Mind over matter

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Re: Mind over matter

Bericht door Petra » 27 jun 2017 01:37

The Black Mathematician schreef:Leuk verhaal. Misschien inderdaad verbeelding, misschien inderdaad echt gebeurd, maar meer dan toeval kan ik er niet van maken. Ik geloof stellig dat als dit soort verhalen waargebeurd zijn, er uiteindelijk een wetenschappelijke oorzaak voor is.

.
Dus als zelfbedrog is afgevallen.
Wat dan?
Dan is het of toeval of... iets waar misschien best een natuurlijke verklaring voor kan zijn.
Je kunt ook wel een schok krijgen als je iemand aanraakt. Ooit zal dat ongeloofwaardig zijn geweest of de duivel ofzo. Later begrepen we dat het hele gewone statische energie was.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 27 jun 2017 01:38

Peter van Velzen schreef:10-jarigen hebben kleiner handen en bevinden zich dichter bij de vloer.. Dat is een betere verklaring.
Ik snap je niet.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 27 jun 2017 02:14

Goed dan, zo'n volume knop, ook wel potmeter, is voorzien van draaiende getande as. Bij een stevige ruk zou het best kunnen dat er intern een tandje afbreekt. Als dat verkeerd zit kan dat het draai mechanisme blokkeren. Het kan op enig moment misschien ook wel weer verplaatsen waardoor het ding weer werkt.
Maar als je liever denkt dat de menselijke geest elektrische apparaten kan besturen, wie ben ik om dat uit je hoofd te praten.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 27 jun 2017 03:15

Dat beloof ik schreef:Goed dan, zo'n volume knop, ook wel potmeter, is voorzien van draaiende getande as. Bij een stevige ruk zou het best kunnen dat er intern een tandje afbreekt. Als dat verkeerd zit kan dat het draai mechanisme blokkeren. Het kan op enig moment misschien ook wel weer verplaatsen waardoor het ding weer werkt.
Maar als je liever denkt dat de menselijke geest elektrische apparaten kan besturen, wie ben ik om dat uit je hoofd te praten.
Nou, zo zie je maar waar 'n beetje nachtbraken al niet goed voor is. :wink:

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 jun 2017 03:49

Petra schreef:
Peter van Velzen schreef:10-jarigen hebben kleiner handen en bevinden zich dichter bij de vloer.. Dat is een betere verklaring.
Ik snap je niet.
Vanwege de fysieke verschillen kon jij wellicht iets aan de apparatuur doen, wat grotere mensen niet konden. Later was je zelf groter en kon je dat niet meer. Nog weer later was de toestand van de apparatuur veranderd, en was het ook voor een 10-jarig meisje niet meer mogelijk. Hoe het precies zat, zal je uiteraard nooit weten.

Overigens zijn onze herinneringen uit onze jeugd vrij onbetrouwbaar. Zo ontdekte ik gisteren nog dat mijn herinneringen aan de degradatie van Manchester United, ten onrechte dit gebeuren in plaatste in het jaar nadat de club voor het eerst de Europacup won (Na 1968 = 1969) in werkelijkheid degradeerde United pas in 1973, om in 1974 uiteraard weer te promoveren.

Dus of je werkelijk de audio-installatie hebt "behekst" is maar zeer de vraag.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 27 jun 2017 03:56

Peter van Velzen schreef:
Petra schreef:
Vanwege de fysieke verschillen kon jij wellicht iets aan de apparatuur doen, wat grotere mensen niet konden.
Dus of je werkelijk de audio-installatie hebt "behekst" is maar zeer de vraag.
Ahaa, op die fiets. Sja, dat zou misschien best wel kunnen. Maar toch, aan een grote volumeknop draaien, zou de grootte van je hand uitmaken???
Ja tuurlijk spelen herinneringen ons parten.
Dat beheksen (leuk bedacht :lol: ) is toch bevestigd door mijn ouders. Dus dat er daadwerkelijk behekst was is wel duidelijk.
Het hoe en waarom zijn dan de vragen.

The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician » 27 jun 2017 04:04

Petra schreef:
Fenomeen schreef:Brain glitches, TBM? :D
:)
'Brain glitches"
4. Sleep Paralysis - The human mind at its scariest.

Oh ja! Die ken ik. Zo vreselijk eng was dat, te gruwelijk gewoon.

Maar TBM... nooit van gehoord.
TBM :?:

WIKI : TBM kan verwijzen naar:

Techno body music (TBM)
Tactische ballistische raketten / theatre ballistic missiles (TBM), zie ballistische raket
Techniek, Bestuur en Management, faculteit aan de Technische Universiteit Delft
Tram Bus Metro (TBM) Cultuur, zie Algemene Centrale der Openbare Diensten
Tramweg Maatschappij Breda-Mastbosch N.V., oude benaming van de Ginnekensche Tramweg Maatschappij
Tunnelboormachine.
The Black Mathematician :wink:
Petra schreef:
The Black Mathematician schreef:Leuk verhaal. Misschien inderdaad verbeelding, misschien inderdaad echt gebeurd, maar meer dan toeval kan ik er niet van maken. Ik geloof stellig dat als dit soort verhalen waargebeurd zijn, er uiteindelijk een wetenschappelijke oorzaak voor is.

.
Dus als zelfbedrog is afgevallen.
Wat dan?
Dan is het of toeval of... iets waar misschien best een natuurlijke verklaring voor kan zijn.
Je kunt ook wel een schok krijgen als je iemand aanraakt. Ooit zal dat ongeloofwaardig zijn geweest of de duivel ofzo. Later begrepen we dat het hele gewone statische energie was.
Wat ik met dat tumorverhaal wilde zeggen is dat het feit dat we voor iets nu geen fysische oorzaak weten niet betekent dat er geen fysische oorzaak/reden is. En dat ik stellig geloof dat dit echt gebeurd is er een fysische oorzaak is. Totdat die gevonden is staat het je natuurlijk vrij om er andere gedachten over te hebben, maar ik zou zeggen houdt het volgende patroon in je achterhoofd: voor veel zaken die vroeger onverklaarbaar waren is uiteindelijk toch een wetenschappelijke verklaring gevonden.
Shut up Murdock, crazy fool!

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 27 jun 2017 04:11

The Black Mathematician schreef: Wat ik met dat tumorverhaal wilde zeggen is dat het feit dat we voor iets nu geen fysische oorzaak weten niet betekent dat er geen fysische oorzaak/reden is. En dat ik stellig geloof dat dit echt gebeurd is er een fysische oorzaak is. Totdat die gevonden is staat het je natuurlijk vrij om er andere gedachten over te hebben, maar ik zou zeggen houdt het volgende patroon in je achterhoofd: voor veel zaken die vroeger onverklaarbaar waren is uiteindelijk toch een wetenschappelijke verklaring gevonden.
Ja, dat bedoel ik!
Jij noemt het fysisch, ik noemde het (wetenschappelijke) verklaring maar bedoelde wel zoiets.

P.S.
En dat bedoelde ik ook met het ASMR topic.
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 59#p527359" onclick="window.open(this.href);return false;

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 27 jun 2017 09:27

Petra schreef:

Hoe dan :?:
Ik denk ook niet dat het een gave ofzo is maar een natuurlijk fenomeen o.i.d.

Het hoe heb ik nooit kunnen bedenken, dus ik heb het gebeuren losgelaten. De overeenkomst die ik zie tussen jou en mij is dat er sprake is van een conflict. Een fenomeen voortkomend uit een conflict. Maar die betrokken is op één persoon. (Jij in dit geval, in feite stond je broer er buiten)

Je ziet aan de hilarische reacties dat je niet serieus genomen wordt. Dus qua meedenken heb je er niets aan om dit te plaatsen. Voor mij is het een bevestiging dat ik niet de enige ben die dit overkomen is. Maar ik had toch al geen twijfel aan het gebeuren. En ik heb ook wel eens geprobeerd bewust iets te veroorzaken, dat lukt me niet.

Onverklaarbaar dus. En op een verjaardag kan je er beter over zwijgen, anders krijg je ook dezelfde hilarische reacties. Mensen die onverklaarbare zaken mee maken zullen dat normaliter voor zich houden.

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 27 jun 2017 09:29

Dag Petra,

Wat denk je van elektromagnetische kracht?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_kracht" onclick="window.open(this.href);return false;
Daaruit citeer ik:
De elektromagnetische kracht is de kracht die elektrische geladen deeltjes "voelen" door elektromagnetische velden. Het is een van de vier fundamentele natuurkrachten, naast zwaartekracht, sterke kernkracht en zwakke kernkracht. De elektromagnetische kracht zorgt er voor dat elektronen om de kernen van atomen draaien. Het boodschapperdeeltje (boson) van de kracht is het foton.
De elektromagnetische kracht speelt naast de zwaartekracht een zeer grote rol in het dagelijkse leven. Deze kracht ligt aan de basis van de chemische eigenschappen van materie.
De verklaring zou er wel eens in kunnen liggen dat er een soort van bundeling van kracht ontstond door je koortsachtig werkende hersenen* die een oplossing uit de gegeven situatie zochten. Die magnetische lading bracht je via je hand over naar het apparaat. Reden waarom ook alleen jij de radio kon ‘repareren’: door die lading weer weg te halen.

*De hersenen bestaan namelijk uit zenuwcellen die een bepaalde elektrische lading hebben. De elektrische potentiaalverschillen zijn te meten via het Elektro-encefalogram: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektro-encefalografie" onclick="window.open(this.href);return false;
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 27 jun 2017 10:31

Dag Petra,

Ik vind het wel een boeiend verhaal. Veel verklaringen die hier al gegeven zijn, kunnen misschien kloppen. Wellicht ook niet. We waren er allemaal niet bij, toen het gebeurde. Toch zou ik blijven zoeken naar een logische verklaring. Maar daar blijft het bij, je kan immers niet terug naar die tijd. De apparatuur zal inmiddels wel weg zijn na al die jaren, anders zou je het mechanisme van de volumeknop zelf aan een onderzoek kunnen onderwerpen.

Maar als het jouw leven verrijkt, zou ik dit pareltje van bovennatuurlijke verbazing koesteren. Ondanks dat het waarschijnlijk flauwekul is. Ach..., dat deed je natuurlijk al, tenslotte zijn we nu decennia verder. Je weet het toch mooi op te schrijven.

Een gedicht hoef je ook niet te analyseren om er van te genieten. Dat zegt natuurlijk niet of de inhoud van het gedicht waar is.

Maar mocht je het gedicht toch willen ontleden, kom je misschien wel andere boeiende zaken tegen. Of je dan het oorspronkelijke gevoel bij het gedicht houdt, is niet op voorhand te zeggen.

Schroom alsjeblieft niet vergelijkbare verhalen hier te plaatsen. Diegene die er van willen genieten zonder vooroordeel kunnen dat, mits ze de vervolgreacties dan niet gaan lezen. Anderen die graag analyseren, kunnen ook hun ding doen.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 27 jun 2017 11:43

Boerenverstand schreef:Dag Petra,

Ik vind het wel een boeiend verhaal. Veel verklaringen die hier al gegeven zijn, kunnen misschien kloppen. Wellicht ook niet. We waren er allemaal niet bij, toen het gebeurde. Toch zou ik blijven zoeken naar een logische verklaring. Maar daar blijft het bij, je kan immers niet terug naar die tijd. De apparatuur zal inmiddels wel weg zijn na al die jaren, anders zou je het mechanisme van de volumeknop zelf aan een onderzoek kunnen onderwerpen.

Maar als het jouw leven verrijkt, zou ik dit pareltje van bovennatuurlijke verbazing koesteren. Ondanks dat het waarschijnlijk flauwekul is. Ach..., dat deed je natuurlijk al, tenslotte zijn we nu decennia verder. Je weet het toch mooi op te schrijven.

Een gedicht hoef je ook niet te analyseren om er van te genieten. Dat zegt natuurlijk niet of de inhoud van het gedicht waar is.

Maar mocht je het gedicht toch willen ontleden, kom je misschien wel andere boeiende zaken tegen. Of je dan het oorspronkelijke gevoel bij het gedicht houdt, is niet op voorhand te zeggen.

Schroom alsjeblieft niet vergelijkbare verhalen hier te plaatsen. Diegene die er van willen genieten zonder vooroordeel kunnen dat, mits ze de vervolgreacties dan niet gaan lezen. Anderen die graag analyseren, kunnen ook hun ding doen.
Volgens mij gaat het haar meer om een wetenschappelijke verklaring. Ik heb even zitten googlen om te zien of er onderzoek naar is gedaan. In de volgende discussie komt het zelfde onderwerp aan bod. Alhoewel de participanten zelf ook niet met elkaar eens kunnen worden. Misschien helpt het je wel verder.
https://www.physicsforums.com/threads/c ... cs.123494/
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 27 jun 2017 12:11

Jan van Lennip schreef: Volgens mij gaat het haar meer om een wetenschappelijke verklaring.
Dat zou kunnen, maar een écht wetenschappelijke verklaring is niet te geven. We kunnen immers niet terug naar het voorval. We waren er niet bij, we hebben het niet geobserveerd.

We kunnen enkel gissen. Ook kunnen we een eventuele logische verklaring geven:
Dat beloof ik schreef:Goed dan, zo'n volume knop, ook wel potmeter, is voorzien van draaiende getande as. Bij een stevige ruk zou het best kunnen dat er intern een tandje afbreekt. Als dat verkeerd zit kan dat het draai mechanisme blokkeren. Het kan op enig moment misschien ook wel weer verplaatsen waardoor het ding weer werkt.
Deze gedachtegang lijkt mij bijvoorbeeld heel logisch. Toch is het niet met zekerheid te zeggen. Het is een hypothese. Experimenteren is waarschijnlijk niet meer mogelijk, omdat het apparaat er niet meer is? Zonder observatie en experimenteren, blijft het een verhaal.

Maar het is wel een verhaal dat ondersteund kan worden door bijvoorbeeld te experimenteren met heel veel andere potmeters die op eenzelfde wijze gebouwd zijn. Als dit verschijnsel zich dan af en toe voordoet, heb je in ieder geval een logische verklaring die een wetenschappelijke basis heeft.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 27 jun 2017 13:34

Petra schreef:Ik heb een waargebeurd verhaal. [..]
Natuurlijk heb ik het later nog heel vaak geprobeerd, maar het is nooit meer gelukt. :(
Een verhaal van toeval, twee keer achter elkaar. Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat ik iets soortgelijk heb gehad: Ik kocht ooit twee (ouderwetse) gloeilampen bij een winkel. Toen ik thuis was draaide ik de eerste erin. Toen ik de schakelaar omflipte zei de gloeilamp: "Pfffsssst!" en ik zag een wolkje wit poeder verschijnen in de lamp. Dus toen maar de tweede erin gedraaid, en precies hetzelfde. Dus ik terug naar de winkel om te ruilen, en toen de verkoper een lamp uitgepakte zag hij het witte wolkje en zei dat het heel zeldzaam was dat zoiets gebeurde. Toen pakte hij de tweede gloeilamp uit en vertelde nogmaals hoe zeldzaam het was dat dit met één lamp gebeurt. Twee gloeilampen achter elkaar was onwaarschijnlijk onwaarschijnlijk zei hij.

Had ik ze maar gehouden haha :lol:

Nu kan dit wellicht met storing op het lichtnet te maken hebben gehad, of met een productiefout die een paar lampen in serie getroffen heeft?

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 28 jun 2017 02:43

Hopper schreef:
Je ziet aan de hilarische reacties dat je niet serieus genomen wordt. Dus qua meedenken heb je er niets aan om dit te plaatsen. Voor mij is het een bevestiging dat ik niet de enige ben die dit overkomen is. Maar ik had toch al geen twijfel aan het gebeuren. En ik heb ook wel eens geprobeerd bewust iets te veroorzaken, dat lukt me niet.
Mwah, dat valt wel mee.
Ik vind lachen veel te leuk om er een punt van te maken.
En er zijn er genoeg die wel met aardige ideeën komen. I.i.g. al veel meer dan ik zelf in al die jaren bij elkaar bedacht heb.
Meer dan ik had verwacht, eerlijk gezegd. :D

Hopper schreef: Onverklaarbaar dus. En op een verjaardag kan je er beter over zwijgen, anders krijg je ook dezelfde hilarische reacties. Mensen die onverklaarbare zaken mee maken zullen dat normaliter voor zich houden.
Nee Hopper, juist niet. Door het voor je te houden maak je er zelf een doofpot van en het misschien zwaarder dan nodig.
Hilariteit is gezellig. Ook voor feesten en partijen.
Ik gooi het met gemak op tafel. Krijg het zelfs voor elkaar dat een hele tafel zit te proberen tandenstokertjes te laten vliegen. :lol: (en dat een tafel zoiets probeert is natuurlijk het grootste wonder :wink: )

Dus hopla... kom op met je verhalen! :)

Plaats reactie