Magnetisme & Fibromyalgie

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Re: Magnetisme & Fibromyalgie

Bericht door Petra » 13 okt 2018 06:36

heeck schreef:
12 okt 2018 14:01
Petra schreef:
12 okt 2018 03:04
heeck schreef:
11 okt 2018 12:10
[Of fibromyalgie een regulier behandelbare kwaal mag worden genoemd en een andere behandeling dan cognitieve gedragstherapie en/of oefening zou verdienen, kan ik niet beoordelen en heeft op zich niets te maken met de inzetbaarheid van TMS.

Roeland
Volgens mij is dat het euvel met de hele buiten-reguliere behandelmarkt... als je binnen de reguliere geneeskunde geen gehoor of verbetering vindt voor je aandoening ga je verder zoeken. En als je maar genoeg last hebt van je kwaal ben je tot een hoop in staat om er vanaf te komen.
Dan klinkt.. "PH-neutraal maken" best wel ongevaarlijk en hoopgevend.

Mijn vader heeft z'n hele leven met migraine geworsteld. Hoe tegen ie ook was.. we hebben een zeer breed spectrum aan gekke dingen geprobeerd om er vanaf te komen.
Tuurlijk; de kwakmarkt kan makkelijk opinieus worden verklaard, maar over welk onderscheid maken wil je het dan met je topic hebben?

Roeland
Ik wilde alleen maar zeggen dat mensen nu eenmaal een hoop proberen OMDAT de reguliere geneeskunde het af laat weten. Die is dus mede debet aan het kwakzalvers verhaal.
Dus..
ik snap de patienten die immer naar verbeteringen van hun klachten blijven zoeken.
En ik snap ook dat niet elke kwakzalver alleen maar slecht wil. Er zijn er denk ik legio die keihard hun best doen om van mijn part met wichelroede mensen verlichting te geven van hun kwalen. Misschien zelfs wel echt geloven dat zij helpen. (Denk ik ff aan Ingi bv.).
Misschien soms ook echt wel helpen vanuit een patiënt gezien.

Helaas heul veel kaf onder het koren, dat wel. En een heuse uitbuit-markt.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 13 okt 2018 07:44

Petra schreef:
13 okt 2018 06:36
Ik wilde alleen maar zeggen dat mensen nu eenmaal een hoop proberen OMDAT de reguliere geneeskunde het af laat weten. Die is dus mede debet aan het kwakzalvers verhaal.
Dus..
Dat ligt waarschijnlijk meer aan de ziekte dan aan de reguliere wetenschap.
Wanneer co-assistenten een dergelijke test opstellen, is er wel iets heel speciaals aan de hand:
Afbeelding
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 13 okt 2018 12:29

Peter van Velzen schreef:
13 okt 2018 03:27
"Beduidend beter" mag nog wel verder uitgerkt worden, Als bepaalde groepen er duidelijk mee baat bij hebben en andere juist minder, bijvoorbeeld. En wat noem je beduidend? Hangt wellicht van het prijskaartje af.
Bij TMS ziet het er naar uit dat er veel ongewis is. Dan is het prijskaartje echt hekkensluiter, of totaal niet terzake.

Over "beduidend beter" zijn wel maatstaven in omloop die door "magnetisme.nu" ook niet worden vermeld of geduid.

Ik kijk nog wel eens bij AETNA, een verzekering die uitgebreid documenteert wat ze van behandelingen vindt:
http://www.aetna.com/cpb/medical/data/400_499/0469.html schreef: . .
Aetna considers rTMS maintenance therapy for depression to be experimental and investigational because the effectiveness and safety of rTMS maintenance therapy has not been established.

Aetna considers transcranial magnetic stimulation experimental and investigational for the following indications because its value and effectiveness has not been established (not an all-inclusive list):
Alzheimer's disease
Amyotrophic lateral sclerosis
Anxiety disorders
Auditory verbal hallucinations
Autism
Blepharospasm
Bulimia nervosa
Chronic pain including
. .
knip
knip

Aetna considers navigated transcranial magnetic stimulation experimental and investigational for motor function mapping and/or treatment planning of neurological diseases/disorders (e.g., amyotrophic lateral sclerosis, epilepsy, and resection of brain tumors) because its value and effectiveness has not been established.
. . .
Aetna considers cranial electrical stimulation (also known as cerebral electrotherapy, craniofacial electrostimulation, electric cerebral stimulation, electrosleep, electrotherapeutic sleep, transcerebral electrotherapy, transcranial electrotherapy, as well as the Fisher Wallace stimulator (formerly known as the Liss Body Stimulator) that is used to treat alcoholism) experimental and investigational because its value and effectiveness has not been established. It is not covered for any indication, including the following (not an all-inclusive list):

Alcoholism
Alzheimer's disease
Autism
Chemical dependency
Chronic pain
Dementia
Depression
Disorders of consciousness
Headaches
Fibromyalgia
. . .
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 14 okt 2018 03:30

Bonjour schreef:
13 okt 2018 07:44
Petra schreef:
13 okt 2018 06:36
Dus..
Dat ligt waarschijnlijk meer aan de ziekte dan aan de reguliere wetenschap.
Wanneer co-assistenten een dergelijke test opstellen, is er wel iets heel speciaals aan de hand:
Mijn hemel... heeft een begripvol konijn :lol:

Nee het ligt IMO niet aan de ziekte. Iedereen die, om wat voor reden dan ook, medische last/hinder ondervindt, zou binnen de reguliere geneeskunde behandeld moeten kunnen worden.

Of in ieder geval zich zodanig behandeld/gehoord voelen dat er geen behoefte is om uit te wijken naar kwakpraktijken.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 14 okt 2018 09:18

Petra schreef:
14 okt 2018 03:30
Nee het ligt IMO niet aan de ziekte. Iedereen die, om wat voor reden dan ook, medische last/hinder ondervindt, zou binnen de reguliere geneeskunde behandeld moeten kunnen worden.
Maar daar ligt nog wel een probleem. Want hoewel we weten dat stress en depressie lichamelijke klachten veroorzaken, proberen we altijd alle klachten eerst als lichamelijk proberen te benoemen, voordat we het geestelijke traject in gaan. Als we nu een niet-meetbare ziekte definiëren als een verzameling van allerlei klachten, wordt het geestelijke traject niet ingezet, en blijft bv de relatietherapie met het konijn achterwege.

Ik heb ooit iemand horen zeggen dat je er niets mee opschiet als je een diagnose krijgt van een onbehandelbare ziekte, in dat geval whiplash. Zij bleef dus experimenteren met allerlei oplossingen om te genezen en dat hielp. Dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt, maar ik denk wel dat het de instelling hoort te zijn, zowel van de behandelaren als van de patiënten.

Overigens is zo'n 50% of meer van de bevolking afkomstig uit families die nog maar recentelijk het christendom achter zich gelaten heeft en dit heeft waarschijnlijk een grotere invloed op de acceptatie van kwakzalverij dan het hebben van een vervelende kwaal.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 14 okt 2018 10:44

De anonieme beheerders, allen coassistenten, van de Facebook-pagina Co-assistent confessions hebben 21 uur nadat hij geplaatst was, een post over patiënten met fibromyalgie verwijderd.

Petra schreef: Of in ieder geval zich zodanig behandeld/gehoord voelen dat er geen behoefte is om uit te wijken naar kwakpraktijken.
Voorlopig blijven er meer dan genoeg ziektes en kwalen die niet zomaar recht vallen te zetten en bovendien is kwakzalverij een bijzonder goed verdienmodel.
Is het niet pecuniaal, dan is het wel voor de bevrediging van de eigen zorgdrift.

https://www.multiwaveoscillator.nl
https://skepp.be/nl/apparatuur/energie-kaartje

En vergeet de hang naar magie niet die mensen vaak beweegt tot het volgen van allerlei aan leefstijlen en overtuigingen die je zouden wapenen tegen allerlei aan ongerief.
Wat esoterische aanvoelende kwak dan heel aantrekkelijk maakt.

Roeland

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 15 okt 2018 04:58

Bonjour schreef:
14 okt 2018 09:18

Ik heb ooit iemand horen zeggen dat je er niets mee opschiet als je een diagnose krijgt van een onbehandelbare ziekte, in dat geval whiplash. Zij bleef dus experimenteren met allerlei oplossingen om te genezen en dat hielp. Dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt, maar ik denk wel dat het de instelling hoort te zijn, zowel van de behandelaren als van de patiënten.
Dat is zo ongeveer wat ik zei.
De meeste mensen zullen blijven doorzoeken. Als de reguliere geneeskunde het af laat weten komen ze vanzelf in het alternatieve circuit terecht.
IMO laat de reguliere geneeskunde hier gaten vallen! Niemand zou met 'onbehandelbaar' de deur uit gebonjourd moeten worden.
Geneeskunde en dus behandelen is meer dan een pilletje uitschrijven.

Al ligt er weer onderscheid in onbehandelbaar en ongeneeslijk.
Mijn moeder is ook ongeneeslijk. Maar voelt zich blijkbaar binnen het reguliere circuit goed genoeg geholpen/gehoord/behandeld om daar vertrouwen in te hebben en houden. (Pluim voor AVL in dit geval. :) )

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 15 okt 2018 05:19

Petra schreef:
15 okt 2018 04:58
De meeste mensen zullen blijven doorzoeken. Als de reguliere geneeskunde het af laat weten komen ze vanzelf in het alternatieve circuit terecht.
Maar alleen als je naast de fibromyalgie ook een hersenaandoening hebt. De meeste mensen lopen niet naar oplichters.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 15 okt 2018 06:09

Bonjour schreef:
15 okt 2018 05:19
Petra schreef:
Maar alleen als je naast de fibromyalgie ook een hersenaandoening hebt. De meeste mensen lopen niet naar oplichters.
De meeste mensen zijn hele gewone mensen en heel gewoon: leek.
Het is voor leken nu eenmaal bijzonder lastig om kaf van koren te scheiden.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 15 okt 2018 09:41

Petra schreef:
15 okt 2018 06:09
Bonjour schreef:
15 okt 2018 05:19
Petra schreef:
De meeste mensen zijn hele gewone mensen en heel gewoon: leek.
Dan is het daarom ook hier zaak om de scheidingslijnen te verhelderen.

Roeland

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 15 okt 2018 15:37

Petra schreef:De meeste mensen zullen blijven doorzoeken. Als de reguliere geneeskunde het af laat weten komen ze vanzelf in het alternatieve circuit terecht.
IMO laat de reguliere geneeskunde hier gaten vallen! Niemand zou met 'onbehandelbaar' de deur uit gebonjourd moeten worden.
Geneeskunde en dus behandelen is meer dan een pilletje uitschrijven.
Dat klinkt nogal negatief. De reguliere geneeskunde "die het laat afweten". Slachtoffers die naar alternatieve genezers gaan, omdat die wel een (lichamelijke) verklaring voor de klachten hebben. Ach, wie kent ze niet, post-vaccinatie syndroom, chronisch lyme, suiker allergie (sic !), chronische candida, allerlei organen die niet werken volgens vreemde apparaten en iriscopie, allerlei tekorten aan vitamines, zelfs bij gezond dieet enz.

De reguliere geneeskunde heeft voor vele klachten en symptomen geen lichamelijke verklaring of er wel één maar geen behandel optie.
Het is beslist niet zo dat ze dan ook in de steek gelaten worden. Bij onbegrepen klachten wordt vaak voorgesteld eens met een psycholoog te praten om te zien of er vanuit die hoek in oorzaak te vinden is, wat een klacht voor iemand betekent, te kijken naar foute interpretaties en angsten, maar vooral ook om te zien hoe een patiënt (en zijn of haar omgeving) er mee omgaat.
Eventueel een behandelvoorstel om patiënten te leren kijken naar hun mogelijkheden en minder naar hun onmogelijkheden.
Veel patiënten reageren dan met "ik wordt niet serieus genomen" of "ik ben niet gek" of "ik wordt afgescheept door de tussen de oren maffia".
Overigens zitten tussen de alternatieven ook "tussen de oren maffia" leden, die beweren dat ziekte een gevolg is van 'slechte gedachten c.q. instelling".

Veel patiënten voelen lichamelijke klachten en willen een pilletje of desnoods een operatie. Geen "geouwehoer".
En ja, helaas wordt dan maar een pilletje of zelfs een operatie geprobeerd.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 15 okt 2018 17:21

Petra schreef:
15 okt 2018 06:09
Er is geen koren bij de alternatieve geneeskunde. Als er van iets bewezen wordt dat het werkt is het regulier geneeskunde. Er is alleen aandacht bij de alternatieve geneeskunde. En dat helpt het placebo effect. En er is geldklopperij.

Plaats reactie