Verwijten t.a.v. dit forum

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Verwijten t.a.v. dit forum

Bericht door Peter van Velzen » 22 aug 2016 12:48

Ik zou geen mensen van het forum willen weren omdat ze onvoldoende "Niveau" zouden hebben. Daarentegen ben ik wel van mening dat we de disussie on topic en onderbouwd moeten voeren. Dat kan ook als je alleen maar lagere school hebt. Je onderbouwing zal wellicht niet denderend zijn, maar dat geeft niet. Als je maar vertelt wat je reden is om een bepaald standpunt in te nemen als daar naar gevraagd wordt. Het is wat mij betreft voldoende als je zegt "dat voel ik nu eenmaal zo". Maar dar moet je dan wel eerlijk zeggen.

Let wel, er zijn heel veel meningen die ik uit die ik niet onderbouw, omdat ik meen dat dat evident is. Maar als iemand me vraagt: waarom? dien ik wel te antwoorden. Het is dan gebleken dat dit niet evident was.
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 22 aug 2016 13:04

Cluny schreef:
Maria schreef: Ik zou echter eens de dingen in hun proporties willen zetten en niet het laatste half jaar vergelijken met de periode van 5 jaar terug.
Waarom niet? Volgens mij ging het toen beter met Freethinker.
In de gouden eeuw ging het ook beter met Nederland.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 22 aug 2016 13:43

Maria, Peter,

Ik kan me grotendeels in jullie betogen vinden. In tegenstelling tot wat misschien gedacht wordt, heb ik helemaal geen moeite met de wat lossere moderatie. Wel vind ik het volgende wat kort door de bocht.
Maria schreef:De andere kant is van leden, die anders gewend waren een aantal jaren geleden en vinden dat de moderatie in moet grijpen, als een bepaald soort discussie vanwege wat een opponent schrijft hun niet aanstaat, maar toch ermee door willen blijven gaan.
En dat, terwijl als dat zou gebeuren, er helemaal geen discussie zou zijn.
Ik rapporteer alleen zaken 'die mij niet aanstaan' als ze m.i. overduidelijk in strijd zijn met de forumregels en een vruchtbare discussie in de weg staan. Dan heb ik het over [1] persoonlijke aanvallen/op de man spelen en [2] structurele non-onderbouwing door het consequent negeren van vragen. Zoals Maria het hier stelt lijkt het net alsof ik wil dat het moderatieteam mijn tere ego beschermt tegen volkomen onomstreden bijdragen van andere deelnemers, terwijl er dus blijkbaar een verschil van inzicht bestaat over wat de moderatie vs. ikzelf als toelaatbaar beschouwt.

Wat ik vooral verwarrend vind aan de lossere manier van modereren is dat ik me afvraag wat ik dan eigenlijk nog kan rapporteren. Er zijn forumregels, op basis daarvan rapporteer ik iets, en wordt vervolgens gevoelsmatig afgeserveerd als een zeikerd met een krakkemikkig ego. Ik zou het fijn vinden als dan in ieder geval in neutrale termen meegedeeld wordt waarom er geen actie ondernomen wordt. Dan kan ik in het vervolg wellicht beter inschatten waar de grens ongeveer ligt.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 22 aug 2016 13:52

Maria schreef:
Cluny schreef:
Maria schreef: Ik zou echter eens de dingen in hun proporties willen zetten en niet het laatste half jaar vergelijken met de periode van 5 jaar terug.
Waarom niet? Volgens mij ging het toen beter met Freethinker.
Drogreden!
Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat om deze stelling.
In 2011 ging het beter met het forum Freethinker dan nu in 2016.
Dat is best wel belangrijk om over na te denken, zeker omdat de m.i. verslechterde omstandigheden op FT alles te maken kan hebben met de "koerswijziging" die begin 2015 vorm is gegeven.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 22 aug 2016 14:50

Cluny schreef: Drogreden!
Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat om deze stelling.
In 2011 ging het beter met het forum Freethinker dan nu in 2016.
Het belang van fora is over de hele linie afgenomen. Het barst van de concurrentie. En wat versta jij onder beter? Druk dit eens uit in kwalitatieve aspecten.
Dat is best wel belangrijk om over na te denken, zeker omdat de m.i. verslechterde omstandigheden op FT alles te maken kan hebben met de "koerswijziging" die begin 2015 vorm is gegeven.
Maak dat eens concreet? En vergelijk jouw eigen positie eens met "het verleden".
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 22 aug 2016 15:51

Heel lang geleden, 3 april 2008, heb ik een topic geopend met de titel Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.
Met daarbij een poll.
Voor mijn gevoel was dat een goed topic, jarenlang hebben de Freethinkers in dit topic gelezen en geschreven.
Na een periode van bijna 2 jaar zonder bijdragen plaatste ik deze post.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ig#p419816" onclick="window.open(this.href);return false;
En kijk binnen de kortste keren komt het topic weer tot leven met heel veel discussie en heel veel uiteenlopende standpunten. 5 pagina's en een paar dagen verder gebeurt er dit.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... je#p420593" onclick="window.open(this.href);return false;
En kijk eens even naar het getal gegeven door rode letters schrijvende en slotjesuitdelende moderator.
bijna 20.000 maal aangeklikt
Nu 2 jaar later Reacties: 433 Bekeken: 21916
De afgelopen 2 jaar is dus ongeveer 2000 keer op dit topic geklikt. Het lijkt mij sterk dat daarbij geen lezers zijn geweest die ook best wel een reactie hadden willen plaatsen in het topic. Hun standpunt willen geven en deze ter discussie willen stellen.
Ik wil maar zeggen het opstarten van een dergelijk, in meer dan één opzicht geslaagd topic kon toen wel, nu niet meer. Is het verschil tussen toen en nu duidelijk?
En je mag naar aanleiding van dit topic best een discussie beginnen over niveau want daarover wil ik ook nog het één en ander kwijt.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 22 aug 2016 16:19

Cluny schreef: Is het verschil tussen toen en nu duidelijk?
En je mag naar aanleiding van dit topic best een discussie beginnen over niveau want daarover wil ik ook nog het één en ander kwijt.
Je neemt een voorbeeld waar je zelf in betrokken bent. Zo kan iedereen wel ergens iets van oud zeer tevoorschijn halen en dit gaan inbrengen. Zijn we over een jaar nog bezig om dingen te ontwarren. We hebben het over de grote lijnen niet of er wel of niet een slotje moet op een oud topic. Dat kun je op dat moment bespreken met de desbetreffende moderator. In het verleden hadden we een royale banlijst en grossierden we met waarschuwingen waar jij prominent in aanwezig was. Was het toen beter?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 aug 2016 18:22

Ik heb even de moeite genomen wat cijfers te verzamelen. Voor wat het waard is:

Overzicht nieuwe leden per jaar
2003 19 leden
2004 60 nieuwe leden
2005 117 nieuwe leden
2006 279 nieuwe leden
2007 475 nieuwe leden
2008 275 nieuwe leden
2009 278 nieuwe leden
2010 295 nieuwe leden
2011 275 nieuwe leden
2012 242 nieuwe leden
2013 264 nieuwe leden
2014 266 nieuwe leden
2015 202 nieuwe leden
2016 121 nieuwe leden

Overzicht van het aantal onderwerpen in het meest actieve subforum (Christendom en Judaisme’ waarop voor het laatst werd gereageerd in dat jaar.
2004 49 onderwerpen
2005 103 onderwerpen
2006 145 onderwerpen
2007 134 onderwerpen
2008 87 onderwerpen
2009 67 onderwerpen
2010 60 onderwerpen
2011 99 onderwerpen
2012 141 onderwerpen
2013 92 onderwerpen
2014 88 onderwerpen
2015 95 onderwerpen
2016 61 onderwerpen

Overzicht van het aantal reacties in het meest populaire onderwerp in dit forum: Contradicties in de bijbel.
2004 Openingsbericht en 13 reacties
2005 2 reacties
2006 317 reacties
2007 206 reacties
2008 96 reacties
2009 57 reacties
2010 23 reacties
2011 21 reacties
2012 61 reacties
2013 31 reacties
2014 185 reacties
2015 162 reacties
2016 0 reacties
Ik wens u alle goeds

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 23 aug 2016 13:39

Concurrentie? Welke concurrentie bedoel je Piet?
Wat mij verbaast is de druk die de moderatoren uitoefenen op de wijze van posten.
Als ervaringsdeskundige van alle Christelijke forums die bestaan, en waar ik ook verbannen ben, had ik gehoopt dat op een 'Vrijdenkersforum' meer vrijheid gehanteerd wordt t.a.v. allerlei meningen en visies.
Maar niets is minder waar. Het regiem is exact hetzelfde als op Refoforum en refoweb e.d.
Althans zo heb ik het ervaren, en daarom is het fenomeen 'forum' en 'nicknamen hanteren' binnenkort verleden tijd , naar mijn mening.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 aug 2016 14:11

Wilsophie schreef: Als ervaringsdeskundige van alle Christelijke forums die bestaan, en waar ik ook verbannen ben, had ik gehoopt dat op een 'Vrijdenkersforum' meer vrijheid gehanteerd wordt t.a.v. allerlei meningen en visies.
Je bent nu al 5 jaar lid en nog steeds heb je niet onze doelstellingen gelezen of begrepen en weet je niet het verschil tussen een vrijdenker en een vrije denker.
Forumregels schreef:Vrijdenken? Freethinker? Wat is een 'freethinker', een vrijdenker? Kort door de bocht: onder een vrijdenker verstaan wij, de initiatiefnemers van deze site, een persoon die zijn of haar meningen vormt op basis van de rede, onafhankelijk van traditie, autoriteit, of gevestigd geloof. De definitie die we hier geven is de interpretatie die wij eraan geven, en deze komt naar onze mening redelijk overeen met de betekenis die men er sinds oudsher aan heeft toegedicht.
Wilsophie schreef:Maar niets is minder waar. Het regiem is exact hetzelfde als op Refoforum en refoweb e.d. Althans zo heb ik het ervaren,..........
De enige die exact hetzelfde is ben jij zelf.
Dat zou toch te denken moeten geven.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 aug 2016 16:03

Wilsophie schreef:Concurrentie? Welke concurrentie bedoel je Piet?
Ben je bekend met facebook, linked, whatsapp, de meeste kranten hebben een mogelijkheid om te reageren. Sommigen beperken zich tot twitter etc.
Als ervaringsdeskundige van alle Christelijke forums die bestaan, en waar ik ook verbannen ben, had ik gehoopt dat op een 'Vrijdenkersforum' meer vrijheid gehanteerd wordt t.a.v. allerlei meningen en visies.
Maar niets is minder waar. Het regiem is exact hetzelfde als op Refoforum en refoweb e.d.
Zie het commentaar van Maria, met als aanvulling dat er dus regels zijn, waar we niet altijd star op hangen. Maar wel graag zien dat mensen die hier rondlopen er naar streven om ze toe te passen. Lukt het een keer niet; geen man-vrouw overboord maar het moet geen gewoonte worden. In vergelijking met andere dus chr. fora, hier mag je op bijna alle plaatsen berichten zetten en je mag elk godsbeeld ter discussie stellen. Dus voor de agnost, atheïst, twijfelaar is dit het paradijs. En visies zijn prachtig maar het moet geen kwestie worden ik ga iets verzinnen en de omstanders moeten het raden en ook gaan onderbouwen. Een visie begint met een duidelijk verhaal, goede onderbouwing en aanverwante betogen. En anders gaat de moderatie er met tippex langs. Dus dat is denk ik het grote verschil met chr. fora die intrinsiek al drijven op niet onderbouwde claims en dan maakt één of meer ook niet meer uit als het maar past in het bekende plaatje. Terwijl vrijheid van meningsuiting in deze hoek vaak betekent het moet wel een versterking zijn voor het geloof of je moet rekening houden met tal van christelijke leerregels. Onderzoek eens het vrijdenken en dan kom je misschien snel tot de ontdekking dat het geen "Ik vind alles best denken is" of "wij waaien met alle winden mee denken is ".

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 aug 2016 18:10

Cluny schreef:
Maria schreef:
Cluny schreef: Waarom niet? Volgens mij ging het toen beter met Freethinker.
Drogreden!
Een exact goed antwoord op jouw "beter".

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 24 aug 2016 08:57

Maria schreef:
Cluny schreef: Drogreden!
Een exact goed antwoord op jouw "beter".
Dat is het niet.
Ik kom hier nog op terug.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 aug 2016 19:54

La maar.
Dat kennen we.
Doe dat maar op je eigen Facebook pagina.
Cluny schreef: Ik wil nog wel even de link geven naar mijn FT-Facebookpagina, lees daar maar even het bericht over mijn "trollenactie".
Facebook.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 25 aug 2016 08:12

PietV. schreef:
Cluny schreef: Is het verschil tussen toen en nu duidelijk?
Je neemt een voorbeeld waar je zelf in betrokken bent. Zo kan iedereen wel ergens iets van oud zeer tevoorschijn halen en dit gaan inbrengen. Zijn we over een jaar nog bezig om dingen te ontwarren. We hebben het over de grote lijnen niet of er wel of niet een slotje moet op een oud topic. Dat kun je op dat moment bespreken met de desbetreffende moderator. In het verleden hadden we een royale banlijst en grossierden we met waarschuwingen waar jij prominent in aanwezig was. Was het toen beter?
Mijn antwoord op de vraag zal je niet gaan bevallen.
Was het toen beter?
Ja. Toen was het beter. Een half jaar na dit betreurenswaardig incident welke mij toendertijd ook volkomen verraste, werd een koerswijziging ingezet welke ik zelf het beste kan omschrijven als de vestiging van een regeltjesdictatuur.

Plaats reactie