outremer schreef: ↑08 jan 2024 09:35
Hey MaartenV,
moge 2024 een goed jaar worden voor u en voor allen op dit forum (en ook buiten dit forum-)
Ja, dank je wel. Voor jou ook een best jaar gewenst, Outremer.
Al die artikels die je opduikt over de hersenen die net tegenovergesteld blijken te werken dan wat je zou verwachten ga ik niet bestrijden hoor.
Ja, het zijn wetenschappelijke onderzoeken die daarop wijzen hé. Het is niet ik die dat hier zo maar zeg:)
Ik heb ze niet allemaal gelezen maar ik wel je best geloven en het is idd verrassend.
Fijn dat je dat stelt. Niet veel vrijdenkers geven openlijk toe dat er iets van aan is van wat ik schrijf. Ik hoor weinigen zeggen: 'ah daar heb je een interessant punt.". Is nog niet veel voorgekomen in mijn schrijf historie op dit forum.
Maar laat het daar dan ook stoppen.
Je stopt waar je wil, maar ik wil hier enkel mensen tot nadenken stemmen dat hun eigen visie daarom niet dogmatisch juist hoeft te zijn.
Ik begrijp echt niet hoe je die enorme stap dan kan zetten die jij maakt.
De stap die ik zet is een stap naar de filter theorie van de hersenen. De hersenen zijn in die theorie meer als een receiver dan een creator van bewustzijn. Zoals een prisma dat alleen licht van bepaalde golflengten doorlaat. En de hersenen doen dat voornamelijk zodat we in deze wereld kunnen overleven. De wetenschappelijke onderzoeken die ik plaats wijzen op de mogelijkheid van de hersenen als filter in plaats van als produceerder van bewustzijn.
Is het niet veel realistischer om ervan uit te gaan dat het toch onze hersenen zijn die die ervaringen creeeren dan om met iets af te komen waarvoor je wel heel veel verbeelding moet hebben om het nog maar enigszins te overwegen ?
Neen, want als je effectief moeite zou doen om de vele bijna-dood ervaringen te lezen (wat weinig vrijdenkers doen) en de literatuur zou nagaan op het vlak van anomalieën die wijzen op de hersenen als filter, zou je het meer realistisch beginnen te vinden dat 'de hersenen als filter' een betere verklaring is voor die fenomenen dan 'de hersenen als veroorzaker van bewustzijn'. Want met de huidige producertheorie van de hersenen kunnen die fenomenen niet afdoende verklaard worden.
Ik dacht zelfs dat je ooit stelde dat je het "buiten de natuur" moet gaan zoeken.
tja, dan stopt het eigenlijk al direct na dat je dit stelt , niet ?
Waarom? Als je zelf een beetje zou nadenken, zou je beseffen dat het woord 'bovennatuurlijk' zelf een vreemd begrip is gebezigd door vrijdenkers. Alles wat gebeurt gebeurt per definitie binnen de natuur. Alles is natuur. Als het gebeurt, is het natuur. Maar dat het zich in het metafysische domein afspeelt waar onze gedachten, dromen, fantasie en gevoelens en innerlijke stem zich afspelen en niet in de fysica van de materie, dat kan zijn dat ik daarop heb gewezen.
Je hoeft ook geen andere artikels meer gaan zoeken , die allemaal naar hetzelfde lijken te wijzen, nl dat wet nog niet verstaan hoe het allemaal werkt in onze grijze massa . Daar ben ik al wel van overtuigd.
We verstaan wel hoe het werkt, dat blijkt toch uit die artikelen. Men moet echter de moed hebben die artikelen te erkennen voor wat ze zijn.
Outremer schreef:Als ik de titel lees, dan kan voor mij dit topic gesloten worden want ik wel aanvaarden dat die negatieve correlatie er is .
Ok, de negatieve correlatie is er volgens jou, waarom aanvaard je dan niet consistent de logische implicaties die die negatieve correlatie met zich meebrengt? Namelijk dat het plausibel is dat de hersenen als filter werken, eerder dan dat ze bewustzijn veroorzaken.