Aziatische perikelen

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Petra
Superposter

Re: Aziatische perikelen

Bericht door Petra » 09 okt 2017 07:00

Vilaine schreef:
08 okt 2017 18:40

Australië is een ideaal land voor de zelf-rijdende auto. Op doorgaande wegen, beetje buiten de steden kun je 100-den kilometers rijden zonder een auto te zien. En al helemaal geen fietsers of brommers. Je kunt dan even een tukje doen.
Nouoou vergis je niet!
Wij zijn er een vorig jaar geweest, op zo'n campertocht. Er gebeuren daar juist heel veel ongelukken.
De wegen zijn zo leeg dat iedereen te hard rijdt. En vaak ook met drank op...
De wegen staan vol met waarschuwingsborden voor het te hard en met drank op rijden, dus heb ik nagevraagd waarom dat was.
Veel jeugdige overmoed ongevallen, meestal met dodelijke afloop.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 09 okt 2017 07:13

Samante schreef:
08 okt 2017 09:46
Volgens mij heb je in Vietnam geen rijbewijs nodig? Ze doen er maar wat zo te zien.
Nououou, je bent zonder rijbewijs niet verzekerd. Geen fijn idee.
Je NL motorrijbewijs en zelfs het internationale rijbewijs zijn niet geldig. Dus moet je toch echt opnieuw afrijden hier als je wilt motorrijden.
Nou zijn we in den beginne al een keer van de weg gehaald, mijn man dacht dat het met zijn internationale motorrijbewijs wel goed zat. Nee dus.
Maar ach, wat dat betreft is het hier net als in Bali... heel makkelijk om te kopen.
Mijn broem is elektrisch, dus ik heb geen rijbewijs nodig. Maar ik wil het wel zoooo graag nog 's proberen om die te verkrijgen.

P.S.
Mal weetje;
In Vietnam moet je je inkopen om politieagent te mogen worden.
Het is namelijk heel gewoon dat je door omkoperij je inleg weer terugverdient.
Echtgenoot mag binnenkort weer met de enveloppen langs alle overheidsburelen in Hanoi, vinden ze ook allemaal doodgewoon. Gaat enorm tegen onze principes in maar als je het niet doet word je aan alle kanten tegengewerkt.

Nou weet ik niet of dat in Indonesië ook zo is maar weet wel dat we op de motor in Bali gillend gek werden, daar moet je gewoon je flappen klaar hebben omdat je elk uur van de weg gehaald wordt. Zelfs een keer een zgn. boete omdat we voor het rode licht gestopt waren, en dat mocht niet. Omdat we linksaf gingen hadden we door het rode licht moeten doorrijden, mag je kiezen: dokken of een hele dag op het bureau doorbrengen.
Geen idee of dat in heel Azië gemeengoed is, misschien weet Peter hoe dat in Thailand zit.
In Myanmar moet je om agent te worden een -ons kent ons- hebben met de Junta. Die zit overal tussen, hebben het woord schijndemocratie dan ook uitgevonden denk ik. :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 09 okt 2017 08:55

Petra schreef:
09 okt 2017 07:13
Nou weet ik niet of dat in Indonesië ook zo is maar weet wel dat we op de motor in Bali gillend gek werden, daar moet je gewoon je flappen klaar hebben omdat je elk uur van de weg gehaald wordt.
Op Bali ben ik het enige geval van blatant machtsmisbruik door een agent in Indonesië tegengekomen. In de buurt van Gitgit had-i een roadblock opgezet en inde daar van alle passanten tol. Die smeris was reuzebeleefd, maar zijn dreigement ons voor een bedachte overtreding vast te zetten tot de rechter tijd had -en het vuurwapen aan zijn koppel- deden mijn reisgenoten en mij besluiten toch maar te betalen; enkele 10.000 roepia, een voor ons bescheiden bedrag. Die juut had het over 'harga spesial', een bedrag speciaal voor westerlingen vermoed ik, die daar toch al worden gezien als wandelende spaarpotten.

Ik heb niet de indruk dat agenten in Indonesië zich moeten inkopen in het korps, ik weet wel dat ze slecht betaald worden, of dat in ieder geval werden toen ik er in 1992 was.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 okt 2017 11:21

Petra schreef:
09 okt 2017 06:55
Alles is lastiger als je links bent; een koffiekopje oppakken bijvoorbeeld; de oortjes zitten altijd rechts.
Advies: draai het kopje een halve slag!
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 10 okt 2017 04:50

Peter van Velzen schreef:
09 okt 2017 11:21
Petra schreef:
09 okt 2017 06:55
Alles is lastiger als je links bent; een koffiekopje oppakken bijvoorbeeld; de oortjes zitten altijd rechts.
Advies: draai het kopje een halve slag!
Dat is lang zo leuk niet!
De truc is om met links heel ingewikkeld dat kopje op te pakken en dan proberen om er nog uit te drinken ook. Vlekken maken het feest compleet.

Maar vertel 's, heb jij al agenten om moeten kopen in Thailand?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 10 okt 2017 09:13

Petra schreef:
10 okt 2017 04:50

Ik persoonlijk niet, maar mijn vrouw gaat over het uitgeven van geld. En zij heeft er al vaak mee te maken gehad. Dat vertelt ze me meestal later pas, waarschijnlijk bang dat ik als een Olifant door de Thaise omkoopbare porcelijnkast zou banjeren.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 11 okt 2017 05:15

Peter van Velzen schreef:
10 okt 2017 09:13
Petra schreef:
10 okt 2017 04:50

Ik persoonlijk niet, maar mijn vrouw gaat over het uitgeven van geld. En zij heeft er al vaak mee te maken gehad. Dat vertelt ze me meestal later pas, waarschijnlijk bang dat ik als een Olifant door de Thaise omkoopbare porcelijnkast zou banjeren.
:lol: :lol: :lol:
Ik mag ook niet meedoen met het enveloppenspel; mijn kop spreekt boekdelen.
Heb zelfs al balletjes bij ambassadepersoneel opgegooid; iedereen weet 't, iedereen doet 't, maar de ambassade speelt struisvogeltje.

In Shanghai stond onze container (met huisraad) een halfjaar op de kant. Shanghai hebben we twee keer gedaan, de tweede keer stond man al vrij vlot bij de haven briefjes uit te delen.(Werden m'n kaarten en pokerfiches eruit gehaald want 'gokken is verboden' :lol: )
In Myanmar viel het mee, die maakten gewoon zelf direct een rekening op voor 'extra onkosten vanwege verboden waar.' In Hanoi heeft mijn man zich via etentjes een weg naar de douane-top moeten paaien, overal wat extra's achterlatend.
En iedereen vindt het doodnormaal. :roll:

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 01 nov 2017 02:46

Mijn moeders hele dijbeen was weggevreten, zit nu een stalen pen in.
Ik had er een hard hoofd in maar kreeg gisterenavond te horen dat het hormonale borstkanker uitzaaïen zijn, en goed nieuws, hoe gek dat ook klinkt. Dit was het kleinste kansje van alle soorten die ze gehad heeft en tevens de enige die wél nog behandelbaar is. Waar je allemaal niet blij van wordt. :D
Kan ik nog een maandje wachten voor ik weer vlieg. Handig, want ik zit nu elke dag bij de dierenarts. :roll:
Onze katten komen uit een opvang, ze waren allebei ziek toen we ze meenamen.
Kleintje is een beetje getikt. Die krabt en bijt uit liefde, dat krijgen we niet afgeleerd, dat ie elke nacht liever op bureaus piest en kakt dan op de kattenbak krijgen we ook niet afgeleerd. :roll:
Gelukkig durft ie overdag niet naar beneden want ik weet dat de dames die daar werken hem gaarne z'n strotje omdraaien. :lol:
Ons knuffeltje heeft chronische oogontstekingen. Die moet ik elke dag behandelen. Volgens mij ziet ie er slecht door, hij wil wel graag naar buiten en komt vaak gewond thuis. Nu ligt z'n achterpoot tot op het bot open. Moet ie elke dag naar de dierenarts voor injecties en met een kap op z'n kop lopen. Wordt ie helemaal leip van, het stumpert.
Ik had een filmpje gemaakt bij de dierenarts. Vier dames aan de gang met de lieverd, in een klein kamertje met een behandeltafel en een tafeltje met een heel arsenaal aan behandelspullen. Of het allemaal gesteriliseerd is vraag ik me maar niet meer af. Het ziet eruit als een nogal rommelig zootje, wel lekker alles bij de hand. :roll:
Edoch, de prijzen liegen er niet om. Ik heb volgens mij zo ondertussen de duurste kat van heel Hanoi. :lol:
'A new cat is cheaper' zei iemand toen ik wit weggetrokken afrekende. Toen vond ik het ineens wel meevallen voor mijn lieve poekie. :D
Dat filmpje is helaas net zo rommelig als het kamertje en ze steken een heel verhaal af waar ik weer heel wat anders van verstond, zag ik net, dus laaaat maar. :lol:

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 01 nov 2017 04:41

Veel leuker filmpje, ik zie het mezelf zo doen. :lol:

Like to flirt?

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 04 nov 2017 12:02

Het piesen en kakken van kleine poekie, is er een oplossing?

Het is natuurlijk om gierend gek van te worden.
Dat deed ie vroeger niet. Nadat we drie dagen lang een zwerfkat in huis hadden die we maar niet gevangen kregen is ie dat gaan doen.
Altijd op de begane grond. Op stoelen en bureaus. En altijd s’nachts, overdag durft ie niet de trap af. (En nee, ik heb geen deuren die ik dicht kan doen; dat zou makkelijk zijn).

Ik heb er (het zal niet :lol: ) een kattenpsychologische theorie over.
Volgens mij hoort ie onbekende en enge geluiden overdag omdat er vreemd volk in en uit loopt. En het is al een bangerdje. 'S nachts is het stil en dan durft ie naar beneden om, met zijn gepies en gekak, te laten weten dat het zijn huis is en dat ze weg moeten blijven.

Nou had ik, dacht ik, na vele vele mogelijke oplossingen te hebben geprobeerd, een prachtplan.
Ik dacht aan mensen met een fobie en hoe die daar vanaf komen. Bv. dat als je pleinvrees hebt dat je elke dag op een plein gaat zitten om te gewennen tot je van je angst af bent. (Het zal een naam hebben, dat doordouwen, maar daar kan ik ff niet op komen).
Dus heb ik hem in z’n kattenreismand mee naar de beg gr genomen en ben daar een uurtje met hem gaan zitten. Toen bedacht ik me dat dat in dat kattenhuisje een veilig haventje was en heb hem een dag later in een tuigje mee naar beneden genomen. Daar heeft ie een uur op m’n schoot zitten bibberen.
Dat heb ik een dag of drie gedaan. Heb hem zelfs op bureaus in de houdgreep genomen en de mensen hem laten aaien. Deden ze ook nog ’s ondanks dat ze hem inmiddels haten. Misschien voelt ie dat?
Anyway, de angst en vlucht en paniek reacties zag ik niet minder worden, maar drie dagen is best kort.
Dus nu weet ik het niet meer zo goed. Doordouwen of?
Mijn man vindt het kattenmishandeling, die huurt liever een dagelijkse schoonmaak in, maar die geur krijg je echt niet makkelijk weg. :roll:

Ik heb op kattensites gekeken, en al die leuke dingetjes geprobeerd. Beneden een kattenbak neergezet, ander grit, folie op bureaus, eigen dekentjes, mandjes op bureaus, drie weken bij de dierenarts laten wonen, niks werkt.
Als ik nou zeker wist had dat het doordouwen uiteindelijk helpt zou ik wel doen. Maar dat zie ik op geen enkele kattensite terug.
Wat denken de kattenliefhebbers? Wel of niet doorzetten? En hoe lang dan?

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 04 nov 2017 12:39

Petra schreef:
04 nov 2017 12:02

Een privé bak is een eerste stap en daarin naast grit (niet te grof) ook een verwaalde drol van poekie. Een angstige kat kan je soms middels graded exposure stapsgewijs herprogrammeren. We hebben meerdere asiel katten gehad waarbij eentje van het vorige duo enkel onder de bank bleef zitten (ook na een paar weken). Gevangen bij vriendin op schoot en dan minuutje verplicht aaien ondergaan. Dit dagelijks toegepast en opgebouwd met succes :) Maar ook katten kunnen als mensen gewoon van lotje getikt zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 04 nov 2017 14:14

doctorwho schreef:
04 nov 2017 12:39
Petra schreef:
04 nov 2017 12:02

Een privé bak is een eerste stap en daarin naast grit (niet te grof) ook een verwaalde drol van poekie. Een angstige kat kan je soms middels graded exposure stapsgewijs herprogrammeren. We hebben meerdere asiel katten gehad waarbij eentje van het vorige duo enkel onder de bank bleef zitten (ook na een paar weken). Gevangen bij vriendin op schoot en dan minuutje verplicht aaien ondergaan. Dit dagelijks toegepast en opgebouwd met succes :) Maar ook katten kunnen als mensen gewoon van lotje getikt zijn.
Ik heb al meerdere bakken staan.
Dat herprogrammeren, heet het graded exposure?
Werkt dat goed bij katten?
Zeg je nou wel of niet doordouwen, als het met aaien werkt, dan misschien toch ook in dit geval?
Minuutje? Uurtje? Zou een uur te lang zijn?

Een beetje getikt is ie wel, maar toch liever dan lief. Graag op schoot, maar alleen bij mij. En dan bijt ie, echt uit puur geluk, en doet ie heel erg z'n best om niet hard te bijten, maar toch kan ie het niet laten. Apporteren doet ie ook, met propjes papier. En als ik eten neerzet bijt ie van blijdschap steeds in m'n voeten, nu sta ik te huppelen als ik hun bakjes vul, dan bijt ie steeds mis :lol:

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 04 nov 2017 14:38

Petra schreef:
04 nov 2017 14:14
Graded exposure wordt ondermeer toegepast bij clienten met ongewone bewegingsvrees (veelal bij rugklachten) hetgeen functioneel herstel in de weg staat. In plaats van educatie en ellenlange verhandelingen over sensitisatie en selectiviteit kan je beter de uitvoer aanpakken. Door geleidelijk aan anders te doen ga je er in ook anders over denken. Maar goed het werkt bij katten ook vind ik in de vorm van gedoseerde blootstelling. Onze huidige kat woonde eerst onder de bank. Wilde wel op schoot maar daarbuiten niet onder de bank vandaan en het territorium was beperkt tot het kleed op de houten vloer. Dus de kattenbak stond daar tegenaan en mevrouw kreeg haar eten op het kleed. Elke dag een klein stukje verder er vanaf totdat ze in de keuken at en de bak in een hoekje kon. De laatste hindernis was zelfstandig door het kattenluikje terug naar binnen gaan. Watten-bolletje bovenin bij scharnier luikje, waardoor deze open bleef staan. Deze opening steeds verkleind tot er nog maar een cm openstond. Maar o wee als het luikje echt dicht was dan lukte het niet en bleef het bij halfslachtig met een poot ertegen aanduwen en mekkeren. Nu sinds een week is het kwartje gevallen en kan net voor de kou echt inzet het luikje dicht. :)
https://www.psychfysio.nl/2_11_1/

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 04 nov 2017 15:20

doctorwho schreef:
04 nov 2017 14:38
Petra schreef:
04 nov 2017 14:14
Graded exposure wordt ondermeer toegepast bij clienten met ongewone bewegingsvrees (veelal bij rugklachten) hetgeen functioneel herstel in de weg staat. In plaats van educatie en ellenlange verhandelingen over sensitisatie en selectiviteit kan je beter de uitvoer aanpakken. Door geleidelijk aan anders te doen ga je er in ook anders over denken. Maar goed het werkt bij katten ook vind ik in de vorm van gedoseerde blootstelling.
Ja dat dacht ik dus ook. Gewoon anders doen is anders denken. Hopla, naar beneden met die kat.
Hoe ik dat dan geleidelijk moet doen weet ik niet. En langzaam en voorzichtig kan het ook niet. Hij hoeft de trap niet af en gaat ook niet vrijwillig. Soms gaat ie eentje lager als ik hem lok maar verder niet en als ik doorzeur (met snoepjes) vliegt ie snel en in paniek weer omhoog. Ik ben al weken bezig geweest met het langzaam steeds lager de trap afkrijgen, maar nee!
En het probleemgebied is nóg twee verdiepingen lager :roll:
Dus ik zal 'm dan toch echt in een tuigje moeten meesjorren. :(

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 04 nov 2017 16:45

Petra schreef:
04 nov 2017 15:20
Dus ik zal 'm dan toch echt in een tuigje moeten meesjorren. :(
Geen reismand ?

Plaats reactie