Kan je als moderator je eigen discussies modereren?

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MaartenV
Diehard

Kan je als moderator je eigen discussies modereren?

Bericht door MaartenV » 31 jul 2019 15:36

Misschien zou er een regel kunnen komen die verhindert dat een moderator zowel deelnemer als moderator is in een discussie omdat dat zoiets is als tegelijk 'rechter en partij zijn'. Dat zou een extra regel op het forum kunnen zijn dat een moderator die deelneemt aan een discussie zelf die discussie niet gaat modereren.
Wat vinden jullie?
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Bonjour
Site Admin

Re: Kan je als moderator je eigen discussies modereren?

Bericht door Bonjour » 31 jul 2019 15:55

Dit is al een richtlijn binnen het team. En er is een grijs vlak. Ik vind het geen probleem als er een keer door de deelnemende moderator gezegd wordt dat er on topic gegaan moet worden. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen. Het moet dan dus om duidelijke overtredingen gaan.
Als je het idee hebt dat een moderator modereert om zijn gelijk te krijgen, mag je het gewoon melden hoor.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 31 jul 2019 16:20

ok, ik wist niet dat dat al een regel was. Neen, tot hiertoe niets te melden. Dank.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 aug 2019 07:12

In de regel trachten we te vermijden dat een moderator ingrijpt in een discussie waarin hij of zij zelf meediscussiëerd. Maar als het slechts om vrij onschuldig commentaar gaat dan letten we daar niet zo op. Uiteraard komt het soms voor dat er te veel moderatoren aan een discussie deelnmene, en hebben we een dillema. Maar als we echt willen ingrijpen, trachten we altijd een zo neutraal mogelijke moderator te vinden.

Anders ligt het bij verzoeken van de poster zelf om iets te verwijderen, aan te passen of te verplaatsen. Dan kiest de poster vaak zelf een moderator of anders treedt de eerste moderator op die die wens in het vizier heeft,
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 01 aug 2019 07:49

Peter van Velzen schreef:
01 aug 2019 07:12
In de regel trachten we te vermijden dat een moderator ingrijpt in een discussie waarin hij of zij zelf meediscussiëerd.

..Dan kiest de poster vaak zelf een moderator
Prima opmerking hoor Maarten.
Ik heb dit ook al eens aangekaart. Ben het ook eens met wat Peter hier schrijft.
Al is het volgens mij best lastig om echt neutraal te zijn, zelfs als je niet meediscussieerd kun je worden meegesleept door de waan van de dag.

Imo verstaat Peter wel de kunst om het reageren en modereren gescheiden te houden en een objectief/redelijk neutraal mod-petje op te zetten.
Vandaar mijn voorkeur. :D
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie