Verwijten t.a.v. dit forum

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Karssenberg
Banned

Re: Verwijten t.a.v. dit forum

Bericht door Karssenberg » 05 feb 2015 13:19

axxyanus schreef: Ik zie geen reden om absoluut beleeft te blijven. Op een bepaald moment is de enige manier om duidelijk te maken hoe ver iemand afwijkt van een rationele onderbouwing, het hanteren van onbeleefde termen.

Onder alle omstandigheden beleefd blijven versterkt bij maar al te veel mensen het idee dat ze ergens een punt hebben.
De enige manier om iemand duidelijk te maken dat hij irrationeel is, is om zelf ook irrationeel te zijn. :wink: Ik geef toe, dat het je ergens aan consistentie niet ontbreekt.
't Is maar hoe je beleefd beleeft.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 05 feb 2015 14:23

Wellicht is het te vergelijken met wat er gebeurd als je iets organiseert voor collega's of familie. Onlangs heb ik dit nog meegemaakt. Je gaat met goede bedoeling iets organiseren en krijgt van iedereen zoveel commentaar dat je denkt: stik er maar in.

Zo kan het soms ook op een forum gebeuren dat je iets oppert, maar niet wordt begrepen en zo de kous op de kop krijgt. Dit is een probleem van geschreven discussies en dus van fora.

Maar misschien is het een dieper liggend fenomeen, dat het de mens eigen is graag gelijk te willen hebben, op hun strepen te staan. Misschien ook wel typisch Nederlands, als je soms leest hoe in andere landen/culturen wordt gediscussieerd. Een stuk beschaafder lijkt het er in Engeland aan toe te gaan. Er wordt wel eens gezegd dat men in Nederland niet discussieert maar dat er 2 monologen gaande zijn, waarbij de een hoofdschuddend wacht tot de ander is uitgesproken om daarna zijn eigen waarheid te verkondigen.

Niet voor niets is er het spreekwoord: De beste stuurlui staan aan wal. Dat geldt ook voor voetbalcoaches, dominees etc. Nergens zoveel meningen als hier te lande.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 05 feb 2015 16:15

axxyanus schreef:Onder alle omstandigheden beleefd blijven versterkt bij maar al te veel mensen het idee dat ze ergens een punt hebben.
Ik heb het gevoel, dat ze juist zich gesterkt voelen als je gaat "schelden", bla-bla-bla, bullshit, enz . roept. Je hebt geen weerwoord meer en kan alleen nog maar "schelden". Ze hebben de discussie gewonnen, naar hun gevoel (denk ik).

Wijzen op alle argumenten en dan concluderen, dat hij wel een erg afwijkende mening heeft lijkt me zinvoller.

Ik zie het fenomeen bij ATJist, die ook een afwijkende theorie verkondigt, ook wel enigszins.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

zennie
Forum fan

Bericht door zennie » 05 feb 2015 17:12

Ik maak me er ook wel eens schuldig aan dat ik iets bullshit noem, misschien niet goed, maar soms is het ook zoals het is, bullshit, sorry kan er niets aan doen.

Wat ik veel zie is dat mensen die boos op dit forum klagen over het nivo zelf beperkte denkers zijn, geeft niet ik ben ook een beperkte denker, maar het is leuk al je dat van jezelf ziet! :wink:
We zijn onze herrinneringen

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 05 feb 2015 17:45

Vilaine schreef:
axxyanus schreef:Onder alle omstandigheden beleefd blijven versterkt bij maar al te veel mensen het idee dat ze ergens een punt hebben.
Ik heb het gevoel, dat ze juist zich gesterkt voelen als je gaat "schelden", bla-bla-bla, bullshit, enz . roept. Je hebt geen weerwoord meer en kan alleen nog maar "schelden". Ze hebben de discussie gewonnen, naar hun gevoel (denk ik).
En anders voelen ze zich gesterkt omdat ze in hun ogen alle argumenten hebben kunnen weerleggen en ze dus ook gewonnen hebben. Of kan jij mij naar een discussie verwijzen waarbij iemand met een mafkees verhaal zich liet overtuigen door goede argumentatie?
Vilaine schreef:Wijzen op alle argumenten en dan concluderen, dat hij wel een erg afwijkende mening heeft lijkt me zinvoller.
Waarna ze denken dat ze gewonnen hebben want als het enige dat je nog te zeggen hebt, is dat ze wel een erg afwijkende mening hebben, heb je dus geen (verder) weerwoord meer.
Vilaine schreef:Ik zie het fenomeen bij ATJist, die ook een afwijkende theorie verkondigt, ook wel enigszins.
Welk fenomeen? Het fenomeen dat ik zie, is dat ATJist zich gewoon ingraaft in zijn eigen stelling en dat welk probleem je ook aanwijst hij gewoon in zijn cirkeltje ronddraait dat het leven een wil nodig heeft om te overleven en dat je dus overal in het leven die wil aantreft. Hoe selectief hij ook moet omgaan met zijn voorbeelden om dat te "illustreren".
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 05 feb 2015 17:49

Door de jaren heen dat ik op fora en vooral dit forum rondzwerf merk ik dat ik wel veranderd ben in discussies.
Waar ik in het begin soms met moeite mijn ongelijk toe kon geven kost me dat tegenwoordig geen enkele moeite meer.
Ik geniet van sommige pareltjes van reacties en de kennis van andere forumleden.
Ik leer bij ieder bezoek op elk gebied wel wat.
Diverse leden van dit forum heb ik in hoog aanzien staan ook al ben ik het niet altijd met ze eens.

Maar wat betreft religieuze propaganda, complotdenkers, alternatieve lulkoek, pseudo wetenschappelijke prietpraat en bullshit in het algemeen van wie dan ook, ben ik steeds vaker geneigd om daar stevig tegen in te gaan.
Ook heb ik vaak al heel snel in de gaten met wat voor type ik te maken heb bij nieuwe bezoekers, niet in de laatste plaats door de gidswoorden geïntroduceerd door Cluny.
Ik maak me geen illusies over mijn denk/kennis-niveau maar ik herken bullshit als ik het lees.
En als dat arrogante vormen aanneemt zal ik mijn mening daarover en over die persoon niet onder stoelen of banken steken.
Misschien niet altijd even netjes, maar ik ben bereid daarvoor op de vingers getikt te worden als het te gek wordt in mijn ogen.
Laatst gewijzigd door Erik op 05 feb 2015 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 05 feb 2015 18:04

De hamvraag is natuurlijk deze:

Stel, we hebben een hypothetisch scenario waarin een creationist vraagt naar bepaalde facetten van en bewijzen voor evolutieleer, en waarin een niet-creationist antwoordt met een lading onzin, evolutie volledig misrepresenterend. Wat doe je dan?
Laatst gewijzigd door Gralgrathor op 05 feb 2015 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 05 feb 2015 18:12

Gralgrathor schreef:De hamvraag is natuurlijk deze:

Stel, we hebben een hypothetisch scenario waarin een creationist vraagt naar bepaalde facetten van en bewijzen voor evolutieleer, en waarin een niet-creationist antwoord met een lading onzin, evolutie volledig misrepresenterend. Wat doe je dan?
Dan krijgt de niet creationist er van langs en vraag ik op welke wijze hij of zij zich heeft voorbereid op dit onderwerp. De creationist is meestal toch niet meer te redden dus daar hoeven we geen educatief verantwoord programma voor op te stellen. En er zit dan gelijk een beetje twijfel bij mij of de niet creationist ons niet op een dwaalspoor brengt. Nu zeg ik altijd tegen iemand met een schrale kennis over evolutie om niet tegen biochemie aan te leunen want de kans dat je hier een buil van oploopt is altijd aanwezig.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 05 feb 2015 18:14

Gralgrathor schreef:De hamvraag is natuurlijk deze:

Stel, we hebben een hypothetisch scenario waarin een creationist vraagt naar bepaalde facetten van en bewijzen voor evolutieleer, en waarin een niet-creationist antwoord met een lading onzin, evolutie volledig misrepresenterend. Wat doe je dan?
De niet-creationist uitleggen dat er toch echt iets mis is met zijn uitleg.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 05 feb 2015 18:23

PietV schreef:En er zit dan gelijk een beetje twijfel bij mij of de niet creationist ons niet op een dwaalspoor brengt.
Ik herken dat gevoel.
Zo af en toe openen zogenaamde "oprecht geïnteresseerden" topics over evolutie of het ontstaan van het universum o.i.d.
Ik ga daar (door schade en schande) achterdochtig mee om.
Meestal blijkt het oprechte een vies truukje te zijn om een discussie een bepaalde kant op te manoeuvreren.
En daar heb ik dus een nog grotere hekel aan dan een religieuze fundi als bijvoorbeeld Karssenberg die gewoon een duidelijke agenda heeft.
Ik hou niet van gluiperig gedoe.

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 05 feb 2015 18:30

Erik schreef:En daar heb ik dus een nog grotere hekel aan dan een religieuze fundi als bijvoorbeeld Karssenberg die gewoon een duidelijke agenda heeft.
Aan de andere kant is er met deze hypothetische niet-creationist nog een bepaald soort wisselwerking: argument, tegenargument. Dat de argumenten aan tenminste één kant verschrikkelijke argumenten zijn is bijzaak. Terwijl Karssenberg eigenlijk aan één enkele post op dit forum wel genoeg had gehad: hij zet zijn positie uiteen, en wat je er ook tegenin brengt, zijn reactie is gewoon opnieuw zijn geloof te verwoorden; er is geen uitwisseling van argumenten en tegenargumenten.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

zennie
Forum fan

Bericht door zennie » 05 feb 2015 18:30

Wat ik vooral frustrerend vind is dat hier soms mensen met een universitaire opleiding aan de kant worden geschoven als de eerste de beste belhamel. Nu heb ik zelf geen universitaire opleiding maar ik vind het maar wat interessant om hun commentaren te lezen. Maar goed hun commentaren worden dan aan de kant geschoven als onzin waarbij de opponens nog trots is op zijn bullshit verhaal en denkt een argument te hebben. Dat zet bij mij weleens kwaad bloed, de eenvoud waarmee onopgeleide creationisten en atjist soms dingen opzij schuiven en denken dat ze nog echt een standpunt maken en ook tegen alle beter weten in blijven volhouden.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 05 feb 2015 18:35

zennie schreef:Wat ik vooral frustrerend vind is dat hier soms mensen met een universitaire opleiding aan de kant worden geschoven als de eerste de beste belhamel. Nu heb ik zelf geen universitaire opleiding maar ik vind het maar wat interessant om hun commentaren te lezen. Maar goed hun commentaren worden dan aan de kant geschoven als onzin waarbij de opponens nog trots is op zijn bullshit verhaal en denkt een argument te hebben. Dat zet bij mij weleens kwaad bloed, de eenvoud waarmee onopgeleide creationisten en atjist soms dingen opzij schuiven en denken dat ze nog echt een standpunt maken en ook tegen alle beter weten in blijven volhouden.
Hoe weet jij dan of mensen een universitaire opleiding hebben?
En hoe kan het dat deze mensen zich opzij laten schuiven? Als ze redelijke argumenten hebben en er wordt gewoon niet naar geluisterd....then so be it.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

zennie
Forum fan

Bericht door zennie » 05 feb 2015 18:43

Kijk weet je wat het is dickemick, ik vind je moet als volwassen mens ook eens je plaats weten. Ik heb geen universitaire opleiding, heb ik dan altijd ongelijk? Nee, maar als je een heel goed onderbouwd argument tegen je stelling krijgt van iemand die er jaren voor heeft geleerd dan kan het wel eens nuttig zijn om toe te geven voor jezelf dat je er gewoon iets minder van af weet. Nou en? Dat tast toch niet mijn eigenwaarde aan?

Om dan dat argument te verwerpen puur enkel en alleen omdat je gelijk wil krijgen vind ik zo beneden alle niveau, en sorry, ik vind het disrespect voor de ander.

Een mooi voorbeeld was pas geleden. Ik was bij een vriend op bezoek en we hadden het over wiskunde. Nu doe ik voor mijn hobby wat wiskunde, maar hij is afgestudeerd in een of andere tak van de wiskunde. Ik had in een boek gelezen dat wiskunde a-priori tautologiën zijn. Voor waar ik ben met wiskunde klopt dat ook. Hij heeft me in lekentaal uitgelegd dat het niet zo is. Moet ik dan eigenwijs blijven en dat verwerpen omdat anders mijn egootje is gekwetst?

Welnee, ik heb gulzig zitten luisteren en nog veel vragen gesteld, ideaal ik leer weer wat, wat is daar nu zo erg aan?

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 05 feb 2015 19:09

Gralgrathor schreef:
Erik schreef:En daar heb ik dus een nog grotere hekel aan dan een religieuze fundi als bijvoorbeeld Karssenberg die gewoon een duidelijke agenda heeft.
Aan de andere kant is er met deze hypothetische niet-creationist nog een bepaald soort wisselwerking: argument, tegenargument. Dat de argumenten aan tenminste één kant verschrikkelijke argumenten zijn is bijzaak. Terwijl Karssenberg eigenlijk aan één enkele post op dit forum wel genoeg had gehad: hij zet zijn positie uiteen, en wat je er ook tegenin brengt, zijn reactie is gewoon opnieuw zijn geloof te verwoorden; er is geen uitwisseling van argumenten en tegenargumenten.
Eens.

Plaats reactie