ASMR

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

De Encyclopedist
Ervaren pen

Re: ASMR

Bericht door De Encyclopedist » 06 jun 2017 18:25

Maria schreef:
TTC schreef:Vaak is men niet op de hoogte van het verschijnsel kundalini-energie, en men weet niet dat het te maken kan hebben met wat hen overkomt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kundalini" onclick="window.open(this.href);return false;
Je vergeet de disclaimer van Wikipedia erbij te vermelden.
Er wordt getwijfeld aan de juistheid van een of meer onderdelen van dit artikel.
Raadpleeg de bijbehorende overlegpagina voor meer informatie, en pas na controle desgewenst het artikel aan.
Opgegeven reden: Word over kundalini gesproken alsof het een bewezen fenomeen is.
Dit sjabloon is geplaatst op 16 december 2014.
En nooit meer naar omgekeken dus.
Zulke sjablonen kunnen jarenlang blijven staan zonder dat ze gevolgen hebben. Over onderwerpen uit de Hindoeleer wordt maar weinig geschreven en meestal is het gezwatel van eigenaren van yogastudio' s die reclame voor hun winkeltje komen maken. Als ik dat tegenkom zet ik er de redactieschaar in of draag het artikel voor verwijdering voor. Als ik het Engelstalige zusterartikel bekijk is de kundalini een orgaan waarvan het bestaan even zeker is als dat van de ziel, bepaald niet dus. Ik zal eens nadenken wat ik met het Nederlandse artikel aanmoet.

Het wakker worden ervan ("Kundalini awakening") lijkt me iets anders dan Autonomous sensory meridian response al was het alleen maar omwille van de tegengestelde reisrichtingen. Of een van de twee begrippen, of beide, aan bestaande fenomenen refereert -ongeacht wat er precies gebeurt- kan ik niet overzien, ik heb geen van beide meegemaakt.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

TTC
Forum fan

Bericht door TTC » 06 jun 2017 18:40

Petra schreef:Haha, zeker. Echter.. kundalini schijnt meer meditatief te zijn en vanuit je stuitje te ontspringen. ASMR wordt ook wel brain-orgasm genoemd. En is naar mijn weten niet meditatief maar wordt juist door bepaalde stimuli opgewekt.
Een brain-orgasm? Zoiets als een piekervaring dan?

Piekervaringen worden door Maslow beschreven als bijzonder vreugdevolle en opwindende momenten in het leven waaraan gevoelens van intens geluk en welbevinden, verwondering en ontzag deel van uitmaken, mogelijk vergezeld gaande van de gewaarwording van een transcendente eenheid of kennis van een hogere waarheid (alsof de wereld vanuit een ander, vaak zeer diep gevoeld en ontzagwekkend perspectief beschouwd wordt). Deze ervaringen komen meestal plotseling en worden vaak opgewekt door diepe meditatie, intense gevoelens van liefde, beleving van grote kunst of muziek, of de overweldigende schoonheid van de natuur. Piekervaringen kunnen ook opgewekt worden door chemische stoffen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Piekervaring" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 jun 2017 18:56

TTC schreef: Piekervaringen kunnen ook opgewekt worden door chemische stoffen.
Waaarschijnlijk gebeurd dat altijd, maar kan je lichaam die meestal zelf aanmaken. Dopamine, endorfine en dergelijke.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 06 jun 2017 19:19

Echt, lees er nou 's gewoon wat over.
Al waren het maar mijn links.

Klik 's op zo'n YT.

Het gaat om ONTSPANNING en een Braingasm (blijkbaar) door:

fluisterende stemmen
Kammen van haar
Slome bewegingen
e.d.

GEEN MEDITATIE
GEEN CHEMISCHE STOFFEN
GEEN weet ik veel wat jullie er allemaal bij weten te slepen. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 06 jun 2017 19:30

Ik heb geen zin in discussies over al dan niet je verdiepen in materie, die wordt aangereikt.
Ik heb veel ervaringen met prikkelingen van het zenuwstelsel, zowel beroepshalve als persoonlijk.
Ook de diverse verklaringen van de diverse soorten sensaties zijn me niet onbekend.

Niemand is hetzelfde.
Mensen reageren verschillend op sensaties.
Rationele wetenschappelijke verklaringen van de sensaties zijn er veel.
Verklaringen voor de psychische individuele ervaringen en manieren, waarop men ermee om kan of wil gaan, zijn minder eensluidend en vaak beladen met emoties.

Ervaringen zijn er overal op de wereld en van alle tijden.
Daarom zijn de verklaringen vaak ingebed in culturele achtergronden.
Vaak allemaal weer verschillend.

Van mij hoef je niets aan te nemen.
Alleen om iets aan te geven ter differentiaal verklaringen zal ik ook iets aanreiken.
Kijk eens naar de
- symptomen van hyperventilatie - medische kant en wetenschappelijke verklaringen, oa. door de chemische veranderingen in ons lichaam.
Google eens op
- piekervaringen dmv. hyperventileren.
Andere ervaringen, maar dezelfde chemische oorzaken.
Op veel websites over spirituele en aan verwante zaken.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

TTC
Forum fan

Bericht door TTC » 06 jun 2017 19:44

Petra schreef: fluisterende stemmen
Kammen van haar
Slome bewegingen
e.d.
Je begint over iets en hebt er blijkbaar zelf geen ervaring mee, ga dan je haren maar wat kammen. Leuk, goed om het ego te strelen. Gaan we er straks ook paddo's bijhalen, ook dat zijn stimuli. :)

TTC
Forum fan

Bericht door TTC » 06 jun 2017 19:50

Peter van Velzen schreef:Waaarschijnlijk gebeurd dat altijd, maar kan je lichaam die meestal zelf aanmaken. Dopamine, endorfine en dergelijke.
Ja, er zijn nogal wat 'cocktails' te bedenken die tot piekervaringen kunnen leiden, veel stress kan ook helpen.

TTC
Forum fan

Bericht door TTC » 06 jun 2017 19:52

Maria schreef:Ik heb geen zin in discussies over al dan niet je verdiepen in materie, die wordt aangereikt.
Ik heb veel ervaringen met prikkelingen van het zenuwstelsel, zowel beroepshalve als persoonlijk.
Ook de diverse verklaringen van de diverse soorten sensaties zijn me niet onbekend.

Niemand is hetzelfde.
Mensen reageren verschillend op sensaties.
Rationele wetenschappelijke verklaringen van de sensaties zijn er veel.
Verklaringen voor de psychische individuele ervaringen en manieren, waarop men ermee om kan of wil gaan, zijn minder eensluidend en vaak beladen met emoties.

Ervaringen zijn er overal op de wereld en van alle tijden.
Daarom zijn de verklaringen vaak ingebed in culturele achtergronden.
Vaak allemaal weer verschillend.

Alleen om iets aan te geven ter differentiaal verklaringen zal ik ook iets aanreiken.
Kijk eens naar de
- symptomen van hyperventilatie - medische kant en wetenschappelijke verklaringen, oa. door de chemische veranderingen in ons lichaam.
Google eens op
Ja, er bestaan nogal wat methoden om bepaalde ervaringen op te wekken.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 07 jun 2017 11:39

Maria schreef:Ik heb geen zin in discussies over al dan niet je verdiepen in materie, die wordt aangereikt.

Kijk eens naar de
Google eens op
Ja lieve schat, als je geen zin hebt in discussie... discussieer dan niet.
En als je andere ervaringen wilt aanreiken.. begin daar dan een topic over.
Gaan we het gezellig daarover hebben, in dát topic. :)

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 07 jun 2017 11:46

TTC schreef:
Petra schreef: fluisterende stemmen
Kammen van haar
Slome bewegingen
e.d.
Je begint over iets en hebt er blijkbaar zelf geen ervaring mee, ga dan je haren maar wat kammen. Leuk, goed om het ego te strelen. Gaan we er straks ook paddo's bijhalen, ook dat zijn stimuli. :)
:roll:
Ik heb het geprobeerd.
Meerdere keren, verscheidene dingen.
Maar ik word er vooral nerveus en zelfs agressief van als ik het niet tijdig uitzet. :lol:
Toch zijn er mensen die echte ASMR'ers zijn. Met MRI gemeten in een lab. Het bestaat.

Dus vroeg ik me af of er meer mensen zijn die het geprobeerd hebben en wat die er dan van vinden.

Als je het graag liever over kundalini of paddo's wilt hebben, moet je zelf weten. Begin daar dan een topic over.
Mijn vraag was niet zo moeilijk. Waarom jullie er van alles bij willen slepen is me een raadsel.

TTC
Forum fan

Bericht door TTC » 07 jun 2017 12:20

Petra schreef:Als je het graag liever over kundalini of paddo's wilt hebben, moet je zelf weten. Begin daar dan een topic over. Mijn vraag was niet zo moeilijk. Waarom jullie er van alles bij willen slepen is me een raadsel.
Helemaal geen raadsel, misschien was dit topic een vraag aan jezelf om je huiswerk te doen? Blijkbaar wil je ASMR als iets nieuws verkopen, heel doordacht is dat nu ook weer niet.

Alpha hersengolven 8-13 Hz

Deze golven komen voor wanneer mensen in een ontspannen maar toch volledig bewuste staat van de hersenen verkeren. Bijvoorbeeld bij een wandeling, fantaseren, visualiseren en luisteren naar muziek. Ze nemen vanzelf toe zodra je je ogen sluit. Dat is op een EEG-apparaat gemakkelijk en direct te zien. (Een EEG-apparaat meet hersengolven) Alfa-golven nemen toe zodra je met de aandacht meer naar binnen keert. Ze zijn ook verbonden met een ontspannen, onthecht bewustzijn met een ontvankelijke geest. In zowel de Beta als de alpha hersengolfstaat zijn mensen volledig bewust en hebben meestal complete herinneringen aan de activiteiten die ze uitvoeren.

http://www.superbrein.nl/hersengolven.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Petra schreef:Maar ik word er vooral nerveus en zelfs agressief van als ik het niet tijdig uitzet. Toch zijn er mensen die echte ASMR'ers zijn. Met MRI gemeten in een lab. Het bestaat. Dus vroeg ik me af of er meer mensen zijn die het geprobeerd hebben en wat die er dan van vinden.
Wel, het kan leiden tot piekervaringen, tijdig uitzetten kan in sommige gevallen adviseerbaar zijn. :)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 07 jun 2017 12:53

Ja maar weet niet precies wat met de ASMR aan te vangen. :?

Heb eens onder de link geneusd maar zie niet in hoe dit onder wetenschap valt want pseudowetenschap lijkt meer het geval.
Het begint met de kop:
ASMR University
The Art & Science of Autonomous Sensory Meridian Response.
Als je dit op een wetenschappelijke wijze beschrijft hoeft het onderwerp daar niet over te vallen.

Meridianen bestaan niet [-X
vind wel dit op pubmed
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28280478" onclick="window.open(this.href);return false; maar kan niet nagaan of het peer reviewed is.

Op de ASMR University site
ASMR can be simply described as a narrow range of physiological responses to a wide variety of stimuli.
Is het een vergaarbak, want die diverse stimuli kan je vast niet uitputtend krijgen en deze zullen mogelijk per individu verschillen. Zo vind ik het prettig en rustgevend met mooi weer op blote voeten door de tuin te gaan hierbij de grindpaden niet vermijdend. Het zoemen van een zweefvlieg vlak voor je gezicht is ook prettig. De kat aaien is een wederzijdse tactiele prikkel enz:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 07 jun 2017 13:02

Topic verplaatst naar subforum grenswetenschappelijk
Born OK the first time

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 07 jun 2017 13:13

Maria schreef: - Als ik extreem geprikkeld wordt door het horen van mooie muziek, krijg ik letterlijk kippenvel op mijn armen.
- Een enkele keer in mijn leven heb ik de sensatie gevoeld van een kippenvel gevoel vanaf mijn kruin midden over mijn rug als in een streep tot aan mijn lendenen. (te vergelijken met de haren van een kat en/of hond, die overeind gaan staan bij extremen attentie).
- De laatste tijd ervaar ik vaak bij extreem persen een prikkelend gevoel in bepaalde zenuwgebieden op mijn huid van bovenarmen achter en op mijn rug in banen met mijn ribben mee naar voren.
Dag Maria,

Dan wordt ik wel heel vaak extreem geprikkeld door muziek.....kippevel door muziek beschouw ik bij me zelf als niets bijzonders...
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 07 jun 2017 13:32

Petra schreef:Waarom jullie er van alles bij willen slepen is me een raadsel.
Als rechtgeaarde vrijdenkert ontkom je er bijna niet aan. :D

Ik vind dit een leuk topic en ik probeer de verschijnselen te duiden met een wetenschappelijke verklaring.
Dan kom je vanzelf terecht bij ervaringen die (deels) op elkaar lijken, wat Maria ook schrijft; andere ervaringen, maar dezelfde chemische oorzaken.
Wat concreter; de afgifte van dopamine, maar dit is erg kort door de bocht.

Met ASMR ben ik bekend, evenals kundalini of effecten van psychofarmaca die oa de afgifte van dopamine stimuleren.
Hier zal ik niet verder op ingaan.

Muziek en kippenvel kent iedereen.
Wat ASMR betreft ken ik het van het horen van de stem van mijn oma en het geluid van het eten van een appel.
Vraag me niet hoe dat komt maar ik heb het al sinds mijn kindertijd.
Die stimuli zijn voornamelijk auditief.
Het zien van een massage en dan bij voorkeur het hoofd geeft hetzelfde effect maar hier is de stimulus visueel.
Hier kwam ik 10 jaar geleden achter.

Het verschil met kippenvel tgv muziek is dat de mate van ontspanning veel groter is.
Vergelijkbaar met het ondergaan van een massage.

Ik zie dat Reref het naar een andere afdeling heeft verplaatst.
Ik snap het wel; ASMR is populair bij de afdeling zweef en het woordje kundalini doet hier mensen bibberen. :)
De verklaring van kundalini met chakra's enz komt er bij mij niet in, daar ga ik ook van bibberen.
Het effect heb ik zelf ervaren maar mijn verklaring is een wetenschappelijke.
Laatst gewijzigd door Fenomeen op 07 jun 2017 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Plaats reactie