Grabbelton

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Plaats reactie
sofia
Forum fan

Grabbelton

Bericht door sofia » 22 feb 2018 13:10

Eerst even ‘inlezen’ op een vrijdenkersforum, wat een slecht idee! Het staat gelijk aan een duik nemen in een reusachtige grabbelton, en blindelings gaan proberen om iets te pakken te krijgen wat houvast biedt. Jeetje, en ik ben al zo kortademig!

Dus ga ik nu maar doen wat ik meteen al had moeten doen: zèlf met iets komen wat de moeite van het overwegen waard is, en liefst ook nog niet tot op het bot is afgeknaagd. En dat laatste is misschien nog wel het grootste probleem. Want in feite denken we allemaal na over dezelfde (beperkte hoeveelheid) onderwerpen. Die desalniettemin, dankzij ons eveneens beperkte denkraam, zorgen voor een gigantische hoeveelheid onbewijsbare (veronder)stellingen. De grabbelton waarover ik het had.

Maar die grabbelton creëren we zelf, en heeft niets te maken met ‘de essentie van het leven’. Want die is zo ingewikkeld niet. Denk maar eens aan een kikker bijvoorbeeld.

Een kikker is een amfibie met maar weinig herseninhoud, en heeft dus ook een heel simpel leventje. Een ‘patertje goed leven’-leventje zelfs, want hij hoeft nauwelijks te werken voor de kost. Een tuinvijver, mits groot genoeg, is alles wat hij nodig heeft, en dan vliegt het lekkers hem praktisch vanzelf in de mond – zowel boven als onder water.
Dat hij behoort tot een voedselketen en dus uitsluitend bestemd is voor consumptie beseft hij niet, en deert hem dus van geen kant.
En dat hij om dezelfde reden is gezegend met een allesoverheersende voortplantingsdrang zal hem ook een zorg zijn, dat is alleen maar leuk en spannend.
En die reiger, die iedere ochtend even langskomt voor zijn ontbijtje… Och, wat zou dat, dat is gewoon een kwestie van hap-slik-weg, zó gepiept.
Volgens mij zijn kikkers de gelukkigste wezens hier op aarde.
Zalig zijn de armen van geest…

Seks, en ‘eten en gegeten worden’, zijn de onmisbare grondslagen van het leven. En dat die voldoende zijn om een gelukkig en onbezorgd bestaan te kunnen leiden, dáár is de kikker het levende bewijs van.
Want hij is immers een puur ‘levensproduct’ waar verder geen enkel hulpmiddel aan te pas komt. De seks zorgt voor de conceptie, en het ‘eten en gegeten worden’ voor zijn verdere ontwikkeling.
Hij heeft er zelf geen omkijken naar, en wordt dan ook, als hij eenmaal volgroeid is, net zo’n luidruchtige levensgenieter als zijn medekikkers. Dag en nacht hartstochtelijke liefdesliederen zingend, afgewisseld met een periodieke hap-slik pauze voor de benodigde energie.
Een kikkerpoel is dan ook niets meer of minder dan een aards paradijs.

LonelyThinker
Ervaren pen

Re: Grabbelton

Bericht door LonelyThinker » 22 feb 2018 13:28

Onderschat het leven van een kikker niet. :blob8: :tongue1: :toothy7:

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 22 feb 2018 16:00

@Sofia,
Nu je het zegt/schrijft!! Die kikkers zijn bofkonten dus al houden ze me zomers wel eens uit mijn slaap en al wipt er wel eens één de keuken in -we wonen aan een gracht-. Ik zal ze met liefde behandelen omdat ze net zo lekker bezig waren. Ik pak ze meestal met een vaatdoek op; nu zal ik er bij denken:"zo bofkont, ik breng je weer naar je stekkie, leef je maar uit. :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 feb 2018 18:24

En ondanks alle zorgen die we hebben , denk ik toch niet dat ik zou willen ruilen met de kikker, of welk ander zorgeloos dier dan ook.
Ik vind het juist fijn dat ik weet heb van de wereld om me heen. Ik vind het fijn juist in deze tijd van ontdekkingen/ontwikkelingen te leven.

Waar ik wel jaloers op ben is de zingende kikker! Wou dat ik geschapen was met zo'n stem! Geen geldzorgen dan meer.

Noot: De zingende kikker is niet meer, hij is nl. dood!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 feb 2018 01:52

Helaas, we zijn te ver doorgeschoten in de evolutie om als kikkers te kunnen leven, De mensheid dankt zijn bestaan uitsluitend aan andere mensen die voor allerlei dingen zorgen. Een mens die alleen eet wat er vanzelf zijn mond in vliegt sterft van honger, als hij zich niet bekommert om gevaren sterft hij aan allerlei enge ziektes. Als hij alles neukt wat op een soortgenote lijkt (wat veel kikkers doen) dan sterft hij aan Aids of syfillis. Derhalve overleven alleen die mensen die niet die gewoontes hebben, en soms worden ze heel oud.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 feb 2018 05:15

sofia schreef:
22 feb 2018 13:10
Een kikker is een amfibie met maar weinig herseninhoud, en heeft dus ook een heel simpel leventje. Een ‘patertje goed leven’-leventje zelfs, want hij hoeft nauwelijks te werken voor de kost.

Seks, en ‘eten en gegeten worden’, zijn de onmisbare grondslagen van het leven. En dat die voldoende zijn om een gelukkig en onbezorgd bestaan te kunnen leiden, dáár is de kikker het levende bewijs van.
Want hij is immers een puur ‘levensproduct’ waar verder geen enkel hulpmiddel aan te pas komt. De seks zorgt voor de conceptie, en het ‘eten en gegeten worden’ voor zijn verdere ontwikkeling.
Hij heeft er zelf geen omkijken naar, en wordt dan ook, als hij eenmaal volgroeid is, net zo’n luidruchtige levensgenieter als zijn medekikkers. Dag en nacht hartstochtelijke liefdesliederen zingend, afgewisseld met een periodieke hap-slik pauze voor de benodigde energie.
Een kikkerpoel is dan ook niets meer of minder dan een aards paradijs.
Wat een enig stukje Sofia!
Ik heb zelf in den beginne ook maar topics naar binnen geworpen omdat ik door de bomen het bos niet zag. En met al die langlopende discussies moet je je zover inlezen voor je 's kan reageren. Ben dus groot voorstander van het lekker aanmaken van nieuwe topics al is het al 100x besproken, beginnen we fijn weer fris en fruitig opnieuw. :D

Ik moet denken aan 'mijn' Jingdiziwa.
Had 't eens gepost hier, zal 't onderaan plakken.

Die onmisbare grondslagen; die maken deel uit van onze natuur, we blijven nu eenmaal dieren.
Edoch, hetgeen ons onderscheidt is m.i. onze hersenpan. En onze behoefte om dat te vullen met ...
Ik persoonlijk weet dan ook dat ik dood ongelukkig zou worden van een 'patertje goed leven' of een leven met enkel die onmisbare grondslagen.
Dus ik zeg 'NEE'. Ik vind een kikkerpoel verre van een aards paradijs. Ik zie ook de noodzaak van een onbezorgd bestaan niet in, integendeel zou ik eerder zeggen, want ik begin al van verveling te gapen als ik eraan denk.
Ik ben onmetelijk blij met mijn hersenpan, en wat ik er allemaal mee kan. Hoe beperkt die ook moge zijn. :lol:
Jingdiziwa; 'De kikker die vanuit de put naar de hemel kijkt'
Het gaat over een kikker die in een put leeft.
Hij kent niet anders dan dat, hij heeft geen idee dat er nog een hele wereld buiten die put is.
Tot er een schildpad langskomt die de kikker erover vertelt.

We zijn allemaal een beetje kikker in een put; levend in het ons bekende.
We zijn allemaal een beetje schildpad; onze opgedane kennis verspreidend.
Als je je niet openstelt kom je nooit meer te weten over de wereld buiten je put.
Soms denk je dat je het allemaal wel weet, terwijl je nog niet beter weet.
We hebben elkaar nodig; is de onderliggende boodschap.
(En ook dit, ga je op geen westerse site vinden.)

Het neigt een beetje naar Plato's allegorie van de grot.
Maar ik vind 'de kikker' mooier.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 23 feb 2018 12:07

sofia schreef:
22 feb 2018 13:10
Welkom Sofia!
Dat zou je idd kunnen denken. Helaas gaat dat voor de mens in de praktijk zomaar op. De mens is een denkend wezen en gelooft vaak al die gedachten die hij bezigt. En daardoor maakt hij het zich zo moeilijk. Zelfs daar waar voor de ene denkende mens niets wringt kan de andere nog de vreemdste problemen bedenken. De kikker denkt er niet over na of hij gelukkig is. Hij is gewoon aanwezig in de natuur en doet zijn ding.

Wat ben je nog zonder je gedachten.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 23 feb 2018 13:18

Ik heb op verzenden gedrukt, maar kan het niet terugvinden. dus nog maar eens.

O jee, lieve schatten, ik schreef alleen maar dat dit de essentie van het leven is, waarzonder er geen leven zou bestaan. Ik had ook terug kunnen gaan naar het allereerste begin: de eencellige wezentjes in de lauwwarme oerzee, maar ja, dat is wel erg ver van ons bed, hè... Hoewel, wij zijn zelf net zo begonnen, maar dan in het lauwwarme vruchtwater in de baarmoeder. Dus is er in principe eigenlijk maar weinig veranderd in de achterliggende jaren. Alleen de diversiteit van wat daarna komt is ontzagwekkend toegenomen. Met ons mensen als voorlopig de meest ontwikkelde versie. En het valt aan te nemen dat de kous daarmee nog lang niet af is. Als we tenminste kunnen voorkomen dat de 'ongerichte projectielen' onder ons de hele boel laten ontploffen, want als dat gebeurt dan is het einde verhaal. Van het leven hier op aarde althans, want het leven zelf verkast dan wel naar een andere planeet, neem ik aan. Keus genoeg.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 feb 2018 17:18

sofia schreef:
23 feb 2018 13:18
....want als dat gebeurt dan is het einde verhaal. Van het leven hier op aarde althans, want het leven zelf verkast dan wel naar een andere planeet, neem ik aan. Keus genoeg.
De Panspermie-theorie is nog niet empirisch bevestigd, dus dat valt nog te bezien, Maar menig wetenschapper is het met je eens
Ik wens u alle goeds

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 23 feb 2018 17:31

Leuk verhaal Sofia, en welkom overigens!
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Plaats reactie