Suggestie?

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Suggestie?

Bericht door vegan-revolution » 18 jun 2018 21:48

Mij wordt vanwege deze post verweten dat ik daar een kwalijke suggestie doe. Uit die post blijkt die suggestie echter helemaal niet en is derhalve een stroman. Een waarschuwing krijgen voor een stroman komt niet op mij over als "fair play". In mijn daarop volgende post ben ik daarover trouwens heel duidelijk, zodat daar eens te meer blijkt dat het hier om een stroman van Peter gaat.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Petra
Superposter

Re: Suggestie?

Bericht door Petra » 19 jun 2018 00:57

vegan-revolution schreef:
18 jun 2018 13:23
Giovedico delle Fate schreef:
18 jun 2018 13:18
18 jun 2018 13:04

Zoals gerard_m al aangaf is het wat dat betreft bij moslims, die met de door hem geciteerde islamitische regels geïndoctrineerd zijn, éénrichtingsverkeer. Als je geluk hebt krijg je voor deze (in de ogen van sommige moslims, hoe "positief" ook gebracht) brutale suggestie (ergens op een zeker moment ooit daarna) geen mes in je rug. Maar als jij zo'n risico wél wilt lopen : ga gerust je gang als je het een goed idee vindt.
Ik verzet mij fel tegen jouw suggestie dat je 'geluk' zou hebben wanneer je géén mes in je rug krijgt als je aan een moslim zou vragen om een christen bijvoorbeeld een gelukkig kerstfeest te wensen. Dat is een stompzinnige, populistisch en rascistische generalisatie die op geen enkele manier strookt met de statistieken.
Doe ik een suggestie over de statistische kans? Nee! Daarbij : hoe die kans in de loop der tijd kan veranderen staat los van elke statistiek. Gebleken is wel dat in gebieden die meer en radicaler geïslamiseerd zijn die kans allengs groter wordt.

Maar ook met een kleine kans kun je besluiten om het risico niet te willen nemen.
Ik verzet mij ook hiertegen!
Ja, je doet wel degelijk een suggestie.
Zeggen dat je geluk hebt als je niet met een mes in je rug wordt gestoken, zegt nogal wat. En je noemt het uiteindelijk ook 'een risico wat je niet wilt nemen.
Elke moslim is potentieel dader, het is maar afhankelijk van jouw geluk of het niet gebeurt.

Dat is pertinent niet waar!
Ik heb jarenlang voor de gemeente Amsterdam gewerkt. Daar zat een mix uit alle gelederen van de maatschappij. We hebben met z'n allen suikerfeest gevierd met onze moslimcollega's die dan lekkers meenamen, én we hebben met z'n allen de kerstboom opgetuigd en kerst gevierd.
Er is nooit ook maar enige sprake geweest van ongemak. Laat staan een mes.
18 jun 2018 13:23
Het is niet altijd aan de buitenkant te zijn dat je te maken hebt met een "verwarde persoon" die (uiteraard) een "isolated case" is die niets met de islam te maken heeft :
IDD! Waarom maak je hier dan niet van dat ALLE vrouwen potentiële messenstekers zijn?
Er zijn áltijd en óveral verwarde personen, criminelen, gekken, agressievelingen, etc etc. Die bevinden zich binnen ALLE gelederen van de maatschappij.
En dus OOK in islamitische.

P.S.
Ik heb geen idee of het de bedoeling is dat alleen forumbeheer reageert. Mocht dat zo zijn, verwijder mijn reactie dan maar.
Of verplaatsen naar dat topic, kan ook.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 19 jun 2018 06:43

18 jun 2018 21:48
Mij wordt vanwege deze post verweten dat ik daar een kwalijke suggestie doe. Uit die post blijkt die suggestie echter helemaal niet en is derhalve een stroman. Een waarschuwing krijgen voor een stroman komt niet op mij over als "fair play". In mijn daarop volgende post ben ik daarover trouwens heel duidelijk, zodat daar eens te meer blijkt dat het hier om een stroman van Peter gaat.
Waarschuwing blijft staan. Je hebt die suggestie wel degelijk gedaan. En nota bene als reaktie op een voorstel tot minieme toenadering en tolerantie.
Je reaktie verschilt weinig of niet van haatprediking van fanatieke imams. Laat je haat en angst voor het islamitisch geloof niet je persoon bepalen.

In het topic laat je ook weten dat kritiek op je uitspraak te wijten is aan vooringenomenheid. Het tegendeel is waar, aangezien de kritiekgever laat weten dat statistieken je generalisatie op geen enkele manier bevestigen.
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 19 jun 2018 10:48

Ik had nog niet de relatie gelegd met haatprediking, maar zeker wel met stemmingmakerij.
Zo ook bij zoveel bijdragen waar, ook al blijf je meestal binnen de zeer nauwe lijntjes en ben je steeds vaker nuancerende woorden gaan gebruiken, zoals "meestal, vaak of in bepaalde gevallen".
Toch steeds weer suggesties worden gewekt, dat er wordt gegeneraliseerd.
Je bent er meermaals op gewezen en was eerder ook zo eerlijk die kritiek te accepteren.
Je weet dat zelf, maar toch gebruik je je retoriek talent, en je taalkennis, steeds weer om zaken eenzijdig te belichten en uitzonderingen tot norm te verheffen.
Het is niet eens altijd dat je ongelijk hebt, maar dit soort opmerkingen steeds weer, ook bij berichten, waar er niet om wordt gevraagd, maar juist het tegenovergestelde.
En steeds weer een bepaalde richting opsturend, gaan steeds vaker irriteren.

Dan wordt het wachten op het moment, dat je echt te ver gaat.
Misschien heb je voor jezelf deze zin wat al te ingewikkeld gemaakt.
Maar wat er staat kan niet.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 19 jun 2018 11:33

Ik heb nog een reactie geschreven op het antwoord op het bericht van VR in betreffend topic.
viewtopic.php?p=552905#p552905

viewtopic.php?p=552979#p552979
Weer een schoolvoorbeeld voor het plaatsen van stemmingmakende berichten zonder voldoende grondslag en feitenmateriaal.
Het aanhalen van dit bericht, met dit incident, is op geen enkele wijze een toegift als argument zoals bedoeld binnen dit issue.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 jun 2018 15:45

Ik heb meerdere mensen in het topic "opmars van de radicale islam" extreme uitspraken zien doen. Ik heb ze er (op mijn manier) op gewezen, maar mij werd verweten een blinde vlek te hebben. Het is zo gemakkelijk om te spreken over DE islam in combinatie met DE moslim. Generaliseren ligt dan al snel op de loer. En als je dan extremen eruit vist en deze toepast op de hele groep, tja dan heb je toch echt te maken met haatprediking (en een blinde vlek!).
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 19 jun 2018 21:22

dikkemick schreef:
19 jun 2018 15:45
Ik heb meerdere mensen in het topic "opmars van de radicale islam" extreme uitspraken zien doen. Ik heb ze er (op mijn manier) op gewezen, maar mij werd verweten een blinde vlek te hebben.
Al eerder is gevraagd (ook door Erik) of je betreffende radicale zinsdelen van diegenen eens wil quoten. Maar je geeft steeds niet thuis als dat wordt gevraagd.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 jun 2018 21:32

Labyrint schreef:
19 jun 2018 21:22
dikkemick schreef:
Ik heb meerdere mensen in het topic "opmars van de radicale islam" extreme uitspraken zien doen. Ik heb ze er (op mijn manier) op gewezen, maar mij werd verweten een blinde vlek te hebben.
Al eerder is gevraagd (ook door Erik) of je betreffende radicale zinsdelen van diegenen eens wil quoten. Maar je geeft steeds niet thuis als dat wordt gevraagd.
Beter had ik kunnen vermelden, de strekking/inhoud van de berichten. Jullie zijn te slim om je te laten misleiden tot het doen van echt racistische uitspraken zoals jouw ideale minister president in onderstaande link.
Je gaat toch niet ontkennen dat jullie moslims doorgaans niet over 1 negatieve (radicale) kam scheren?

https://www.reddit.com/r/de_thierry/com ... il_alleen/
Philip K. Dick

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 19 jun 2018 21:59

https://www.nieuwwij.nl/themas/elke-mos ... tje-soefi/

Interessant artikel over het ontstaan van de islam en hoe er van meet af aan een spirituele tak van de islam is en een meer wereldse tak.
Ik maak er geen groot geheim van dat ik de moslimhaters in ons land als een gevaar zie. Je zou hen eigenlijk op een forum als dit niet verwachten omdat hier toch meer de ratio overheerst. Toch zie ik dat ze ook hier verblijven.

Waar ik naar toe wil is het volgende; in discussie gaan met moslimhaters is eigenlijk niet erg productief. Door in de contramine te gaan tegen moslimhaters voedt men de haat in hen. Maar wat moeten we dan wel aan met deze mensen? Negeren?

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 19 jun 2018 22:04

dikkemick schreef:
19 jun 2018 21:32
Jullie zijn te slim om je te laten misleiden tot het doen van echt racistische uitspraken
Aaah en jij bent hier dan zeker te slim om mij een racist te noemen :)

Zat je ook in die bijenkorf waar Vegan tegen aan stootte? :roll: Of is het volle maan aan het worden?
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 jun 2018 22:15

Laten we het er maar op houden dat wij beiden een verschillende kijk op onze multiculturele samenleving hebben en dat we beiden iets anders voorstaan wat tolerantie betreft. En dan kan het dus best zijn dat ik te naïef (en te tolerant) ben. Die hand zal ik dan maar in eigen boezem steken. Dus misschien hebben jij en Baudet wel gelijk dat Europa weer blank moet worden. En misschien leg ik volledig verkeerde verbanden als ik dan aan een 80 jaar oud superieur Arisch ras moet denken. Die link heb jij in ieder geval nooit gelegd, dus kan ik je daar moeilijk van beschuldigen.
Philip K. Dick

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 19 jun 2018 22:21

dikkemick schreef:
19 jun 2018 22:15
Laten we het er maar op houden dat wij beiden een verschillende kijk op onze multiculturele samenleving hebben en dat we beiden iets anders voorstaan wat tolerantie betreft. En dan kan het dus best zijn dat ik te naïef (en te tolerant) ben. Die hand zal ik dan maar in eigen boezem steken. Dus misschien hebben jij en Baudet wel gelijk dat Europa weer blank moet worden. En misschien leg ik volledig verkeerde verbanden als ik dan aan een 80 jaar oud superieur Arisch ras moet denken. Die link heb jij in ieder geval nooit gelegd, dus kan ik je daar moeilijk van beschuldigen.
Dit zijn jouw woorden hierboven he? Man ik was vroeger hartstikke links!!! Daar ben ik gelukkig van genezen. En Jezus wat is het druk hier sinds Vegan ..... nou ja laat maar :lol: Ik ga slapen. Fijne avond. Groeten aan de rest van de korf

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 20 jun 2018 00:46

Hopper schreef:
19 jun 2018 21:59

Interessant artikel over het ontstaan van de islam en hoe er van meet af aan een spirituele tak van de islam is en een meer wereldse tak.
Ik maak er geen groot geheim van dat ik de moslimhaters in ons land als een gevaar zie. Je zou hen eigenlijk op een forum als dit niet verwachten omdat hier toch meer de ratio overheerst. Toch zie ik dat ze ook hier verblijven.
Misschien ligt de werkelijkheid niet in lijn met jouw verwachting?
Mensen en (pure) ratio is m.i. al een contradictie in terminis. :)
Hopper schreef:
Waar ik naar toe wil is het volgende; in discussie gaan met moslimhaters is eigenlijk niet erg productief. Door in de contramine te gaan tegen moslimhaters voedt men de haat in hen. Maar wat moeten we dan wel aan met deze mensen? Negeren?
Als we alles wat we vervelend vinden gaan negeren, wat dan?
Als de mensen met vervelende meningen geen platform meer krijgen om te uiten, wat dan?
Vaak zie je mensen in hun eigen kringetje mekaar opzwepen vanuit een eenzijdig blikveld, dus lijkt het mij een goeie zaak als er van buiten die kring weerwoord wordt gegeven.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 20 jun 2018 05:34

Ik zal hier verder ingaan op de klacht die naar mij toe is geuit. Ik zal daarbij trachten niet al te uitvoerig te zijn, maar het is naar mijn mening ook niet goed om daarbij al te bondig te zijn vanwege het risico dat er dan nog steeds teveel in de mist blijft hangen.

Ik ga er nu op voorhand maar even vanuit dat de volgende waarschuwing met de beste bedoelingen is gedaan :
Waarschuwing wegen discriminerende taal. Je suggereert dat de meeste moslims die het genoemde boek gelezen hebben, als ze hen zou vragen om een Christen "prettig kerstfeest" te wensen je een mes in de rug zouden steken. Onthoudt je svp van dit soort suggesties. Excuses svp in het topic Feedback van deelnemers naar forumbeheer.
Peter van Velzen
Zoals ik het begrijp zit het erin hoe "geluk hebben" opgevat wordt (of opgevat kán worden). Als je op het internet zoekt naar betekenissen van "geluk" dan stuit je op een veelheid aan betekenissen die op zichzelf niet de relatie met "de meeste" (zoals door Peter van Velzen geformuleerd) of "strookt met de statistieken" (Giovedico delle Fate) ondubbelzinnig rechtvaardigen.

Dat wil niet zeggen dat ik de klacht niet serieus neem, want ik neem de klacht wel degelijk serieus. Zeker als je kunt constateren dat er meerdere mensen struikelen over hetgeen ik heb neergeschreven, waaronder een niet gering aantal moderators (waarbij dat laatste gegeven een belangrijk criterium is). Op basis daarvan kan dan de conclusie zijn dat ik het niet zo had moeten neerschrijven zoals ik het gedaan heb vanwege het te grote risico dat het zo opgevat wordt zoals het klaarblijkelijk door velen opgevat is. De keerzijde daarvan is echter (of kán dat althans zijn) dat een niet kwaad bedoelde mening, voor een groepering die zulk een mening als "sterk afwijkend met de eigen mening" beschouwt, nooit goed genoeg geformuleerd kan worden om niet als kwalijk bestempeld te worden, waardoor het verduidelijken van een argument zo goed als onmogelijk gemaakt wordt en een gezonde kruisbestuiving van meningen getorpedeerd wordt.

Laat ik het er echter maar op houden dat mijn formulering die de aanleiding was voor de klacht onhandig was (ondanks dat ik denk dat de kans zeer klein is dat zo'n klacht in een rechtszaal stand zou houden).

Dan verder nog wat er naar aanleiding hiervan de revue is gepasseerd :
Petra schreef:
19 jun 2018 00:57
En je noemt het uiteindelijk ook 'een risico wat je niet wilt nemen.
Dat is toch mijn goed recht? Ook een klein risico kun je niet aanvaardbaar vinden om te nemen.
Petra schreef:
19 jun 2018 00:57
Ik heb jarenlang voor de gemeente Amsterdam gewerkt. Daar zat een mix uit alle gelederen van de maatschappij. We hebben met z'n allen suikerfeest gevierd met onze moslimcollega's die dan lekkers meenamen, én we hebben met z'n allen de kerstboom opgetuigd en kerst gevierd.
Er is nooit ook maar enige sprake geweest van ongemak. Laat staan een mes.
Let wel op het woordje "ooit" dat ik gebruikte. Dat kan dus ook jaren later zijn. Zoals hier waaruit blijkt dat jouw "gezellige Amsterdamse ervaring" geen geldig argument hoeft te zijn :

When muslims betray non-muslim friends and neighbours

Daaruit :
This is the third category of Muslims that lurks between “moderates” and “radicals”: “sleepers,” Muslims who appear “moderate” but who are merely waiting for circumstances to turn to Islam’s advantage before they join the jihad; Muslims who are waiting for the rewards of jihad to become greater than the risks.

There is no lack of examples of these types of Muslims. The following are testimonials from non-Muslims, mostly Christian refugees from those regions of Iraq and Syria now under Islamic State (or other jihadi) control. Consider what they say about their longtime Sunni neighbors who appeared “moderate”—or at least nonviolent—but who, once the jihad came to town, exposed their true colors:
The Christian man explained with disbelief how he saw a young member of the Diab family whom he knew from youth holding a sword and leading foreign jihadis to Christian homes. Continues Georgios:

We had excellent relations. It never occurred to us that Muslim neighbours would betray us. We all said “please let this town live in peace — we don’t have to kill each other.” But now there is bad blood. They brought in the Nusra to throw out the Christians and get rid of us forever. Some of the Muslims who lived with us are good people but I will never trust 90 per cent of them again.
----------
Rereformed schreef:
19 jun 2018 06:43
Waarschuwing blijft staan. Je hebt die suggestie wel degelijk gedaan. En nota bene als reaktie op een voorstel tot minieme toenadering en tolerantie.
Er is een keerzijde aan zo'n toenadering. En die keerzijde heb ik getracht om weer te geven.
Rereformed schreef:
Je reaktie verschilt weinig of niet van haatprediking van fanatieke imams.
Het is een misverstand om te menen dat ik haat voor wie dan ook zou koesteren. Daar geef ik bovendien geen blijk van.
Rereformed schreef:
Laat je haat en angst voor het islamitisch geloof niet je persoon bepalen.
Naar mijn mening zijn er zeker redenen te over om veel aspecten van zekere islamitische geloofsopvattingen te haten en om een zeer gerechtvaardigde angst voor de consequenties daarvan te hebben. Veel aspecten van zekere islamitische geloofsopvattingen haten is echter iets heel anders als het haten van mensen die er dergelijke opvattingen op na houden.
Rereformed schreef:
In het topic laat je ook weten dat kritiek op je uitspraak te wijten is aan vooringenomenheid. Het tegendeel is waar, aangezien de kritiekgever laat weten dat statistieken je generalisatie op geen enkele manier bevestigen.
Het lijkt mij een goede gewoonte om eerst om verduidelijking te vragen in plaats van om direct maar klaar te staan met een oordeel. Ik generaliseer op geen enkele wijze en dat is bovendien ook nooit mijn bedoeling geweest.

----------
Maria schreef:
19 jun 2018 10:48
Ik had nog niet de relatie gelegd met haatprediking, maar zeker wel met stemmingmakerij.
Dat is dan in ieder geval milder, maar ook dáár ligt mijn bedoeling niet.
Maria schreef:
toch gebruik je je retoriek talent, en je taalkennis, steeds weer om zaken eenzijdig te belichten
Volgens mij geef ik er wel degelijk blijk van zaken van meerdere kanten te kunnen bekijken.
Maria schreef:
steeds weer een bepaalde richting opsturend, gaan steeds vaker irriteren.
Ik kan mij die irritatie wel voorstellen, maar omgekeerd bestaat er (bij anderen) irritatie over onderbelichting. Het is maar net hoe je zaken beleeft en waar je de nadruk op wilt vestigen. Dat is van mens tot mens verschillend.
Maria schreef:
Dan wordt het wachten op het moment, dat je echt te ver gaat.
Misschien heb je voor jezelf deze zin wat al te ingewikkeld gemaakt.
Maar wat er staat kan niet.
Ik ga erin mee dat mijn formulering anders had kunnen zijn. Minder "risicovol" zogezegd.

----------
dikkemick schreef:
En als je dan extremen eruit vist en deze toepast op de hele groep, tja dan heb je toch echt te maken met haatprediking (en een blinde vlek!).
Extremen eruit vissen en toepassen op een hele groep is niet wat ik doe.

----------
Hopper schreef:

De soefibeweging is een splinter van een splinter binnen de hele moslimwereld.
Hopper schreef:
Ik maak er geen groot geheim van dat ik de moslimhaters in ons land als een gevaar zie.
Ik haat geen mens en dus ook geen moslims. Wél kan ik een bepaald soort gedrag haten. Ook kan ik het bestaan van bepaalde islamitische geloofsopvattingen haten. Mensen die er dergelijke islamitische geloofsopvattingen op na houden haat ik niet. Ik vind het vooral een uiterst triest gegeven. Ik tref vooral mensen in dit land aan die terecht zeer felle kritiek uiten op bepaalde zeer kwalijke islamitische geloofsopvattingen. Ik zou op dit moment zelfs niet één moslimhater kunnen opnoemen.
Hopper schreef:
Waar ik naar toe wil is het volgende; in discussie gaan met moslimhaters is eigenlijk niet erg productief.
Mij lijkt dan wel dat je eerst heel erg zeer moet stellen of je werkelijk met moslimhaters (feitelijk mensenhaters) van doen hebt. Een mens, die terecht zeer felle kritiek uit op bepaalde zeer kwalijke islamitische geloofsopvattingen en/of kwalijk gedrag dat daaruit voortvloeit, is voor zover mij bekend slechts in een uiterst zeldzaam geval een moslimhater.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 20 jun 2018 09:49

Petra schreef:
20 jun 2018 00:46

Als we alles wat we vervelend vinden gaan negeren, wat dan?
Als de mensen met vervelende meningen geen platform meer krijgen om te uiten, wat dan?
Vaak zie je mensen in hun eigen kringetje mekaar opzwepen vanuit een eenzijdig blikveld, dus lijkt het mij een goeie zaak als er van buiten die kring weerwoord wordt gegeven.
In mijn optiek is er een polarisatie gaande van moslimhaters vs de rest. De vraag is dus of je die polarisatie moet voeden door met deze mensen in gesprek te gaan. Deels is dat negeren al gaande, een partij als de PVV wordt volstrekt genegeerd en niet serieus genomen. Op internet verzamelen de moslimhaters zich op bepaalde fora, daar zijn ze onder elkaar en kunnen ze weinig kwaad. En kom ik zo’n gast in het publieke terrein tegen dan knijp ik er snel tussen uit.

Die eenzijdige blik van hen haal je toch niet onderuit met argumenten. Die eenzijdige blik is emotie. Vreemdelingenangst.

Plaats reactie