Dromen

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
dikkemick
Ontoombaar

Re: Dromen

Bericht door dikkemick » 22 feb 2018 18:21

Samante schreef:
22 feb 2018 12:49
dikkemick schreef:
22 feb 2018 12:32

Heel bijzonder. Ik wist vanmorgen vroeg exact wat ik gedroomd had, maar kan me er nu niets meer van herinneren! Vrees dat we pen en papier op het nachtkastje moeten gaan neerleggen.
Werd je wakker van de wekker vanmorgen? Ik denk dat zo'n verstoring van je slaap ook de herinnering aan je droom verstoort.
Maar dat is de meest relaxte wekker die je je kunt voorstellen. Een wake-up light! Ga het vannacht nogmaals proberen!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 22 feb 2018 18:40

dikkemick schreef:
22 feb 2018 18:21
Samante schreef:
22 feb 2018 12:49
dikkemick schreef:

Heel bijzonder. Ik wist vanmorgen vroeg exact wat ik gedroomd had, maar kan me er nu niets meer van herinneren! Vrees dat we pen en papier op het nachtkastje moeten gaan neerleggen.
Werd je wakker van de wekker vanmorgen? Ik denk dat zo'n verstoring van je slaap ook de herinnering aan je droom verstoort.
Maar dat is de meest relaxte wekker die je je kunt voorstellen. Een wake-up light! Ga het vannacht nogmaals proberen!
Ik word vrijwel altijd uit mezelf wakker. Meestal weet ik nog wat ik gedroomd heb, maar soms is er dan even goed geen touw aan vast te knopen.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 22 feb 2018 18:42

Ik had vanochtend -ergens tussen 4 en 8 uur- een merkwaardige droom. Ik was bij een bedrijfsuitje in India met de trein op weg naar New Delhi, maar door een vergissing buiten die stad uitgestapt op een piepklein station op het platteland, zodat ik de rest moest lopen. Het was erg leerzaam: het platteland buiten New Delhi is een polderlandschap, de Indiërs spreken vloeiend Nederlands en ze keken er niet van op dat ik een kilt droeg. Na een uurtje lopen bereikte ik mijn hotel, een bescheiden ding met slaapzalen. In een andere slaapzaal verbleef kroonprins Frederik van Denemarken Nadat ik die aan de pokertafel had uitgeschud had ik genoeg geld om met het vliegtuig naar huis te gaan. Dat vliegtuig steeg op uit de tuin van het hotel en landde een paar minuten later op Zestienhoven, vroeg genoeg om te ontbijten voor ik naar m'n werk moest.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 22 feb 2018 22:53

:lol:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 22 feb 2018 23:06

De Encyclopedist schreef:
22 feb 2018 18:42
Ik had vanochtend -ergens tussen 4 en 8 uur- een merkwaardige droom. Ik was bij een bedrijfsuitje in India met de trein op weg naar New Delhi, maar door een vergissing buiten die stad uitgestapt op een piepklein station op het platteland, zodat ik de rest moest lopen. Het was erg leerzaam: het platteland buiten New Delhi is een polderlandschap, de Indiërs spreken vloeiend Nederlands en ze keken er niet van op dat ik een kilt droeg. Na een uurtje lopen bereikte ik mijn hotel, een bescheiden ding met slaapzalen. In een andere slaapzaal verbleef kroonprins Frederik van Denemarken Nadat ik die aan de pokertafel had uitgeschud had ik genoeg geld om met het vliegtuig naar huis te gaan. Dat vliegtuig steeg op uit de tuin van het hotel en landde een paar minuten later op Zestienhoven, vroeg genoeg om te ontbijten voor ik naar m'n werk moest.
Jeetjemina wat een verhaal! Het zou een spannende verfilming kunnen worden!

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 feb 2018 02:13

dikkemick schreef:

Ik heb eens gehoord van iemand die dat deed. Hij (of zij) werd wakker uit een droom en schreef de drom directop en ging daarna weer slapen. DE volgende morgen bleke de krabbels onleesbaar. Zal we een arts geweest zijn . . .
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 feb 2018 04:53

Peter van Velzen schreef:
23 feb 2018 02:13
dikkemick schreef:

Ik heb eens gehoord van iemand die dat deed. Hij (of zij) werd wakker uit een droom en schreef de drom directop en ging daarna weer slapen. DE volgende morgen bleke de krabbels onleesbaar. Zal we een arts geweest zijn . . .
:lol:

Ik heb het ook een tijdje geprobeerd om het op te schrijven.
Het is alleen dat meestal dromen zo ontzettend chaotisch en hak op de tak zijn, dat het zeer lastig is om dat met woorden te vangen.
En zoals Who al zei... het is nogal een gedoe met zo'n notitieblok naast je bed, moet je gaan pennen terwijl je wilt slapen.
Ga je in je volgende droom dromen dat je zoveel moet en dat je het allemaal niet op hoeft te schrijven. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 feb 2018 04:56

Samante schreef:
22 feb 2018 18:40

Ik word vrijwel altijd uit mezelf wakker. Meestal weet ik nog wat ik gedroomd heb, maar soms is er dan even goed geen touw aan vast te knopen.
Jaaa, meestal zijn het van die flarden.

En soms, van die terugkerende dromen.
Zoals vaak bij kinderen die dromen dat ze kunnen vliegen of over hele grote reuzen enzo. Ik weet nog dat ik dat vroeger als kind ook had, een terugkerende droom over apenmensenachtige reuzen.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 23 feb 2018 09:12

Om nog even terug te komen op de hier boven door mij beschreven droom: ik werd even wakker na afloop. Deze droom bevatte trouwens veel details waarmee ik jullie niet wil vervelen, maar die in de film zeker thuishoren, zoals het feit dat die pokerwedstrijd met prins Frederik beslist werd toen hij all-in ging op twee paar azen-koningen tegen mijn drie achten.

Ik word eigenlijk elke nacht wel even wakker en meestal zitten er dan nog wel flarden van een droom in m'n geheugen, maar stromen die in enkele seconden weg. Vannacht lag ik na zo'n slaappauze enkele minuten wakker en heb mijn gedachten laten gaan over de vraag waarom ik de India-droom me wel herinnerde en ik bedacht mij daarbij dat die voldoende lineair en samenhangend was om een verhaal van te vertellen. Die andere, snel vervluchtende dromen hebben dat niet: het is een serie momenten zonder onderlinge samenhang, Mensen zijn verhalenvertellers, zo werkt ons geheugen. Als er geen verhaal is kunnen we het maar moeilijk onthouden.

Enkele van de details uit de droom herken ik als dingen waar ik recent mee in de weer ben geweest. Ik droom vaak van dingen die ik meemaak of doe. De eerste jaren dat ik clubschaker was droomde ik na een clubavond steevast dromen met schaakmotieven, meestal over partijen met een bizarre afloop, zoals die keer dat ik mijn tegenstander onverwacht mat zette met de combinatie konijn f6, gevolgd door dame h9. Evenzo kan ik, als ik overdag met een lastig programmeerprobleem bezig ben, urenlang code dromen, meestal onzincode.

Ik heb kort geleden het Wikipedia-artikel over prins Frederik gelezen, naar aanleiding van de dood van zijn vader. Wandelen doe ik veel in de polder en dat de Indiërs Nederlands spreken is niet zo verwonderlijk, ik zou het gekker gevonden hebben als ik in Hindi gedroomd zou hebben. Soms droom ik trouwens in het Engels.

Zelfs India begrijp ik een beetje: een bedrijf waarbij ik gewerkt heb had een stel Indiërs in dienst, die ik geregeld sprak per telefoon of videolink. Overigens was er aan de omgeving niet veel bijzonder Indiaas, maar ik wist dat ik in India was. Ik werk al drie jaar niet meer bij dat bedrijf, en het enige bedrijfsuitje dat ik daar meegemaakt heb was naar Rotterdam, maar goed. Ik heb al even lang niet meer aan de pokertafel gezeten en nog langer niet in een vliegtuig en ik heb geen flauw idee waar die kilt vandaan komt.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 feb 2018 17:01

conijn f6 en Dame h9? Valsspeler!
Ik wens u alle goeds

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 23 feb 2018 17:13

dikkemick schreef:

Slaapschrijven in plaats van slaapwandelen. :lol:

Ik droom regelmatig dat ik luchtwandel. Dan spring ik op en kan ik een aantal meters luchtwandelen. Vliegen doe ik geloof ik niet.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 feb 2018 17:30

Samante schreef:
23 feb 2018 17:13
dikkemick schreef:

Slaapschrijven in plaats van slaapwandelen. :lol:

Ik droom regelmatig dat ik luchtwandel. Dan spring ik op en kan ik een aantal meters luchtwandelen. Vliegen doe ik geloof ik niet.
Ik kan vaak wel vliegen maar heb moeite met hoge gebouwen, telkens als ik in een bocht vloog om er een te ontwijken, doemde er daar een nóg hoger gebouw op.
Ik wens u alle goeds

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 23 feb 2018 17:44

23 feb 2018 17:01
conijn f6 en Dame h9? Valsspeler!
Ik vond er niks geks aan, maar mijn tegenstander schudde me de hand en liep teleurgesteld van het bord weg, dus het zal wel gedeugd hebben.

Ergens in de vorige eeuw, bij een zaterdagtoernooi is zoiets me in het echt gebeurd. Ik speelde zwart en in wederzijdse tijdnood zette ik mijn tegenstander mat met de zet Dh3-f2. Mijn tegenstander schudde me de hand, tekende het uitslagbriefje en liep teleurgesteld van het bord weg. Pas toen realiseerde ik me dat er wat mis wat met mijn zet. Ik heb het maar zo gelaten. :-"

Petra
Banned

Bericht door Petra » 24 feb 2018 04:50

De Encyclopedist schreef:
23 feb 2018 09:12

Zelfs India begrijp ik een beetje: een bedrijf waarbij ik gewerkt heb had een stel Indiërs in dienst, die ik geregeld sprak per telefoon of videolink. Overigens was er aan de omgeving niet veel bijzonder Indiaas, maar ik wist dat ik in India was. Ik werk al drie jaar niet meer bij dat bedrijf, en het enige bedrijfsuitje dat ik daar meegemaakt heb was naar Rotterdam, maar goed. Ik heb al even lang niet meer aan de pokertafel gezeten en nog langer niet in een vliegtuig en ik heb geen flauw idee waar die kilt vandaan komt.
Die kilt kan zomaar een foto in een blad zijn, of beeld op t.v. wat is langsgeflitst en je niet eens bewust hebt opgemerkt.
Het kan ook zijn dat je zin hebt in de lente (rokjesdag :lol: )

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 24 feb 2018 10:06

Was vannacht met mijn vriendin in een museum. Aldaar moesten we een trap en een portaal gaan schilderen (niet op doek). Er stond een emmer verf klaar. Op zich al merkwaardig dat we dit heel gewoon vonden. Maar ik vond dat er onvoldoende materiaal was en ging bij de museumdirecteur vragen om afplak-tape. Kwam ze met een kwart rolletje aan. Tsja zei ik nu moet ik eerst de stad in om tape te gaan kopen want het begint met goed afplakken. Hoe het verder afliep weet ik niet meer. Wel waar het vandaan komt, want heb vanwege de komende vorst de watergedragen verf vanuit de schuur in huis gezet en mijn vriendin gaat vandaag naar een museum.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie