Homeopathie uit het basispakket in Frankrijk

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Homeopathie uit het basispakket in Frankrijk

Bericht door heeck » 21 jul 2019 15:13

Petra schreef:
21 jul 2019 08:57
heeck schreef:
20 jul 2019 15:21

Is bijvoorbeeld het stellen van een diagnose een aan artsen voor te behouden handeling, wat kwakzalverij zou buitensluiten, of loop je dan juridisch vast omdat iedereen diagnoses -van snotneus tot verhoging etc.- stelt en er geen juridisch houdbare demarcatie valt te omschrijven?
Nou en of. Het is voor de gewone mens enorm lastig om het kaf van het koren te scheiden. Voor je het weet wordt er misbruik gemaakt van je vertrouwen of onkunde met als enig doel het geld uit je zakken kloppen. Hetgeen in de alternatieve sector helemaal schering en inslag is. Vandaar dat ik die maar helemaal mijd.
Aan huis, tuin en keukentafel-doktertje spelen geen gebrek. En dan nog het gezelfhulp; een beetje googelen en mensen denken dat ze het allemaal wel weten.

knip knip
En nu graag de terugkoppeling naar de door jou voorgestane wil van het volk.
Met als extra memo mijn:
Kennelijk is de vraag naar magie groter dan de wens tot beschermd te worden tegen hobbiedoktertje spelen.
Vandaar dat juist op dit terrein de wil van het volk ongefilterd uitvoeren een nog grotere bloei van kwalijke praktijken zou betekenen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Banned

Bericht door Petra » 21 jul 2019 17:06

heeck schreef:
21 jul 2019 15:13

En nu graag de terugkoppeling naar de door jou voorgestane wil van het volk.
Met als extra memo mijn:
Kennelijk is de vraag naar magie groter dan de wens tot beschermd te worden tegen hobbiedoktertje spelen.
Vandaar dat juist op dit terrein de wil van het volk ongefilterd uitvoeren een nog grotere bloei van kwalijke praktijken zou betekenen.
Roeland
Ik ga verschrikkelijk diep nadenken over dit mega belangrijke onderwerp. Kan wel ff duren...
..
..
Kijk nou.. er wordt me een wijntje gebracht. Gezellig!
Ik wens je veel tikgenoegens met al die andere gesprekspartner hiero.
Fijne avond.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 22 jul 2019 09:37

Nou nou Roeland.
D’r viel niet zoveel te tikken zie ik. :lol:
Ik heb overigens een keigezellige avond gehad. Hoop jij ook.

Als je mijn reacties goed leest lijkt me dat je er wel uit kunt opmaken dat ik niet zo te spreken ben over hobbiedokteren en alternatieve geneespraktijken.
De wil van het volk... die heeft ons Trump als president gegeven. Democratie maar afschaffen dan?
Democratie anno 2018; was een aardig topic trouwens!
viewtopic.php?f=10&t=17359&start=30

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 22 jul 2019 13:33

Petra,

Dat je naast je gezellige associaties nu ook Trump er nog bij sleept om je eigen suggestie over "wil van het volk"
Aangezien ik nogal democratisch/communistisch ben ingesteld vind ik wel dat als het de wil van het volk is om het in het basispakket op te nemen dat dat moet gebeuren. Er zit immers zoveel in wat ik niet nodig vind of niet achter sta.
Mijn conclusie: Rechtssysteem, voorlichting en referendum.
van gewicht te voorzien, dat is droef.

Meer terzake:
Europees manifest wil einde aan pseudowetenschap
De Spaanse bioloog Cervera van zusterorganisatie APETP roept iedereen op een manifest tegen pseudowetenschap en -therapieën te ondertekenen.
Europese regeringen moeten optreden tegen pseudowetenschap en pseudotherapieën zoals homeopathie, is de boodschap van een Europees manifest dat inmiddels is ondertekend door 1500 Spaanse wetenschappers. Het manifest is opgesteld door de Spaanse bioloog Fernado Cervera. Hij is bestuurslid van APETP, een Spaanse organisatie van sceptische wetenschappers, vergelijkbaar met zusterorganisaties zoals Skepsis in Nederland en Skepp in België.

Cervera heeft Europese organisaties zoals SKEPP, Skepsis en de Vereniging tegen de Kwakzalverij (VtdK) verzocht hun leden te vragen het manifest te ondertekenen. Hij hoopt 15.000 ondertekenaars te activeren en zo Europese richtlijnen te veranderen en bedrog in de gezondheidszorg te voorkomen. Dit is hard nodig. Bijna tweehonderd miljoen patiënten in Europa zouden vorig jaar gebruik hebben gemaakt van pseudo-therapieën zoals homeopathie en bioresonantie.
https://skepp.be/nl/europees-manifest-w ... wetenschap

Tekenen!

Roeland

Petra
Banned

Bericht door Petra » 22 jul 2019 13:40

Roeland,
Weet je wat ik nou droef vind.
Dat ik één van die mensen ben die dat manifest uit volle overtuiging tekent en hier word toegesproken alsof dat niet zo zou zijn.
En voor wat? Waarom?
Ik vraag het me niet eens meer af wat mensen toch bezielt.

Gezellige associaties... wat is daar mis mee? Met een hapje en een drankje. Meer niet! Afgelopen nou met al die idioterie!
Een wijntje, een biertje, van mijn part een glaasje limonade. Maar goddank: wel gezellig ja!
Laatst gewijzigd door Petra op 22 jul 2019 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 jul 2019 13:52

Petra schreef:
22 jul 2019 09:37
Nou nou Roeland.
D’r viel niet zoveel te tikken zie ik. :lol:
Ik heb overigens een keigezellige avond gehad. Hoop jij ook.

Als je mijn reacties goed leest lijkt me dat je er wel uit kunt opmaken dat ik niet zo te spreken ben over hobbiedokteren en alternatieve geneespraktijken.
Maar dat is maar één aspect. Het gaat niet alleen om je afkeuring van hobbiedokteren en alternatieve geneespraktijken. Er zijn gradatie in afkeuring. Je kan iets afkeuren in de beperkte betekenis dat je er zelf niet aan wenst mee te doen. Je kan iets afkeuren in de betekenis dat je anderen wil aanraden er niet aan mee te doen, helemaal tot dat je iets in die mate afkeurt dat je van oordeel bent dat het wettelijk verboden moet zijn.

Uit jouw bijdragen is niet op te maken waar jij juist staat betreft alternatieve geneespraktijken. Je lijkt te weifelen tussen verbieden en toch niet verbieden, waarbij het erop lijkt dat je wel wil verbieden dat alternatievelingen diagnoses stellen maar langs de andere kant niet tot een verbod wil overgaan als het om de alternatieve producten gaat.
Petra schreef:
22 jul 2019 09:37
De wil van het volk... die heeft ons Trump als president gegeven. Democratie maar afschaffen dan?
Maar dat we voor een democratie zijn, betekent toch niet dat we voor alle details het volk raadplegen. En zelfs als we het volk willen laten kiezen, kunnen we nog steeds een voorkeur hebben voor wat de stemming zal zijn. Zelfs jij wil niet alles aan de volkswil overlaten, want je was tegen het toelaten dat alternatievelingen diagnoses stellen. Op dat vlak was je blijkbaar zelf niet bereid de volkswil te raadplegen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 jul 2019 14:02

Petra schreef:
22 jul 2019 13:40
Roeland,
Dat ik één van die mensen ben die dat manifest uit volle overtuiging tekent en hier wordt toegesproken alsof dat niet zo zou zijn.
En voor wat? Waarom?
Dat komt omdat dat helemaal niet zo duidelijk blijkt uit jouw bijdragen.

Jouw bijdrage waarin je het aan de volkswil, wil overlaten of de overheid kwakmiddelen zoals homeopathie mee in een basispakket voor de zorgverzekering moet opnemen of niet, zorgen voor gerede twijfel of je dat europees manifest wel zou ondertekenen. In dat manifest is namelijk nergens sprake van een volksraadpleging en als je de vokswil belangrijk genoeg vind, dan onderteken je dat manifest niet.

Jij zend dus gemengde signalen en als wij daar op wijzen, dan is het niet voldoende dat jij uit die gemengde signalen enkel dat uitkiest dat je op dat moment goed uitkomt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 22 jul 2019 14:07

Een handgeschreven verklaring ondertekend door de notaris, Petra? ;)
Wat een gedoe weer.
Ik zit ook nog te twijfelen over een verbod, ik voel daar weinig voor terwijl mijn mening over homeopathie duidelijk en al jaren dezelfde is.
Die petitie ga ik niet ondertekenen omdat ik nooit petities onderteken.
Ook dat zegt weer niks over mijn mening over homeopathie.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 22 jul 2019 18:01

Petra schreef:
22 jul 2019 13:40
Roeland,
Dat ik één van die mensen ben die dat manifest uit volle overtuiging tekent en hier word toegesproken alsof dat niet zo zou zijn.
En voor wat? Waarom?

Gezellige associaties... wat is daar mis mee? Met een hapje en een drankje. Meer niet! Afgelopen nou met al die idioterie!
Een wijntje, een biertje, van mijn part een glaasje limonade. Maar goddank: wel gezellig ja!
Of je dat manifest getekend hebt, dat weet ik niet EN doet er in deze discussie niet toe, want die draait om de argumenten.

Jouw aanhalen van democratisch verkozen Trump is geen argument in deze discussie, noch versterkt het je eerdere opmerking daarover.

Mijn aanhalen van het manifest is daarentegen wel terzake in dit topic. Het versterkt de franse actie en illustreert gelijk een ander aspect van een democratisch systeem, namelijk acties vanuit de bevolking.

Het was dus zelfs geen aantijging in jouw richting, maar onderdeel van de tegenstelling.
En jouw gezellige associaties mag je best reserveren voor anderen. Ik registreer ze als teken van een "Cavalier approach" ten overstaan van bijna elk onderwerp hier.

Roeland

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 jul 2019 08:01

heeck schreef:
22 jul 2019 18:01
En jouw gezellige associaties mag je best reserveren voor anderen. Ik registreer ze als teken van een "Cavalier approach" ten overstaan van bijna elk onderwerp hier.

Roeland
Nou Roeland, er zijn wel belangrijker dingen in de wereld gaande dan de vraag of homeopathie in het basispakket moet, dacht ik bij mezelf.
En toen... kwam mijn zoon me een wijntje brengen en werd het goddank heel gezellig. Ik had die associatie-knop al uitgezet (* weet je nog wel), er raakten mij wat teveel mensen in de war.

Wat mijn reactie met cavalier approach te maken heeft is mij dus een raadsel. Heeft misschien meer met jouw associaties te maken dan met de mijne.
En echt, ik kan er wat van hoor.. dat associeren. En met anderen mee associeren kan ik ook heel leuk vinden.
Maar ik kan het ook met gemak uitzetten. Als het niet voor de leuk wordt gebruikt bijvoorbeeld doordat er teveel misvattingen plaatsvinden.
Dat jij dat niet hoeft te doen begrijp ik best. Mannen hebben op dit forum nou eenmaal meer speelruimte dan vrouwen.
Doe je (als vrouw) precies hetzelfde wordt er net gedaan of je in je eentje de tango staat te dansen.
Ik weet wel beter.

Dus wat dit onderwerp betreft; of homeopathie wel of niet in een basispakket moet, ben ik over uitgepraat.
Ik heb mijn mening gegeven en ik vind het zonde van mijn tijd om erover door te gaan.

*
viewtopic.php?f=64&t=17817&start=30#p565373
Petra schreef:Je spielerei doe ik niet meer aan mee, daar is de omgeving niet geschikt voor.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 jul 2019 08:18

Fenomeen schreef:
22 jul 2019 14:07
Een handgeschreven verklaring ondertekend door de notaris, Petra? ;)
Wat een gedoe weer.
=D>
Zeker! :)
Ben ook reuze benieuwd of ze jouw reactie ook zo interessant vinden dat ie tot op het merg uitgeplozen moet worden.
We zullen zien...

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 23 jul 2019 11:01

“Petra” schreef:Nou Roeland, er zijn wel belangrijker dingen in de wereld gaande dan de vraag of homeopathie in het basispakket moet, dacht ik bij mezelf.
Wat dat betreft zijn we tegenpolen, want ik vind het verwijderen van nonsens en daarop gebaseerd bedrog, zeker in de gezondheidszorg, een voortdurende reden van bemoeienis om tot het merg uit te benen.

Roeland

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 jul 2019 11:27

heeck schreef:
23 jul 2019 11:01

Wat dat betreft zijn we tegenpolen, want ik vind het verwijderen van nonsens en daarop gebaseerd bedrog, zeker in de gezondheidszorg, een voortdurende reden van bemoeienis om tot het merg uit te benen.

Roeland
Ja hoor Roeland.

Zoals ik al eerder zei...ik *zou het getekend hebben dus bij mij hoef je niet meer aan te kloppen.

Dus zet ‘m op! Zoals ik ook al zei... “we zullen zien”

*
“Zou”!
Vraag me af of je het zelf wel goed gelezen hebt dat manifest uit je link.
De oproep is gericht aan “health” en “scientific” personeel.
Ik ben in beide sectoren niet werkzaam.
Waar je jezelf toerekent... geen idee. Maar mijn inschatting is dat ook jouw handtekening niet gevraagd wordt.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 24 jul 2019 13:25

Petra,

Kennelijk hebben de opstellers wat minder vertrouwen in het per volkswil bepalen wat er aan kennis betrouwbaar mag worden gevonden, en daarom vergoed, dan jij die niet mag meedoen.

Gezien het marketingsucces van allerlei kwak die inspeelt op die zg wil van het volk, een helder inzicht.

Roeland

Petra
Banned

Bericht door Petra » 25 jul 2019 07:20

heeck schreef:
24 jul 2019 13:25
Petra,

Kennelijk hebben de opstellers wat minder vertrouwen in het per volkswil bepalen wat er aan kennis betrouwbaar mag worden gevonden, en daarom vergoed, dan jij die niet mag meedoen.

Roeland
Idd. Roeland en waarschijnlijk nog terecht ook.
heeck schreef:
24 jul 2019 13:25
Gezien het marketingsucces van allerlei kwak die inspeelt op die zg wil van het volk, een helder inzicht.
Nou en of.
En dat brengt me weer terug bij Trump.
Ook de verkiezingen in de VS is één groot marketingcircus, waarbij het meer gaat om wie het grootste budget/macht heeft dan om inhoud.
Wat zegt dat over het volk? En wat zegt dat over een democratisch systeem?

heeck schreef:
22 jul 2019 18:01
Jouw aanhalen van democratisch verkozen Trump is geen argument in deze discussie, noch versterkt het je eerdere opmerking daarover.
Het democratisch systeem brengt ons ene Trump. Een IMO gevaarlijke gek die meer kwaad dan goed doet.
Ook een referendum kan uitslagen geven waar ik het totaal niet mee eens ben.
Wat te doen daarmee?
Is nu het principe van de democratie niet goed?
Zijn referendums verkeerd?

Ik denk van niet.
Het enige wat IMO de boel overeind houdt is Vrouwe Justitia. Vandaar dat ik die als eerste noemde in mijn conclusie.
Dankzij een onafhankelijk rechtssysteem kan, zelfs met een malloot aan de macht, de wereld nog enigszins fatsoenlijk functioneren.
Omdat, goddank, ook ene Trump gewoon kan worden teruggefloten. Bijv. als ie mensenrechten schendt.
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/trump-wo ... sielregels.

Plaats reactie