ASMR

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: ASMR

Bericht door Maria » 26 jun 2017 12:17

De Encyclopedist schreef:
dikkemick schreef:Gewoon weer een nieuwe naam voor lekker ontspannen...
Gaat dat niet gepaard met Sonic Naturallly Occuring Rest Expulsions?
En het dan beschrijven als een uniek fenomeen.
:lol:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 jun 2017 13:32

Petra schreef:
Maria schreef:Ik kan dit alleen maar onderschrijven Fenomeen.
Als je het onderschrijft waarom verplaats je het dan niet terug naar wetenschappelijk?
Wil je dit antwoord in zijn context plaatsen en meenemen, wat er eerder is geschreven?
Ik heb dit onderwerp niet verplaatst, maar sta er wel achter.
Petra schreef: Het is gespreks- en onderzoeksdodend om het in la la land te plaatsen.
Verwar grenswetenschap niet met pseudowetenschap.
Ook al is de grens nogal vaag, bij grenswetenschappen is er altijd nog de leer- en nieuwsgierigheid, die men op wetenschappelijke wijze probeert te vergaren.

De reden waarom is niet, omdat jij het niet wetenschappelijk zou willen behandelen, maar omdat binnen dit artikel men uitgaat van een ervaring van slechts een enkeling, waar een specifieke naam aan is gegeven, die al sterk een bepaalde gedachten gang suggereert.
Het onderdeel M van meridian zou je al gelijk wantrouwig moeten maken.
Dat is waar men zich op richt, wil bewijzen en daar zijn dan ook de conclusies van de onderzoeken op gericht.

Vaak zie je dat bij grenswetenschappelijke onderwerpen, wsl. omdat de achtergronden (nog) niet gekend zijn.
Wat dus niet wil zeggen, dat het geen onderzoek waard zou zijn en dat gegevens wel bekend zouden kunnen worden gemaakt.
Alleen voor conclusies is het dan te vroeg.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 jun 2017 13:38

Het onderzoek binnen dit artikel heeft wel iets duidelijk willen maken maar is, zoals Dat beloof ik al schreef, niet voldoende om verregaande conclusies uit te trekken.
Zeker niet voor wat betreft een specifiek verschijnsel genaamd ASMR.

Duidelijk is geworden, dat mensen verschillend kunnen reageren op bepaalde stimuli en dat er ook in de hersenen dan verschillende actie waarneembaar is.
Niets meer en niets minder.

Bij de beschrijving van de verschijnselen van ASMR moet ik dan ook denken aan gevoeligheid voor subliminale stimuli en de effecten ervan, die voor verschillende personen heel specifiek en situatie bepaald kunnen zijn.
Nl. Een sterke emotie en (lichamelijke) effect van een vorige gebeurtenis, kan door een trigger herhaald worden.
A recent review of functional magnetic resonance imaging (fMRI) studies shows that subliminal stimuli activate specific regions of the brain despite participants being unaware.[2]
Waarbij (2) is
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... via%3Dihub" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vermoed, dat het om iets soortgelijks gaat als hypnose gevoeligheid, die heel verschillend kan zijn bij mensen.

Nota Bene:
Het uitgangspunt voor dit artikel op Wikipedia waren wsl. de malafide praktijken, die op dit mechanisme gebaseerd zijn.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 27 jun 2017 03:25

Petra schreef:[
Vragen of opmerkingen over moderatie kan hier Feedback. Zie ook Forumregels T12
Nah Maria, al die regels ...
die smeken toch gewoon om muiterij :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 27 jun 2017 03:39

Maria schreef:
Petra schreef: Het is gespreks- en onderzoeksdodend om het in la la land te plaatsen.
Verwar grenswetenschap niet met pseudowetenschap.
Ook al is de grens nogal vaag, bij grenswetenschappen is er altijd nog de leer- en nieuwsgierigheid, die men op wetenschappelijke wijze probeert te vergaren.
'de leer- en nieuwsgierigheid, die men op wetenschappelijke wijze probeert te vergaren.'
Die mis ik hier een beetje in dit geval.
En dat ik het fenomeen benoemd heb en er een topic voor heb geopend wil natuurlijk niet zeggen dat ik er enige draad verstand van heb. Maar dat zal inmiddels wel duidelijk zijn. :lol:
En dat anderen het ook niet kennen of begrijpen; prima.
Maar dan nog... lijkt het me dat je kunt proberen er wat meer van te begrijpen zonder het dan maar als onzin te bestempelen.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 27 jun 2017 07:59

Petra schreef: 'de leer- en nieuwsgierigheid, die men op wetenschappelijke wijze probeert te vergaren.'
Die mis ik hier een beetje in dit geval.
En dat ik het fenomeen benoemd heb en er een topic voor heb geopend wil natuurlijk niet zeggen dat ik er enige draad verstand van heb. Maar dat zal inmiddels wel duidelijk zijn. :lol:
En dat anderen het ook niet kennen of begrijpen; prima.
Maar dan nog... lijkt het me dat je kunt proberen er wat meer van te begrijpen zonder het dan maar als onzin te bestempelen.
Misschien helpt het om duidelijk in je opening te vernoemen, waar het jou om gaat.
Een beetje eigen positieve of negatieve kritische bijdrage over hoe je iets ziet voor je zo'n soort onderwerp plaatst, helpt vaak tegen langs elkaar heen praten.
Je kunt daar dan ook naar terugverwijzen.
Toch weer even een verwijzing naar de forumregels en tips T6 en 7. :lol:

Tja...
Alle mensen zijn verschillend en reageren verschillend.
Me dunkt dat er aardig mensen hier hebben geprobeerd het in de eigen denkwereld te passen.
Dat die wel heel verschillend kunnen zijn en anders dan je blijkt graag te willen, is evident voor dit onderwerp en voor de meesten hier op dit forum.
Mi. logisch.

Misschien moet je het eens proberen op één van de zeer vele spiritueel gerichte en/of de laatste mode: "wellness" fora of blogs.
Niet dat je daar gegarandeerd een wetenschappelijke boom op kunt zetten, of dat je het spiritueel wil zien, maar je zult er wel een ander soort gehoor hebben.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 28 jun 2017 02:23

Maria schreef:
Misschien helpt het om duidelijk in je opening te vernoemen, waar het jou om gaat.
Een beetje eigen positieve of negatieve kritische bijdrage over hoe je iets ziet voor je zo'n soort onderwerp plaatst, helpt vaak tegen langs elkaar heen praten.
Je kunt daar dan ook naar terugverwijzen.
Toch weer even een verwijzing naar de forumregels en tips T6 en 7. :lol:
Dacht dat gedaan te hebben, maar toch niet goed genoeg.
Regels en tips.. :lol:
Maria schreef: Tja...
Alle mensen zijn verschillend en reageren verschillend.
Me dunkt dat er aardig mensen hier hebben geprobeerd het in de eigen denkwereld te passen.
Mi. logisch.
M.i. ook, achteraf beschouwd.
Te laat, te laat zei Winnetoe.... :lol:
Maria schreef: Misschien moet je het eens proberen op één van de zeer vele spiritueel gerichte en/of de laatste mode: "wellness" fora of blogs..
Ik kijk wel uit, heb het met één forum al druk zat.
En zonder jou is er toch ook geen gein aan, straks zijn ze het daar chronisch met me eens :roll: :lol:
Ik blijf liever proberen om jou tot muiterij aan te zetten.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 05 nov 2018 19:12

Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 07 nov 2018 01:31

Fenomeen schreef:
05 nov 2018 19:12
Een artikel op VRT Nieuws:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/05 ... an-geluid/
Ohhhh jaaaaaa, was toch een leuk topic, met een enig experiment. :idea:
viewtopic.php?f=64&t=16848&start=30#p527556
Een appeltje gaat er bij mij altijd wel in. Knagend, knabbelend, kwijlend, slurpend en dan nog wat fluisteren met m'n bakkes vol :lol:
Hoofdmassage vind ik ook goed, als m'n haar maar niet teveel in de war gaat zitten.
Misschien kunnen we Roeland ook nog zover krijgen om in dat ding te gaan... en dan de meters alle kanten heen zien slaan. :lol:

Leuk artikel!
Volgens VRT hoort het blijkbaar bij WETENSCHAP thuis. :D

Plaats reactie