Neerlands trots

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Neerlands trots

Bericht door Giovedico delle Fate » 22 mei 2018 17:41

In het verlengde van het topic over orgaandonatie, waarin ik schreef dat ik me in relatie tot dat onderwerp schaamde om Nederlander te zijn, en de (deels) negatieve reacties daarop, wil ik hier graag een podium openen waar forumleden voorbeelden kunnen geven van alles wat hen trots maakt op Nederland.

Ik zal zelf een eerste voorzet geven. Nota bene gelezen op een Amerikaanse web site:
Oak Barn
.
dutch-barn-oak-trees-7.jpg

Mullog
Ervaren pen

Re: Neerlands trots

Bericht door Mullog » 22 mei 2018 19:04

Giovedico delle Fate schreef:
22 mei 2018 17:41
Ik zal zelf een eerste voorzet geven. Nota bene gelezen op een Amerikaanse web site:
Oak Barn
Geweldig! Je denkt aan Deltawerken, de Afsluitdijk, de polders, Giethoorn, de Zaanse Schans, onze rij Nobelprijswinnaars, aan van alles... maar in nog geen 100 jaar had ik aan een Oak Barn gedacht! En hij is nog echt mooi ook.

Chapeau.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 22 mei 2018 20:02

Mullog schreef:
22 mei 2018 19:04
22 mei 2018 17:41
Oak Barn
Geweldig! Je denkt aan Deltawerken, de Afsluitdijk, de polders, Giethoorn, de Zaanse Schans, onze rij Nobelprijswinnaars, aan van alles... maar in nog geen 100 jaar had ik aan een Oak Barn gedacht! En hij is nog echt mooi ook.

Chapeau.
Er zijn echt héééél veel zaken om trots op te zijn qua Nederland. En het zijn zeker niet alleen die heel grote 'werken' die jij opsomt.
Ik ben gewoon benieuwd waar mijn mede-forummers trots op zijn waar het Nederland betreft. Graag inclusief motivering!

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 mei 2018 06:00

Ik denk dat voor wie er aan meegewerkt hebben de euthenasiewetgeving iets is om trots op te zijn. Ze is weliswaar ook niet perfect (ik zou willen sterven net vóór dat het lijden ondragelijk wordt) maar het is een voorbeeld voor veel andere landen.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 23 mei 2018 06:03

Toeval?

Wij hadden vorige week een etentje, annex lange borrel en babbel nacht, met een Italiaan.
Hij stuurde mij een dag later een uitgebreide dankjewel per whattsapp met een link:
https://www.realclearworld.com/2018/02/ ... 90136.html
Straightforwardness is so intrinsic in Dutch society that there's even a Dutch word for it: 'bespreekbaarheid' (speakability) – that everything can and should be talked about.
Toen dacht ik wel; dat heb ik dan toch maar mooi aan mijn NL (Amsterdamse) roots te danken.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 23 mei 2018 07:41

Petra schreef:
23 mei 2018 06:03
Straightforwardness is so intrinsic in Dutch society that there's even a Dutch word for it: 'bespreekbaarheid' (speakability) – that everything can and should be talked about.
Toen dacht ik wel; dat heb ik dan toch maar mooi aan mijn NL (Amsterdamse) roots te danken.
Ja, die directheid... Dat is in elk geval wat ik waardeer aan Amsterdammers.

Verder vind ik die quote van jou wat vreemd; ze doen alsof het heel bijzonder is dat er een Nederlands woord voor is, en geven intussen in één en dezelfde zin maar liefst twee Engelse woorden voor het 'fenomeen'. Al vind ik niet dat een van die woorden de lading goed dekt.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 23 mei 2018 13:44

Het eerste waar ik aan denk is een herinnering dat ik in de Finse trein zat. Op een gegeven moment overhoorde ik een gesprek in het Engels tussen twee Nederlandse jonge reizigers en een Finse vrouw. De Nederlanders (ik herkende het Nederlandse accent) vroegen haar werkelijk de oren van haar lijf over Finland. Ze wilden alles weten over het land en het volk, en vroegen vaak "waarom".
Ik glimlachte in gedachten en voelde me weer helemaal Nederlander. Toen ik als 16-jarige jongen van Groningen naar Utrecht verhuisde werd me op de eerste dag al gevraagd wat ik van mening was over "Hoog Catharijne" (waar de oude binnenstand voor werd gesloopt). Ik had natuurlijk geen idee, maar als Nederlander weet je dat je altijd je mening moet hebben over wat dan ook, van overmatige visvangst in het Victoriameer tot aan de herstructurering van Oost-Groningen. :lol:
Oftewel scholing, mondigheid en betrokkenheid bij alles.
Born OK the first time

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 23 mei 2018 14:42

Ik ben trots op mijn vrouw, die in een paar weekeindjes en tussen de bedrijven door een compleet nieuwe hondentent in elkaar heeft genaaid. Ze had er 2 jaar geleden al eentje gemaakt van onze oude Denig, Erdman Schmidt en Slee tenten, maar dat was een proefmodel. Nu hebben we de definitieve versie! Hij is mooi en waterdicht!
En stiekem ben ik ook best trots op mezelf, want ik heb de tent bedacht en getekend. Het is een heel bijzondere tent, want hij heeft geen enkele stok. We hebben een kleine bus-camper (zelfbouw) en daar kun je de tent aan ophangen (met slechts 1 musketon). Paar haringen in de grond en klaar is kees. Als we dan persé met de camper weg willen, haken we de hondentent bovenaan los van de camper, laten hem liggen en rijden weg. Weer terug: tent vastklikken en klaar. En je kunt hem ook ophangen aan een caravan of gewoon aan een boom of zoiets. Er passen trouwens ook makkelijk 2 kinderen in.
.
IMG_0301.jpg

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 23 mei 2018 17:37

@delle Fate,
Wat een fantastische oplossing voor de honden. Toen wij nog een hond hadden ging deze ook altijd mee, hij stond dan heel stoer boven op de gletsjers.
Met ons oude verbouwde fordje, tuften we met een snelheid van 80 km p uur langs s'heeren :wink: dreven.
Nu hebben we een camperbus wat meteen onze enige auto is.

Trots....ik ben wel heel chauvinistisch wat betreft mijn woonplaats, mijn facebook vrienden weten dat. :) Geldt dat ook??

@RR ja ik herken dat ook wel van Nederlanders -ook van mijzelf- belangstelling waar mensen wonen, leven, hoe het land is etc..
En ja ook die directheid. In het verleden zou ik tolerantie noemen, maar of dat nog zo is?
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 24 mei 2018 02:51

23 mei 2018 07:41

Verder vind ik die quote van jou wat vreemd; ze doen alsof het heel bijzonder is dat er een Nederlands woord voor is, en geven intussen in één en dezelfde zin maar liefst twee Engelse woorden voor het 'fenomeen'. Al vind ik niet dat een van die woorden de lading goed dekt.
Voor beide Engelse woorden hebben we ook een Nederlands woord. Ze dekken idd niet de juiste lading.
Ik denk dat het net zo is als; gezellig. Dat kun je ook in het engels met veel woorden benaderen, maar het blijft ..benaderen.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 24 mei 2018 02:53

23 mei 2018 14:42

IMG_0301.jpg
ahhh, wat een schatjes!
:idea: fototopic van onze schatjes.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 31 mei 2018 14:26

Dit is voor Nederland om trots op te zijn :

Bekende Amerikaanse baptist: Nederland sloopt het christendom

"Nederland sloopt het christendom". Prachtig.

Helaas in schril contrast met de broedhaard die Nederland is voor islamisten :
.........knip..............

Waar we niet trots op zijn alsnog verwijderd. Verder met Neerlands trots. Maria
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 01 jun 2018 02:43

vegan-revolution schreef:
31 mei 2018 14:26
Iemand probeert een leuk topic te maken. Een beetje positief enzo weetjewel.
Plemp je anti islam lekker in een daarvoor bedoeld topic.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 02 jun 2018 09:22

Petra schreef:
01 jun 2018 02:43
vegan-revolution schreef:
31 mei 2018 14:26
Iemand probeert een leuk topic te maken. Een beetje positief enzo weetjewel.
Plemp je anti islam lekker in een daarvoor bedoeld topic.
Het zit me nog steeds niet lekker. Die reactie is gewoon principieel off topic, vanwege het islam vervolg. Alleen dat eerste deel was nog enigszins binnen de bedoelde vraagstelling.
Soms probeert iemand gewoon een ‘feel good’ te creëren.
Heb ik ook een paar keer geprobeerd en sja, d’r zijn mensen die dat vernachelen.
Ik zie het zo:

Stel je maar voor dat je op het strand loopt en er zijn mensen een zandkasteel aan het bouwen.
Daar kun je natuurlijk gewoon langslopen. Of je bouwt er een torentje bij of je legt er een gezellig schelpje op, dan bouw je mee, zeg maar.
Er zijn er ook die er dwars doorheen stampen en dat hele zandkasteel verpesten.
De ene stomweg blind voor wat er plaatsvindt, de ander knuppelt helaas graag, weer een ander..weet ik veel waarom.
Wat de redenen ook mogen zijn; ik zie het allemaal als vormen van zinloos geweld.
Loop lekker door, prima. Maar waarom zou je het stuk maken?

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 03 jun 2018 13:09

Ik zou eigenlijk niets kunnen bedenken waar ik als Nederlander trots op zou kunnen zijn.
Tegenover de zo geroemde Nederlandse verdraagzaamheid staat de onverdraagzaamheid van Wilders en zijn achterban.
Tegenover de zo mooi drooggemalen polders staat de verwoesting welke onze voorouders hebben aangericht door de ontvening.
Tegenover die ingenieuze Oosterscheldekering staat de stilstand vwb maatregelen tegen de klimaatverandering.

Overal waar we iets goed doen is het een kwestie van fouten herstellen of er negatief gedrag (Wilders) tegenover te stellen.
We hebben een mooi land waar het goed wonen is. Waarom dat gevoel bederven? Streep het positieve weg tegen het negatieve en je bent een tevreden mens.

Plaats reactie