Herkomst schermnamen

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Herkomst schermnamen

Bericht door Giovedico delle Fate » 01 mar 2018 12:31

Beste Freethinkers,

Al rondneuzend op dit forum, vroeg ik mij opeens af waar toch al die fraaie schermnamen (nick names) vandaan komen.
Het gaat me natuurlijk geen moer aan, maar ik denk dat er prachtige verhalen achter kunnen zitten, en misschien willen sommigen van jullie die hier wel delen?

Ik zal, bij wijze van voorbeeld, beginnen met die van mij: "Giovedico delle Fate".

Ik las ooit (met veel plezier) het boek 'I Know This Much Is True' van Wally Lamb. Het hoofdpersonage heet 'Dominick', naar zijn Italiaanse grootvader 'Domenico', hetgeen, zo weet ik nu, "behoort aan God" betekent. Dominick heeft zijn naam echter ook gekregen omdat hij op een zondag (domenica in het Italiaans) geboren is, waardoor ik lang heb gedacht dat 'Domenico' 'geboren op zondag' betekent. Ik ben geboren op een donderdag (giovedí in het Italiaans), dus het werd: 'Giovedico'.

'Delle Fate' kan vertaald worden als 'van de feeën' en ik heb het geleend van de bijnaam van een zeer feeëriek meertje in het noorden van Italië, het 'Lago delle Fate'.

Mijn schermnaam verwijst dus niet naar mijn eigen naam, noch naar wat ik doe, denk of vind, maar het is slechts een bedenksel dat ik wel aardig vind klinken. Meer zit er niet achter. Maar ik wed dat achter menig andere schermnaam een vermeldenswaardig verhaal zit. Dus, als je wilt, deel je dat dan met ons?

dikkemick
Ontoombaar

Re: Herkomst schermnamen

Bericht door dikkemick » 01 mar 2018 19:00

Na bovenstaande uitleg moet die van mij (Dikkemick) overkomen als de bekende
Afbeelding

Anyway: Ik ben niet dik, heet geen Mick maar gebruik toch deze nick.
Geen idee hoe dit ooit begonnen is, maar volgens mij stamt het uit de periode dat ik met collega's aan zgn. "lan-party's" (local area network-spelletjes) deed. Je moest een nickname verzinnen en Dikkemick moet (achteraf gezien) wel verwijzen naar de gitarist van Uriah Heep (Mick Box). Is Mick Box dik? Welnee! Maar mijn broertje noemde de drummer steevast Dikke Lee (was Lee dik? Jazeker!) en de gitarist dus Dikke Mick.
Verder gebruiken we hier (in het westen) soms de uitdrukking: "Dat is dikke mik!" Als iets erg oké is. Het zal in een opwelling geschiet zijn, maar 1 en 1 was voor mij dus 2.

Gelukkig zit er nu toch ook wel enige diepgang in de naam! Zo val ik niet helemaal meer uit de boot.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 01 mar 2018 22:05

Ik werd in 1998 lid van een online community, nieuw op internet werd ik in een chat gevraagd welke naam ik als nick had/wilde. Zenuwachtig en overvallen was het eerste dat ik kon bedenken 'vis' . Ik kom uit een vissersfamilie dus vandaar. De voertaal was Engels dus werd vis Fish.
In 2009 was het Darwinjaar en het leek mij wel een aardig om een tijdje zijn portret als Avatar te nemen. Al snel was ik gehecht aan de man en is het zo gebleven.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 02 mar 2018 20:18

Te mooi topic voor in de Babbelbox, dat meer is bedoeld voor kletspraat.
Dan staat het niet in lijst actieve berichten, als je er nog geen bericht hebt geplaatst.
Ook ik zie het nu pas, nu ik toevallig een keer binnenkom via het Forumoverzicht. Maria
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 02 mar 2018 20:33

Giovedico delle Fate.
Nieuwsgierig als ik ben had Ik daar al gedachten over.
Dat je in feeën en elfen gelooft niet direct.
Maar misschien, omdat je iets met feeëriek hebt?
En sprookjesachtig?
Dat vakantie gebied scoort idd. hoog in Google.

Maar je voornaam?
Ik had geen idee hoe je op donderdag kwam.
Misschien iets als hoe Robinson Crusoe aan Vrijdag kwam? :D

Mijn bijnaam was eerst Mariakat (zie mijn voorstel topic)
Na een aantal jaren was ik die naam toch ontgroeid en heb ik maar de eerste van mijn doopnamen gekozen.
Opvallend genoeg was die er nog niet, ook al is het de eest voorkomende meisjesnaam.
Of moet ik zeggen: was ooit?

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 02 mar 2018 21:40

Voor degenen die nog nooit een uitleg van mijn nickname hebben gehad. Lost and not found yet, verloren en nog niet gevonden. Deze naam heb ik bij het aanmelden op deze site heel bewust gekozen. Het was in de tijd dat ik ging scheiden, als belijdend lid van de oud gereformeerde gemeente in Nederland, jaja, en mede daardoor tevens helemaal van mijn geloof af donderde. Ik heb echt alles opnieuw uit moeten vinden, maar hoe mooi was dat. Vandaar deze nick, terwijl mijn hele familie nog hartstikke gelovig is, maar dat stoort niemand. Mijn mening wordt gerespecteerd, ook al zijn ze het er niet mee eens, maar andersom geld dat natuurlijk ook. Nog vragen, vraag maar.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 02 mar 2018 22:24

@Giovedico delle Fate.
Net als Maria heb ik ook gegoogeld naar jouw romantische nickname. Ik kwam ook uit bij dat prachtige Italiaanse meertje; delle Fate. Het staat al op onze vakantielijst, wie weet zijn we eens in de buurt.

Mijn nick wijst naar de periode waarin ik zat; ruwe stormen mogen woeden, alles om mij heen is nacht. Een verwijzing naar een regel uit een christelijk lied.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Petra
Banned

Bericht door Petra » 03 mar 2018 05:08

:D Wat een leuk topic!

Enig om te lezen.
Ik kan er zelf weinig interessants aan bijdragen. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 03 mar 2018 08:46

Maar jij bent toch ook bewust bezig (geweest) met je niick hier Petra?
Daar had je vast ook interessante redenen voor.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 03 mar 2018 10:06

Petra schreef:
03 mar 2018 05:08

Enig om te lezen.
Ah, jammer. En ik kan me er nog wel zo veel dingen bij voorstellen...
Nou ja, leg dan bij wijze van alternatief je keuze voor je avatar maar uit :)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 04 mar 2018 00:38

Giovedico delle Fate schreef:
03 mar 2018 10:06
Petra schreef:
03 mar 2018 05:08

Enig om te lezen.
Ah, jammer. En ik kan me er nog wel zo veel dingen bij voorstellen...
Nou ja, leg dan bij wijze van alternatief je keuze voor je avatar maar uit :)
:lol:

@Maria; ja dat klopt, ik heette eerst anders, ook dat nog. :roll:

Ik had een nick gekozen en werd 'hij' genoemd. Dacht dat het niet uitmaakte maar het stoorde me verschrikkelijk. :lol:
Ik ben nogal van de ehhh... transparantie.
Dus toen heb ik het laten wijzigen naar m'n eigen naam en mijn eigenste bekkie als avatar genomen.
Dat onderschrift heb ik ook een aantal keer gewijzigd, omdat ik nieuwsgierig was naar wat dát dan weer uitmaakte.
Nieuw in forumland dus dan rommel je maar zo'n end aan en probeer je alles uit. Ikke dan. :roll:
Die avatar nu is simpelweg ook een eigen foto die een beetje aardig paste bij m'n onderschrift.

Ik zie ons, als mensheid, ook wel een beetje als bloedzuigers /parasieten der aarde. Maar goed, als optimistisch posilieveling ben ik hoopvol over ons, als lerende dieren; ooit! :D
Verder ben ik mateloos nieuwsgierig naar wat anderen beweegt dus ik mag graag mensen 'bloedzuigen' als ik het idee heb dat er iets interessants in zit :lol:

Dus ja, die avatar en dat onderschrift past me wel... voor zolang het duurt. :wink:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 04 mar 2018 01:36

@Petra hoe laat is het nu bij jullie?
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Petra
Banned

Bericht door Petra » 04 mar 2018 02:14

Storm schreef:
04 mar 2018 01:36
@Petra hoe laat is het nu bij jullie?
Op dit moment: 8:14

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 04 mar 2018 12:09

Mijn nick = Jan van Lennip. Mijn echte naam is dit natuurlijk niet. Ik heb deze naam gekozen omdat het een echte naam lijkt. Ik vind het leuk om te zien hoe mensen met mijn naam omgaan. Ik verbaas me soms hoe deze wordt gebruikt om mij neer te steken. Dan wordt met een sneer geroepen dat @janvanlennip het weer eens bij het verkeerde einde heeft :lol: . Anderzijds is het ook leuk om er respect voor te ontvangen. Eigenlijk zou ik graag willen dat Jan van Lennip mijn echte naam is. Dat ligt lekker gemakkelijk in de mond. Maar het is toch puur een verzinsel. Ik gebruik het alleen op internet als mijn aka.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 04 mar 2018 14:49

Een Ingi Winti heeft een vrolijke aard en kan mooi dansen, de muziek is vrolijk van toon. Melancholisch en de muziek is een ode aan het dagelijkse leven. Dat klopt wel, doe maar gewoon...ik heb niets met poespas en uiterlijk vertoon, ook al kan ik het in sommige situaties het ook gewoon mooi vinden. Hij vrolijkt de ganse boel op en maakt heel veel plezier. Een Ingi Winti stelt ook de gebreken en tekortkomingen van het mens zijn aan de orde. De gebreken van het menszijn zie ik in het verheerlijken van al onze gedachten, die we helemaal niet zijn, maar waardoor de mens zoveel lijden voor zichzelf en anderen kan veroorzaken. Daarom zie ik het liever andersom. Ik weet dat de mens in wezen gewoon goed is maar zich vaak ook gewoon teveel laat leiden door wat hij denkt en belangrijk vind. In die zin zie ik de overeenkomsten met wat Ingi in dit leven aan het doen is. En uiteindelijk begint het bij jezelf voordat je het zuiver bij je medemens kunt zien. Ingi Winti komt uit een mystieke cultuur, het is mij niet helemaal duidelijk geworden hoe of wat maar het spreekt mij heel erg aan.

Ik heb alleen de naam Ingi gekozen omdat het mooi en toch lekker kort klinkt.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Plaats reactie