Aziatische perikelen

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Petra
Superposter

Aziatische perikelen

Bericht door Petra » 29 sep 2017 03:24

China was een gekkenhuis wat verkeer betreft, maar had wel een goeie infrastructuur. Myanmar had als extra handicap grote onzichtbare gaten in de wegen, (onzichtbaar door de maandenlange hevige 24/7 stortbuien) maar in Hanoi is het ook spanning en sensatie om van A naar B te komen.

Om niet weer om m'n oren geslagen te worden met jok en overdrijf termen lever ik dit keer het bewijs mee.
Ik maak soms filmpjes voor het NL front, die van gisteren lijkt me duidelijke taal. Het filmpje is net zo rommelig als het verkeer maar dat komt omdat rijden, sturen en filmen tegelijk niet bepaald een makkie is. Ik was één keer niet snel genoeg om het gat te dichten omdat ik achteruit zat te filmen en werd nog ingehaald ook. :shock:

Mocht je je druk maken over het NL wegennet bedenk dan dat het altijd erger kan. :lol:

Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Re: Aziatische perikelen

Bericht door Petra » 03 okt 2017 03:16

Ik dacht dat het misschien wel aardig was om filmpjes Hanoi verkeer bij daglicht erbij te zetten ter vergelijk, maar dat is er al en deze geeft wel een vrij goed beeld en is een stuk minder rommelig dan de mijne. :lol: Het is dan ook extra lastig om te filmen als ik wél door kan rijden, want daar heb ik toch meestal twee handjes aan het stuur bij nodig.
OF hmmm, eigenlijk meer omdat mijn 'gas' rechts zit en de de rem links, en links bijzonder vaak gebruikt moet worden. :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 03 okt 2017 05:58

Babbelverkeer :)

Verkeer…erover mijmerend, is dat hét allerbelangrijkst m.b.t. de opkomst en ondergang van mensen, landen, naties…
Volgens mij is dat wat een mens of land of natie kenmerkt; hoe is het verkeer geregeld, hoe verkeren we ons tot elkaar...

De infrastructuur t.b.v. onderlinge uitwisseling van kennis en goederen binnen en tussen al die partijen, zowel te land, ter zee of in de lucht.
Het verkeer tussen burgers onderling, tussen overheid en burgers, de florerende Chinese economie dankzij het opengooien van verkeer van goederen, het achterblijven van culturele uitwisseling door de Chinese censuur op het internetverkeer, de corruptie v/d overheid (&douane) in Myanmar hetgeen goederenverkeer en economische vooruitgang bemoeilijkt.

Onze westerse welvaart die we te danken hebben aan onze gunstige geografische zeeligging en bijbehorend zeeverkeer.
Je zou denken dat geografische ligging van minder belang zou worden nu we van de landmacht via het zeemachtenspel overgestapt zijn naar -wie controleert de lucht.- Daar loopt het ergens scheef, vnl. in de ontwikkelingslanden, dat zag ik in Myanmar en nu hier in Vietnam. De strijd om de overheersing van de lucht is al zover gaande dat alle landen daarop in moeten zetten, ik denk dat (mede) daardoor de infrastructuur op het land achterblijft. De hele wereld meegesleurd in de greep van het verkeer. Verkeerde keuzes of verkeerschaos? Zou het toeval zijn?

Technologische vooruitgang zal misschien ooit een einde maken aan al dat verkeer, wie weet incl. geslachtsverkeer, omdat er alleen nog dataverkeer overblijft.
Scheelt wel files. :lol:

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 03 okt 2017 09:32

Petra schreef:
03 okt 2017 03:16
OF hmmm, eigenlijk meer omdat mijn 'gas' rechts zit en de de rem links, en links bijzonder vaak gebruikt moet worden. :lol:
Ik herken het verkeerspatroon van steden in Indonesië. Overigens is daar het meest gebruikte bedieningsonderdeel van een gemotoriseerd voertuig niet gashendel, rem of stuur, maar de toeter.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 07 okt 2017 15:17

De Encyclopedist schreef:
03 okt 2017 09:32
Petra schreef:
Ik herken het verkeerspatroon van steden in Indonesië. Overigens is daar het meest gebruikte bedieningsonderdeel van een gemotoriseerd voertuig niet gashendel, rem of stuur, maar de toeter.
:lol:
Jaaaa, hier ook.
Maar die van mij ... hele grote broem met zo'n stupide zacht pieptoontje. M'n keel opentrekken werkt beter.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 07 okt 2017 23:49

Vanuit Babbelbox verplaatst. Hier komt dit topic in de lijst met actieve topics, ook als je er niet aan deelneemt.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 08 okt 2017 05:49

Maria schreef:
07 okt 2017 23:49
Vanuit Babbelbox verplaatst. Hier komt dit topic in de lijst met actieve topics, ook als je er niet aan deelneemt.
:lol:
Ik heb geen idee wat 't uitmaakt, maar Ik zal 's niet in het verkeerde hokje zitten. :roll:

Joehoee Mariaaaa, ben je al uitgevakantied?
Volgens mij was jij degene die het oh zo leuk leek om wat over Azië te horen en ik vind dat ik toch hartstikke m'n best heb gedaan om daar wat mee te doen. :angel12:

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 okt 2017 08:28

Petra schreef:
Ik dacht dat het misschien wel aardig was om filmpjes Hanoi verkeer bij daglicht erbij te zetten ter vergelijk, maar dat is er al en deze geeft wel een vrij goed beeld en is een stuk minder rommelig dan de mijne. :lol: Het is dan ook extra lastig om te filmen als ik wél door kan rijden, want daar heb ik toch meestal twee handjes aan het stuur bij nodig.
Is Dit misschien een oplossing?
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 08 okt 2017 09:03

Peter van Velzen schreef:
08 okt 2017 08:28
Petra schreef:
Is Dit misschien een oplossing?
:lol: :lol: :lol:
Ik zweer je dat toen ik voor de vijfde keer ging afrijden ... ik een hele grote roze strik om mijn linkerpols had geknoopt. Het hielp!
Het schijnt dat linkshandigen hier nu eenmaal mee kampen.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 08 okt 2017 09:19

Petra schreef:
08 okt 2017 09:03
Ik zweer je dat toen ik voor de vijfde keer ging afrijden ... ik een hele grote roze strik om mijn linkerpols had geknoopt. Het hielp!
Daarvoor hoef je niet linkshandig te zijn. Ik ben gecertificeerd rechtshandig, maar links en rechts correct benoemen (of in andermans spraak herkennen) is bij mij een drietrapsraket: ik weer met welke hand ik schrijf, dat is rechts, dus die kant is rechts. Als ik probeer een richting aan te geven zonder de tijd te nemen voor die gedachtengang zeg ik het in de helft van de keren fout. Ook als iemand in mijn buurt zegt: "Kijk gauw, links, een boerenbonte specht!" is de kans samsam dat ik naar rechts kijk.

Ik heb me door m'n zus, onderwijzeres aan een basisschool, laten vertellen dat een kind maar een paar maanden heeft om links en rechts zo te leren dat het automatisch gaat. Als het die kans mist komt het nooit meer goed. Dit kan een bakerpraatje zijn.

Teslotte: linksom en rechtsom begrijp ik niet. Ik vermijd die woorden en gebruik omslachtige omschrijvingen als "met de klok mee van boven gezien".
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 08 okt 2017 09:46

Volgens mij heb je in Vietnam geen rijbewijs nodig? Ze doen er maar wat zo te zien.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 08 okt 2017 13:54

Petra schreef:
29 sep 2017 03:24
Mocht je je druk maken over het NL wegennet bedenk dan dat het altijd erger kan. :lol:
Volgens mij reed je gewoon met je auto op het fietspad tussen de brommers :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 okt 2017 17:19

doctorwho schreef:
08 okt 2017 13:54
Petra schreef:
29 sep 2017 03:24
Volgens mij reed je gewoon met je auto op het fietspad tussen de brommers :D
In Vietnam gebruikt men de snelweg als fietspad, en toch is het er - geloof ik - nog voller dan in Nederland op het fietspad. Ik ben eens achterop een motorfietsje met een handkoffer in mij handen door Bangkok gevlogen om de trein te halen. Dan weet je pas wat "Oerend hard" betekent. . . in zuidOost Azië.
Ik wens u alle goeds

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 08 okt 2017 18:40

Mijn oom woonde in de 50-er jaren in Karachi. De verkeersregels waren eenvoudig. Wie het eerst voorrang nam had voorrang. Stoplichten waren er alleen voor decoratie. Misverstanden werden opgelost door een deuk in de auto van de tegenstander te rijden. Auto's waren overigens veelal voorgedeukt.
In Caïro vroeg ik aan onze chauffeur of er veel dodelijke ongelukken gebeuren. Het verkeer was hectisch. Volgens de chauffeur viel dat ontzettend mee. Je kon nooit harder dan stapvoets rijden en meestal stond je stil.
Op Bali reed de chauffeur een brommerrijder tegen de grond. In eerste instantie reed onze chauffeur door, maar we drongen aan om toch te kijken of het ernstig was. Dat bleek niet het geval, vrolijk zwaaiend reed de brommerrijder ons weer voorbij.
Kennelijk hebben ze daar niet zo'n kort lontje als hier. Het zal jullie wel bekend zijn, dat op Bali de brommers ook overal om je heen krioelen, ook op de autoweg.
Australië is een ideaal land voor de zelf-rijdende auto. Op doorgaande wegen, beetje buiten de steden kun je 100-den kilometers rijden zonder een auto te zien. En al helemaal geen fietsers of brommers. Je kunt dan even een tukje doen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 09 okt 2017 06:55

De Encyclopedist schreef:
08 okt 2017 09:19
Petra schreef:
08 okt 2017 09:03
Ik heb me door m'n zus, onderwijzeres aan een basisschool, laten vertellen dat een kind maar een paar maanden heeft om links en rechts zo te leren dat het automatisch gaat. Als het die kans mist komt het nooit meer goed. Dit kan een bakerpraatje zijn.

Teslotte: linksom en rechtsom begrijp ik niet. Ik vermijd die woorden en gebruik omslachtige omschrijvingen als "met de klok mee van boven gezien".
:lol: Jaaa, daar zit ik ook altijd mee te klooien, ik moet ook nog altijd met m'n linkerhand wapperen om de links of rechts klik te voelen.
Stuurboord en bakboord zitten er gek genoeg wel ingebakken. :roll:
Maar toch maar toch, vond ik het altijd wel een geruststellende gedachte dat het door links(on :lol: )handigheid komt.

Alles is lastiger als je links bent; een koffiekopje oppakken bijvoorbeeld; de oortjes zitten altijd rechts.

Plaats reactie