Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

outremer schreef: 12 jan 2024 16:31
MaartenV schreef: 12 jan 2024 16:21
outremer schreef: 12 jan 2024 16:19
euh sorry
waarom zouden gedachten principieel niet leesbaar zijn ????
Wat je ziet is neuronale activiteit. Je ziet elektrische activiteit in de hersenen. Je ziet niet de inhoud van iemands gedachten. Die inhoud aan innerlijke beelden bevindt zich niet daar waar jij de neuronen ziet. Deze bevinden zich in een metafysisch domein. Niet in het fysische waarneembare domein.
dus jij denkt dat het onmogelijk is om iets over die droom te kunnen zeggen ?
Je vraagt naar mijn denken hieromtrent. Dus blijkbaar zijn mijn gedachten dan toch niet zichtbaar voor jou?
Ja, het is onmogelijk iets te kunnen zeggen over de droom van iemand anders. Zelfs als die persoon zijn of haar droom rapporteert, vertaal je de woorden naar jouw innerlijke beelden en is het geen getrouwe weergave van wat hij of zij droomde.
om eenvoudig te beginnen : als ik heel hard aan een kleur denk, dan is het onmogelijk om via metingen te weten te komen aan welke kleur ik denk ?
het beeld van die kleur kan niet gemeten worden maar wel de spike trains in de hersenen die gegeneert worden door aan die kleur te denken.
De kleur zelf kan jij niet zien in de hersenen van de ander. Dat lijkt me evident, niet? Je ziet toch geen kleuren in iemands hersenen als die aan een kleur denkt. Dus die kleur is niet zichtbaar in de hersenen van de ander. Waar bevindt zich die 'kleur' dan?

metafysisch domein : wat moet ik me daar van voorstellen ?
en als het niet waarneembaar is, heo weet jij dan dat het er is ?
Gewoon al het woord 'voorstellen' verwijst naar een activiteit die zich bevindt in het metafysische domein.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
outremer
Forum fan

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door outremer »

MaartenV schreef: 12 jan 2024 16:28
outremer schreef: 12 jan 2024 16:23
MaartenV schreef: 12 jan 2024 16:20

Even over de logische implicatie:

Als het waar is dat minder EEG correleert met meer intense bewustzijnservaringen, betekent het dat de elektrische activiteit van de hersenen werken als een soort filter, dat bewustzijnservaringen grotendeels onderdrukt en dus gefilterd doorlaat.
stop met jezelf te herhalen
allez,
nog eens : wat filtert het dan juist weg ? of anders gesteld, wat kan door die filter geraken als die filter wegvalt of minder sterk wordt ?
Als je niet bestrijdt (wat je eerder hier aangaf) dat EEG negatief correleert met bewustzijnsintensiteit, bestrijdt je niet dat minder EEG correleert met meer bewustzijnsintensiteit en meer elektrische activiteit in de hersenen correleert met minder bewustzijnsintensiteit. Wat ik dus daaruit als gevolgtrekking trek is dat EEG bewustzijnintensiteit onderdrukt of slechts selectief dooraat, zoals een filter.

Waarom is dat zo ver gezocht volgens jou als je het uitgangspunt niet bestrijdt zoals je eerder aangaf? Graag inhoudelijk ingaan op bovenstaande en uitleggen adhv van bovenstaande redenering wat er 'vergezocht' aan is.
ik heb al gezegd dat ik wil meegaan in die correlatie .
we hebben een filter, ok. goed.
ik vraag u wat die filter dan spert/doorlaat waarvan ik van mijn stoel ga vallen ?
wat voor verrassends filtert die weg en komt pas te voorschijn onder extreme omstandigheden ?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

outremer schreef: 12 jan 2024 16:37
outremer schreef: 12 jan 2024 16:23

stop met jezelf te herhalen
allez,
nog eens : wat filtert het dan juist weg ? of anders gesteld, wat kan door die filter geraken als die filter wegvalt of minder sterk wordt ?
Als je niet bestrijdt (wat je eerder hier aangaf) dat EEG negatief correleert met bewustzijnsintensiteit, bestrijdt je niet dat minder EEG correleert met meer bewustzijnsintensiteit en meer elektrische activiteit in de hersenen correleert met minder bewustzijnsintensiteit. Wat ik dus daaruit als gevolgtrekking trek is dat EEG bewustzijnintensiteit onderdrukt of slechts selectief dooraat, zoals een filter.

Waarom is dat zo ver gezocht volgens jou als je het uitgangspunt niet bestrijdt zoals je eerder aangaf? Graag inhoudelijk ingaan op bovenstaande en uitleggen adhv van bovenstaande redenering wat er 'vergezocht' aan is.
Ah, plots is de 'logische implicatie' dat het EEG als filter werkt 'goed'.

Dus zijn we het erover eens dat de elektrische activiteit van de hersenen als filter werken.
Dus zijn we het eens over de filter theorie.

Je zegt: 'ok, goed', dus ja.

Meer had ik niet nodig.

QED
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

MaartenV schreef: 12 jan 2024 16:36
outremer schreef: 12 jan 2024 16:31
MaartenV schreef: 12 jan 2024 16:21

Wat je ziet is neuronale activiteit. Je ziet elektrische activiteit in de hersenen. Je ziet niet de inhoud van iemands gedachten. Die inhoud aan innerlijke beelden bevindt zich niet daar waar jij de neuronen ziet. Deze bevinden zich in een metafysisch domein. Niet in het fysische waarneembare domein.
dus jij denkt dat het onmogelijk is om iets over die droom te kunnen zeggen ?
Je vraagt naar mijn denken hieromtrent. Dus blijkbaar zijn mijn gedachten dan toch niet zichtbaar voor jou?
Ja, het is onmogelijk iets te kunnen zeggen over de droom van iemand anders. Zelfs als die persoon zijn of haar droom rapporteert, vertaal je de woorden naar jouw innerlijke beelden en is het geen getrouwe weergave van wat hij of zij droomde.
om eenvoudig te beginnen : als ik heel hard aan een kleur denk, dan is het onmogelijk om via metingen te weten te komen aan welke kleur ik denk ?
het beeld van die kleur kan niet gemeten worden maar wel de spike trains in de hersenen die gegeneert worden door aan die kleur te denken.
De kleur zelf kan jij niet zien in de hersenen van de ander. Dat lijkt me evident, niet? Je ziet toch geen kleuren in iemands hersenen als die aan een kleur denkt. Dus die kleur is niet zichtbaar in de hersenen van de ander. Waar bevindt zich die 'kleur' dan?

metafysisch domein : wat moet ik me daar van voorstellen ?
en als het niet waarneembaar is, heo weet jij dan dat het er is ?
Gewoon al het woord 'voorstellen' verwijst naar een activiteit die zich bevindt in het metafysische domein.
en dan graag onderbouwen waarom het beeld van die kleur niet enkel mijn hersenen zijn die die electrische activiteit interpreteren.
er is helemaal geen beeld , ook niet in het metafysische .
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

MaartenV schreef: 12 jan 2024 16:41

Dus zijn we het erover eens dat de elektrische activiteit van de hersenen als filter werken.

Meer had ik niet nodig.

QED
MaartenV,
als je begint mijn antwoorden maar half te quoten, stop ik per direct ermee !

dit stuk heb je ff niet meegenomen :
ik vraag u wat die filter dan spert/doorlaat waarvan ik van mijn stoel ga vallen ?
wat voor verrassends filtert die weg en komt pas te voorschijn onder extreme omstandigheden ?

Op deze manier wordt het gewoon niet mogelijk meer hé !
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MaartenV schreef: 12 jan 2024 16:41 Dus zijn we het erover eens dat de elektrische activiteit van de hersenen als filter werken.
QED
Niet QED maar quatsch want het functioneren van ons zenuwstelstel met de hersenen voorop bestaat uit actiepotentialen van vurende neuronen (electrische activiteit). Er zijn inhiberende systemen om te voorkomen dat spasticiteit optreedt of je alleen nog met kleine trippelpassen vooruit komt. Verstoring van het evenwicht komt voor bij aandoeningen of het gebruik van verstorende middelen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

outremer schreef: 12 jan 2024 16:44

Meer had ik niet nodig.

QED
MaartenV,

Dat de hersenen lijken te werken als filter, daar ben je het mee eens.
Als je meer details wil weten, kan je om te beginnen de verschillende onderzoeken die ik hier gepost heb, nog eens doornemen. Daar wordt precies in uitgelegd wat er precies 'vrijkomt' bij wegvallen EEG. Bij psychedelica zijn dat bijvoorbeeld intense beelden en zeer intense mystieke ervaringen waarvan de ervaarders vaak zeggen dat het de meest intense ervaring was in hun leven.
Als je geïnteresseerd bent in de fenomenologie, wat dat blijkt uit je vraag, dien je maar eens naar getuigenissen van mensen op ketamine die een k-hole ervaring hadden te luisteren, of over BDE getuigenissen te lezen. Of te lezen wat 5MeO-DMT met iemand doet. Nog beter zou zijn het zelf te ervaren, maar dat raad ik persoonlijk niet aan daar veel van die substanties illegaal zijn en ik dat dus voor jou rekening laat. Maar als je echt nieuwsgierig bent, zou ik het daar eens gaan zoeken.
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

MaartenV schreef: 12 jan 2024 16:51

Meer had ik niet nodig.

QED
MaartenV,

Als je meer details wil weten, kan je om te beginnen de verschillende onderzoeken die ik hier gepost heb, nog eens doornemen. Daar wordt precies in uitgelegd wat er precies 'vrijkomt' bij wegvallen EEG. Bij psychedelica zijn dat bijvoorbeeld intense beelden en zeer intense mystieke ervaringen waarvan de ervaarders vaak zeggen dat het de meest intense ervaring was in hun leven.
Als je geïnteresseerd bent in de fenomenologie, wat dat blijkt uit je vraag, dien je maar eens naar getuigenissen van mensen op ketamine die een k-hole ervaring hadden te luisteren, of over BDE getuigenissen te lezen. Of te lezen wat 5MeO-DMT met iemand doet. Nog beter zou zijn het zelf te ervaren, maar dat raad ik persoonlijk niet aan daar veel van die substanties illegaal zijn en ik dat dus voor jou rekening laat. Maar als je echt nieuwsgierig bent, zou ik het daar eens gaan zoeken.
voor de zoveelste keer : je hebt enkel getuigenissen en je komt nooit met meer dan dat alleen af
en wat ik zeker niet ga doen is die rommel gaan uitproberen.
als ik dat zou doen , dan ga ik waarschijnlijk diezelfde ervaringen hebben maar daar kun je gewoon niks mee aanvangen.
zelfs met mijn eigen ervaringen ga ik niks meer overtuigd gaan worden.
einde verhaal voor mij in dit topic.
we draaien al te lang in cirkels.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

doctorwho schreef: 12 jan 2024 16:50
MaartenV schreef: 12 jan 2024 16:41 Dus zijn we het erover eens dat de elektrische activiteit van de hersenen als filter werken.
QED
Niet QED maar quatsch want het functioneren van ons zenuwstelstel met de hersenen voorop bestaat uit actiepotentialen van vurende neuronen (electrische activiteit).
Hoezo 'quatsch want de hersenen bestaan uit vurende neuronen'?
Tuurlijk bestaan de hersenen uit vurende neuronen. Feit is dat de wetenschappelijke onderzoeken hier aangaf er op wijzen dat minder EEG wijst op meer bewustzijnsintensiteit en meer EEG wijst op het onderdrukken van dat bewustzijn (zoals tijdens diepe slaap). (zie daarvoor wetenchappelij onderzoek dat ik hier postte, wat Outremer alleszins al niet bestrijdt)
Er zijn inhiberende systemen om te voorkomen dat spasticiteit optreedt of je alleen nog met kleine trippelpassen vooruit komt. Verstoring van het evenwicht komt voor bij aandoeningen of het gebruik van verstorende middelen.
Er zijn inhiberende systemen die spasticiteit voorkomen. Interessant. Ja, en? Wat heeft dat te maken met de filtertheorie die hier voorligt voor het bewustzijn waar Outremer het mee eens is?
Laatst gewijzigd door MaartenV op 12 jan 2024 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

outremer schreef: 12 jan 2024 16:56
MaartenV schreef: 12 jan 2024 16:51
MaartenV,

voor de zoveelste keer : je hebt enkel getuigenissen en je komt nooit met meer dan dat alleen af
en wat ik zeker niet ga doen is die rommel gaan uitproberen.
als ik dat zou doen , dan ga ik waarschijnlijk diezelfde ervaringen hebben maar daar kun je gewoon niks mee aanvangen.
zelfs met mijn eigen ervaringen ga ik niks meer overtuigd gaan worden.
einde verhaal voor mij in dit topic.
we draaien al te lang in cirkels.
Je wil weten hoe water voelt (de details van het water), maar wilt (begrijpelijk) niet in het water gaan wanneer je niet kan zwemmen. Dus ja, ik kan je de weg naar het water wijzen, maar ik kan je niet doen zwemmen natuurlijk.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MaartenV schreef: 12 jan 2024 16:59 Er zijn inhiberende systemen die spasticiteit voorkomen. Interessant. Ja, en? Wat heeft dat te maken met de filtertheorie die hier voorligt voor het bewustzijn waar Outremer het mee eens is?
Die filtertheorie is een theorie van jou om onstoffelijk geestesleven te billijken. In de neurofysiologie bestaat deze filtertheorie niet.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 12 jan 2024 15:37
axxyanus schreef: 09 jan 2024 08:54 Waar het omdraait is dat men al lang gestopt is met ieder keer als men een verrassende uitkomst bekwam die men in eerste instantie niet kan verklaren om daar meteen een bovennatuurlijke verklaring aan vast te plakken. Dat is nu net wat jij de hele tijd doet.
Het gaat om een fundamentele gesprekshouding waarin beiden van elkaar leren. Waarbij de ene soms tegen de andere zegt: "ah, dat is interessant, dit zou je misschien verder kunnen uitwerken." of "ah, hier heb ik iets bijgeleerd'.
MaartenV, wat valt er dan nog te leren van de tiende herhaling? Wat jij wil, is validatie van je ideeën. Je hebt hier steeds opnieuw met twee maten gemeten als het om de bewijslast ging van een visie. Waarbij elke vraag die niet direct te beantwoorden was, als "logische" implicatie had dat de "materialistische" visie verworpen moest worden, terwijl vragen die voor jouw visie niet direct te beantwoorden waren, de verontwaardigde reactie kregen dat men teveel van jou verwachtte want dat jij geen wetenschapper was enz.
MaartenV schreef: 12 jan 2024 15:37 Zulke zaken zal je hier nooit leren uit de mond van een vrijdenker als het onderwerp al bij voorbaat onder 'onzin' werd geclasseerd.
Na -tig herhalingen van de zelfde weerlegde herhalingen kan je dat moelijk nog "bij voorbaat" noemen. Het grote probleem is dat die keren dat we het onderwerp serieus nemen, en de vragen stellen die je visie bij ons oproept, jij niet de minste antwoorden hebt. Je doet ook geen moeite om antwoorden op die vragen te vinden. Je drukt gewoon op de reset en begint gewoon opnieuw en de bedenkingen en vragen die we aan jou gericht hebben, verdwijnen uit je geheugen alsof ze er nooit geweest zijn en na een tijdje begin je gewoon helemaal opnieuw.

En dan probeer jij het voor te stellen dat we niets van je willen leren en dat we het al bij voorbaat als onzin classeren.

Axxyanus schreef: Het bovennatuurlijke is helemaal geen vreemd begrip. Ieder keer als we een simulatie programmeren, dan is vanuit het oogpunt van wat gesimuleerd wordt, onze werkelijkheid bovennatuurlijk. Want onze werkelijkheid kan ingrijpen zodat er in die simulatie zaken gebeuren, die strict volgens de simulatieregels niet zouden mogen gebeuren.

Dat is ook jouw visie. Bewustzijn is iets dat IJO op ons nivo van de werkelijkheid niet kan gebeuren. Bewustzijn is iets dat van ergens anders in deze werkelijkheid (via filters) geïnjecteerd wordt.
Ik heb al in vorige discussies gemerkt dat vrijdenkers en sceptici het begrip 'bovennatuurlijk' zodanig definiëren dat het niet kan bewezen worden. Want bewijs dient te gebeuren, voor vrijdenkers en sceptici, met het natuurlijke. Waardoor ze een immunisatiestrategie hebben ontwikkeld waardoor het bovennatuurlijke nooit kan bewezen worden in hun visie. Veelvuldig terugkerend anecdotisch bewijs geldt niet als bewijs voor hen, waardoor de immunisatiestrategie overeind blijft. Want het bovennatuurlijke moet het per definitie hebben van anekdotiek, daar het zich op het terrein van de geest voordoet.
Ik heb je meermaals gevraagd naar een manier waarop we het onderscheid zouden kunnen maken tussen een "materialistische" werkelijkheid en een "idealistische" werkelijkheid en je hebt steeds geantwoord dat dat niet kan. Dus het zijn in die geval niet de vrijdenkers en sceptici die zich van een immuunstratie hebben voorzien. Jij hebt gewoon toegegeven dat je visie niet te bewijzen valt.
Even over de logische implicatie:

Als het waar is dat minder EEG correleert met meer intense bewustzijnservaringen, betekent het dat de elektrische activiteit van de hersenen werken als een soort filter, dat bewustzijnservaringen grotendeels onderdrukt en dus gefilterd doorlaat.
Neen, dat betekent dat niet. Je kan het als een aanwijzing zien in die richting maar niet meer. Er zijn je al mogelijke alternatieven uitgelegd. Jij mag die alternatieven niet erg geloofwaardig vinden maar zolang die alternatieven niet logisch weerlegd zijn, is de conclusie die jij aannemelijk vind niet de logische implicatie van deze resultaten.˙
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

outremer schreef: 12 jan 2024 16:10
MaartenV schreef: 12 jan 2024 15:25

'Fysica' is slechts een kunstmatige afbakening van een deelgebied van de werkelijkheid. Naast fysica bestaan er talloze andere vakgebieden op universiteiten. De realiteit is niet te verengen tot wat in het vakgebied 'fysica' aan bod komt.
Noem er eens 1 welk niet terug te brengen is naar fysica.
ik heb er eentje gevonden : wiskunde :-)
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

outremer schreef: 13 jan 2024 10:48
outremer schreef: 12 jan 2024 16:10
MaartenV schreef: 12 jan 2024 15:25

'Fysica' is slechts een kunstmatige afbakening van een deelgebied van de werkelijkheid. Naast fysica bestaan er talloze andere vakgebieden op universiteiten. De realiteit is niet te verengen tot wat in het vakgebied 'fysica' aan bod komt.
Noem er eens 1 welk niet terug te brengen is naar fysica.
ik heb er eentje gevonden : wiskunde :-)
oprecht (dat bedoel ik serieus en niet sarcastisch of zo) benieuwd of je er nog een vind.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 12 jan 2024 15:37 Even over de logische implicatie

Om hier even op terug te komen. Wat ik moeilijk kan begrijpen is dat je dit zo stellig beweert terwijl de analogie die vaak gebruikt wordt om de filtertherorie uit te leggen nu juist op het tegendeel wijst.

Aanhangers van de filtertheorie gebruiken vaak de radio als analogie. De radio produceert niet zelf geluid. De radio filtert een signaal uit de "ether" en dat signaal wordt elder geproduceert. In deze analogie zijn de signalen in de "ether" dan het bewustzijnsveld uit het idealisme. De radio zijn dan de hersenen en het geluid dat de radio produceert is dan het bewustzijn.

Maar in deze analogie is het dus helemaal niet het geval dat als de radio minder energie kriijgt en dus minder electrische activiteit vertoont, dat hij dan meer geluid produceert, eerder het tegendeel.

Ik beweer hier dus niet dat deze analogie de filtertheorie weerlegt. Waar ik op wijs is dat deze analogie weerlegt dat de filtertheorie als logische implicatie heeft dat er een negatieve correlatie bestaat tussen elektrische activiteit van de hersenen en bewustzijn.

Spijtig genoeg verwacht ik dat je met de bovenstaande bedenking niets gaat doen. Ik voorspel dat je binnen het jaar opnieuw de analogie van de radio gebruikt zal hebben en dat je opnieuw deze "logische implicatie" naar voor geschoven zal hebben.

Ik hoop het bij het verkeerd voor te hebben maar daar ga ik geen geld op inzetten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Gesloten