Mind over matter

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Mind over matter

Bericht door Dat beloof ik » 29 jun 2017 07:18

Standaard wetenschappelijke methode. Als het niet reproduceerbaar is, dan is het niets. In ieder niet datgene wat je wil aantonen. De beste man heeft het ook laten vallen. Dat zegt genoeg. Als hij het had kunnen aantonen is dat Nobelprijs. Bullshit, magnetische lading in mensenhanden opwekken.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 29 jun 2017 10:17

Op basis van de kennis van de elektrodynamica is vastgesteld dat een veranderend elektrisch veld een magnetisch veld kan opwekken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrodynamica" onclick="window.open(this.href);return false;

Ons zenuwstelsel is in staat om die magnetische impulsen door te geven. Bewijs daarvoor is dat binnen de Klinische Neurofysiologie een onderzoek wordt verricht genaamd MEP (Motor Evoked Potential). Daarbij wordt een magnetische prikkel aan de hersenschors gegeven, waarna deze via de zenuwbanen worden doorgegeven naar armen en/of benen.
https://www.neurologie.nl/publiek/patie ... ologie-mep" onclick="window.open(this.href);return false;
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 29 jun 2017 10:26

Yours schreef:Op basis van de kennis van de elektrodynamica is vastgesteld dat een veranderend elektrisch veld een magnetisch veld kan opwekken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrodynamica" onclick="window.open(this.href);return false;

Ons zenuwstelsel is in staat om die magnetische impulsen door te geven. Bewijs daarvoor is dat binnen de Klinische Neurofysiologie een onderzoek wordt verricht genaamd MEP (Motor Evoked Potential). Daarbij wordt een magnetische prikkel aan de hersenschors gegeven, waarna deze via de zenuwbanen worden doorgegeven naar armen en/of benen.
https://www.neurologie.nl/publiek/patie ... ologie-mep" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb de link gelezen maar dat is niet wat er staat lijkt me:

Er wordt een elektrisch signaal door de hersenen gegeven, nergens staat dat dat signaal weer een magnetisch veld oproept.

PS.
Zelfs als dat het geval zou zijn is de sterkte ervan minimaal, want de stroomsterkte in de zenuwen is heel erg klein.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 29 jun 2017 11:39

Goed lezen, Tiberius.

Die lading is er wel degelijk en voldoende sterk om te voelen en tevens waar te nemen door het spierschokje in de armen en/of benen.

Ik gaf al een link over de elektromagnetische kracht die aan de basis ligt van de chemische eigenschappen van materie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_kracht" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt beslist niet één van de vier fundamentele natuurkrachten ontkennen.

Tevens hierbij ook nog de link over elektromagnetisme: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisme" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze link beschrijft de fysica van het elektromagnetische veld: een vectorveld dat heel de ruimte beslaat en bestaat uit twee componenten: het elektrisch veld en het magnetisch veld. De twee componenten bewegen zich te allen tijde loodrecht op elkaar door de ruimte met de lichtsnelheid.
Op kleine schaal gebeurt dit in het menselijk lichaam, waarbij de snelheid uiteraard beperkt wordt doordat de lading moet worden doorgegeven door de geleidende zenuwbanen.
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 29 jun 2017 11:54

Ik ontken geen krachten.

Alleen staat volgens mij nergens dat er een magnetisch veld ontstaat (in de tweede link)

Wel is er rond de zenuw een heel zwak veld zo zwak dat het nauwelijks te meten is.
Maar dat is heel wat anders dan door de zenuw elders een magnetisch veld naar elders door te geven.

Zo'n schokje is trouwens niet de elektrische stroom die je voelt maar een spierbeweging die wordt veroorzaakt door een elektrisch signaal.

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 29 jun 2017 17:20

Tiberius schreef:
Ik ontken geen krachten.
Alleen staat volgens mij nergens dat er een magnetisch veld ontstaat (in de tweede link)
Het staat er wel degelijk: "Een magnetisch veld wordt geproduceerd door de beweging van elektrische ladingen."
Kijk ook naar de tekening er naast.

Tiberius schreef:
Wel is er rond de zenuw een heel zwak veld zo zwak dat het nauwelijks te meten is.
Maar dat is heel wat anders dan door de zenuw elders een magnetisch veld naar elders door te geven.
Zo'n schokje is trouwens niet de elektrische stroom die je voelt maar een spierbeweging die wordt veroorzaakt door een elektrisch signaal.

Je rukt de zaken uit zijn verband: Het resultaat van de magnetische inductie bij het MEP-onderzoek is het (zichtbare) schokje van arm of been.
Laatst gewijzigd door Yours op 29 jun 2017 17:58, 3 keer totaal gewijzigd.
(I am) Yours

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 29 jun 2017 17:55

Yours schreef:Tiberius schreef:
Ik ontken geen krachten.
Het staat er wel degelijk: "Een magnetisch veld wordt geproduceerd door de beweging van elektrische ladingen."
Kijk ook naar de tekening er naast.

Tiberius schreef:

Je rukt de zaken uit zijn verband: Het resultaat van de magnetische inductie bij het MEP-onderzoek is het (zichtbare) schokje van arm of been.
Er bestaat geen magnetische inductie.

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 29 jun 2017 18:03

Tiberius schreef:
Er bestaat geen magnetische inductie.
Opnieuw lees je niet goed.

Uit de beschrijving van het MEP-onderzoek:
De onderzoeker houdt een stimulatiespoel op het hoofd. Door hierdoor een stroompuls te laten lopen wordt een magnetisch veld opgewekt. Dit magnetisch veld kan door de schedel heen een stukje van de hersenschors activeren. Als de onderzoeker precies de goede plek gevonden heeft worden hierbij ook de zenuwbanen naar de spieren geactiveerd en kan de reactie hiervan gemeten worden. U voelt dit door een spierschokje in arm of been zonder dat u dit zelf doet.
(I am) Yours

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 29 jun 2017 18:12

Dat beloof ik schreef:Volkomen onzin. Met je hersens een magnetische lading opwekken in je handen,...over wat daarna komt nog maar te zwijgen.
Er wordt van alles verteld over elektrokmagnetisme, maar dit wat hierboven staat was de bewering van Yours, die volkomen onzin is.

Nu haalt hij er een extern apparaat bij dat door magnetische pulsen signalen opwekt in de spieren.
Grappig dat dit kan, maar daar hebben we het dus totaal niet over. Yours beweerde dat de hersenen zélf een magnetische lading in de handen kunnen opwekken.
Dat spierbewegingen opgewekt kunnen worden met externe magnetische pulsen is waar, maar iets iets totaal anders dan zijn verklaring van Petra's verhaal.

Bovendien is dat wat hij nu zegt onzin:
Spieren zijn in staat om elektrische pulsen door te geven en niet zoals Yours hierboven schrijft, magnetische.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 29 jun 2017 21:43

Dat beloof ik schreef:Volkomen onzin. Met je hersens een magnetische lading opwekken in je handen,...over wat daarna komt nog maar te zwijgen.
Er wordt van alles verteld over elektrokmagnetisme, maar dit wat hierboven staat was de bewering van Yours, die volkomen onzin is.
Het is jouw eigen bericht wat je hier inderdaad gequote hebt. Dat is echter niet wat ik beweer.

Dit heb ik aan Petra geschreven:
Yours schreef:Dag Petra,
Wat denk je van elektromagnetische kracht?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_kracht" onclick="window.open(this.href);return false;
Daaruit citeer ik:
De elektromagnetische kracht is de kracht die elektrische geladen deeltjes "voelen" door elektromagnetische velden. Het is een van de vier fundamentele natuurkrachten, naast zwaartekracht, sterke kernkracht en zwakke kernkracht. De elektromagnetische kracht zorgt er voor dat elektronen om de kernen van atomen draaien. Het boodschapperdeeltje (boson) van de kracht is het foton.
De elektromagnetische kracht speelt naast de zwaartekracht een zeer grote rol in het dagelijkse leven. Deze kracht ligt aan de basis van de chemische eigenschappen van materie.
De verklaring zou er wel eens in kunnen liggen dat er een soort van bundeling van kracht ontstond door je koortsachtig werkende hersenen* die een oplossing uit de gegeven situatie zochten. Die magnetische lading bracht je via je hand over naar het apparaat. Reden waarom ook alleen jij de radio kon ‘repareren’: door die lading weer weg te halen.
*De hersenen bestaan namelijk uit zenuwcellen die een bepaalde elektrische lading hebben. De elektrische potentiaalverschillen zijn te meten via het Elektro-encefalogram: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektro-encefalografie" onclick="window.open(this.href);return false;
Aan de hand van het MEP-onderzoek heb ik aangetoond dat door magnetische inductie van de hersenen er reacties (in de spieren) veroorzaakt kunnen worden. Die reacties worden door de zenuwen overgebracht. En niet door de spieren zoals Dat Beloof ik beweert:
Spieren zijn in staat om elektrische pulsen door te geven
Tenslotte: Wat ik heb geschreven vanuit de links die ik heb gegeven over Elektromagnetische kracht en Elektromagnetisme ondersteunen mijn bewering.
(I am) Yours

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 30 jun 2017 00:48

Het gaat me enigszins boven me petje.
Het klinkt mij wel nog steeds aannemelijk in de oren wat yours zegt, maar dat kan ook aan mijn alu petje liggen. :roll:
Enneh.. reiki, kirlian fotografie, ASMR, Marura Emoto en waterkristallen, ... Er ís meer onder de zon.
Anyway, laat ik maar niet teveel afdwalen van het gesprek over de mogelijkheid van (elektro) magnetisme.

Enneh, Beste Dat beloof ik,
Het onmogelijke kán mogelijk zijn. (Is mijn persoonlijke overtuiging).
Er zijn onnoemelijk veel dingen voor onmogelijk of niet waar gehouden die later wetenschappelijk aangetoond werden.
Dat staat los van al dan niet aanwezige bekeringsdrang die ook m.i. niet ter zake doet.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 01 jul 2017 10:30

Elektriciteit en magnetisme zijn twee kanten van dezelfde munt.

Elektrische pulsen opwekken door magnetische pulsen op de hersenen te laten inwerken lijkt mij het schieten van een mug met een kanon. :(

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 01 jul 2017 10:52

LonelyThinker schreef:Elektriciteit en magnetisme zijn twee kanten van dezelfde munt.

Elektrische pulsen opwekken door magnetische pulsen op de hersenen te laten inwerken lijkt mij het schieten van een mug met een kanon. :(
Ik heb niet de indruk dat menselijke hersenen erg gevoelig zijn voor magnetische velden, wisselend of statisch. Ik heb een paar weken geleden nog in een MRI-scanner gelegen, een apparaat dat krachtige magnetische velden gebruikt, rond de 7 Tesla (ter vergelijking: het magneetveld van de aarde varieert tussen 0,000 03 en 0,000 07 Tesla) en ik heb daar niets van gemerkt.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 02 jul 2017 08:46

The results of The Electricity of Touch experiment were positive: The data showed “when people touch or are in proximity, a transference of the electromagnetic energy produced by the heart occurs,” the study’s authors wrote.

https://www.heartmath.org/articles-of-t ... unfolding/" onclick="window.open(this.href);return false;

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 02 jul 2017 09:00

m/z
Heart over mind over matter. :D

Plaats reactie