Rauwer (documentaire)

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Demiurg
Diehard

Re: Rauwer (documentaire)

Bericht door Demiurg »

Vilaine schreef: Overigens ben ik het met V-R eens, dat je ook zonder vlees 'bourgondisch' kunt leven. Wijn is tenslotte ook een natuurproduct en kaas, nou vooruit, wel dierlijk, maar wel zo lekker bij de wijn. En rauwkost voor de warme maaltijd is wel weer heerlijk en gezond.
Grappig dat je wijn voorop stelt in een bourgondisch leven zonder vlees. Ik wil verder gaan, ook zonder vlees vis en alcohol kun je nog steeds lekker eten.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ik wil nog een klein stapje verder gaan.
Geen alcohol, helemaal geen dierlijke producten, geen specerijen en koffie, geen tarwespul en geen verhit of anderszins bewerkt voedsel.
En natuurlijk alleen voedsel uit je eigen achtertuin natuurlijk.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jinny

Bericht door Jinny »

En dan komt het punt dat niet iedereen een achtertuin groot genoeg heeft om het gezin het hele jaar door te voeden.....
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Demiurg schreef:
vegan-revolution schreef:
Demiurg schreef:Wetenschappelijk staat het vast dat je B12 alleen uit dierlijke producten opneembaar is.
Dat is bezijden de waarheid. B12 wordt geproduceerd door bepaalde bacteriën die niet persé een dierlijke gastheer nodig hebben. Er hoeft dus alleen maar een gunstige voedingsbodem voor deze bacteriën gemaakt te worden en die hoeft niet dierlijk te zijn. De opneembaarheid van de op deze wijze geproduceerde B12 is al decennialang een wetenschappelijk feit.
Je hebt het over kunstmatig geproduceerd B12, ik heb het over voeding. Er zijn geen plantaardige bronnen voor opneembare B12. (ook de B12 in Spirulina, dat lang als alternatief rondzong in veganistische kringen blijkt niet opneembaar)
Je hebt een vreemde definitie van voeding. Als ik tomaten in een kas kweek is dat dan ook geen voeding?

Naar mogelijk voor mensen geschikte B12 (dus niet-analogen) in niet-dierlijke organismen wordt nog steeds onderzoek gedaan. Een redelijk overzicht van allerlei wetenschappelijke onderzoeken in dit verband tref je hier aan. De onderzoeksresultaten geven niet altijd een eensluidend beeld. Zo schijnt bijvoorbeeld chlorella nog steeds een twijfelgeval te zijn. Nader onderzoek is dus nog nodig.

Sommige niet-vegetariërs die menen dat dierlijke voeding een garantie vormt voor het voorkomen van een B12-tekort (wat niet waar is) lopen wat dat betreft meer risico dan veganisten die voortdurend alert zijn op een mogelijk B12-tekort.

In het artikel B12 deficiency: a silent epidemic with serious consequences wordt nader in gegaan op geconstateerde B12-tekorten.
However, B12 deficiency is far more common than most health care practitioners and the general public realize. Data from the Tufts University Framingham Offspring Study suggest that 40 percent of people between the ages of 26 and 83 have plasma B12 levels in the low normal range – a range at which many experience neurological symptoms. 9 percent had outright deficiency, and 16 percent exhibited “near deficiency”. Most surprising to the researchers was the fact that low B12 levels were as common in younger people as they were in the elderly.

That said, B12 deficiency has been estimated to affect about 40% of people over 60 years of age. It’s entirely possible that at least some of the symptoms we attribute to “normal” aging – such as memory loss, cognitive decline, decreased mobility, etc. – are at least in part caused by B12 deficiency.

Why is B12 deficiency so under-diagnosed?

B12 deficiency is often missed for two reasons. First, it’s not routinely tested by most physicians. Second, the low end of the laboratory reference range is too low. This is why most studies underestimate true levels of deficiency. Many B12 deficient people have so-called “normal” levels of B12.
Gezien het geringe percentage vegetariërs (ongeveer 3%) onder de bevolking (die vaak juist wèl op hun B12 letten), moet er dus een substantieel deel van de niet-vegetariërs zijn met een B12-tekort.

Dus het is heel goed mogelijk dat de rauwvoedsel-mevrouw het wat dit betreft véél béter doet dan een of andere fastfood-nitwit.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Demiurg schreef:
Grappig dat je wijn voorop stelt in een bourgondisch leven zonder vlees. Ik wil verder gaan, ook zonder vlees vis en alcohol kun je nog steeds lekker eten.
Best mogelijk maar de lijst lekkere zaken die je dan moet missen is wel erg lang.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Het kan best zonder, maar als je net aan een heerlijke Medoc zit, dan valt het niet mee dat niet als eerste te noemen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Het valt me op dat veel mensen 'genieten' associeren met overdaad of zo groot mogelijke keuzevrijheid. Terwijl ik vermoed dat overdaad echt genieten juist afvlakt. Waarmee ik niet ontken dat je niet van je Medoc zou kunnen genieten.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Als alles wordt herleid tot de minimale essenties van voeding zijn water een handje zaagsel voor de vezels, een multivitamine wat vetten, eiwitten en koolhydraten voldoende. Scheelt wel een hoop afwas zo met de kerstdagen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ho, ho, mijn genieten is niet het eten en (wijn)drinken van veel en lekker. Maar ik geniet van (af en toe) veel en lekker eten.
Ik geniet van van veel dingen en dan staan eten en drinken niet eens op nummer één.

Ik wil alleen maar zeggen, dat ik het jammer zou vinden de geneugten van lekker eten te moeten missen en dat lekker eten niet afhangt van bepaalde voedingsmiddelen. Ik kan genieten zonder vlees, maar met kaas en wijn een ander wellicht zonder alcohol, maar met af en toe een bal gehakt met patat.

Je ernstig beperken (en daar gaat het hier om) in wat je eet, omdat al het andere ongezond zou zijn vind ik zonde van mijn leven.
Wij eten mediterraan. Ik vind het heerlijk en is redelijk gezond en gevarieerd, maar met graanproducten (ondanks Loekie) en met vlees en vis (hoewel in bescheiden mate en niet dagelijks). Of het mijn leven verlengd of bekort? Geen idee, in ieder geval zijn we tot nu toe gezond.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
vegan-revolution
Superposter

Hier nog het dit jaar verschenen artikel in Scientific American over de anatomie van primaten in relatie tot het dieet :

Human Ancestors Were Nearly All Vegetarians
vegan-revolution
Superposter

Er is nu kennelijk een oplossing gevonden :

'Rauw-eter niet uit huis geplaatst'
De jongen die alleen rauwe groenten, fruit en noten eet, wordt niet uit huis geplaatst. Dat zegt Kinderombudsman Marc Dullaert.

Bureau Jeugdzorg wilde de 15 jaar oude Tom Watkins uit huis laten plaatsen. De aanleiding daarvoor was dat hij niet naar school gaat.

Na bemiddeling door de Kinderombudsman is nu afgesproken dat Tom thuis blijft wonen en vanaf 7 januari onderwijs volgt bij De Wereldschool en op het Geert Groote College in Amsterdam.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

vegan-revolution schreef:Hier nog het dit jaar verschenen artikel in Scientific American over de anatomie van primaten in relatie tot het dieet :

Human Ancestors Were Nearly All Vegetarians
Dank voor het delen.
Our large intestines are shorter than those of living apes relative to the overall size of our gut (more like 25% of the whole, compared to 46% of the whole in chimps). This shortness appears to make us less able to obtain nutrients from the cellulose in plant material than are other primates though the data are far from clear-cut. The variation in the size and details of our large intestines relative to those of apes or gorillas have not been very well considered. In a 1925 study the size of colons was found to vary from one country to the next with the average Russian apparently having a colon five feet longer than the average Turk. Presumably the differences among regions in colon length are genetically based. It also seems likely that the true human colonic diversity has not yet been characterized (the above study considered only Europe).
Benieuwd wat onderzoek naar de dunne darm en zijn levende inhoud bij véél vlees etende Texanen, al generaties vegetarisch levende Indiërs, Masaï en Inuit's op zou leveren.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fish schreef: Benieuwd wat onderzoek naar de dunne darm en zijn levende inhoud bij véél vlees etende Texanen, al generaties vegetarisch levende Indiërs, Masaï en Inuit's op zou leveren.
Dat het zo sterk bij mensen onderling kon verschillen wist ik niet al had ik wel een vermoeden.

Is wel off topic, maar ik wil dit toch nu even kwijt, nu dit ter sprake komt.
Het verschil in darmstelsel tussen carnivoren en herbivoren, wat ik leerde op school toen ik 10 jaar was, heeft er toen à la minuut wel voor gezorgd, dat ik niet meer in het zondeval verhaal kon geloven.
Mijn eerste gedachte was:
Hoe kan het, dat het lammetje dat eerst tussen de poten van de leeuw ligt te rusten, ineens opgevreten worden?

De leeuw is nu immers een vleeseter en zou nooit in het paradijs een planteneter kunnen zijn.
Dus:
In het paradijs waren er helemaal geen vleeseters, als het verhaal waar is. :evil3:
Maar ik met mijn 10 jaar. [-X
"Bij God is alles mogelijk."

Heb ik blijkbaar toch nog een paar jaar volgehouden, maar ik wilde dan niet meer denken aan dit hele verhaal, want dat ging er toch niet meer in. :^o
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Leeuwen eten ook 'rauw'. :wink:
vegan-revolution
Superposter

Fish schreef:Leeuwen eten ook 'rauw'. :wink:
Dat is meer richting het paleo-dieet. Rauw is inderdaad niet een synoniem voor veganistisch.
Plaats reactie