Is cannabis een drug?

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Robo
Forum fan
Contacteer:

Re: Is cannabis een drug?

Bericht door Robo » 28 dec 2016 16:17

Fenomeen schreef:De teelt van mediwiet is gecontroleerde teelt, constant van kwaliteit en vrij van bestrijdingsmiddelen en andere verontreinigingen.
Op het laatst wordt de cannabis met gammastralen doorstraald.
Of is het nou doorstraalt? :?
Doorstraald... ik dacht dat het in de zin een voltooid deelwoord was en dat eindigt op een d.
Geloof :angel12: , Hoop [-o< en Liefde :oops: , Sciencefiction :idea: , Fantasie :mrgreen: of werkelijkheid :lol: ?

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 28 dec 2016 16:35

Fish schreef:
Ik zag dat jij 16 jaar jonger bent als ik en ik wist al dat je van die troep af moest blijven, wist jij dat niet dan?
Nee, dat wist ik niet. Met een voorsprong van 16 jaar ben ik er waarschijnlijk nog net aan het puberen waar jij al volwassen hoort te zijn. Ik ben er goedgelovig ingetuind.
Geloof :angel12: , Hoop [-o< en Liefde :oops: , Sciencefiction :idea: , Fantasie :mrgreen: of werkelijkheid :lol: ?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 28 dec 2016 16:51

Ik bedoel dat ik toen ik zo jong was dat al wist. Moet ik er bij zeggen dat drugs toen nauwelijks voorhanden waren.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 28 dec 2016 17:43

Fish schreef:Ik bedoel dat ik toen ik zo jong was dat al wist. Moet ik er bij zeggen dat drugs toen nauwelijks voorhanden waren.
Kan het zijn dat er een verschil in voorlichting was tussen grote stad en het dorp?
Ik herinner mij niet precies wanneer ik voor het eerst de poster op school ben tegen gekomen: Coke de witte sloper.
En acties tegen heroïne kan ik mij niet herinneren uit die tijd.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 28 dec 2016 22:38

Robo schreef:
Fish schreef:Ik bedoel dat ik toen ik zo jong was dat al wist. Moet ik er bij zeggen dat drugs toen nauwelijks voorhanden waren.
Kan het zijn dat er een verschil in voorlichting was tussen grote stad en het dorp?
Ik herinner mij niet precies wanneer ik voor het eerst de poster op school ben tegen gekomen: Coke de witte sloper.
En acties tegen heroïne kan ik mij niet herinneren uit die tijd.
Dat heb je goed gezien. Toen ik een jaar of zestien was had ik nog nooit van drugs gehoord. Ik leerde dat er drugs waren in Amsterdam, want daar leek alles te gebeuren. Voor mijn zestiende was ik ook al in Amsterdam geweest, maar kwam nooit verder dan Artis, want daar hadden ze alles wat ik zocht.
Toen ik uiteindelijk wat verder op verkenning uitging, kwam ik nabij het Frederiksplein in een kelderachtig kroegje terecht met de naam "De Groene Kalabas". Daar zaten echte Amsterdamse hippies die naar de muziek van Aznavour, en Juliette Gréco luisterden. Een jong stel sprak mij aan, vermoedelijk omdat ik uitstraalde dat ik een volslagen en tamelijk onnozele vreemdeling was. Zij wisten wel leuke plaatsen waar ik naar toe zou kunnen als ik iets van de stad wilde zien. De toeristische tour die ik in hun gezelschap onderging eindigde uiteindelijk in Paradiso. Een wat morsige halfduistere zaal alwaar lichtbeelden op de afbladderende verf van de muren geprojecteerd werden, op de maat van wat zij noemden "psychedelische" muziek. Na een kwartier had ik schele hoofdpijn en wilde daar zo snel mogelijk weg. "Maar het mooiste had ik nog niet gezien"! zei het stel, en ik werd meegetroond naar een hogere verdieping waar veel jongelui op ruw-houten banken zaten te roken. Zware shag zo leek het, maar de shag werd vermengd met een onduidelijk stof en daarna gerold tot iets dat leek op een miniatuur drietrapsraket. De ruimte was gevuld met een onaangename rook, waar ik het aardig benauwd van kreeg. Plotseling kwam er een onwaarschijnlijk grote man aan ons tafeltje zitten. Ik kon zijn gezicht niet zien, alleen zijn grote witte ogen en een rij hagelwitte tanden
De rest was zwart en diffuus. Hij schoof een half geopend luciferdoosje naar mij toe, en zei: "Vijf koelden".
Niet begrijpend keek ik mijn "reisleiders" aan die verklaarden dat hij voor het hele doosje het luttele bedrag van niet meer dan vijf gulden verlangde. Dat leek mij stevig aan de prijs voor een doosje lucifers, waarin zich slechts twee bruin gekleurde kleine blokjes bevonden. Terwijl ik niet eens wist wat het was, en ook niet wat je ermee zou kunnen doen. Ik besloot niet op het aanbod in te gaan. Mijn stadsgidsen reageerden teleurgesteld. Of ik ze dan een tientje kon lenen? Ik zou het morgen terugkrijgen...Ik mocht dan uit een plattelandsvlek komen maar zo argeloos was ik nu ook weer niet.

Later leerde ik dat men mij drugs had aangeboden (vermoedelijk hasj) maar ik heb het nooit willen gebruiken. Op de een of andere manier associeerde ik "Drugs" met de droefgeestige ervaring die ik gedurende mijn verkenning van het Amsterdamse leven had opgedaan. En nu nog tijdens het schrijven van dit relaas, ontrolt zich als een oude vergeelde film de hele naargeestige entourage waarin ik die dag verzeild was geraakt. De donkerbruine kleur van banken en balken, de zwarte coltruien, en de omfloerste melancholieke stem van een Franse chansonnière.
Ik zoek nu naar een touw en een krukje....

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 28 dec 2016 23:26

De toeristische tour die ik in hun gezelschap onderging eindigde uiteindelijk in Paradiso.
Ik ben in Amsterdam geboren. Het tumult in en om Paradiso daar hoorde ik wel over maar was toen nog te klein om dat allemaal te begrijpen. Ik ben ook nogal naïef opgevoed. Mijn ouders wisten niets van drugs en hebben het daar nooit over gehad. In 1969 ben ik verhuist naar Dirkshorn, een echt klein plattelands dorpje waar ze nog nooit van Paradiso hadden gehoord, laat staan drugs. In de dorpjes en in de "stad" Schagen was alcohol de favoriete drug. Ik heb maar 4 jaar in Dirkshorn gewoond toen we verhuisden naar Langedijk waar we relatief afgelegen woonden. Ik had veel hobby's en drank of drugs zijn nooit bij me op gekomen, ik had het veel te druk met leuke dingen.
Pas toen ik op de zeevaartschool in Den Helder kwam was ik echt min of meer onder het ouderlijk toezicht uit. Daar heb ik in 4 jaar tijd geleerd om na een half kratje bier nog steeds redelijk normaal te functioneren. Dat zeelui bekend staan om hun drinken is een sterk verhaal, maar juist omdat het verhaal zegt dat zeelui meer drinken dan wal-lui, gebruik je dat onbewust om nog iets meer te drinken... De stoere zeeman kon er immers tegen?
Gelukkig gaan verkeerde gewoontes, waar je jezelf niet goed van voelt achteraf, mij erg snel vervelen. Ik denk dat het me heeft geholpen om diverse verslavingen te overkomen. Na alles te hebben geprobeerd, ben ik voor mijzelf tot de slotsom gekomen dat wiet het minst schadelijk is, het minst verslavend is, en vervangt voor mij het biertje, wijntje, likeurtje, vieux-colaatje, jenevertje, wodkaatje, en zo. Zo heb ik met wiet ook niet gemerkt dat je er steeds meer van moet gebruiken voor een zelfde werking, wat dus duidelijk met alle andere drugs wel het geval is.
Een vrije opvoeding van "zoek het zelf maar uit" heeft ook vele nadelen, ik nam zonder het te weten vele foute beslissingen in mijn naïviteit. Mijn ouders hebben wel geprobeerd mij te waarschuwen, maar ik zat net in die periode dat je ouders niets weten en ik alles beter wist. Er is ook geen God verantwoordelijk voor alles wat er mis is gegaan, ik heb het echt allemaal zelf gedaan.

Plaats reactie