Spullen genoeg hoor, daar is een hoop aan te leren. Macro-fotografie is sowieso superuitdagend. Ik heb het opgegeven en mijn macro-lens verkocht. Aan de andere kant: macro is wel supergeschikt voor tijdens epidemieën.dikkemick schreef: ↑20 jan 2021 10:00Ja dat is wel een klein beetje het probleem. De prijzen! Nu, als beginnend fotograaf, was ik van mening dat 2e hands not-done was, maar volgens mij is het wel te overwegen. Vooralsnog ga ik eerst aan de slag met de praktijk, omdat ik denk dat ik theoretisch wel e.e.a. onder de knie heb nu.

Wat betreft lenzen koop ik bijna alles tweedehands. Dat scheelt al snel 1/3e tot de helft in prijs. En als het gaat over een lens die nieuw 1500 euro is, dan hou je maarliefst 500 euro over voor iets anders. En als de nieuwste variant niet heel veel beter is dan een voorganger, dan koop ik die voorganger 2ehands in plaats van de nieuwste. Als je het later dan weer verkoopt heb je vaak ook nauwelijks verlies.
Ik heb ook eigenlijk alles daar opgedaan. Een forum is ook handig, dan kan je gericht vragen stellen.
Je leert het meest van het commentaar van anderen. Dat is echt meer waard dan een stapeltje lenzen. Het kan wel helpen om dat niet alleen bij andere beginners te halen, maar ook bij wat gevorderden. Dat is voor je zelfvertrouwen wel eens een uitdaging, maar je leert er wel het meeste van.

Flink de tijd nemen, flink proberen welke composities werken, en als het niet bevalt gewoon terug gaan en overnieuw doen. Probleem is dat het allemaal flink tijd kost. En als je gaat haasten kan je beter stoppen, dan leer je niks. Tot slot is fotografie ook een stuk planning in verband met weer en stand van de zon. Soms moet je vroeg uit je bed. Soms moet je je avondeten op een ander moment doen. Voor mij is dat killing, ik redt dat niet met een gezin om dat er tussen door te vlechten. Maar als je de flexibiliteit hebt om de zonsopgang en zondondergang uit te buiten, of de juiste graad van bewolking, dan is dat een groot voordeel.
Ik kan je deze website aanraden voor de zonnestand: http://suncalc.net/#/51.508,-0.125,2/2021.01.20/11:52 Zooooo ontzettend handig!
Er is ook een app van, handig voor als je onderweg beslissingen moet/wilt nemen.