Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door heeck »

MaartenV schreef:Mijn hypothese is dat een kleiner neuronen netwerk in een organisme voor meer intense subjectieve ervaringen zorgt (zie onderzoek psychedelica), maar minder survival fitness geeft voor het in de natuur operatief zijnde overlevingsbewustzijn.
OF je levert een netjes opgestelde hypothese aan, met verwijzing naar welke nu vervallen,
OF je vervangt "Mijn hypothese is" door "Ik vermoed".

Verder graag een verwijzing naar wat "het in de natuur operatief zijnde overlevingsbewustzijn" te betekenen heeft en om het te onderscheiden van een verse fantasie, graag een verwijzing naar eerdere publicaties met dat begrip. Inclusief paginanummer en context.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 16 jan 2024 14:03
MaartenV schreef: 16 jan 2024 13:04 Mijn hypothese is dat een kleiner neuronen netwerk in een organisme voor meer intense subjectieve ervaringen zorgt (zie onderzoek psychedelica), maar minder survival fitness geeft voor het in de natuur operatief zijnde overlevingsbewustzijn.
Dus een regenworm heeft enorm intense subjectieve ervaringen?
Ik weet het niet. Het zou kunnen dat een regenworm ook, om het met Bernardo Kastrup te zeggen, een alter is, afgesplitst van Mind@Large. Met een minimaal bewustzijn. Maar wanneer het zijn integriteit als alter verliest en ophoudt alter te zijn, zal het, net zoals wij onder hoge dosissen psychedelica, weer toegang hebben tot Mind@Large.

Dus ik twijfel of insecten meer intense subjectieve belevingen hebben. Ze zijn net als wij afgesplitste bewustzijnden die hier de onderlinge strijd om het bestaan moeten voeren. Maar eens 'gedesintegreerd', sluiten zij terug aan bij Mind@Large.

Dus het model van Kastrup van de gedissocieerde alters sluit misschien toch beter aan bij de idee van hoe insecten, regenwormen en andere kleine dieren in de wereld zijn.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 16 jan 2024 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

MaartenV schreef: 16 jan 2024 13:04 Mijn hypothese is dat een kleiner neuronen netwerk in een organisme voor meer intense subjectieve ervaringen zorgt (zie onderzoek psychedelica), maar minder survival fitness geeft voor het in de natuur operatief zijnde overlevingsbewustzijn.
Zover ik me bewust ben beperkt het bewustzijn van een regenworm zich tot reageren op fysieke prikkels en zorgen basisinstincten voor het vermijden van licht en het zoeken naar voedsel. Dus ik zou me kunnen voorstellen dat fysieke prikkels, licht en te kort aan voedsel de regenworm intense subjectieve ervaringen bezorgd. Maar dat is dan ook juist diens evolutionair verworven 'overlevingsbewustzijn'.

Is dat niet ook het evolutionaire voordeel van het menselijke bewustzijn, dat zulks juist door het grotere neuronen netwerk voor minder intense subjectieve ervaringen zorgt en daardoor min of meer beter in staat is om zo mogelijk de fight-or-flee reactie ff uit te stellen en andere opties te overwegen?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

HierEnNu schreef: 16 jan 2024 22:05
Zover ik me bewust ben beperkt het bewustzijn van een regenworm zich tot reageren op fysieke prikkels en zorgen basisinstincten voor het vermijden van licht en het zoeken naar voedsel. Dus ik zou me kunnen voorstellen dat fysieke prikkels, licht en te kort aan voedsel de regenworm intense subjectieve ervaringen bezorgd. Maar dat is dan ook juist diens evolutionair verworven 'overlevingsbewustzijn'.

Is dat niet ook het evolutionaire voordeel van het menselijke bewustzijn, dat zulks juist door het grotere neuronen netwerk voor minder intense subjectieve ervaringen zorgt en daardoor min of meer beter in staat is om zo mogelijk de fight-or-flee reactie ff uit te stellen en andere opties te overwegen?
Ja, dat kan. Interessant wat je zegt. Ik weet het natuurlijk niet. Het zijn maar vermoedens.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“MaartenV” schreef: Ik weet het natuurlijk niet. Het zijn maar vermoedens.
Gezien!
Dank.

Overigens:
Ik zag dat de website-naam niburu.com te koop staat. Iets voor jou ?
Dan hoef je je niet meer te bekommeren over een verschil tussen hypothese en vermoeden.

Roeland
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 16 jan 2024 22:59 Ja, dat kan. Interessant wat je zegt. Ik weet het natuurlijk niet. Het zijn maar vermoedens.
En wat voor resultaten zouden jou zover brengen dat je deze vermoedens laat vallen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

heeck schreef: 17 jan 2024 09:33
Gezien!
Dank.

Overigens:
Dan hoef je je niet meer te bekommeren over een verschil tussen hypothese en vermoeden.

Roeland
Ah, goed opgelet. Ik had inderdaad je bericht gelezen over 'vermoeden' in plaats van 'hypothese'. Dus bewijs dat ik wel degelijk
van jou bijleer.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 17 jan 2024 11:17
MaartenV schreef: 16 jan 2024 22:59 Ja, dat kan. Interessant wat je zegt. Ik weet het natuurlijk niet. Het zijn maar vermoedens.
En wat voor resultaten zouden jou zover brengen dat je deze vermoedens laat vallen?
Mochten er geen onafhankelijk van elkaar bestaande getuigenissen zijn (resultaten) van BDE's, mystieke ervaringen, mocht het resultaat uit psychedelisch onderzoek andersom suggereren, en mocht al het wetenschappelijk onderzoek dat ik hier postte het tegenovergestelde zou zeggen dat het wat het werkelijk zegt, dan zou ik mijn vermoedens laten vallen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 20 jan 2024 17:35
Mochten er geen onafhankelijk van elkaar bestaande getuigenissen zijn (resultaten) van BDE's, mystieke ervaringen, mocht het resultaat uit psychedelisch onderzoek andersom suggereren, en mocht al het wetenschappelijk onderzoek dat ik hier postte het tegenovergestelde zou zeggen dat het wat het werkelijk zegt, dan zou ik mijn vermoedens laten vallen.
Begrijp je dan niet dat je nu gewoon beweert dat je dat nooit zal doen? Jouw antwoord komt er op neer dat niets jouw vermoeden over de oorzaak van deze fenomenen kan doen wankelen, zolang de fenomenen zelf bestaan.

Denk je nu eens in dat er iemand is die denkt dat goochelaars bovennatuurlijke krachten bezitten. Dan kan die toch het zelfde argument gebruiken. Zolang er onafhankelijk van elkaar getuigenissen bestaan over wat een goochelaar zo al kan, wijst dat op bovennatuurlijke krachten van de goochelaar.

Als je op deze manier je vermoeden vereenzelvigt met het fenomeen, gedraag je je op dat vlak gewoon als een gelovige.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 21 jan 2024 12:24
Begrijp je dan niet dat je nu gewoon beweert dat je dat nooit zal doen? Jouw antwoord komt er op neer dat niets jouw vermoeden over de oorzaak van deze fenomenen kan doen wankelen, zolang de fenomenen zelf bestaan.

Denk je nu eens in dat er iemand is die denkt dat goochelaars bovennatuurlijke krachten bezitten. Dan kan die toch het zelfde argument gebruiken. Zolang er onafhankelijk van elkaar getuigenissen bestaan over wat een goochelaar zo al kan, wijst dat op bovennatuurlijke krachten van de goochelaar.

Als je op deze manier je vermoeden vereenzelvigt met het fenomeen, gedraag je je op dat vlak gewoon als een gelovige.
Je gebruikt de metafoor van de goochelaar. Wel, misschien houdt de goochelaar de materialisten een fysieke wereld voor, terwijl Kastrup en anderen willen wijzen op dat er anomalieën zijn die die magie van de fysica als goochelkunst doorprikken. Jij en andere materialisten blijven er echter bij dat de fysieke wereld werkelijk fysiek is, terwijl de idealisten zeggen: hoeveel goochelkunst moeten de getuigen nog aan jou getuigen dat er fenomenen zijn die wijzen op een meta-fysica: op goochelkunst achter de schermen van de fysicaliteit? Wie is er in dat geval de gelovige?

Er werd recent een nobelprijs gewonnen omdat deze nobele onderzoekers tot de slotsom kwamen dat er voordat er een meting gedaan wordt er geen fundamentele deeltjes bestaan, die voor de materialist het fundament van zijn werkelijkheid vormen. Het ontologisch fundament voor de materie (subatomaire deeltjes) voor de materialist bestaat niet voordat er een meting wordt gedaan.

Dat is hoe de goochelaar die de fysicaliteit tevoorschijn tovert wordt ontmaskerd.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 21 jan 2024 13:01
axxyanus schreef: 21 jan 2024 12:24

Je gebruikt de metafoor van de goochelaar. Wel, misschien houdt de goochelaar de materialisten een fysieke wereld voor, terwijl Kastrup en anderen willen wijzen op dat er anomalieën zijn die die magie van de fysica als goochelkunst doorprikken.
Dat is mogelijk. Maar dat lijkt me dan wel een probleem voor jou en Kastrup. Want Kastrup schrijft zelf dan zijn visie onweerlegbaar is en steeds als ik vraag op welke manier de materialistische visie te onderscheiden zou zijn van de idealistische visie, is het antwoord dat dat niet kan. Dat komt er op neer dat het onmogelijk is om iets te doorprikken. Dat wat jullie als anomalieën beschouwen, niet meer hoeft te zijn dan een gebrek aan kennis of begrip.
MaartenV schreef: 21 jan 2024 13:01 Jij en andere materialisten blijven er echter bij dat de fysieke wereld werkelijk fysiek is, terwijl de idealisten zeggen: hoeveel goochelkunst moeten de getuigen nog aan jou getuigen dat er fenomenen zijn die wijzen op een meta-fysica: op goochelkunst achter de schermen van de fysicaliteit? Wie is er in dat geval de gelovige?
Dit gaat niet over de materialist of idealist in het algemeen. Dit gaat specifiek over jou die duidelijk gemaakt heeft dat er niets is dat je van je vermoeden kan afhouden. Net zoals gelovigen duidelijk maken dat niets hen van hun geloof kan afbrengen.
MaartenV schreef: 21 jan 2024 13:01 Er werd recent een nobelprijs gewonnen omdat deze nobele onderzoekers tot de slotsom kwamen dat er voordat er een meting gedaan wordt er geen fundamentele deeltjes bestaan, die voor de materialist het fundament van zijn werkelijkheid vormen. Het ontologisch fundament voor de materie (subatomaire deeltjes) voor de materialist bestaat niet voordat er een meting wordt gedaan.
Wat geen enkel belang heeft. Aangezien jij en Kastrup duidelijk maken dat er geen manier is waarop een idealistische van een materialistische werkelijkheid te onderscheiden valt, maakt dit resultaat dus ook geen onderscheid tussen een materialistische of idealistische werkelijkheid.

Langs de ene kant suggereer je dat er wel een onderscheid te maken valt tussen een idealistische en een materialistische werkelijkheid en wijs je op allerlei resultaten die op die idealistische werkelijkheid zouden wijzen maar als het erop aankomt om de zaken werkelijk aan de proef te onderwerpen door --- al was het slechts in theorie --- aan te geven hoe we een idealistische van een materialistische werkelijkheid zouden kunnen onderscheiden, trek jij je staart in. Ik vermoed uit angst dat er dan een resultaat zou kunnen komen dat ten nadele van het idealisme zou kunnen uitvallen.

Zo meet jij de hele tijd met twee maten. Alle vragen die het materialisme niet kan beantwoorden, worden hier als grote struikelblokken voor het materialisme voorgesteld. Alle vragen die anderen dan hebben rond het idealisme worden door jouw genegeerd.

Het is niet je huidige overtuiging, waarom ik je tot gelovige bestempel. Het is het systematisch hanteren van een dubbele maatstaf ten voordele van je huidige overtuiging die je IMO tot een gelovige maakt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kastrup hier, Kastrup daar....

Is dit een beroep doen op 1 autoriteit?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MaartenV schreef: 21 jan 2024 13:01 Jij en andere materialisten blijven er echter bij dat de fysieke wereld werkelijk fysiek is.
Wat betekent fysiek als de fysieke wereld niet fysiek zou zijn?
Voor mij betekent fysiek, dat het is waar te nemen, dat het te meten is, in het bijzonder, dat het tastbaar is.
Voor jou is het slechts een idee, en is de fysieke wereld eigenlijk niet te meten.
Dat lijkt me een weinig productieve gedachte.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 21 jan 2024 13:01 Jij en andere materialisten blijven er echter bij dat de fysieke wereld werkelijk fysiek is,
Om hier even op terug te komen. [Met dank aan Peter Velzen], Wat bedoel jij juist met fysiek? Stel dat deze werkelijkheid waarin wij leven, een simulatie zou zijn, dat we objecten zijn in een soort computerspel of -simulatie. Is onze werkelijkheid dan fysiek?

Jij stelt steeds dat er geen onderscheid te maken is, tussen idealisme en materialisme, waarom zouden we de fysieke wereld dan niet fysiek noemen? Het is niet omdat het substraat van die werkelijkheid dan een bewustzijnsveld zou zijn, dat het fysieke niet fysiek zou zijn.

Als onze werkelijkheid een soort gemeenschappelijke droom is. Hoe weet je dan dat het inderdaad een gemeenschappelijke droom is? Het lijkt me dan evengoed mogelijk dat het gewoon om jouw droom gaat en dat de "mensen" die je tegenkomt gewoon droommensen zijn.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 20 jan 2024 17:34
heeck schreef: 17 jan 2024 09:33
Gezien!
Dank.

Overigens:

Roeland
Ah, goed opgelet. Ik had inderdaad je bericht gelezen over 'vermoeden' in plaats van 'hypothese'. Dus bewijs dat ik wel degelijk
van jou bijleer.
Het toont alleen aan dat je je onttrekt aan serueuze uitwisselingen en volhardt in het kneden van jouw opwellingen.
Heb je al eens goed gecheckt of hetgeen je zelf stelt wel samen kan gaan met wat Kastrup beweert?

Vast niet!

Roeland
Gesloten