Mind over matter

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Yours
Ervaren pen

Re: Mind over matter

Bericht door Yours » 02 jul 2017 09:39

LonelyThinker schreef:
Elektriciteit en magnetisme zijn twee kanten van dezelfde munt.
Inderdaad, ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

LonelyThinker schreef:
Elektrische pulsen opwekken door magnetische pulsen op de hersenen te laten inwerken lijkt mij het schieten van een mug met een kanon.
Het MEP-onderzoek wordt gedaan om bij het vermoeden van MS (Multiple Sclerose) vast te stellen of de zenuwgeleiding vertraagd is. Ook wordt dat onderzoek gedaan bij operaties aan de wervelkolom en het ruggenmerg. Het lijkt me onterecht om dit te kwalificeren als schieten op een mug met een kanon.
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Yours
Ervaren pen

Re: Mind over matter

Bericht door Yours » 02 jul 2017 09:47

De Encyclopedist schreef:
Ik heb niet de indruk dat menselijke hersenen erg gevoelig zijn voor magnetische velden, wisselend of statisch. Ik heb een paar weken geleden nog in een MRI-scanner gelegen, een apparaat dat krachtige magnetische velden gebruikt, rond de 7 Tesla (ter vergelijking: het magneetveld van de aarde varieert tussen 0,000 03 en 0,000 07 Tesla) en ik heb daar niets van gemerkt.
Om structuren zichtbaar te maken zoals bij de MRI-scan heb je dergelijke sterke magneetvelden nodig waar je inderdaad, behalve dat het een hoop herrie geeft, op zich verder niets van merkt.

Hersenen zelf voelen geen pijn, maar registreren wel pijn die we ergens anders in het lichaam voelen. Om pijn te ervaren heb je pijn-receptoren nodig. Deze receptoren geven hun informatie door naar de hersenen en die zorgen ervoor dat je pijn voelt. Maar in de hersenen zelf zitten geen pijn receptoren; je kunt dus in de hersenen snijden zonder dat het pijn doet. Zie voor meer informatie over de hersenen o.a. : http://www.hersenstichting.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij het bepalen van de geleidingssnelheid van de zenuwen zoals bij het MEP-onderzoek activeert het magneetveld de hersenschors gericht, op basis waarvan die betreffende zenuwcellen door middel van de zenuwbanen een reactie bewerkstelligen in de spieren die er mee verbonden zijn, waarmee dus een eventuele vertraging in de zenuwgeleiding vastgesteld kan worden. Qua gevoelssituatie kan de prikkel op het hoofd onaangenaam aanvoelen alsof er met een vinger op getikt wordt. Maar de hersenen zelf reageren niet met pijn.
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Plaats reactie