Is cannabis een drug?

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: Is cannabis een drug?

Bericht door Storm » 27 dec 2016 23:41

Fenomeen schreef: In zo'n situatie, toen, was cannabis eerste keuze.
Nu zou ik zeggen, een pijnstiller in combinatie met een maagbeschermer.
Hoe zie je dat nu? Wanneer er geen pijn is maar waar chemokuren spanning met zich mee brengen? Cannabis kan de spanning wat weg halen. Sta je daar nu niet meer achter? Ik ben het met je eens dat (ernstig) zieken die er baat bij hebben geen cannabis in de coffeeshop zouden moeten halen.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 27 dec 2016 23:55

Robo schreef: Cannabis is geen opiaat, en werkt niet verslavend.
Dat is dus niet iedereen met je eens.

http://www.vincere-ggz.nl/ben-ik-versla ... AgI48P8HAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 28 dec 2016 00:20

lost and not found yet! schreef: Wat heeft dit met vrijdenken/vrijdenkers te maken? Die zijn juist wel in staat om hun opinies te herzien op grond van nieuwe informatie, in tegenstelling tot religieuzen. Volkomen offtopic, sorry, maar je vroeg erom.
Dit heeft met vrijdenkers te maken die cannabis liefst als drug willen blijven zien, met als doel het gebruik te ontmoedigen. Die gedachte botst met de vrije gedachte die de vrijdenker zo eigen is.
Geloof :angel12: , Hoop [-o< en Liefde :oops: , Sciencefiction :idea: , Fantasie :mrgreen: of werkelijkheid :lol: ?

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 28 dec 2016 00:38

@Storm
Wat ik schreef was een afweging tussen werking en bijwerkingen in die specifieke situatie.

Jij schetst nu een andere situatie waar ik geen antwoord op kan geven omdat ik veel te weinig informatie heb.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 28 dec 2016 00:43

Fish schreef:
Robo schreef: Cannabis is geen opiaat, en werkt niet verslavend.
Dat is dus niet iedereen met je eens.

http://www.vincere-ggz.nl/ben-ik-versla ... AgI48P8HAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat komt ook omdat mensen lui zijn en liever iets aannemen van een ander dan zelf op onderzoek uit te gaan. Cannabis is duidelijk geen alkaloïde, wat weer een voorwaarde van een opiaat is. In hennep is geen alkaloïde aanwezig, dus is het geen opiaat, of mensen het er nu mee eens zijn of niet.
De link naar vincere zegt mij niet veel, wel eé'n opmerking op de website wat voor vincere het belangrijkst is:
Vergoed door uw zorgverzekering

Behandeling van uw verslaving valt binnen de basisverzekering. Hierdoor wordt deze vergoed door uw zorgverzekering.

Meer informatie over vergoeding
Zonder deze regeling was er nooit hulp voor "softdrugsverslaafden" geweest, in de eerste plaats omdat er dan niet aan verdiend kon worden, en ten tweede, een grote schande om dit uit te buiten als een verslaving waar je als je maar gemotiveerd bent, zo snel mogelijk van af geholpen moet worden.
Je kunt zo ook iemand verslaafd laten zijn aan lucht, water en eten.
Nu we het toch ook over geloven hebben, ik geloof niet in een cannabis verslaving. Er is geen enkele lichamelijke afkick. Je kunt jezelf wel wijsmaken dat je verslaafd bent, maar dat is de grootste flauwekul, misschien dat je het een leek kunt wijsmaken, maar mij niet.
Geloof :angel12: , Hoop [-o< en Liefde :oops: , Sciencefiction :idea: , Fantasie :mrgreen: of werkelijkheid :lol: ?

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 28 dec 2016 01:10

Ik blijf gewoon bij mijn standpunt; kankerpatiënten horen niet in coffeeshops.
Ik heb er nog eens over nagedacht, maar ik vind dat een ernstig zieke, en elke zieke die het nodig heeft naar een koffieshop moeten kunnen. Ook omdat geen alternatief is gemeld ga ik nu uit van bezoek aan een apotheek. Vaak een koele behandeling, geen kop thee of koffie, geen kans op leuke of behulpzame sociale contacten. Ik denk dat er een keuze moet zijn, zodat zieken zelf kunnen bepalen waar hun medicijn op te halen. Net zoals ik nu kan kiezen of ik naar Appie, Deen, Deka of Sligro ga.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 dec 2016 01:35

Fenomeen schreef:@Storm
Wat ik schreef was een afweging tussen werking en bijwerkingen in die specifieke situatie.

Jij schetst nu een andere situatie waar ik geen antwoord op kan geven omdat ik veel te weinig informatie heb.
@Fenoneem, verslaving is niet meer belangrijk. Mijn schoonzus heeft ruim 4 jaar http://hersentumor.nl/over-hersentumore ... m-graad-4/" onclick="window.open(this.href);return false; Chemotherapie, bestralingen en een levensverwachting van nog 1 jaar. Nu zijn we meer dan 4 jaar verder. De tumor vertakt zich maar ze wordt in het ziekenhuis gezien als een medisch wonder. Overigens niet door cannabis, dat gebruikt ze pas een half jaar. Ze gaat nu weer het proces in van chemo maar voelt zich goed bij (ik meen)wietolie en af en toe een jointje. Ze verwacht er geen genezing van maar zoals ik al schreef;ontspanning. Zou het de chemo tegen kunnen werken?

Ps; ze doet niet aan gebedsgenezing is atheist. Dit voordat "wonderen'' in die hoek geplaatst worden.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 28 dec 2016 03:56

Zou het de chemo tegen kunnen werken?
Mijn vrouw meent van niet. Ze kreeg een chemo voor Hodgkin die bleek verdwenen ondanks elke dag joints.
Dat er opnieuw iets werd gevonden had volgens de oncoloog niet met gebruik van wiet te maken. Wel is zij er van overtuigd dat het de chemo dragelijker heeft gemaakt. Dit sluit aan op de bevindingen van meer cannabis gebruikers tijdens chemo. Stoppen met koffie en vitamine C over doseren heeft volgens haar ook het bloedbeeld positief veranderd, er is een vermoeden dat bestanddelen in koffie kanker zou kunnen activeren of stimuleren, dit hebben we van diverse pagina's begrepen en toegepast, over 2 dagen kan ik hier meer over zeggen.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 dec 2016 09:27

Robo schreef:
lost and not found yet! schreef: Wat heeft dit met vrijdenken/vrijdenkers te maken? Die zijn juist wel in staat om hun opinies te herzien op grond van nieuwe informatie, in tegenstelling tot religieuzen. Volkomen offtopic, sorry, maar je vroeg erom.

Dit heeft met vrijdenkers te maken die cannabis liefst als drug willen blijven zien, met als doel het gebruik te ontmoedigen. Die gedachte botst met de vrije gedachte die de vrijdenker zo eigen is.
Nogmaals:
Een vrijdenker in de zin van de opzet van dit forum is niet synoniem met de vrije denker.
De "vrije gedachte" zoals de term in de vrijdenkerij wordt gebruikt betekent: vrij van dogma, wat staat voor aanname van waarheden zonder rationele onderbouwing en die niet ter discussie kunnen staan.

Dat wil niet zeggen, dat hij vrij is in elke gedachte, die in hem opkomt.
Integendeel zou ik in veel gevallen willen zeggen.
Hij blijft gebonden aan het logische en rationele denken en zijn overtuigingen dienen ook zo te onderbouwd zijn.
En aannames blijven aannames om vanuit te gaan, totdat het tegendeel bewezen is.
Dus op het moment dat er nieuwe info komt, kunnen opinies ten allen tijde worden herzien, mits zij ook voldoen aan de genoemde voorwaarden.
Bedenk, dat ook deze uitspraak er één is van vrijdenkers:
“Keep an open mind, but not so open that your brains fall out”

Daarbij:
"De vrijdenker" bestaat niet als persoon, maar alleen in zijn overtuigingen en streven.
Als aanduiding van de inzet tot een bepaalde denkwijze.
Voor de rest is hij ook een mens van vlees en bloed en gevoelens, die de rationaliteit in de weg kunnen staan.
Vaak ook vol van overtuigingen, die niet altijd stroken met een rationele onderbouwing, daar iedereen zijn cognities meekrijgt en meebrengt in zijn opinies.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 28 dec 2016 10:21

er is een vermoeden dat bestanddelen in koffie kanker zou kunnen activeren of stimuleren
Merkwaardig genoeg zijn er veel studies, die het tegendeel beweren. Juist een verlaagde kans op kanker.

En of cannabis een verslavende drug is? Het is een drug volgens de definitie van drugs en niet omdat mensen dat graag willen om geld aan afkicken te verdienen. En het kent wel degelijk afkick verschijnselen.

Overigens bestaat er ook koopverslaving, eetverslaving, gok verslaving enz. eveneens met afkickverschijnselen.
Het probleem is of je noodzakelijke levensbehoeften of bepaald gedrag als drug kunt beschouwen. Je komt daarmee wel in de knoop met de definitie van drug, maar niet met de definitie van verslaving.

Het komt me een beetje naïef over om definities en wetenschappelijke feiten te ontkennen en complottheorieën te poneren om eigen gedrag goed te praten. En waarom zou je dat ook doen in bepaalde gevallen? Als iemand cannabis gebruikt omdat het hem of haar helpt bij behandeling, curatief of niet, dan is dat toch prima? Je hoeft daarom niet in allerlei ontkennende fasen te gaan.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 28 dec 2016 12:15

Robo schreef:
Ik blijf gewoon bij mijn standpunt; kankerpatiënten horen niet in coffeeshops.
Ik heb er nog eens over nagedacht, maar ik vind dat een ernstig zieke, en elke zieke die het nodig heeft naar een koffieshop moeten kunnen.
Oh, maar begrijp me niet verkeerd, Robo.
Ik zeg niet dat ze dat niet mogen maar het zou niet nodig moeten zijn.
Maar dat heeft vooral te maken met dat de zorgverzekeraar meer en meer op de stoel van de arts gaat zitten.
Vroeger kreeg je bij de betere coffeeshops het voor de helft van de prijs na vertoon van recept.
Dat mag niet meer; een coffeeshop mag niet aan korting of acties doen helaas.

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 28 dec 2016 12:29

Vilaine schreef: Merkwaardig genoeg zijn er veel studies, die het tegendeel beweren. Juist een verlaagde kans op kanker.
http://scienceblog.cancerresearchuk.org ... dence-say/
And if you don’t drink coffee already? We wouldn’t suggest this news means you need to start. The evidence is still uncertain, and if subsequent research does reveal an effect, it’s probably small – much smaller than any positive benefits gained from the important things, like keeping a healthy weight or cutting down on the amount of alcohol you drink
"en het kent wel degelijk afkick verschijnselen"
Stoppen met blowen wordt daardoor steeds moeilijker en gaat samen met ontwenningsverschijnselen als zweten, trillen en prikkelbaarheid.
Mag ik dit flauwekul en onbewezen noemen? Ik weet niet of ik dit als voorbeeld mag geven, maar verslaafden verdraaien vaak de werkelijkheid zodat ze er zelf het best van af komen. Vertellen dat je last hebt van cannabis terwijl je stiekem harddrugs hebt gebruikt komt vaker voor dan jij je kunt voorstellen. Ook overmatig drank gebruik kan tot de zelfde verschijnselen leiden.

U heeft waarschijnlijk een cannabisverslaving als u:
•gebruikt om de verkeerde redenen (om rustig te worden, problemen te vergeten of uit de realiteit te stappen)

Deze eerste reden is toch juist een van de medische toepassingen van cannabis? Mijn huisarts is dat in ieder geval met mij eens. Zij is van mening dat als het allemaal te veel wordt, en het roken van een jointje helpt dat milder maken, rook dan dat jointje.

•blowt op ongepaste momenten (voor het werk, tijdens school, als u nog moet autorijden of voor uw kinderen moet zorgen)

Hierover zijn volgens mij helemaal geen gegevens bekend. Er is niet bewezen dat rijden onder invloed van een joint tot schade leidt zoals we die kennen van alcohol. En volgens mij is ook niet bekent of mensen slechter voor hun kinderen zorgen als ze een joint gerookt hebben. Het zal zeker bij eenvoudige werkzaamheden geen problemen opleveren.

•een jointje belangrijker wordt dan al het andere in uw leven

"Als een jointje belangrijker wordt dan al het andere" is een kwaliteit van heroïne, alcohol en andere harddrugs, niet van jointjes. Maar ik begrijp al dat de mening van een enkeling er niet toe doet.
Als TS ben ik echter nog niet overtuigd van het feit dat cannabis drugs moet zijn. Het is een drug omdat het in de opium wet zo wordt omschreven, dat noem ik dan weer een achterlijk "dogma" dat veranderd zou moeten worden.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ver ... aving.html
Ook in deze uitleg worden harddrug kwaliteiten als ook mogelijk voor cannabis gegeven. Dat cannabis evenals alcohol ook wordt misbruikt door te grote hoeveelheden te gebruiken is mij bekend, wie dat doet moet dan net als iemand die te veel heeft gedronken op de blaren zitten.

Ik ga er van uit dat nog niet alle tegenstanders van cannabis uit het systeem zijn verwijderd, ik denk dat daarom halve waarheden worden gesproken. Er zullen altijd mensen blijven die graag iets erger maken dan het is, en dus zullen overdrijven.

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 28 dec 2016 12:33

Fenomeen schreef:een coffeeshop mag niet aan korting of acties doen helaas.
Dat doen ze in een apotheek ook niet, ik zou bijna denken dat een apotheek duurder is voor een patiënt, omdat er dan echt label medicijn op komt, en dat is meestal duurder dan een joint in een koffieshop.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 28 dec 2016 12:41

De teelt van mediwiet is gecontroleerde teelt, constant van kwaliteit en vrij van bestrijdingsmiddelen en andere verontreinigingen.
Op het laatst wordt de cannabis met gammastralen doorstraald.
Of is het nou doorstraalt? :?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 28 dec 2016 16:09

Robo schreef:Nu we het toch ook over geloven hebben, ik geloof niet in een cannabis verslaving.
Dat zegt iets over jouw, verder niets. Ik kon makkelijk van het roken af, dat betekend niet dat roken geen verslaving kan zijn.
Robo schreef:Een vriendin had het via haar Zuid Amerikaanse vriend Rodolfo gekregen en het gaf een heel apart gevoel, niet te vergelijken met hasj of wiet... Nou dat wil ik wel eens proberen... het was een poedertje dat je liet smelten op een stukje aluminium folie, en je moest dan de damp die daar van af kwam inhaleren met een klein pijpje, waar dan vaak het briefje van 25 voor werd gebruikt, zodat je zeker wist als je portie op was je er nog een kon bestellen.
Ik zag dat jij 16 jaar jonger bent als ik en ik wist al dat je van die troep af moest blijven, wist jij dat niet dan?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Plaats reactie