Weinig insecten.

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Fish
Moderator

Weinig insecten.

Bericht door Fish » 26 jun 2017 20:30

Er zijn hier aan de Zuid-Hollandse kust, (bollenstreek) alarmerend weinig insecten. Het gaat al jaren hollend achteruit maar nu zie ik er nog nauwelijks. De vaste planten staan in bloei in de tuin en jaren geleden zoemde het dan van de wilde bijen en hommels, nu zie ik af en toe een enkele hommel geen bijen en zelfs geen zweefvliegen. Wel een invasie van bladluizen een maand geleden.
Ik had voor mijn schoondochter in Brabant vorig jaar een insecten hotel gemaakt daar zaten o,a ook blokken hout met daarin gaatjes geboord voor metselbijen.
Die werden uitgebreid gebruikt daar en dit voorjaar vlogen de bijen uit en hing er een klein wolkje bijen voor de blokken.
Ook werden er weer nieuwe eitjes gelegd en gaatjes dicht gemetseld.
Daar wel maar hier niet. Ook buiten mijn tuin zie ik weinig tot geen insecten, een veldje met bloeiende klaver zou ook druk bezocht moeten worden maar het is er doods.
Hoe is het elders?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

FransP
Forum fan

Re: Weinig insecten.

Bericht door FransP » 26 jun 2017 21:00

Nu dat ik dit schrijf, zit ik nog lekker in het zonnetje voor onze stacaravan in de buurt van Almere.
Ik kijk op en zie in een streep zonlicht muggen of vliegjes dartelen. Naar mijn idee, inderdaad minder dan andere jaren.
Nu hebben we hier een imker met 2 0f 3 kasten, dus af en toe een verdwaalde bij. Overigens zijn die ongevaarlijk.

Het gaat trouwens niet goed met de bijenstand heb ik mij laten vertellen.

Ik denk dat de insecten te lijden hadden onder de wisselvallige winter.
Maar ik ben geen deskundige. Dus laat me graag bijpraten hierover.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 26 jun 2017 23:52

Voor mijn gevoel zijn er zeer weinig insecten. Van de vliegen die ik waarnam zijn de meeste sloom of zelfs gehandicapt (pootjes die het niet lijken te doen en strompelen daardoor). Er zou een wespenplaag komen dit jaar, maar ik denk dat dat gaat tegenvallen.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 27 jun 2017 10:27

Jullie kunnen wel eens gelijk hebben: Where have all the insects gone?
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 28 jun 2017 05:55

Waarschijnlijk zijn ze allemaal mijn kant op gekomen wat ik word er gillend gek van. :lol:
Vooral mieren.. maar die schijnen dan weer erg sociaal te zijn, dus waarom ik er niet gezellig van kan genieten. :roll:

Hoeveel soorten mieren zijn er in godsnaam ???? en zit er hier soms mierengroeimiddel in het eten???
Kakkerlakken
Gekko's (die vreten gelukkig weer muggen op)
Torren
Vliegen
Muggen

Dan laat ik de muizen en ratten maar buiten het insectenleven.. maar ook die BLEH.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 jun 2017 06:50

Petra schreef: ik word er gillend gek van. :lol:
Vooral mieren.. maar die schijnen dan weer erg sociaal te zijn, dus waarom ik er niet gezellig van kan genieten. :roll:

Hoeveel soorten mieren zijn er in godsnaam ???? en zit er hier soms mierengroeimiddel in het eten???
Ik heb mieren altijd fascinerend gevonden. Het zijn de werkelijke heersers van de aarde.

-Tenminste 12000 soorten. (Dit zijn enkel de soorten die wetenschappelijk beschreven zijn). In Noord-Europa enkel 60 soorten.
-Tenminste 110 miljoen jaar oud.
-Ontwikkeld uit wespen.
-Overal op aarde verspreid, uitgezonderd polen en enkele afgezonderde eilanden.
-Aantal mieren wordt geschat op tien miljoen miljard!
-Eén kolonie kan bestaan uit miljoenen mieren, tot zelfs meer dan 15 miljoen groot.
-Leven in "kastenstelsel".
-Altruïstisch wat betreft eigen groep.
-Extreem oorlogszuchtig wat betreft alles buiten de groep, in het bijzonder jegens andere mierenkolonies.
-Eén boom kan in een etmaal van alle bladeren worden ontdaan.
-Bosmieren maken per seizoen zo'n 6 miljoen insecten en spinnen buit.
-Grootste vijanden van mieren zijn vogels, termieten en de mens.

Toen ik in de afgelegen Finse gemeente Rautavaara woonde vond ik één van de meest fascinerende zaken het feit dat ik na enkele jaren voor profeet kon spelen en kon voorspellen dat op zes augustus (plus of minus een dag) een plaag van tienduizenden vliegende mieren zou plaatsvinden rondom ons huis, in het bijzonder op en rondom de geparkeerde auto, die echter niet langer dan een dag zou duren.
(Het gaat hier om de paringsdag: de mannetjes willen paren met de koningin. Na afloop van deze dag sterven de mannetjes allemaal :shock: ).

Wat betreft het onderwerp "weinig insekten": ik weet niet hoe het weer in Nederland is geweest, maar in Finland is het in ieder geval koud geweest en iedereen meldt dat er bijzonder weinig muggen zijn. Vandaag stond er een artikel in de krant die ik lees, waar een bioloog uitlegt dat de muggen (en andere insekten) enkel een paar weken later dan normaal komen vanwege dat de lente koud is geweest.
Born OK the first time

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 28 jun 2017 08:35

Rereformed schreef: Ik heb mieren altijd fascinerend gevonden. Het zijn de werkelijke heersers van de aarde.
Misschien ken je de mieren-trilogie van Bernard Werber al?

Fantastisch en mystiek, maar ook leerzaam en vermakelijk.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 28 jun 2017 10:35

Rereformed schreef:
Ik heb mieren altijd fascinerend gevonden. Het zijn de werkelijke heersers van de aarde.

Toen ik in de afgelegen Finse gemeente Rautavaara woonde vond ik één van de meest fascinerende zaken het feit dat ik na enkele jaren voor profeet kon spelen en kon voorspellen dat op zes augustus (plus of minus een dag) een plaag van tienduizenden vliegende mieren zou plaatsvinden rondom ons huis, in het bijzonder op en rondom de geparkeerde auto, die echter niet langer dan een dag zou duren.
(Het gaat hier om de paringsdag: de mannetjes willen paren met de koningin. Na afloop van deze dag sterven de mannetjes allemaal :shock: ).
Dat blijkt, je hebt er werkelijk een studie van gemaakt. :)

Vind het al lastig om hele groepen met 1 veeg van m'n dweil van het leven te beroven.. diegene die het nog overleven rennen weg, zo zielig.
Maar zit dan nu weer met het extra dilemma dat ik ze wellicht van hun enige paringsplezier beroof. :shock:
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 jun 2017 13:31

Petra schreef: Vind het al lastig om hele groepen met 1 veeg van m'n dweil van het leven te beroven.. diegene die het nog overleven rennen weg, zo zielig.
Maar zit dan nu weer met het extra dilemma dat ik ze wellicht van hun enige paringsplezier beroof. :shock:
Vergeet het dilemma. De mieren die je wegdweilt zijn werksters. Die mannetjes zie je niet. Ze worden als de kolonie een jaar of vijf oud is in de lente geboren, en leven maar een paar maanden. In de zomer, wanneer ze volwassen zijn geworden, vliegen ze in alle kolonies van dezelfde soort op één en dezelfde dag uit om met een koningin te paren, waarna ze doodgaan.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 jun 2017 13:39

Boerenverstand schreef:Misschien ken je de mieren-trilogie van Bernard Werber al?

Fantastisch en mystiek, maar ook leerzaam en vermakelijk.
Ik ken de boeken niet. Bedankt voor de tip.
Born OK the first time

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 28 jun 2017 15:03

Hier insecten te over. En mieren onder elke steen en tegel, wespen in de spouw (minder leuk). Bij mooi weer heerst in mijn tuin een ware vlinderplaag. Ik moet me een weg banen door de wolken vlinders. Rupsen vreten mijn struiken en fruit(bomen) op.
Volgens mij is mijn hele tuin een insectenhotel.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 28 jun 2017 16:23

Rereformed schreef:In de zomer, wanneer ze volwassen zijn geworden, vliegen ze in alle kolonies van dezelfde soort op één en dezelfde dag uit om met een koningin te paren, waarna ze doodgaan.
Het is hier dan feest de koninginen en de manntjes vliegen uit en overal zie je Gierzwaluwen (worden ook elk jaar minder), Meeuwen en zelfs Kauwen in de lucht capriolen uithalen om de lekkere hapjes (de koninginnen zijn dik en vet) te bemachtigen.
Ze vallen na het paren uit de lucht omdat de vleugels dan afbreken. Ze vallen ook in het water waar vissen, vooral ruisvoorns, ze opwachten.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

tomas torquemada
Geregelde verschijning

Bericht door tomas torquemada » 28 jun 2017 19:05

Fish schreef:
Rereformed schreef:In de zomer, wanneer ze volwassen zijn geworden, vliegen ze in alle kolonies van dezelfde soort op één en dezelfde dag uit om met een koningin te paren, waarna ze doodgaan.
Het is hier dan feest de koninginen en de manntjes vliegen uit en overal zie je Gierzwaluwen (worden ook elk jaar minder), Meeuwen en zelfs Kauwen in de lucht capriolen uithalen om de lekkere hapjes (de koninginnen zijn dik en vet) te bemachtigen.
Ze vallen na het paren uit de lucht omdat de vleugels dan afbreken. Ze vallen ook in het water waar vissen, vooral ruisvoorns, ze opwachten.
Ik heb mij gistermiddag ook verbaasd over de zeer ongewoon nog nauwelijks aangevreten eiken bladeren. Ook start in maart de padden en kikkerloop uit ons bos op weg naar de vijvers waar ze geboren zijn. Daar waren de voorgaande jaren ook veel salamandertjes bij. Ik pak ze altijd s'nachts op en breng ze in een emmer naar onze vijvers. Dit jaar waren er praktisch geen salamanders en veel minder padden en kikkers. Dan komt weer een week later de grote reiger die ons dan laat zien dat de natuur maling heeft aan onze voorkeur en zorg voor het leven in de vijvers.
Ook vorig jaar viel mij op hoe weinig wespen en bijen er nog waren vergeleken met de voorgaande jaren. Gelukkig waren er ook veel minder dazen waar de paarden knetter van werden en soms op hol sloegen. De dazen maand was july gemiddeld. Onze voorgaande jaren vogelstand was mij eveneens opgevallen is enorm afgenomen. Konijnen zijn er helemaal niet meer nadat de vos met grote familie ons bos heeft uitverkoren voor zijn permanente aanwezigheid.

Ik vraag mij dan vaak af of al de verkeersvliegtuigen op 10 km hoogte hun enorme hoeveelheid kerosine uitlaatgassen niet grote invloed hebben op de toenemende long problemen op onze aardkloot. De vraag is of al de uitlaatgassen van alle verkeer op de grond en in de lucht zomaar in het heelal verdwijnen, of dat ze op de aarde verdund terugkeren. Wie weet hoe dat precies zit? Ik woon achteraf in Gelderland.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 28 jun 2017 20:19

tomas torquemada schreef:Ik woon achteraf in Gelderland.
Daar valt dat wel mee.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

tomas torquemada
Geregelde verschijning

Bericht door tomas torquemada » 28 jun 2017 22:02

Daar valt dat wel mee.
Dat mogen we hopen. Bij intensieve akkerbouw wordt vaak buitenproportioneel veel zelfs zwaar EU verboden landbouwgif gespoten, wat echt niet alleen op de planten blijft hangen. Waait al bij het spuiten driftig met de wind mee. Ooit had je hier gelijk in. Maar tegenwoordig heeft daar ook de maffia mores wortel geschoten. "Vluchten kan niet meer, 'k zou niet weten waarnaartoe "........... :(
Met onze huidige kennis en een inherent mondiaal schoon milieu-geweten zouden we wsl in goede conditie 150 jaar kunnen worden. Vooral dan in goede conditie.

Plaats reactie