vijandenlijstje

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

siger

vijandenlijstje

Bericht door siger » 30 mar 2010 10:30

Ligt het aan mij, of is de mogelijkheid mensen in een vrienden/vijandenlijstje te plaatsen verdwenen?

LordDragon
Bevlogen

Re: vijandenlijstje

Bericht door LordDragon » 30 mar 2010 17:22

ik gebruik die functie niet, weet zelfs niet waar ik er toegang toe zou hebben. Dus kan jou niet echt helpen. Wel vraag ik me af welke bedoeling of nut dat heeft, is het niet zo dat dan de postings van je "vijanden" niet meer zichtbaar zijn? lijkt me niet ideaal om zo een discussie te volgen. Maar misschien helpt een pb naar een mod of admin je wel uit de nood.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 30 mar 2010 18:18

siger schreef:Ligt het aan mij, of is de mogelijkheid mensen in een vrienden/vijandenlijstje te plaatsen verdwenen?
Inderdaad die functie is er niet meer. Na overleg is besloten dat zoiets niet thuishoort op een forum als dit. Mensen de mond snoeren staat namelijk haaks op het recht op vrije meningsuiting. Volwassen discussie zou het niet nodig moeten hebben mensen uit een discussie te verwijderen. Verder is het een vorm van censuur wat ook al niet bevorderlijk is voor het voeren van een goede open discussie.

Ook een belangrijk aspect om deze tool niet meer te voeren is het onmogelijk maken van goede moderatie, omdat niet meer inzichtelijk is of een deelnemer nu wel of niet de berichten van een andere deelnemer ziet of niet, waardoor mensen ook niet meer kunnen worden aangesproken op het achterwege laten van antwoorden op aan hen gestelde vragen. Vooral dit laatste heeft de doorslag gegeven om niet meer toe te staan discussiepartners onzichtbaar te maken. Immers, iemand zou op die manier ieder met een tegengestelde mening kunnen blocken, waarbij het op geen enkele manier meer een discussie wordt, zoals wij die hier in onze regels voorstaan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

siger

Bericht door siger » 30 mar 2010 18:31

Ik leg me hier uiteraard bij neer, maar ik vraag me wel even af hoe dit "iemand de mond snoeren" zou kunnen zijn. Het is meer "de oren sluiten" volgens mij, en dat een eigenschap die we helaas niet hebben meegekregen in de evolutie.

Maar goed, ik heb hier niets in de pap te brokkelen.

Ali
Banned

Bericht door Ali » 30 mar 2010 18:36

Kitty schreef:
siger schreef:Ligt het aan mij, of is de mogelijkheid mensen in een vrienden/vijandenlijstje te plaatsen verdwenen?
Inderdaad die functie is er niet meer. Na overleg is besloten dat zoiets niet thuishoort op een forum als dit. Mensen de mond snoeren staat namelijk haaks op het recht op vrije meningsuiting. Volwassen discussie zou het niet nodig moeten hebben mensen uit een discussie te verwijderen. Verder is het een vorm van censuur wat ook al niet bevorderlijk is voor het voeren van een goede open discussie.
Helemaal mee eens. Goed gezien van FREETHINKER. =D>

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 30 mar 2010 18:39

siger schreef:Ik leg me hier uiteraard bij neer, maar ik vraag me wel even af hoe dit "iemand de mond snoeren" zou kunnen zijn. Het is meer "de oren sluiten" volgens mij, en dat een eigenschap die we helaas niet hebben meegekregen in de evolutie.

Het probleem is dat iedereen van deze mogelijkheid gebruik kon maken. Stel je voor dat iemand alle personen die goed onderbouwde tegenwerpingen gaat maken tegen zijn stelling zou blocken, hoe kun je dan nog als moderator eisen dat iemand op argumenten in moet gaan, als we zelf toestaan dat hij die argumenten niet ziet. Dat is onwerkbaar.
En ieder zou zelf in staat moeten zijn om te negeren wat hij wil negeren zonder hulp van een forumtool. Ook dat hoort bij discussievaardigheid.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Ali
Banned

Bericht door Ali » 30 mar 2010 18:42

siger schreef:Ik leg me hier uiteraard bij neer, maar ik vraag me wel even af hoe dit "iemand de mond snoeren" zou kunnen zijn. Het is meer "de oren sluiten" volgens mij, en dat een eigenschap die we helaas niet hebben meegekregen in de evolutie.

We moeten altijd 'on speaking terms terms blijven'. Soms moeilijk, maar toch beter. IMO.

LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon » 30 mar 2010 18:42

nou ik zal het alvast niet missen :) ik vind het een beetje belachelijk ook dat vijanden gedoe, net alsof we mekaars kop gaan inkloppen. 8-[

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Ali
Banned

Bericht door Ali » 30 mar 2010 18:49

LordDragon schreef:nou ik zal het alvast niet missen :) ik vind het een beetje belachelijk ook dat vijanden gedoe, net alsof we mekaars kop gaan inkloppen.
MVG, LD.
=D>

siger

Bericht door siger » 30 mar 2010 18:51

Je moet "vijanden" niet te letterlijk nemen. Het heet nu eenmaal zo, maar feitelijk gaat het over mensen die je liever niet meer tegenkomt. Dat is iets wat ook in je dagelijks leven voorvalt. Ik zal niet snel een interessante diskussie of onderbouwd argument uit de weg gaan, maar bepaalde attitudes hoef ik niet te nemen. Je rug keren en verdergaan is dan een erg elegante oplossing.

Dat doet me er aan denken dat wanneer Freethinker beslist dat iedereen iedereen moet aanhoren, terwijl om het even wie hier kan binnenstappen, het misschien niet slecht zou zijn wat strenger op te treden tegen persoonlijke aanvallen.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 30 mar 2010 19:39

Siger, ik doe mijn best. Probeer er altijd op te letten en er wat van te zeggen. Maar ik kan helaas niet altijd overal zijn. Daarnaast doe ik ook nog wel eens iets anders. Datzelfde geldt uiteraard voor alle beheerders. We vragen veel van de posters zelf, zolang men op de argumenten blijft reageren is er niets aan de hand, maar zogauw de irritaties oplopen, vaak door wederzijds onbegrip, gaat men prikken en steken en dat komt geen enkele discussie ten goede. Verder willen we ook weer niet als een soort schoolmeesters en juf meteen erop springen als iemand eens iets onbetamelijks zegt. We hopen dat dit in eerste instantie ook onderling kan worden opgelost. We zijn tenslotte volwassen. Ook je niet te snel aangevallen voelen en een wat bredere rug ontwikkelen kan wel eens helpen niet te snel geïrriteerd te raken. Er boven staan is een heel nuttige eigenschap.

siger

Bericht door siger » 31 mar 2010 01:02

Ik wil best aanhoren dat ik niet te snel geirriteerd mag worden. Er zijn dingen die ik nu eemaal niet pik, of het nu op een forum of op café is. Als zulke dingen hier toegelaten zijn door het reglement, moet ik het probleem zelf moet oplossen. Een vijandenlijstje was een rustbrengende mogelijkheid, evenwichtig terughufteren een andere, minder plezierige (ik neem aan dat anderen dan ook de raad krijgen niet te snel geirriteerd te zijn.) etc... ik zie wel.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 31 mar 2010 01:28

Natuurlijk geldt dit voor iedereen. Het is ook best logisch dat als je op een bepaalde niet vriendelijke aanvallende manier bejegend wordt dat het niet makkelijk is om dan niet boos of geïrriteerd te raken. Maar het valt op dit forum nog mee. Op veel forums is ruzie dagelijkse kost. Woorden komen nu eenmaal hard binnen, en het zijn ook alleen de woorden die je ziet. De persoon erachter blijft onzichtbaar, lichaamstaal doet niet mee. Het is hard en plat. Soms komt iets anders over dan bedoeld, of voelt iemand zich onterecht aangevallen. Daarom is het ook zaak zorgvuldig je woorden te kiezen, maar in de hitte van het debat wil dat wel eens uit de hand lopen. Maar dat is niet iets om je door uit het lood te laten slaan. Indien het te erg uit de hand dreigt te lopen, grijpen we in. Maar ik geef zelfregulering ook een kans. Een vriendelijke opstelling heeft altijd de meeste kans ook een vriendelijke respons te krijgen.

siger

Bericht door siger » 31 mar 2010 01:41

Het is niet zozeer de vriendelijke opstelling die roet in het eten gooit, als wel dat mensen geirriteerd zijn door standpunten. Dan volgen al vlug beschuldigingen van oneerlijkheid, enzoverder.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 31 mar 2010 09:11

siger schreef:Het is niet zozeer de vriendelijke opstelling die roet in het eten gooit, als wel dat mensen geirriteerd zijn door standpunten. Dan volgen al vlug beschuldigingen van oneerlijkheid, enzoverder.
precies :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Plaats reactie