Wat dacht je bijvoorbeeld van "Wij, Orthodoxen"?

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sofia
Forum fan

Wat dacht je bijvoorbeeld van "Wij, Orthodoxen"?

Bericht door sofia » 17 apr 2018 14:45

Maria schreef:
17 apr 2018 13:26
Alle onderwerpen

Kies een bepaald onderwerp uit zou ik zeggen. :)
Misschien is het dan meteen aardig om even een voorsteltopic te maken en aan te geven vanuit welke (kennis) discipline je het meeste werkt en wat nog ev. andere interesses zijn.
Op FT zijn alle onderwerpen interessant, waarin gesproken kan worden over al dan niet dogmatiek.
Er zijn zelfs gelovigen, die hierin tot op grote hoogte kunnen slagen. :mrgreen:
En die zijn voor ons de meest interessante om mee van gedachten te wisselen en ook om weer van te leren. :)
Ha, eindelijk helderheid!
"Op FT zijn alle onderwerpen interessant, waarin gesproken kan worden over al dan niet een dogmatiek.
Er zijn zelfs gelovigen, die hierin tot op grote hoogte kunnen slagen. :mrgreen:
En die zijn voor ons de meest interessante om mee van gedachten te wisselen en ook om weer van te leren."

Onder ons gezegd en gezwegen, Maria, jullie gedragen je als een stelletje ouderlingen van een "zwarte-kousen-kerk". Dat is je goed recht natuurlijk, maar noem je dan geen "vrijdenkers", want dat is iets gans anders, en daarmee zet je dus de èchte vrijdenkers volledig op het verkeerde been. Die dan ook niet verwachten bestraffend te worden toegesproken, en/of door jou naar het verdomhoekje onderaan het forum verhuisd te worden. En ja, daar komt narigheid van, zoals Wim Sonneveldt zou zeggen.
Dus zou ik jullie een naamsverandering willen voorstellen, een vlag die de lading beter dekt, waarmee je de juiste deelnemers aantrekt. Mensen die liever gekoeioneerd willen worden dan zich onafhankelijk opstellen zijn er per slot genoeg, en dan heb je meteen ook minder last van 'weglopers', nieuwlichters, en dat soort lieden meer....
Wat dacht je bijvoorbeeld van "Wij, Orthodoxen"? Dan weet iedereen wat hij kan verwachten.

Bonjour
Site Admin

Re: Wat dacht je bijvoorbeeld van "Wij, Orthodoxen"?

Bericht door Bonjour » 17 apr 2018 16:27

Wat is je definitie van vrijdenken?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 17 apr 2018 17:11

Beste Sofia,
Ik heb je gisteren laten weten dat waarschuwingen worden gegeven op basis van overtreding van forumregels, en bepaald niet op basis van wat voor meningen je naar voren brengt.

Je vertikt het wanneer de forum admin je in rood aanspreekt om deze tekst serieus te nemen. Wanneer daar aangemaand wordt om on-topic verder te gaan dien je je daar strikt aan te houden. In plaats daarvan ging je voort met nog twee off-topic bijdragen. Aangezien je er blijk van geeft moderatoradvies niet op te willen volgen is je een waarschuwing gegeven.

Raad: lees de forumregels eens door en probeer je die eigen te maken. Dit topic had je bijvoorbeeld zelf aan moeten maken. In plaats daarvan geef je een moderator onnodig een hoop werk te doen.
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 apr 2018 19:48

@Sofia
Ik kan een heel klein stukje met je gedachten meegaan. Werkelijk vrijdenken is misschien niet zo gemakkelijk. Een korte definitie luidt:
iemand die alleen verstand en ervaring aanvaardt als bron van kennis.
En als dat een juiste definitie is, zie ik het woordje 'ervaring' al staan. Ongetwijfeld zijn we allemaal bevooroordeeld in onze westerse gedachten en laten we soms ervaring/gevoel zwaarder wegen dan verstand. Als voorbeeld: "Het Grote Geheel" Jij weet uiteraard zelf wat je hiermee bedoelt (dat is jouw ervaring), maar ik had die ervaring niet en probeerde het verstandelijk te begrijpen/interpreteren.
Vandaar dat ik viel over de hoofdletters, maar ook over "Het Grote Geheel" an sich.
Maakt dat van mij een orthodox? Een niet-vrijdenker? Ik weet dat ik ook bevooroordeeld ben en al snel denk in de richting van een overkoepelende geest of god, maar dan zit ik daar misschien wel volkomen naast. Jij bent dan de enige die mij uit de brand kan helpen.
Echter, wel op een redelijke manier omdat ik mij jouw gevoel niet kan voorstellen en ik er dus hele andere gevoelens bij heb.
Duidelijkheid en oprechtheid is in dit soort topics denk ik dan ook een vereiste.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 17 apr 2018 23:55

dikkemick schreef:
17 apr 2018 19:48
@Sofia
Ik kan een heel klein stukje met je gedachten meegaan. Werkelijk vrijdenken is misschien niet zo gemakkelijk. Een korte definitie luidt:
iemand die alleen verstand en ervaring aanvaardt als bron van kennis.
En als dat een juiste definitie is, zie ik het woordje 'ervaring' al staan. Ongetwijfeld zijn we allemaal bevooroordeeld in onze westerse gedachten en laten we soms ervaring/gevoel zwaarder wegen dan verstand. Als voorbeeld: "Het Grote Geheel" Jij weet uiteraard zelf wat je hiermee bedoelt (dat is jouw ervaring), maar ik had die ervaring niet en probeerde het verstandelijk te begrijpen/interpreteren.
Vandaar dat ik viel over de hoofdletters, maar ook over "Het Grote Geheel" an sich.
Maakt dat van mij een orthodox? Een niet-vrijdenker? Ik weet dat ik ook bevooroordeeld ben en al snel denk in de richting van een overkoepelende geest of god, maar dan zit ik daar misschien wel volkomen naast. Jij bent dan de enige die mij uit de brand kan helpen.
Echter, wel op een redelijke manier omdat ik mij jouw gevoel niet kan voorstellen en ik er dus hele andere gevoelens bij heb.
Duidelijkheid en oprechtheid is in dit soort topics denk ik dan ook een vereiste.
Hoe zou ik je iets kunnen uitleggen als je je mijn gevoel niet kunt voorstellen? Of uit de brand helpen? Maar zelfs als ik dat zou kunnen zou ik het niet doen. Je hebt alleen maar iets aan wat je zelf hebt uitgedacht en de moeite waard hebt gevonden om te bewaren. Dàt geeft je zelfvertrouwen, en van andermans gedachtengoed oppikken kun je dat wel op je buik schrijven. Want zelf weet je natuurlijk heel goed hoe de vork in de steel zit, en dat is bepaald niet iets om trots op te zijn.
Maar je komt er wel een heel eind mee, zelfs wanneer iemand je vraagt om het uit te leggen - wat je natuurlijk helemaal niet kunt omdat je de beredenering niet kent - dan hoef je immers alleen maar even op internet te kijken, en alle informatie verschijnt op je beeldscherm. Daarom staat het hier (en ook op andere fora) ook zo vol blauwe lettertjes, het is discussiëren met van internet gehaalde argumenten.
Gaat het over Socrates? OK... even aanklikken, kopiëren, druk op de verzendknop en klaar. En als je dan ècht furore wilt maken geef je degene wiens gedachten je je hebt toegeëigend ook nog even een sneer. Maar diegene moet dan wel dood zijn natuurlijk. Met levende wetenschappers heb loop je kans dat je afgaat als een gieter.

Ik schrijf 'je', maar bedoel het natuurlijk niet persoonlijk. Het plukken van andermans brein doen we allemaal wel eens, alleen de mate waarin kan behoorlijk verschillen. Tot aan het on-behoorlijke toe. Maar ik heb gelukkig afgeleerd om me aan dat soort dingen te ergeren.
En daarom ben ik ook de vrolijkste en leukste deelnemer op dit forum. Tot ik er wegens wangedrag vanaf word geknikkerd.

Zo, heb ik de brand een beetje geblust bij je? Ik hoop het maar, want ik ga nu naar bed. :wink:

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 18 apr 2018 00:09

Bonjour schreef:
17 apr 2018 16:27
Wat is je definitie van vrijdenken?
Zelfstandig denken.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 18 apr 2018 06:06

sofia schreef:
18 apr 2018 00:09
Zelfstandig denken.
Een zelfstandig werkende en denkende theoloog is geen vrijdenker als hij op basis van de Bijbel uitspraken doet over God. Vrijdenken heeft een paar beperkende regels.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 apr 2018 11:54

@Sofia
Als ik je goed begrijp tasten we allemaal in het duister omdat we elkaars gevoelens/ervaringen niet (goed) kunnen aanvoelen/begrijpen. Voordeel van veel onderwerpen op freethinker is dat ze een wetenschappelijke grondslag of ondertoon hebben. En wetenschap is HET middel gebleken om los van gevoelens tot betrouwbare informatie te komen. Wil je weten hoe je 400.000 Kg. kunt laten vliegen heb je wetenschap nodig. Wil je weten hoe de geest/je brein in elkaar zit, heb je wetenschap nodig. Vereist dat vrijdenken? Ik denk het niet. De methode heeft zichzelf inmiddels wel bewezen.
Andere onderwerpen die veel langs komen hebben met het bestaan van goden/geesten/Het Grote Geheel te maken. Wil je hier betrouwbare (emotieloze) uitspraken over doen denk ik dat je te rade moet gaan bij de wetenschap. Is wichelroedelopen betrouwbaar? Doe een test! Telekinese? Testen!!
Bestaan ufo's? Ga op zoek! Ga meten. Speculeren is een eerste stap, maar daarmee ben je er niet. Ook niet met levenservaring.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 19 apr 2018 01:22

Sorry dikkemik, ik geef het op. Dit forum voelt voor mij aan als een vreugdeloze en liefdeloze grijze mist, waar ik mijn eigen blijmoedigheid niet verder aan wil blootstellen.
Dus wens ik jullie, zonder verder commentaar, allemaal maar gewoon het beste. Dag.

Plaats reactie