homeopathie-onderzoek bij ratten

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vilaine
Bevlogen

homeopathie-onderzoek bij ratten

Bericht door Vilaine » 10 okt 2018 21:17

In "Nature, Scientific Reports" is een artikel gepubliceerd waarin verslag gedaan wordt van een onderzoek waarin de werkzaamheid van homeopathisch verdunde Rhus Toxicodendron zou zijn aangetoond.

Uiteraard is er al commentaar op gekomen. M.n. op diverse fouten in de tekst. Die zouden in een update gecorrigeerd zijn.

Blijft de vraag of het onderzoek aan de eisen van een goed onderzoek voldoet. Naar ik begrijp zal Nature en enkele homeopathie critici (Enrico Bucci) het onderzoek nog eens bekijken en Nature zal het terugtrekken als het niet aan de gebruikelijke standaard voldoet.

Waarschijnlijk zullen binnenkort homeopathische sites gewag maken van het onderzoek en claimen dat homeopathie wederom bewezen is.
Kritiek op het onderzoek zal dan wel als gezien worden als samenspannende Big-Pharma's.

Zoals een criticus zegt: of het artikel is waar, en dan is het uitzonderlijk belangrijk. Of het is onwaar, en dan verdient het minutieuze, kritische aandacht

Ik wacht verder berichtgeving af.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Peter van Velzen
Moderator

Re: homeopathie-onderzoek bij ratten

Bericht door Peter van Velzen » 11 okt 2018 04:50

Op het eerste gezicht lijkt mij de conclusie van het onderzoek te moeten zijn, dat schoon water beter is dan zout water. Maar ik kan me vergissen. Hoe ze vast stellen dat de ratten al dan niet pijn leiden gaat overigens boven mijn pet.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Re: homeopathie-onderzoek bij ratten

Bericht door heeck » 11 okt 2018 12:44

Kersvers advies van de European Academies Science Advisory Council (sept 2017) om aan homeopathie dezelde efectieviteitseisen te stellen als bij reguliere middelen.

https://easac.eu/publications/details/homeopathic-products-and-practices/ schreef: . . .. . Clinical efficacy—we acknowledge that a placebo effect may appear in individual patients but we agree with previous extensive evaluations concluding that there are

no known diseases for which there is robust, reproducible evidence that homeopathy is effective beyond the placebo effect.

There are related concerns for patient-informed consent and for safety, the latter associated with poor quality control in preparing homeopathic remedies . . . . . .
Dat er bij dieren en mensen dus ook, een overlap is met het placebo-, nocebo- en Pavlov-reacties, dat zal homeopathie op zich niet werkzaam maken.
Maar zien hoe dit zoveelste stormpje uitwaait. *)

Roeland
*)
Gedenk de toekenning van de Reckeweg-preise aan Karin Nieber met ook veel tumult.
http://forum.skepp.be/viewtopic.php?p=59182#p59182
====
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Plaats reactie