er gegeten werd wat voorhanden was. Zat je aan zee dan stonden er schelpdieren op het menu. En als er kersen waren werden deze gegeten. Denk niet dat bij makkelijk verkrijgbaar eiwit uit schelpdieren toch maar voor brandnetelblaadjes en boomschors gekozen werd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Mariakat schreef:
- Jagers verzamelaars waren die nu ineens vegetariër?
Lijkt mij niet, het ging er om dat onze voorouders voor de jager-verzamelaar geen vlees zouden eten?
Mariakat schreef:- Verzamelaars aten ineens geen graszaden meer.
Ik zie geen reden waarom ze dat niet zouden doen, voedzaam en redelijk makkelijk te bemachtigen.
Mariakat schreef:- Of juist wel veel vlees, het waren tenslotte jagers, maar ze hadden nog geen vuur, waardoor ze te taai vlees en onverteerbare rauw groen moesten laten staan.
De film Quest For Fire gezien Maria?
Ik heb hem op DVD maar je kan hem ook op Youtube bekijken.
Niet zo best van kwaliteit maar je krijgt een mooie indruk hoe het er toen aan toe ging. :wink:
Het lijkt mij logisch dat de eerste mensachtigen al snel doorhadden wat vuur voor ze kon betekenen, en in Afrika was vuur geen probleem, blikseminslag en vulkaan uitbarstingen genoeg.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Mariakat schreef:En dat dan solitair promoten als wetenschappelijk bewezen feiten?
Volgens mij gaat het niet zover dat er "wetenschappelijk bewezen feiten" geclaimd worden. Het is meer theoretiseren over hoe het geweest zou kunnen zijn. Een mens is een omnivoor, zoveel lijkt mij redelijk aannemelijk gemaakt te kunnen worden. Tot waartoe je je dan als mens qua voeding kunt beperken zonder tekorten op te lopen is dan een vraag die je dan kunt stellen.

Het menu voor astronauten op Mars zal waarschijnlijk geheel veganistisch worden. Het is namelijk vrij onhandig om een hele veestapel in een raket vanaf de aarde mee naar Mars te moeten verhuizen.

Zie Vegan Menu On Mars en NASA's Advanced Food Technology Project.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

vegan-revolution schreef:Een mens is een omnivoor, zoveel lijkt mij redelijk aannemelijk gemaakt te kunnen worden.
Precies.
Tot waartoe je je dan als mens qua voeding kunt beperken zonder tekorten op te lopen is dan een vraag die je dan kunt stellen.
Gelukkig hebben mensen in deze tijd de mogelijkheid om kennis op te doen over wat werkelijk gezond is, aan te schaffen wat nodig blijkt, bijprodukten te nemen, daar waar misschien een nutritie deficientie is.
Ik heb het idee, dat het bij jou niet aan deficienties zal schorten vanwege je dieet.

Dat mensen voedingstekorten hebben geldt zeker niet alleen voor mensen, die bewust een paar produkten uit hun dieet weglaten en verder niet weten waar ze mee bezig zijn.
Het geldt voor heel veel mensen, die maar eten wat gemakkelijk is en wat in de plaatselijke super te koop is, liefst de goedkope produkten, wat groente en fruit en vlees betreft, om ook maar koek of snoep te kunnen kopen.
Volgens mij gaat het niet zover dat er "wetenschappelijk bewezen feiten" geclaimd worden. Het is meer theoretiseren over hoe het geweest zou kunnen zijn.
Het gevaar zit in het feit dat mensen met slechte voedingsgewoonten en weinig kennis, maar met beginnende klachten hier en daar terecht komen op dit soort sites waarna willekeurige dieet goeroes geloofd worden.
Ik heb het dan ook niet over zg. wat filosoferen over voedsel, maar over sites waar heel bewust gesteld wordt, wat zij vinden wat goed is voor de mens en dan met uit hun verband gerukte wetenschappelijke artikelen aankomen zonder deze te plaatsen in tijd en ruimte.

Zoals de één, die zegt, dat we vegetariër waren ooit en de ander zegt, dat we nooit (tarwe)granen aten en weer een ander, dat ongekookt het meest gezonde is, omdat we in de prehistorie ook niet kookten.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fish schreef: De film Quest For Fire gezien Maria?
Ik heb hem op DVD maar je kan hem ook op Youtube bekijken.
Niet zo best van kwaliteit maar je krijgt een mooie indruk hoe het er toen aan toe ging. :wink:
Lijkt me interessant en hij staat nu in mijn favvos.
Het lijkt mij logisch dat de eerste mensachtigen al snel doorhadden wat vuur voor ze kon betekenen, en in Afrika was vuur geen probleem, blikseminslag en vulkaan uitbarstingen genoeg.
Ze kenden zeker het vuur als een grote kracht.
Wisten zeer waarschijnlijk ook al hoe ze vuur konden bewaren, door permanent hout te laten branden, voor ze vuur konden maken op het moment, dat zij dat zelf wilden.
Met stukjes hout, maar de vuursteen bracht weer een geweldige vooruitgang.
Ik weet niet hoeveel tijd daaroverheen is gaan, maar deze volgorde is toch tekenend, voor een al sterk groeiende intelligentie.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Mariakat schreef:Het gevaar zit in het feit dat mensen met slechte voedingsgewoonten en weinig kennis, maar met beginnende klachten hier en daar terecht komen op dit soort sites waarna willekeurige dieet goeroes geloofd worden.
Dat is inderdaad het tragisch lot van te weinig kritisch ingestelde mensen. Eigenlijk treed hier eenzelfde mechanisme in werking als wanneer men achter een godsdienstautoriteit aanloopt of om het even welke andere veronderstelde autoriteit.
Mariakat schreef:Ik heb het dan ook niet over zg. wat filosoferen over voedsel, maar over sites waar heel bewust gesteld wordt, wat zij vinden wat goed is voor de mens en dan met uit hun verband gerukte wetenschappelijke artikelen aankomen zonder deze te plaatsen in tijd en ruimte.
Er is op het internet inderdaad veel ongenuanceerde humbug te vinden.
Mariakat schreef:Zoals de één, die zegt, dat we vegetariër waren ooit en de ander zegt, dat we nooit (tarwe)granen aten en weer een ander, dat ongekookt het meest gezonde is, omdat we in de prehistorie ook niet kookten.
Dat zijn inderdaad allemaal maar aannames die ten onrechte als waarheid geponeerd worden.

Uiteindelijk maakt het vermoedelijk niet zoveel uit hoe mensen vroeger aten om te bepalen waarmee je als mens (redelijk) gezond in leven kan blijven.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

vegan-revolution schreef: Uiteindelijk maakt het vermoedelijk niet zoveel uit hoe mensen vroeger aten om te bepalen waarmee je als mens (redelijk) gezond in leven kan blijven.
Inderdaad met de kennis en mogelijkheden van nu is het raar om het dieet van je voorouders na te volgen. Je kam trouwens op enkel melk en aardappelen al goed overleven.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Hoe gaat het tegenwoordig met de onvolgroeide brainwashpuber?
Ik zou het niet weten.
Wel vond ik deze facebook supportpagina nog.
Voorlopig voor mij even genoeg irritatie.
https://www.facebook.com/FrancisKenterT ... portpagina" onclick="window.open(this.href);return false;
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Plaats reactie