Ufo's gemaakt door aliens? Realistischer dan u denkt.

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Ufo's gemaakt door aliens? Realistischer dan u denkt.

Bericht door axxyanus » 28 jan 2021 10:43

ChaimNimsky schreef:
28 jan 2021 10:12
axxyanus schreef:
28 jan 2021 09:38
Bij gebrek aan een beduidende hoeveelheid anti-materie, lijkt het potentieel van anti-materie op zich, mij een lege doos. Op dit moment lijkt het potentieel van antimaterie wat mij betreft veel op het potentieel van waterstof als alternatieve brandstof tegen de klimaatverandering, waarbij men ook gewoon de eventuele problemen om aan een beduidende hoeveelheid waterstof te geraken gewoon negeerde. Ik vind een uitspraak als "Men gaat er vanuit dat dit slechts een kwestie van tijd is" weinig overtuigend.
We weten reeds dat antimaterie bestaat. We weten eveneens de enorme capaciteiten van antimaterie, die het potentieel van de huidige energievormen ver te boven gaat. Tenslotte is men eveneens aan het uitzoeken hoe men het in grote kwantiteiten aan het aanmaken is en op kan slaan. Dat is wat er wordt geclaimd en dat kan reeds worden aangetoond.
Sorry maar ik zie op die manier het potentieel niet.

Er is nog steeds de tweede wet van de thermodynamica en die komt er in deze context op neer dat je meer energie zal nodig hebben om de antimaterie aan te maken dan dat er daarna bij het gebruik van die antimaterie zal vrijkomen.

Waar zit het potentieel van antimaterie dan?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 28 jan 2021 13:17

@ChaimNimsky

Iets zegt me dat je werkelijk geen benul hebt van de omvang van ons universum.
Maar ook niet van het begrip tijd/ruimtetijd.
We tellen gewoon als mens niet mee in t geheel. We zijn minder dan 1 zandkorrel als je dit afzet tegen alle stranden op onze aarde. En dat geldt voor ruimte, voor tijd en voor de mens zelf! Denk je echt dat wij de kans nog krijgen om andere planeten te gaan koloniseren? En dat is dan nog onze achtertuin. Zo ook voor die andere beschavingen. Die moeten dan ook de kans (tijd) hebben gekregen om lang genoeg te evolueren en de tijd en kans en behoefte om te koloniseren.
Ik vind t nogal wat.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 28 jan 2021 15:04

ChaimNimsky schreef:
27 jan 2021 12:32
heeck schreef:
27 jan 2021 12:22
ChaimNimsky schreef: . . .
Benader zelf het issue liever van de andere kant, in plaats van slechts op het fenomeen UAPs te focussen: de toegenomen aannemelijkheid van buitenaards leven vergroot de kans dat wij als intelligente soort niet uniek zijn. Het uitgangspunt dat de mens momenteel het intelligente centrum van het heelal is, begint er zelfs belachelijk uit te zien. Indien wij iets zouden kunnen, is er geen reden er vanuit te gaan dat anderen het niet kunnen.
Dat is jouw werkopdracht aan mij?
Wat een dijenkletser voor degeen die mij kent.
Nee. Heb het over mezelf.
Jezelf in een discussie als voorbeeld opbrengen is inhoudelijk identiek aan wat ik las als jouw werkopdracht aan mij.
Mijn reactie blijft daarom dezelfde: “een dijenkletser” etc. en de verdere verklaring daarbij.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 28 jan 2021 23:04

heeck schreef:
28 jan 2021 15:04
ChaimNimsky schreef:
27 jan 2021 12:32
heeck schreef:
27 jan 2021 12:22

Dat is jouw werkopdracht aan mij?
Wat een dijenkletser voor degeen die mij kent.
Nee. Heb het over mezelf.
Jezelf in een discussie als voorbeeld opbrengen is inhoudelijk identiek aan wat ik las als jouw werkopdracht aan mij.
Mijn reactie blijft daarom dezelfde: “een dijenkletser” etc. en de verdere verklaring daarbij.

Roeland
Nonsens. Je vroeg naar het waarom, waarop ik reageerde dat ik het issue zelf liever van de andere kant benader, in plaats van slechts op het fenomeen UAPs te focussen: de toegenomen aannemelijkheid van buitenaards leven vergroot de kans dat wij als intelligente soort niet uniek zijn. Het uitgangspunt dat de mens momenteel het intelligente centrum van het heelal is, begint er zelfs belachelijk uit te zien. Indien wij iets zouden kunnen, is er geen reden er vanuit te gaan dat anderen het niet kunnen.

Wat je er verder mee doet, interesseert me werkelijk helemaal niet.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 28 jan 2021 23:31

dikkemick schreef:
28 jan 2021 13:17
@ChaimNimsky

Iets zegt me dat je werkelijk geen benul hebt van de omvang van ons universum.
Maar ook niet van het begrip tijd/ruimtetijd.
We tellen gewoon als mens niet mee in t geheel. We zijn minder dan 1 zandkorrel als je dit afzet tegen alle stranden op onze aarde. En dat geldt voor ruimte, voor tijd en voor de mens zelf! Denk je echt dat wij de kans nog krijgen om andere planeten te gaan koloniseren? En dat is dan nog onze achtertuin. Zo ook voor die andere beschavingen. Die moeten dan ook de kans (tijd) hebben gekregen om lang genoeg te evolueren en de tijd en kans en behoefte om te koloniseren.
Ik vind t nogal wat.
Wellicht heb je je er zelf niet in verdiept, maar - als tweemaal eerder gezegd - kan zelfs met sub-lichtsnelheid een flink deel van het Melkwegstelsel door de mens worden gekoloniseerd, daarmee het voortbestaan van de soort telkens vergrotend. Dat is vrij bekend.

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 29 jan 2021 01:00

axxyanus schreef:
28 jan 2021 10:43
ChaimNimsky schreef:
We weten reeds dat antimaterie bestaat. We weten eveneens de enorme capaciteiten van antimaterie, die het potentieel van de huidige energievormen ver te boven gaat. Tenslotte is men eveneens aan het uitzoeken hoe men het in grote kwantiteiten aan het aanmaken is en op kan slaan. Dat is wat er wordt geclaimd en dat kan reeds worden aangetoond.

Er is nog steeds de tweede wet van de thermodynamica en die komt er in deze context op neer dat je meer energie zal nodig hebben om de antimaterie aan te maken dan dat er daarna bij het gebruik van die antimaterie zal vrijkomen.

Een paar gram is reeds voldoende om de mens naar Mars te brengen op grote snelheid. We hebben eveneens reeds een goed idee hoe het opgeslagen kan worden via magnetisme -- dat is reeds een vooruitgang. Probleem is vooral, dat we nog niet weten hoe we het in grote kwantiteit kunnen aanmaken, hoewel anti-protonen relatief al eenvoudig zijn aan te maken in CERN, maar nog lang niet op de schaal die we nodig hebben.

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 29 jan 2021 02:22

Dit is toch wel overtuigend bewijs en zou een Freethinker toch minstens moeten doen nadenken:

Laat het besef tot je doordringen dat er oneindig meer (intelligent) alien life bestaat in het universum/multiversum tegenover het menselijk leven op Aarde. Gezien de verhoudingen in grootte 'universum/multiversum tegenover onze kleine Aarde'. Dit is een kwestie van onze plaats kennen binnen het geheel.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 jan 2021 03:38

ChaimNimsky schreef:
28 jan 2021 09:53
. Het kan worden aangetoond dat ruimtetijd probleemloos vele malen de lichtsnelheid kan ovetreffen volgens de relativiteitstheorie, terwijl het in zwarte gaten de lichtsnelheid overtreft.
Dat laatste lijkt mij omogelijk aan te tonen. Er bereikt ons geen enkel signaal vanuit een zwart gat. En het feit dat de afstand tot de bron van het licht zich van ons verwijdert, verandert niets aan het moment waarop het licht ons bereikt. Je weet kennelijk niet waarover je het hebt.

Ook valt er niets te bewijzen "in theorie" Bewijzen doe je empirisch en niet anders.
Ik wens u alle goeds

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 29 jan 2021 07:13

ChaimNimsky schreef:
29 jan 2021 01:00
Een paar gram is reeds voldoende om de mens naar Mars te brengen op grote snelheid. We hebben eveneens reeds een goed idee hoe het opgeslagen kan worden via magnetisme -- dat is reeds een vooruitgang. Probleem is vooral, dat we nog niet weten hoe we het in grote kwantiteit kunnen aanmaken, hoewel anti-protonen relatief al eenvoudig zijn aan te maken in CERN, maar nog lang niet op de schaal die we nodig hebben.
Op dit moment is anti-materie het kostbaarste materiaal om te maken (bron). Als je dat combineert met de complexiteit van het bewaren en ik vermoed de complexiteit om het in een vorm van aandrijving te gebruiken en de risico's die daarin zijn (vergelijk het met de Hindenburg waarvan de waterstof vlam vatte, wat als de anti-materie opeens vrijkomt?) dan denk ik dat het technisch en economisch geen serieus alternatief is.

Ik vind de uitspraak "hoewel anti-protonen relatief al eenvoudig zijn aan te maken in CERN" een understatement, goed voor de prijs voor het understatement van het jaar. De grootste deeltjesversneller ter wereld, een van de meest complexe apparaten ooit door mensen gemaakt, die een paar duizend antiprotonen per jaar weet te produceren, het label relatief eenvoudig te geven ...
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 jan 2021 08:39

ChaimNimsky schreef:
28 jan 2021 23:31
[@dikkemick]Wellicht heb je je er zelf niet in verdiept, maar - als tweemaal eerder gezegd - kan zelfs met sub-lichtsnelheid een flink deel van het Melkwegstelsel door de mens worden gekoloniseerd, daarmee het voortbestaan van de soort telkens vergrotend. Dat is vrij bekend.
Ik vind dit soort uitspraken veel te vaag. Een flink deel kan nog steeds relatief onbeduidend zijn.

Miljoenen sterren gekoloniseerd, klinkt als een flink deel maar als je weet dat de melkweg uit honderden miljarden sterren bestaat dan is die miljoenen plots een onbeduidend klein deel.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 jan 2021 09:03

ChaimNimsky schreef:
29 jan 2021 01:00
axxyanus schreef:
28 jan 2021 10:43
ChaimNimsky schreef:

Ik heb de indruk dat we naast elkaar praten. Ik ga hier nu gewoon een cijfer uit mijn mouw schudden. Dat cijfer is hoogstwaarschijnlijk vreselijk onnauwkeurig maar het gaat om de principes.

Stel dat we 1 miljoen joule nodig hebben om een ruimteschip naar mars te brengen. Hoe komen we dan aan die 1MJ? Wijzen op antimaterie is geen oplossing want je moet eerst meer dan 1MJ aan energie opgewekt hebben om voldoende antimaterie te vormen, waaruit je dan 1MJ kan halen.

Hoe lang zal het duren voor we zoveel antimaterie geproduceerd hebben. Het is allemaal heel leuk om te wijzen op de enorme snelheid die we kunnen halen met antimaterie maar als het produceren van de antimaterie zelf de flessenhals vorm dan heb je daar weinig aan.

En hoeveel energie hebben we nodig om dat magnetisch veld op te wekken waarin we die antimaterie gevangen houden?

Als ik jou bijdragen lees over het potentieel van antimaterie, dan heb ik de indruk dat je helemaal geen rekening gehouden hebt met dit soort factoren.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 jan 2021 09:33

ChaimNimsky schreef:
Wellicht heb je je er zelf niet in verdiept, maar - als tweemaal eerder gezegd - kan zelfs met sub-lichtsnelheid een flink deel van het Melkwegstelsel door de mens worden gekoloniseerd, daarmee het voortbestaan van de soort telkens vergrotend. Dat is vrij bekend.
[/quote]Wat noem jij een flink deel? Kun je dit in een percentage uitdrukken wellicht?
En vergeet niet dat dit slechts 1 factor is die je noemt.

Axxyanus vraagt: Stel dat we 1 miljoen joule nodig hebben om een ruimteschip naar mars te brengen. Hoe komen we dan aan die 1MJ? Wijzen op antimaterie is geen oplossing want je moet eerst meer dan 1MJ aan energie opgewekt hebben om voldoende antimaterie te vormen, waaruit je dan 1MJ kan halen
Hierin wil ik nog met je meegaan. Dat we een manier ontdekken om dit kostloos op te wekken en ook te onderhouden als we onderweg zijn.
Maar dan blijft mijn vraag staan: Hoever komen we en hoeveel beschavingen komen we tegen die bovendien ook nog intelligent zijn?
Philip K. Dick

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 29 jan 2021 11:29

dikkemick schreef:
29 jan 2021 09:33
ChaimNimsky schreef:
Wat noem jij een flink deel? Kun je dit in een percentage uitdrukken wellicht?
En vergeet niet dat dit slechts 1 factor is die je noemt.
Slechts uitgaande van de mogelijkeheden van de huidige fysica (lichtzeilen) waar we reeds 10% van de lichtsnelheid halen (hoewel in de toekomst ongetwijfeld betere opslossingen komen, maar die negeer ik even), duurt het een Megaannum (een miljoen jaar) om te kunnen koloniseren aan de andere kant van de Melkweg (die ongeveer 100.000 lichtjaar verwijderd is). Ondertussen zal iedere kolonie de kans op het voortbestaan van de soort enorm hebben vergroot.
Axxyanus vraagt: Stel dat we 1 miljoen joule nodig hebben om een ruimteschip naar mars te brengen. Hoe komen we dan aan die 1MJ? Wijzen op antimaterie is geen oplossing want je moet eerst meer dan 1MJ aan energie opgewekt hebben om voldoende antimaterie te vormen, waaruit je dan 1MJ kan halen
Hierin wil ik nog met je meegaan. Dat we een manier ontdekken om dit kostloos op te wekken en ook te onderhouden als we onderweg zijn.
Maar dan blijft mijn vraag staan: Hoever komen we en hoeveel beschavingen komen we tegen die bovendien ook nog intelligent zijn?
Er zijn naar schatting - volgens de Astrobiologische Copernicaanse limiet -minimaal 36 intelligente beschavingen in ons eigen Melkweg aanwezig. Koloniserende beschavingen komen elkaar vanzelf tegen.

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 29 jan 2021 11:43

Peter van Velzen schreef:
29 jan 2021 03:38
ChaimNimsky schreef:
28 jan 2021 09:53
. Het kan worden aangetoond dat ruimtetijd probleemloos vele malen de lichtsnelheid kan ovetreffen volgens de relativiteitstheorie, terwijl het in zwarte gaten de lichtsnelheid overtreft.
Dat laatste lijkt mij omogelijk aan te tonen. Er bereikt ons geen enkel signaal vanuit een zwart gat. En het feit dat de afstand tot de bron van het licht zich van ons verwijdert, verandert niets aan het moment waarop het licht ons bereikt. Je weet kennelijk niet waarover je het hebt.
De relativiteitstheorie toont het reeds aan. En in zwarte gaten en volgens veruit de meeste wetenschappers, vindt het eveneens plaats bij de uitdijing van het heelal. De suggestie dat het niet gebeurt is aanzienlijk zwakker dan de hypothese dat het theoretisch niet aleen kan (want dat is reeds het geval), maar dat het eveneens in de praktijk plaatsvindt in zwarte gaten en evenees aannemelijkerwijze bij de uitdijing van het heelal.
Er bereikt ons geen enkel signaal vanuit een zwart gat.
Exact. Zelfs licht kan niet ontsnappen aan de kromming van de ruimtetijd van een zwart gat.

Maar als reeds driemaal gezegd, is het niet eens nodig, want zelfs op sub-lichtsnelheid kan koloniseren op uitgebreide schaal plaatsvinden.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 jan 2021 11:56

ChaimNimsky schreef:
29 jan 2021 11:29
Slechts uitgaande van de mogelijkeheden van de huidige fysica (lichtzeilen) waar we reeds 10% van de lichtsnelheid halen (hoewel in de toekomst ongetwijfeld betere opslossingen komen, maar die negeer ik even), duurt het een Megaannum (een miljoen jaar) om te kunnen koloniseren aan de andere kant van de Melkweg (die ongeveer 100.000 lichtjaar verwijderd is). Ondertussen zal iedere kolonie de kans op het voortbestaan van de soort enorm hebben vergroot.
Te verwaarlozen dus. Je hebt het immers over 1 melkwegstelsel van de 100 a 200 MILJARD!
Er zijn naar schatting - volgens de Astrobiologische Copernicaanse limiet -minimaal .... in ons eigen Melkweg aanwezig. Koloniserende beschavingen komen elkaar vanzelf tegen.
Die dus in deze (onze) tijd moeten leven. Die dus intelligent moeten zijn....die dus eveneens de afstand weten te overbruggen...die deze behoefte ook hebben en die ons weten te vinden...Speculatie op speculatie.
Philip K. Dick

Plaats reactie