Earl Doherty: The Jesus Puzzle

Dit forum is bedoeld om te dienen als bron voor informatie wat betreft dit thema. Het zal bestaan uit links, informatieve bijdragen op dit forum uit het verleden en wellicht nieuwe beschouwingen.

Moderator: Moderators

Gesloten
PietV.
Moderator

Re: Earl Doherty: The Jesus Puzzle

Bericht door PietV. » 01 jan 2010 20:42

Jandar schreef:Het door mij bestelde exemplaar is op 'Christmas Eve' verzonden door Earl, en zal vermoedelijk nog wel eventjes onderweg zijn. Ik ben heel benieuwd, en in de tussentijd lees ik The Jesus Puzzle nog maar eens een keer door :).
Beste Jandar,

Welkom op freethinker. Hoe ben je bij Earl Doherty terecht gekomen?

Mvg,

Piet
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Jandar

Bericht door Jandar » 02 jan 2010 01:59

Een jaar of 8 geleden las ik vrij veel over mysterie religies, het ontstaan van het Christendom en de mythevorming daaromheen.
Schrijvers als Doherty, Freke/Ghandy, Wells (en analoog Ibn Warraq mbt de Islam) gaven voor mij een aardig beeld van hoe zoiets in zijn werk heeft kunnen gaan, en een bevestiging van mijn eigen (toegegeven vage) ideeen hierover.
Er zijn trouwens heel interessante parallellen te trekken met het ontstaan van recentere religies zoals Wicca: een ervarings/mysterie religie die zich welliswaar in het volle licht van onze moderne media ontwikkelt, maar (als ik zo wat websites langsblader) waar desondanks zelfs de betrokkenen nu al veelal niet hun eigen geschiedenis van hun eigen mythen kunnen onderscheiden (en dat wellicht ook niet willen, aangezien mythen zo hun eigen waarde hebben). Des te lastiger is het om de diverse lagen in het ontstaan van Christendom/Islam te ontrafelen, waarvan de overgeleverde bronnen niet alleen schaarser (en pre-selected) zijn maar ook qua tijd en belevingswereld veel verder van ons wegliggen.

Uiteindelijk dwaalde mijn belangstelling naar elders. Mede door dit topic heb ik die boeken weer eens afgestoft, en zag ik op de website van Earl Doherty dat het vervolg er aan zat te komen. Ik heb het sindsdien een beetje in de gaten gehouden.

Ik denk trouwens niet dat ik er aan toe zal komen om een recentie van 'Neither God Nor Man' te schrijven. Ik zal al blij zijn als ik tijd vind om het boek redelijk vlot uit te lezen.

lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door lightanddarkness » 16 apr 2014 20:30

Rereformed schreef:
3. De oudste christelijke geschriften, zoals brieven/opstellen van Paulus en Hebreeën, spreken over Christus als een geestelijk, hemels wezen, dat geopenbaard werd door God via de oudtestamentische heilige geschriften. Nergens wordt Christus als een historisch persoon beschouwd, een mens die recentelijk op aarde vertoefde. Paulus is onderdeel van de mode van ‘mysteriereligies’ van de eerste eeuw. Zijn gehele religie bestaat uit ‘openbaringen afkomstig van de Geest’.
ben heel opgewonden om dit boek te lezen (zelf atheïst zijnde sinds een 4 tal jaar). maar deze stelling vind ik bizar aangezien Paulus in zijn brieven schrijft dat Christus gestorven is voor onze zonden. Zou hij zoiets schrijven als hij niet geloofde in 'de mens Jezus'?
of wordt dat meer verduidelijkt in het boek??
"En de mens schiep God naar zijn beeld"...

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 16 apr 2014 21:01

lightanddarkness schreef:
Rereformed schreef:
3. De oudste christelijke geschriften, zoals brieven/opstellen van Paulus en Hebreeën, spreken over Christus als een geestelijk, hemels wezen, dat geopenbaard werd door God via de oudtestamentische heilige geschriften. Nergens wordt Christus als een historisch persoon beschouwd, een mens die recentelijk op aarde vertoefde. Paulus is onderdeel van de mode van ‘mysteriereligies’ van de eerste eeuw. Zijn gehele religie bestaat uit ‘openbaringen afkomstig van de Geest’.
ben heel opgewonden om dit boek te lezen (zelf atheïst zijnde sinds een 4 tal jaar). maar deze stelling vind ik bizar aangezien Paulus in zijn brieven schrijft dat Christus gestorven is voor onze zonden. Zou hij zoiets schrijven als hij niet geloofde in 'de mens Jezus'?
of wordt dat meer verduidelijkt in het boek??
Hij doelde erop dat Christus gekruisigd was in de hemelse gewesten, niet op Aarde. Dat is wat men er later van heeft zitten maken. De Christus van Paulus was dus een hemelse, niet een Aardse. Helaas wisten veel van die christenen dit niet meer en hebben ze een heel verhaal uit hun mouw geschud, met daarbij de hulp van mysteriegodsdiensten.

lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door lightanddarkness » 17 apr 2014 16:05

bedankt voor de toelichting :)
"En de mens schiep God naar zijn beeld"...

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 02 mar 2015 21:37

Hoe denkt Rereformed tegenwoordig over zijn uitspraak gedaan in 2007?
Net als Darwins Origin of Species zal men later misschien spreken van vóór Doherty en na Doherty.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 07 mar 2015 22:23

Antwoord: zie deze link: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 06#p462506" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time

Gesloten