Antivaxxers - Kinderartsen slaan alarm

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Antivaxxers - Kinderartsen slaan alarm

Bericht door heeck » 05 nov 2018 09:15

Fish schreef:
04 nov 2018 21:05
Anne-Marie van Raaij, voorzitter van de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken was vandaag te gast in Buitenhof.

https://www.facebook.com/BuitenhofTelev ... 7C%20image

En kwam daar niet met afwegingen, noch met cijfers over de brug, maar vooral met ongerustheid blijven zaaien over kinderen die niet allemaal gelijk zijn en verschillend reageren op vaccineren.

Jammer was dat de arts ook niet over de brug kwam met cijfers over de "hit-rate" tegenover de telkens weer andere griep-soorten.

Bij deze een aanvulling:
https://www.medischcontact.nl/opinie/bl ... genden.htm

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 05 nov 2018 16:59

heeck schreef:
05 nov 2018 09:15

En kwam daar niet met afwegingen, noch met cijfers over de brug, maar vooral met ongerustheid blijven zaaien over kinderen die niet allemaal gelijk zijn en verschillend reageren op vaccineren.

Ja, haar argumenten ruste vooral op anekdotisch bewijs.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 07 nov 2018 00:02

heeck schreef:
04 nov 2018 10:26

Tuurlijk,
zoals het vergelijken van de preventieve heelkracht van Yomanda-water, Zam-Zam-water, homeopatische vaccinatie, tegenover die van Emoto-bekrachtiging, of de kracht van gebedsondersteunde placebo-reacties.
En wie weet is heropenen hiervan ook leuk:
-griep/

Roeland
:lol: Voor onheilzame ongemakken had ik een krachtwatertje in de aanbieding, weet je nog wel. Liters kan ik er van brouwen. Al in 2017 zie ik nu, de werking wordt steeds krachtiger natuurlijk.
viewtopic.php?f=64&t=15225&p=540626&hil ... er#p540626

viewtopic.php?f=64&t=15225&p=546031&hil ... je#p546031
Petra schreef:
10 mar 2018 00:55
Roeland, ik quote uit je link.... schaterend! :lol:
Bestel gerust nog een krachtwatertje bij me als je mee wilt lachen of toch liever Reiki? :lol:
Griep vind ik toch wel wat anders. Deze dan maar heropenen.
viewtopic.php?f=84&t=17137&hilit=kippensoep#p540043
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 07 nov 2018 05:09

Fish schreef:
05 nov 2018 16:59
heeck schreef:
05 nov 2018 09:15

Ja, haar argumenten ruste vooral op anekdotisch bewijs.
Ik had het afgelopen weekend met mijn vrienden in Hong Kong over de vaccinatieprogramma's daar voor hun spruit.
Bleek zeer uitgebreid te zijn. Enten zelfs voor waterpokken.
Wonderlijk dat in NL zo weinig mensen zelfs maar wéten dat er vaccinatie voor is als je bedenkt hoeveel mensen dit treft.
Mijn NL vriendin stuurde haar kroost vrolijk naar school waar waterpokken heerste.. 'dan hebben ze dat maar gehad'.
Mijn oma is aan gordelroos bezweken, 92 dat wel. Maar toch.

https://www.rivm.nl/Onderwerpen/V/vacci ... vaccinatie
Meer dan 95% van de kinderen die in Nederland opgroeien heeft vóór de leeftijd van 6 jaar waterpokken gehad. Er is een vaccinatie beschikbaar.
Als het virus later in het leven weer actief wordt, bijvoorbeeld omdat de weerstand afneemt, kan het gordelroos veroorzaken.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 07 nov 2018 09:16

Petra schreef:Mijn oma is aan gordelroos bezweken, 92 dat wel. Maar toch.
Inenten tegen gordelroos????
Zit zo:
https://www.huidarts.com/huidaandoening ... ken-gehad/

Verrekte pijnlijk overigens; kwam erg dicht in de buurt van mijn acute blindedarmpijn.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Banned

Bericht door Petra » 08 nov 2018 23:17

heeck schreef:
07 nov 2018 09:16
Petra schreef:Mijn oma is aan gordelroos bezweken, 92 dat wel. Maar toch.
Inenten tegen gordelroos????
Zit zo:
https://www.huidarts.com/huidaandoening ... ken-gehad/
Zoals ik al zei; maar weinig mensen weten het. Waarschijnlijk omdat er zoveel sites met halfbakken informatie zijn.
In veel landen is het opgenomen in vaccinatieprogramma's in NL niet, grotendeels vanwege financiële redenen.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/waterpokkenvaccinatie
Bij jonge kinderen is het ziektebeloop meestal mild. In Nederland heeft meer dan 95% van de kinderen een waterpokkeninfectie doorgemaakt tegen de tijd dat ze 6 jaar oud zijn, wat er mede voor zorgt dat de ziektelast door waterpokkeninfectie in Nederland relatief laag is (Van Lier 2013). Na primaire infectie ontstaat meestal immuniteit voor re-infectie. Re-infecties zijn wel beschreven, met name bij immuungecompromiteerden, maar komen bij immuuncompetente personen weinig voor (Arvin 1983, Eckstein 1984, Hall 2002].

Na een primaire infectie met VZV trekt het virus zich via de sensibele zenuwbanen terug in de ganglia. Bij een verminderde immuniteit kan het virus worden gereactiveerd en gordelroos (herpes zoster) veroorzaken.
Er bestaat zowel een vaccin tegen waterpokken (om primaire infectie te voorkomen) als tegen gordelroos (om reactivatie van het virus te voorkomen). Voor informatie over vaccinatie tegen gordelroos zie de webpagina over gordelroosvaccinatie (publiek) en de factsheet (professionals).
https://www.knvm.org/vaccinologie/overi ... gordelroos
Er is een vaccin tegen gordelroos, maar dit is op dit moment niet opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma. Het vaccin is geschikt voor personen boven de 50 (Zostavax®). Het gaat om 1 dosis en deze kost € 144,54. Het vaccin wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Het vaccin beschermt in 67% van de gevallen tegen de, vaak lang aanhoudende en hevige, pijnen die optreden na gordelroos.
Recent (2018) is in de Europese Unie een tweede vaccin (Shingrix®) geregistreerd, dat een goede bescherming biedt tegen gordelroos in personen boven 50 jaar gedurende ten minste 4 jaar.
Wel of niet vaccineren?
De kans dat iemand een herpes zoster doormaakt in zijn leven is 25 – 35%, bij iemand boven 85 jaar zelfs 50%.

Elk jaar worden ruim duizend personen opgenomen in een ziekenhuis vanwege gordelroos. Elk jaar worden bij het Centraal Bureau van de Statistiek zo’n 20 sterfgevallen met gordelroos als primaire doodsoorzaak gemeld.

.
heeck schreef:
07 nov 2018 09:16
Verrekte pijnlijk overigens; kwam erg dicht in de buurt van mijn acute blindedarmpijn.
Roeland
Ja Roeland, idd. verrekte pijn.

Je blindedarm zit rechts.
https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/a/ ... m/item8091

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 20 nov 2018 08:44

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/19/ni ... n-a2755774
Mensen goed begeleiden.
Lukt dat niet, dan misschien toch een verplichting.
Het nieuws in het kort:
Het ministerie van Volksgezondheid sluit niet uit dat ouders in de toekomst verplicht zullen worden hun baby’s te vaccineren.
De maatregelen zijn nodig omdat nog maar 90 procent van alle baby’s vorig jaar werd gevaccineerd, terwijl dat jarenlang 95 procent was.
Ze had vorige week nog een moeder op het consultatiebureau, met kinderen van twee en vier jaar. Nooit gevaccineerd. De moeder twijfelde of vaccins wel goed zijn en vond haar kinderen er als baby te klein voor. Jeugdarts Jeanne-Marie Hament, in Tiel, heeft lang met de moeder gepraat. „Het werd een goed gesprek, voor haar én mij, over alle voor- en nadelen.” Uiteindelijk besloot de moeder alsnog te vaccineren. „Ze zei dat ze niet wil dat ánderen mazelen krijgen door haar beslissing.”

Hament komt steeds vaker ouders tegen die twijfelen over vaccinatie. Ze probeert een goeie band met ze te houden. Maakt hun keuze niet belachelijk. En blijft uitleggen dat vaccineren nut heeft.

Hoe Hament dit doet, past in de nieuwe methode die het Rijk voorstaat.

Staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid, ChristenUnie) kiest ervoor ouders nog meer te overtuigen van het belang van vaccinatie, zo blijkt uit de brief die hij deze dinsdag aan de Tweede Kamer stuurt. Verplichten wil hij nog niet. Al schrijft hij wel: „Mocht de daling van de vaccinatiegraad aanhouden en daarmee de volksgezondheid in gevaar komen, zal ik verplichtende maatregelen in overweging moeten nemen.”
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Banned

Re: Antivaxxers - Self-fulfilling prophecy

Bericht door Petra » 27 jan 2019 06:28

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... bad2742a5/
Weet u wát riskant is? Difterie en polio zelf
In 2019 krijgen weer honderdduizenden ouders een oproep om hun kind te laten vaccineren. Om de vaccinatiegraad hoog te houden, helpt het niet uit te leggen dat de risico’s gering zijn, stelt Daan Remarque. Er is een ander verhaal nodig.

‘Lange rijen in de sporthal: massale opkomst voor vaccinatie’. Een kop als deze zult u zelden in de krant aantreffen. Nieuwsmedia kiezen liever voor koppen als ‘Steeds meer ouders twijfelen over vaccineren’. Vanuit de logica dat het nieuws is. Alleen: zo’n kop werkt als een self-fulfilling prophecy. Want hoewel we het liever niet toegeven, zijn we kuddedieren: we kijken naar het gedrag van anderen om onze eigen keuzes te bepalen. Slechts een klein percentage ouders laat hun kinderen niet vaccineren, maar die twijfelaars halen de krantenkoppen, en de grote, trouw vaccinerende meerderheid niet. Hierdoor lijkt het alsof een significante groep twijfelt, wat andere mensen weer aan het twijfelen brengt. Want als ‘steeds meer’ mensen twijfelen, dan zal er vast iets aan de hand zijn.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 mar 2019 13:49

Mijn reactie op viewtopic.php?p=562465#p562465
Mcmadtasty schreef:
23 mar 2019 11:43
Het werkt natuurlijk altijd goed om met beweringen te strooien van keiharde leugens en klinkklare onzin.
Leuke is dat hij, zij, het zegt "in deze boeken staan keiharde leugens en klinkklare onzin" Er is echter geen bewering dat het alleen maar om keiharde leugens en klinkklare onzin gaat............Dus wat is er wel waar of misschien waar of zou waar kunnen zijn?.......... interessant!
Je kunt overal aankomen met dit vraagstuk, maar in dit soort discussie schiet het niet op.
Het gaat gewoon om cijfers en nog eens cijfers.
Maar hoe beoordeel je dat soort cijfers?
Waardoor laat je je leiden?

Keiharde dodenaantallen en blijvende invaliditeit zonder vaccinatie, waarbij rekening gehouden moet worden met andere oorzaken vanwege verzwakking door de te vaccineren ziekten.
Of
Keiharde cijfers over dodenaantallen en blijvende invaliditeit (en ev. andere bewezen blijvende bijwerkingen) door vaccinatie, waarbij rekening gehouden moet worden met andere oorzaken vanwege verzwakking door de te vaccineren ziekten.

In de loop van de tijd rekening houden met wat Peter al aangeeft:
Peter van Velzen schreef:
19 mar 2019 04:31
In het verleden was de kinderstfte groot en mazelen was toen relatief omgevaarlijk. Tegenwoordig is de kindersterfte gering en daardoor is mazelen in verhouding een belangrijker - potentiële - doodsoorzaak geworden. Zoals bijna altijd is de waarheid relatief. (iets is gevaarlijker of minder gevaarlijk dan iets anders).
Alsook wat blijkt uit de cijfers die antivaxxers aangeven, wat wel degelijk klopt.
Dat in de loop van de tijd het dodental al sterk is verminderd, door betere voeding, hygiëne en verbeterde geneeskunde.

Echter dit is een symptoom binnen gebieden, waarvoor dat ook geldt en zegt niets over het realistische gevaar van deze ziekten, als er omstandigheden zijn, die er niet aan voldoen.
Het verklaart verder ook niet, dat de cijfers sinds de het begin van algemene vaccinaties nog verder zijn gedaald en bij een voldoende vaccinatiegraad een aantal ziekten daarvan bijna niet meer voorkomen.

De verhoudingen tussen wel of niet vaccineren blijven overduidelijk.
Alle andere argumenten voor of tegen zijn te toetsen via dezelfde soort onderzoeken als die, waardoor de geneeskunde zoveel beter is geworden.
En daarmee kan de vraag wat waarheid is grotendeels beantwoord worden.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 25 mar 2019 10:00

Er is een vreemde overeenkomst zichtbaar tussen anti-vaxers en flat-earth believers. op de een of andere manier weigeren beide groepen te geloven in harde feiten.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 mar 2019 09:46

Ik heb toevallig even ogpezocht hoeveel personen er vorig jaar zijn gestorven aan mazelen. Dat waren er 100.000. Ter vergelijking: Het aantal dodelijke slachtoffers van terreur bedroeg in geen enkel jaar meer dan 45.000.
Ik wens u alle goeds

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 27 mar 2019 11:13

Dan even het standpunt van de anti-vaxxers tegenover die 110.000 sterfgevallen in 2017.
Die sterfgevallen komen voornamelijk voor in minder ontwikkelde landen, zoals in Afrika en Oost-Europa.
In het ontwikkelde Israël bijvoorbeeld 2070 (in 2017) gevallen en slechts 2 doden.

In Rockland County New York, waar veel orthodoxe joden wonen, is de noodtoestand uitgeroepen wegens een mazelen uitbraak. Nog geen doden op 150 gevallen.

Complicaties mazelen:
De kans op een oorontsteking is 1:10, mogelijk leidend tot doofheid
De kans op een longontsteking, 1:20, maar met ziekenhuisopnames zullen de meeste kinderen het overleven.
De kans op een encephalitis, 1:1000. helaas wat dodelijker maar zeldzaam.

Het doormaken van de ziekte en complicaties geeft een veel betere immuniteit en werkt louterend op een kind. Met een slechtere gezondheid later tgv van hersenbeschadiging, doofheid en luchtwegproblemen is best te leven, met autisme niet en er is nog nooit dubbelblind bewezen dat autisme niet veroorzaakt wordt door vaccinatie. Plus de vele (verzwegen) complicaties en doden ten gevolge van vaccinatie die de gevolgen van de ziekten verre overtreffen.

Aldus maar even gedacht volgens de anti-vax lijn.

Het uitroepen van de noodtoestand is een beetje apart. Het zijn vooral de ongevaccineerde kinderen die gevaar lopen en dat zijn meestal mensen die bewust ongevaccineerd zijn en er geen probleem hebben dat zij of hun kinderen de ziekte krijgen. Misschien organiseren ze zelfs mazelen party's.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 mar 2019 19:04

@Villaine
De kans op ovrlijden is inderdaad 1 op 1000 (in Europa)
Vroeger kreeg bijna élk kind de mazelen. Toen ik kind was werd het "normaal"geacht. Dat betekende dat er in Nederland 200.000 gevallen per jaar waren (en dus waarschijnlijk 200 doden per jaar). Dat de doden nu vooral in ontwikkelingslanden vallen komt uiteraard grotendeels doordat daar minder vaccinatie is en deels omdat de overlijdenskans er ongeveer 2 keer zo groot is.
Ik wens u alle goeds

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 10 apr 2019 18:28

Ik ben, of liever was, een religieus anti-vaxkindje. Mazelen viel wel mee vond ik, kinkhoest was een stuk beroerder. Duurde 3 maanden bij mij. Enfin, ik had geen benul van vaccinaties, en toen ik door omstandigheden bij mijn zus ging wonen had ze niet meer dan 5 minuten nodig om me te overtuigen van het nut van inentingen. Het onderwerp ligt me nog steeds nogal na aan mijn hart. Ik zie de medisch ethische problematiek van het uit ouderlijke macht ontheffen van kindjes voor ongeveer de tijd die nodig is om er een paar spuiten in te jassen, maar mijn reële bezwaren tegen zoiets zijn op zijn best academisch van aard. Het is meer het precedent wat je zet, dan echte bezwaren tegen gedwongen inenten.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 apr 2019 20:33

Het nieuws de laatste paar dagen:
Het wordt steeds duidelijker.

Vierde kind besmet met mazelen op Haags kinderdagverblijf
Regeringspartij D66 riep de Tweede Kamer vorige week op om haast te maken met een wet die kinderdagverblijven toestaat om niet-ingeënte kinderen te weigeren. In Nederland worden kinderen twee keer, na 14 maanden en als ze 9 jaar zijn, tegen de mazelen ingeënt.

Brabantse kinderdagverblijven weigeren niet-gevaccineerde kinderen
Veel kinderdagverblijven in Brabant zitten er mee in hun maag: ouders die hun kinderen niet laten inenten, en de angst van andere ouders voor besmettelijke ziektes als de mazelen. Het percentage kinderen dat niet gevaccineerd is, stijgt al jaren in onze provincie, omdat steeds meer ouders bang zijn voor de vermeende bijwerking van een inenting.

Een rondgang van Omroep Brabant leert dat veel kinderdagverblijven met de kwestie in de maag zitten. Veel van hen laten weten bij inschrijving aan ouders te vragen of hun kind is ingeënt, en als dit niet het geval is 'het gesprek aan te gaan'.

Weigeren mag niet, gebeurt wel
Een niet-ingeënt kind weigeren mag
New York kondigt noodtoestand af en verplicht vaccinatie na mazelen-uitbraak
De stad New York heeft vandaag de medische noodtoestand uitgeroepen na een mazelenuitbraak, en het voor burgers verplicht gemaakt om zich te laten vaccineren. De vaccinatieverplichting geldt voor alle mensen die in de getroffen gebieden in Brooklyn wonen,
Het getroffen gebied in Williamsburg, in Brooklyn, is de thuisbasis van een orthodox-joodse gemeenschap
...
Sinds oktober 2018 werden er al bijna 300 gevallen van mazelen geregistreerd, terwijl dat er in heel 2017 maar twee waren. De Blasio weet dat vooral aan de antivaccinatiebeweging die aan invloed wint in de VS, en die de veiligheid van vaccinaties in twijfel trekt.

Plaats reactie