Welke eigenschappen hebben bloedgroepen ?

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FransP
Forum fan

Welke eigenschappen hebben bloedgroepen ?

Bericht door FransP » 23 mar 2018 05:48

Ik kwam een bericht tegen, maar kan die niet meer vinden, daarom even gegoogled.

https://www.gezondheidsnet.nl/overgewic ... groepdieet.

Ik heb/had er nog nooit van gehoord en het lijkt mij niet erg sterk onderbouwd.

Maar de vraag rees bij mij: " Welke eigenschappen hebben de verschillende bloedgroepen ?"

Weet iemand hier mee van ?

Ik kom wel wat links tegen, maar die lijken mij bullshit.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Peter van Velzen
Moderator

Re: Welke eigenschappen hebben bloedgroepen ?

Bericht door Peter van Velzen » 23 mar 2018 06:55

FransP schreef:
23 mar 2018 05:48

Maar de vraag rees bij mij: " Welke eigenschappen hebben de verschillende bloedgroepen ?"

Weet iemand hier mee van ?

Ik kom wel wat links tegen, maar die lijken mij bullshit.
bloedgroepen zijn niets ander dan de aanweizgheid van Antigenen een hebben dus de eigenschap dat ze elkaar kunnen bestrijden. Het is vangroot belang om geen bloed te geven van een bloedgroep die door jouw immuunsysteem wordt aangevallen. Anders gaat het goed mis.
Ik wens u alle goeds

malou
Forum fan

Bericht door malou » 23 mar 2018 07:31

Ik heb dat boek ca 15 of 20 jaar geleden aangeschaft omdat ik me afvroeg hoe dat in z'n werk zou gaan
Tja..wat mij aanbevolen wordt ivm mijn bloedgroep (AB) at ik van nature al...behalve vlees.
Ik zal het boek weer eens opzoeken....wel heel interessant
om te lezen vond ik destijds

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 23 mar 2018 12:00

http://wibnet.nl/mens/lichaam/bloedsoml ... bloedgroep

Die dokter lijkt mij een beetje vooringenomen. De wetenschappelijke informatie lijkt me beter.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

malou
Forum fan

Bericht door malou » 23 mar 2018 13:33

Dank Henry II

Interessante link. :wink:

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 24 mar 2018 07:20

Henry II schreef:
23 mar 2018 12:00
http://wibnet.nl/mens/lichaam/bloedsoml ... bloedgroep

Die dokter lijkt mij een beetje vooringenomen. De wetenschappelijke informatie lijkt me beter.
:lol: Ik 'mag' gelukkig nog aan het vlees als heuse jaagster.

Maar jah 63% vd wereldbevolking behoort blijkbaar nog tot de zgn. primitieve jagers bloedgroep.
De verdeling van de bloedgroepen verschilt per regio. Ongeveer 63 procent van de wereldbevolking heeft bloedgroep 0,
Overigens doet het bloedgroep verhaal me denken aan de Vata, Pitta, Kapha theorie.
De Ayurveda maakt daarbij onderscheid tussen drie hoofdtypen: een onregelmatige spijsvertering (vata), een snelle spijsvertering (pitta) en een langzame spijsvertering (kapha). Daarbij zijn alle mengtypen denkbaar.
http://wilderoos.nl/pages/voedingsadvies.htm
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 mar 2018 09:09

Een blijk van zoekende mensen om hokjes te gebruiken om hun gedachten op een rij te krijgen?
Dan moet ik gelijk denken aan de typen die in de homeopathie gebruikt worden voor diagnostiek.
Verschillende constitutietypes
Volg de volgende linken op de pagina en je krijgt het uitgelegd.
Het argentum-type
Het arsenicum-type
Het calcium-type
Het graphites-type
Het ignatia-type
Het lachesis-type
Het lycopodium-type
Het mercurius-type
Het natrium-type
Het nux-vomica-type
Het phosphorus-type
Het pulsatilla-type
Het sepia-type
Het silicea-type
Het sulphur-type
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 mar 2018 10:11

Waar wel ooit mee gewerkt is
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ernst_Kre ... haamstypen
Kretschmer verwierf bekendheid door zijn indeling van lichaamstypes. Hij onderscheidde daarbij drie lichaamstypen, het asthenische/leptosome type (tenger en lang), het atletische type (grove botten, gespierd) en het pyknische type (gedrongen, dik). Elk van deze lichaamstypen was volgens Kretschmer verbonden met een persoonlijkheidstrek, en predisponeerde tot een bepaalde vorm van psychopathologie. Zo was het pyknische type vriendelijk, extravert en sociaal ingesteld, en neigend tot manisch-depressiviteit. Het asthenische type tendeerde naar introversie en (in de pathologische variant) tot negatieve symptomen van schizofrenie. Het atletische type ten slotte was verbonden met eigenschappen als assertiviteit en agressiviteit, en (in de pathologische variant) met epilepsie. Het idee dat lichaamstypen geassocieerd zijn met bepaalde persoonlijkheidskenmerken of vormen van psychopathologie speelt in moderne theorieën van de menselijke persoonlijkheid nauwelijks meer een rol van betekenis.
Ik heb dat in mijn studie nog meegekregen, maar dan vooral voor de anatomisch bepaalde indelingen en de motorisch/kinetische eigenschappen daarvan.
Het stukje psychopathologie niet zozeer, maar wel een stukje relatie van anatomie en pathologische gevolgen daarvan.
Ook in de sport wordt de indeling nog gebruikt.

Maar ook diverse fysiologische afwijkingen zouden daarmee samenhangen en vaker tot interne ziekten leiden.
Bij hartfalen bij pycnische typen en maagklachten bij het leptosome ging het dan weer om de combinatie van karaktereigenschappen.
De levendige, gemakkelijk te bewegen, soms roekeloze mens, itt. de meer bedachtzame, flegmatieke, zorgelijke mens, die sneller eerst allerlei beren ziet.

Dat eerste is vrij logisch, bij het tweede meer dat je oh-ja-momenten had, maar waar je je niet al te veel aan vast kunt houden.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 mar 2018 10:36

FransP schreef:
23 mar 2018 05:48
De origine en het ontstaan van de verschillen binnen bloedgroepen moet je mi. onder dezelfde research noemer laten vallen als onderzoek via DNA om te kunnen komen tot het volgen van de ontwikkelingen van de mensheid.
Dan is het misschien mogelijk om parallellen te vinden met andere eigenschappen.
Of je het dan ook wetenschappelijk mag koppelen, zoals binnen dat artikel wordt gedaan, is dan nog een andere kwestie.

Ik vond dit op mijn speurtocht.
In hoeverre dit (deze website) ook gezien kan worden als "wetenschap" is me niet helemaal duidelijk, daar ik ook gegevens zie, die vnl. binnen de alternatieve geneeskunde opgang maken.
Interessant vind ik het stukje over de geschiedenis van de indelingen, die mensen ooit hebben gemaakt.
Het geheel doorlezend over erfelijkheidskenmerken van verschillende rassen, met op het laatst een opmerking over de ontwikkelingen de laatste tijd over bloedfactoren.
Vrij vaag en je schiet er niet veel mee op, maar het is (zijdelings) vernoemd, zonder de verdere gespecificeerde invullingen van het topic artikel.
Constitutie
Door het erfelijkheidsonderzoek is echter naar voren gekomen dat de werkelijke raskenmerken veelal een diepere ‘erfelijke’ basis hebben. Verschillen in blocdfactoren hebben bijzonder veel onduidelijkheden verhelderd. Zij bieden uiterst belangwekkende perspectieven doordat het in vele gevallen mogelijk is gebleken bloedgroepen te bepalen uit fossiele resten en daardoor een beter inzicht te verkrijgen omtrent de vroege geschiedenis van de mens.
En zeker is het, dat er verschillen waren en zijn in voedingspatronen en aanleg daarin.
Zoals nu duidelijk is, dat een West Europeaan niet kan leven met een langdurig dieet van eskimo's, die zeer veel eiwitten gebruiken en bijna geen koolhydraten.

Plaats reactie