Fotografie als hobby

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
BdO
Forum fan

Re: Fotografie als hobby

Bericht door BdO » 20 jan 2021 11:54

dikkemick schreef:
20 jan 2021 10:00
Ja dat is wel een klein beetje het probleem. De prijzen! Nu, als beginnend fotograaf, was ik van mening dat 2e hands not-done was, maar volgens mij is het wel te overwegen. Vooralsnog ga ik eerst aan de slag met de praktijk, omdat ik denk dat ik theoretisch wel e.e.a. onder de knie heb nu.
Spullen genoeg hoor, daar is een hoop aan te leren. Macro-fotografie is sowieso superuitdagend. Ik heb het opgegeven en mijn macro-lens verkocht. Aan de andere kant: macro is wel supergeschikt voor tijdens epidemieën. ;) Je achtertuin wordt opeens een universum.

Wat betreft lenzen koop ik bijna alles tweedehands. Dat scheelt al snel 1/3e tot de helft in prijs. En als het gaat over een lens die nieuw 1500 euro is, dan hou je maarliefst 500 euro over voor iets anders. En als de nieuwste variant niet heel veel beter is dan een voorganger, dan koop ik die voorganger 2ehands in plaats van de nieuwste. Als je het later dan weer verkoopt heb je vaak ook nauwelijks verlies.
dikkemick schreef:
Wist niets van fotografie, maar internet is een enorme bron van kennis!
Ik heb ook eigenlijk alles daar opgedaan. Een forum is ook handig, dan kan je gericht vragen stellen.
dikkemick schreef:
(Overigens gaan we binnenkort starten met het delen van foto's via internet onder een aantal collega's die ook enthousiast zijn geworden. Beetje technieken van elkaar afkijken.
Je leert het meest van het commentaar van anderen. Dat is echt meer waard dan een stapeltje lenzen. Het kan wel helpen om dat niet alleen bij andere beginners te halen, maar ook bij wat gevorderden. Dat is voor je zelfvertrouwen wel eens een uitdaging, maar je leert er wel het meeste van. ;)
Flink de tijd nemen, flink proberen welke composities werken, en als het niet bevalt gewoon terug gaan en overnieuw doen. Probleem is dat het allemaal flink tijd kost. En als je gaat haasten kan je beter stoppen, dan leer je niks. Tot slot is fotografie ook een stuk planning in verband met weer en stand van de zon. Soms moet je vroeg uit je bed. Soms moet je je avondeten op een ander moment doen. Voor mij is dat killing, ik redt dat niet met een gezin om dat er tussen door te vlechten. Maar als je de flexibiliteit hebt om de zonsopgang en zondondergang uit te buiten, of de juiste graad van bewolking, dan is dat een groot voordeel.
Ik kan je deze website aanraden voor de zonnestand: http://suncalc.net/#/51.508,-0.125,2/2021.01.20/11:52 Zooooo ontzettend handig!
Er is ook een app van, handig voor als je onderweg beslissingen moet/wilt nemen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 20 jan 2021 12:20

BdO schreef:
20 jan 2021 11:54
Soms moet je vroeg uit je bed.
:evil:
Dat vormt de grootste uitdaging vrees ik.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 20 jan 2021 12:54

dikkemick schreef:
20 jan 2021 12:20
BdO schreef:
20 jan 2021 11:54
Soms moet je vroeg uit je bed.
:evil:
Dat vormt de grootste uitdaging vrees ik.
Rond zonsondergang is ook goed hoor. Maar wel minimaal één van de twee. ;)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 05 feb 2021 21:16

Wat te denken van de sneeuw die gaat komen? Ga er zeker een aantal mooie plaatjes van schieten. Want mooi is het altijd wel, zo'n maagdelijk witte deken over de straten.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 feb 2021 01:32

dikkemick schreef:
05 feb 2021 21:16
Wat te denken van de sneeuw die gaat komen? Ga er zeker een aantal mooie plaatjes van schieten. Want mooi is het altijd wel, zo'n maagdelijk witte deken over de straten.
Vergeet niet om er eerst in stilte van te genieten voor je de camera pakt!
Ik wens u alle goeds

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 06 feb 2021 10:22

dikkemick schreef:
Sneeuw kan prachtig zijn. Technisch moet je goed de belichting in de gaten houden. De camera mikt voor de belichting op "50% grijs" (dat wil zeggen, in (half-)automatische modi als A, Tv, Av, maar ook M + auto ISO). Maar in een situatie met sneeuw wordt de foto dan vaak te donker. De beste oplossing is meestal om er wat belichtingscompensatie bij te doen.
Je kunt ook de camera instellen om niet alleen jpg maar ook RAW bestanden te maken. In RAW heb je bij bewerking meer ruimte om de belichting "achteraf bij te stellen" zonder dat dit een noemenswaardig kwaliteitsverlies oplevert. Bij sneeuw is het een heel goed idee om dat aan te zetten, omdat belichting en sneeuw lastig is, en het ook lastig is om er geoefend in te raken en te blijven (behalve in Skandinavië misschien).

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 06 feb 2021 17:32

Peter van Velzen schreef:
06 feb 2021 01:32
dikkemick schreef:
Vergeet niet om er eerst in stilte van te genieten voor je de camera pakt!
De beste tip! Want ik kan me een concert herinneren waar ik foto's zou maken voor een aantal vrienden. Je mist dus de helft van zo'n concert! Doodzonde!
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 06 feb 2021 17:33

BdO schreef:
06 feb 2021 10:22
dikkemick schreef:
Sneeuw kan prachtig zijn. Technisch moet je goed de belichting in de gaten houden. De camera mikt voor de belichting op "50% grijs" (dat wil zeggen, in (half-)automatische modi als A, Tv, Av, maar ook M + auto ISO). Maar in een situatie met sneeuw wordt de foto dan vaak te donker. De beste oplossing is meestal om er wat belichtingscompensatie bij te doen.
Je kunt ook de camera instellen om niet alleen jpg maar ook RAW bestanden te maken. In RAW heb je bij bewerking meer ruimte om de belichting "achteraf bij te stellen" zonder dat dit een noemenswaardig kwaliteitsverlies oplevert. Bij sneeuw is het een heel goed idee om dat aan te zetten, omdat belichting en sneeuw lastig is, en het ook lastig is om er geoefend in te raken en te blijven (behalve in Skandinavië misschien).
Ik ga m'n uiterste best doen. Misschien nog beetje experimenteren met macrolens...
Philip K. Dick

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 07 feb 2021 10:13

dikkemick schreef:
06 feb 2021 17:33
BdO schreef:
06 feb 2021 10:22
dikkemick schreef:
Ik ga m'n uiterste best doen. Misschien nog beetje experimenteren met macrolens...
Belichtingscompensatie staat gewoon op blz 114 van je handleiding (hebpum even gedownload) Het wordt daar belichtingscorrectie genoemd.

Er staat wel bij dat het alleen in de creatieve modi gebruikt kan worden met uitzondering van M (wat raar is, want je hebt wel ISO auto..... Mijn 70D heeft dat ook, wel M, ook ISO auto, maar geen ISO auto in M, en daardoor dus ook geen belichtingscompensatie in M.... Onbegrijpelijk.... )
Volgens mij noemt Canon Tv Av en M de creatieve modi, en hou je dus Tv en Av over.
Ik gebruik zelf nooit Tv, want ik wil eigenlijk altijd ook zelf het diafragma bepalen. Zolang je voldoende licht hebt kan je het best in Av werken, omdat je sluitertijd dan toch altijd kort genoeg is. Jouw kitlens heeft geen stabilisatie en loopt tot 55mm, en volgens mij gaat bij 18 Mp dan alles prima zolang de sluitertijd niet trager dan 1/100e seconde wordt. Dreigt dat wel te gebeuren dan kan je de ISO wat omhoog gooien, maar zoals gezegd, bij genoeg licht is dat allemaal niet van belang.
Jouw lens heeft bij 55mm nog steeds een max diafragma van f/5.6, en bij 18mm nog een stuk groter, maar het kan handig zijn om zoveel mogelijk rond de f/8.0 te zitten voor de beste beeldkwaliteit. Pas als je ISO daardoor veel omhoog moet zou ik het diafragma wat vergroten, maar zolang de sluitertijd maar 1/100e of sneller is hoeft dat niet. Ook hier weer, zolang je maar genoeg licht hebt kan je rustig f/8.0 gebruiken.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 feb 2021 11:24

Dank voor de info!
Ben vanmorgen op pad geweest maar moet eea nog wel bewerken. Digital Photo Prof. van Canon is even wennen en je kan er eigenlijk teveel mee
maar ik probeer er iets moois van te maken.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 feb 2021 14:10

En ik maar denken dat je met een macrolens alleen maar macro opnamen kunt maken...
Heb (vind ik zelf :o ) toch een paar mooie plaatjes geschoten. Schitterend buiten!!!
Philip K. Dick

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 07 feb 2021 15:13

Ik ken de Canon niet maar normaliter is "M" voor manual, wat wil zeggen dat je alles met de hand instelt.
ISO waarde kan ik op mijn Nikon handmatig instellen en daarna met de "M" je diafragma en sluitertijd instellen.
belichting correctie doe ik door de sluiter minder of meer open te zetten dan je normaal zou doen.

Vorige week nog een molen gefotografeerd voor een speciaal project. Eerst de sluitertijd ingesteld op 1/125 waarna het diafragma automatisch toegekend werd. Daarna op manual en handmatig 1/125 ingesteld en het diafragma een hoger getal gegeven ( kleinere opening).Geeft wel wat minder scherptediepte ook. Maar dat was nu niet aan de orde.
Zo kan je met sneeuw ook experimenteren, meestal wat onderbelichten.

Overigens staat mijn ISO waarde doorgaans op 200 of 400 ISO
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 07 feb 2021 16:28

dikkemick schreef:
07 feb 2021 14:10
En ik maar denken dat je met een macrolens alleen maar macro opnamen kunt maken...
Heb (vind ik zelf :o ) toch een paar mooie plaatjes geschoten. Schitterend buiten!!!
Met een macro-lens kan je idd prima niet-macro opnames maken!
Dat is één van de voordelen van een macro-lens ten opzichte van macro-ringen. :) Macro-ringen zijn vaak wel goedkoper.
Een ander voordeel is dat jouw macro-lens een max diafragma heeft van f/2.8. Dat is dus twee stops meer licht dan jou 18-55mm. Mocht je dus een keer met die standaard zoom bij 55mm merken dat je sluitertijd te traag wordt en/of je ISO te hoog, dan kan je wisselen naar je macro lens en die op f/2.8 zetten - mits dit nog voldoende scherptediepte geeft natuurlijk.

Het enige nadeel kan zijn dat je vastzit aan 60mm, dus even uitzoomen is er niet bij.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 07 feb 2021 16:40

FransP schreef:
07 feb 2021 15:13
Ik ken de Canon niet maar normaliter is "M" voor manual, wat wil zeggen dat je alles met de hand instelt.
Tja, maar dat "alles" stamt wel uit de tijd dat je nog fotorolletjes had met een vaste ASA-waarde.
Bij mijn huidige camera kan je wel kiezen voor M + ISO auto, en dan heb je ook belichtingscompensatie. De facto komt het op precies hetzelfde neer als dat je de ISO bijstelt, maar de manier van denken vind ik persoonlijk prettiger.
Mijn huidige camera heeft ook een Fv-modus. Daarmee kan je kiezen welke van de 3 (ISO, diafragma, sluitertijd) je vastzet, en welke de camera dan bepaalt - aldanniet mede op basis van de ingestelde belichtingscompensatie. En dan zijn er ook nog mogelijkheden om een minimum sluitertijd in te stellen (handig!!!) en ik dacht ook het diafragmabereik (gebruik ik niet). Ik vind persoonlijk dat een minimum sluitertijd op elke camera moet zitten, vooral op beginnerscamera's. Dan kan je gewoon werken met Av en ISO auto, en tegen de tijd dat de sluitertijd te traag zou worden gooit de camera zelf de ISO omhoog. Zalig. :)
FransP schreef:
ISO waarde kan ik op mijn Nikon handmatig instellen en daarna met de "M" je diafragma en sluitertijd instellen.
belichting correctie doe ik door de sluiter minder of meer open te zetten dan je normaal zou doen.

Vorige week nog een molen gefotografeerd voor een speciaal project. Eerst de sluitertijd ingesteld op 1/125 waarna het diafragma automatisch toegekend werd.
Het nadeel is dat de camera dan waardes kan instellen een te groot diafragma waardoor de scherptediepte te klein is, maar ook met een te klein diafragma, waardoor de totale scherpte afneemt als gevolg van diffractie.
FransP schreef:
Daarna op manual en handmatig 1/125 ingesteld en het diafragma een hoger getal gegeven ( kleinere opening).Geeft wel wat minder scherptediepte ook. Maar dat was nu niet aan de orde.
Zo kan je met sneeuw ook experimenteren, meestal wat onderbelichten.
Ik meen echt dat je in situaties met sneeuw vaak moet overbelichten, tenzij je hoofdonderwerp de sneeuw zelf is.
FransP schreef:
Overigens staat mijn ISO waarde doorgaans op 200 of 400 ISO
Dat zijn voor aps-c camera's prima waardes. Het verschil tussen 100 en 200 is vaak nauwelijks te zien, dus dan moet je alleen naar 100 als je anders met te veel licht zit.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 16 feb 2021 19:48

Rechtermuisknop, open image in new tab. Desgewenst het plusje. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie