ASMR

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

ASMR

Bericht door Petra » 06 jun 2017 10:48

Wat is ASMR?

ASMR is de afkorting voor Autonomous Sensory Meridian Response. ASMR is te beschrijven als een tintelend gevoel dat bij je hoofd begint en langs je ruggenmerg door je hele lichaam verspreid wordt. Het gevoel wordt als rustgevend ervaren en is te vergelijken met kippenvel, maar dan in je hoofd. Het tintelend gevoel in je hoofd wordt veroorzaakt door audiovisuele prikkels. Audiovisuele prikkels zijn prikkels die je binnen krijgt door zowel iets te zien als te horen.

Wetenschappelijk:
https://asmruniversity.com/2016/06/01/f ... arch-asmr/" onclick="window.open(this.href);return false;

Researchers use fMRI to publish first biological study about ASMR-sensitive individuals.

The publication is titled, “An examination of the default mode network in individuals with autonomous sensory meridian response (ASMR)” and is published in the journal Social Neuroscience.

Proberen kun je via deze links:
https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... -met-asmr/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben reuze benieuwd of er veel mensen zijn die het kennen of geprobeerd hebben.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

TTC
Forum fan

Re: ASMR

Bericht door TTC » 06 jun 2017 11:15

Petra schreef:Wat is ASMR? ASMR is de afkorting voor Autonomous Sensory Meridian Response. ASMR is te beschrijven als een tintelend gevoel dat bij je hoofd begint en langs je ruggenmerg door je hele lichaam verspreid wordt. Het gevoel wordt als rustgevend ervaren en is te vergelijken met kippenvel, maar dan in je hoofd. Het tintelend gevoel in je hoofd wordt veroorzaakt door audiovisuele prikkels. Audiovisuele prikkels zijn prikkels die je binnen krijgt door zowel iets te zien als te horen. Ik ben reuze benieuwd of er veel mensen zijn die het kennen of geprobeerd hebben.
Verwijs je hiermee niet naar het fenomeen 'kundalini', zij het in andere woorden omschreven?

Sommige mensen kunnen, los van enige spirituele oefening, ineens sterke ervaringen met kundalini-energie krijgen. Vaak zijn ze het gevolg van bepaalde gebeurtenissen in een vorig leven waarbij de kundalini-energie betrokken was. Zoiets wordt wel een 'spontane kundalini-ontwaking' genoemd. Mensen die dit overkomt kunnen extatische ervaringen hebben, ervaringen waarbij de kundalini-energie onverwacht sterk gaat stromen maar die hen ook overrompelt. Bij een 'spontane ontwaking' kan deze energie echter ook heel vervelende ervaringen geven waarbij iemands energiesysteem ontregeld raakt en het leven meer of minder verstoord wordt. Begeleiding kan dan wenselijk zijn om het eigen leven weer meer in balans te brengen. Vaak is men niet op de hoogte van het verschijnsel kundalini-energie, en men weet niet dat het te maken kan hebben met wat hen overkomt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kundalini" onclick="window.open(this.href);return false;

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 06 jun 2017 13:12

Petra schreef: Ik ben reuze benieuwd of er veel mensen zijn die het kennen of geprobeerd hebben.
In het kort wat er bij mij opkomt:
Dat je een ontspanning kunt gaan voelen als een warme deken, die over je heen wordt gelegd, is een bekend verschijnsel.
Een gevoel van warmte, bewustwording van je lichaam in de vorm van zwaarte of juist van gewichtsloosheid en het voelen van het stromen van je bloed in je bloedvaten.
Nog niet vaak besproken en ik vind dit bijzonder interessant.
Het kan per persoon en per gebeurtenis verschillende sensaties hebben.
De combinatie met het gevoel van fysieke prikkeling kan mi. hier iets mee te maken hebben, maar is mi. niet per definitie gecombineerd.

Prikkelende sensaties zijn er op veel manieren en op veel manieren beschreven.
Kippenvel is wel het meest bekend.
Niet altijd ook afdoende verklaard.
Als natuurlijke spontane reactie,
Maar ook als een verstoring aan het nerveuze systeem, de pathologische zenuwprikkelingen, zoals prikkelingen in de uiteinden van de ledematen en het wel bekende stoten van je elleboog, wat tot prikgevoel in de pink kan leiden.

- Als ik extreem geprikkeld wordt door het horen van mooie muziek, krijg ik letterlijk kippenvel op mijn armen.
- Een enkele keer in mijn leven heb ik de sensatie gevoeld van een kippenvel gevoel vanaf mijn kruin midden over mijn rug als in een streep tot aan mijn lendenen. (te vergelijken met de haren van een kat en/of hond, die overeind gaan staan bij extremen attentie).
- De laatste tijd ervaar ik vaak bij extreem persen een prikkelend gevoel in bepaalde zenuwgebieden op mijn huid van bovenarmen achter en op mijn rug in banen met mijn ribben mee naar voren.

Naast de reactie op mechanische prikkelingen die bekend zijn, zijn er de psychosomatische reacties, die meer via het centrale zenuwstelsel verlopen en ook via chemische wijze opgewekt kunnen worden.
Deze laatsten zijn meestal zenuwreacties van het vegetatieve systeem.
Onwillekeurig dus, en in meer of mindere mate bewust en afhankelijk van de persoonlijke gevoeligheid.

Volledig bevredigende verklaringen voor de huidige mens zijn er (nog) niet, of het zou moeten zijn dat het rudimentair aanwezig is.
Waarop ook het verschil tussen de ene en de andere mens zou kunnen wijzen.

Dat is ook direct de reden waarom veel onderzoeken en conclusies direct geïnitieerd worden door de al aanwezige interesse en kennis van de onderzoeker.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 06 jun 2017 13:15

Mijn detector begint spontaan te Quacken maar misschien ben ik iets te sensitief in deze.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 06 jun 2017 13:16

TTC schreef:Vaak is men niet op de hoogte van het verschijnsel kundalini-energie, en men weet niet dat het te maken kan hebben met wat hen overkomt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kundalini" onclick="window.open(this.href);return false;
Je vergeet de disclaimer van Wikipedia erbij te vermelden.
Er wordt getwijfeld aan de juistheid van een of meer onderdelen van dit artikel.
Raadpleeg de bijbehorende overlegpagina voor meer informatie, en pas na controle desgewenst het artikel aan.
Opgegeven reden: Word over kundalini gesproken alsof het een bewezen fenomeen is.
Dit sjabloon is geplaatst op 16 december 2014.
En nooit meer naar omgekeken dus.

Zoals ik in mijn vorige reactie schreef:
Maria schreef:Dat is ook direct de reden waarom veel onderzoeken en conclusies direct geïnitieerd worden door de al aanwezige interesse en kennis van de onderzoeker.
Al dan niet gebaseerd op eerdere wetenschappelijke uitkomsten of vanuit de behoefte iets te bewijzen wat men wil bewijzen.

TTC
Forum fan

Bericht door TTC » 06 jun 2017 13:32

Maria schreef:Je vergeet de discleamer van Wikipedia erbij te vermelden. -- Er wordt getwijfeld aan de juistheid van een of meer onderdelen van dit artikel. Raadpleeg de bijbehorende overlegpagina voor meer informatie, en pas na controle desgewenst het artikel aan. Opgegeven reden: Word over kundalini gesproken alsof het een bewezen fenomeen is. Dit sjabloon is geplaatst op 16 december 2014. -- En nooit meer naar omgekeken dus.
Een zoekopdracht 'kundalini' geeft ongeveer 16.900.000 resultaten in 0,53 seconden, misschien dat het pas iets zegt wanneer je dat overkomt? Hoe ook benoemd, het kan ook leiden tot zeer vreemde neveneffecten die best in alle ernst kunnen beschouwd worden. Anders gezegd, het 'romantiseren' van deze ervaringen kan soms misplaatst zijn, kan me wel voorstellen dat het opwekken ervan weer een lucratieve bezigheid kan worden.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 06 jun 2017 14:44

TTC schreef:Een zoekopdracht 'kundalini' geeft ongeveer 16.900.000 resultaten in 0,53 seconden, misschien dat het pas iets zegt wanneer je dat overkomt?
Dat zegt nogal wat.
Er zijn veel mensen die hierover iets het WWW opgegooid hebben met dit woord in de tekst.
Nog meer zelfs, nl. dat het herhaald wordt binnen sites waar ook reclame wordt gemaakt via Google, de meeste met reclame dus.

Het zegt echter helemaal niets over de betrouwbaarheid van wat je te lezen krijgt.
Anders gezegd, het 'romantiseren' van deze ervaringen kan soms misplaatst zijn,

Daar zeg je wat. :wink:
kan me wel voorstellen dat het opwekken ervan weer een lucratieve bezigheid kan worden.
Gezien de aandacht die het mede door Google krijgt, lucratief voor Google
En mensen, die met hun website en beoogde inkomen respons geven aan mensen nav. hun wens tot sprookjes.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 06 jun 2017 16:40

Man o man, vrouw o vrouw,
Ik kan net zo goed geen linkjes noemen.
Die directe weerstand en schieten met losse flodders.. :roll:

Doe eens dol; lees een link.
Probeer het gewoon 's.
Verdiep je er in.
Of niet, maar onthoud je dan van een mening over het onderwerp. Tenzij die mening is; ik ken het niet en vind 't wel best zo. :lol:

P.S.
Als het Kundalini was geweest dan had wel kundalini geheten hè. :lol: :roll:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 06 jun 2017 16:56

Hi Petra

de volgende beschrijving komt erg overeen met wat ik een keer heb meegemaakt.

"ASMR is de afkorting voor Autonomous Sensory Meridian Response. ASMR is te beschrijven als een tintelend gevoel dat bij je hoofd begint en langs je ruggenmerg door je hele lichaam verspreid wordt. Het gevoel wordt als rustgevend ervaren en is te vergelijken met kippenvel, maar dan in je hoofd. Het tintelend gevoel in je hoofd wordt veroorzaakt door audiovisuele prikkels. Audiovisuele prikkels zijn prikkels die je binnen krijgt door zowel iets te zien als te horen."

Alleen kippenvel is zwak omschreven, of misschien niet dezelfde ervaring als ik had, het leek alsof er een golf van energie, (misschien nog het beste te omschrijven met je stroombotje stoten) het begon van me kruin en zakte af naar me hoofd, vooral neus, lippen nek armen en ook vooral beide handen , gedurende een uur kon ik het nog voelen, het nam langzaam af in sterkte. Ik was toen enorm aan het focussen op gebed, zingen , roepen , schreeuwen tijdens een genezingsmanifestatie ergens in mei bij hemelvaart, en had zo'n 30 dagen niet of nauwelijks gegeten. Ik dacht toen dat mijn vader van een hersentumor zou worden genezen omdat het begon in me hoofd maar dat mocht niet baten, na de bijeenkomst is hij twee weken later overleden.
Weet niet of je de extreme charismatische diensten ooit eens online hebt gezien of bijgewoond maar menigeen loopt daar te schudden en te beven door zelfhypnose en andere oorzaken...
Martim Cymbron -

TTC
Forum fan

Bericht door TTC » 06 jun 2017 17:31

Maria schreef:Dat zegt nogal wat. Er zijn veel mensen die hierover iets het WWW opgegooid hebben met dit woord in de tekst. Nog meer zelfs, nl. dat het herhaald wordt binnen sites waar ook reclame wordt gemaakt via Google, de meeste met reclame dus. Het zegt echter helemaal niets over de betrouwbaarheid van wat je te lezen krijgt. Daar zeg je wat. Gezien de aandacht die het mede door Google krijgt, lucratief voor Google. En mensen, die met hun website en beoogde inkomen respons geven aan mensen nav. hun wens tot sprookjes.
Er zijn mensen genoeg die dit in alle ernst beschouwen, dit op basis van praktijkgerichte ervaringen en bijhorend onderzoek. Wellicht is het minder gekend omwille van de niet-alledaagsheid, en uiteraard bestaan er veel variaties.

In het boek Spiritual Emergency, when Personal Transformation becomes a Crisis hebben de amerikaanse psychiater Stanislav Grof en zijn vrouw Christina Grof artikelen bijeengebracht van verschillende vooraanstaande psychiaters, psychologen en spiritueel leraren. Stanislav Grof ontdekte tijdens zijn loopbaan het belang van veranderde bewustzijnsstaten voor het begrip van de menselijke psyche en maakte van dit gebied zijn levenswerk. Christina Grof, die zelf na de geboorte van haar kind een periode van spirituele opening ondervond en vele crisisperioden doorstond voordat zij begreep dat ze een Kundalini-ontwaken had ervaren, richtte SEN op, het Spiritual Emergence Network, waar mensen met vragen rondom spirituele crisis en ontwaken terecht kunnen.

https://robvd.home.xs4all.nl/kundalini/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar grosso modo met je eens, charlatans vinden we in elk domein van het leven.

TTC
Forum fan

Bericht door TTC » 06 jun 2017 17:35

Petra schreef:Als het Kundalini was geweest dan had wel kundalini geheten hè.
Misschien staat ASMR vandaag beter, voor wie het ervaart zal dat bijzaak zijn, niet?

TTC
Forum fan

Bericht door TTC » 06 jun 2017 17:56

Arjen2015 schreef:Alleen kippenvel is zwak omschreven, of misschien niet dezelfde ervaring als ik had, het leek alsof er een golf van energie, (misschien nog het beste te omschrijven met je stroombotje stoten) het begon van me kruin en zakte af naar me hoofd, vooral neus, lippen nek armen en ook vooral beide handen , gedurende een uur kon ik het nog voelen, het nam langzaam af in sterkte.
Heeft die ervaring je leven op een of andere manier veranderd?

Petra
Banned

Bericht door Petra » 06 jun 2017 17:59

TTC schreef:
Petra schreef:Als het Kundalini was geweest dan had wel kundalini geheten hè.
Misschien staat ASMR vandaag beter, voor wie het ervaart zal dat bijzaak zijn, niet?
Haha, zeker.
Echter.. kundalini schijnt meer meditatief te zijn en vanuit je stuitje te ontspringen.

ASMR wordt ook wel brain-orgasm genoemd. En is naar mijn weten niet meditatief maar wordt juist door bepaalde stimuli opgewekt.
Laatst gewijzigd door Petra op 06 jun 2017 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 06 jun 2017 18:00

De oorzaak van kippenvel is goed bekend.

Het is gewoon het opzetten van de haren zoals dat bij veel dieren voorkomt.
Maar onze haren zijn wat te kort voor het gewenste effect.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Petra
Banned

Bericht door Petra » 06 jun 2017 18:05

Arjen2015 schreef:Hi Petra

de volgende beschrijving komt erg overeen met wat ik een keer heb meegemaakt.

"ASMR is de afkorting voor Autonomous Sensory Meridian Response. ASMR is te beschrijven als een tintelend gevoel dat bij je hoofd begint en langs je ruggenmerg door je hele lichaam verspreid wordt. Het gevoel wordt als rustgevend ervaren en is te vergelijken met kippenvel, maar dan in je hoofd. Het tintelend gevoel in je hoofd wordt veroorzaakt door audiovisuele prikkels. Audiovisuele prikkels zijn prikkels die je binnen krijgt door zowel iets te zien als te horen."

Alleen kippenvel is zwak omschreven, of misschien niet dezelfde ervaring als ik had, het leek alsof er een golf van energie, (misschien nog het beste te omschrijven met je stroombotje stoten) het begon van me kruin en zakte af naar me hoofd, vooral neus, lippen nek armen en ook vooral beide handen , gedurende een uur kon ik het nog voelen, het nam langzaam af in sterkte. Ik was toen enorm aan het focussen op gebed, zingen , roepen , schreeuwen tijdens een genezingsmanifestatie ergens in mei bij hemelvaart, en had zo'n 30 dagen niet of nauwelijks gegeten. Ik dacht toen dat mijn vader van een hersentumor zou worden genezen omdat het begon in me hoofd maar dat mocht niet baten, na de bijeenkomst is hij twee weken later overleden.
Weet niet of je de extreme charismatische diensten ooit eens online hebt gezien of bijgewoond maar menigeen loopt daar te schudden en te beven door zelfhypnose en andere oorzaken...
Hallo Arjen.
Mooie ervaring!

Ik denk niet dat het ASMR is.
ASMR schijnt je zodanig te doen ontspannen dat je er van in slaap valt.
Jouw ervaring klinkt meer extatisch.

Plaats reactie