Is cannabis een drug?

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Robo
Forum fan
Contacteer:

Is cannabis een drug?

Bericht door Robo » 25 dec 2016 22:12

Ik begrijp dat er freethinkers zijn die het een drug willen blijven noemen. Ik begrijp ook dat er freethinkers zijn die het geen drugs vinden. Het is veelal een drug in de ogen der leken, terwijl mensen die bekent zijn met cannabis het eerder een genotsmiddel noemen. Daarnaast zijn er nog de medicinale gebruikers, en het wordt tegenwoordig steeds vaker voorgeschreven door huisartsen. Ik ken inmiddels al veel mensen die op doktersvoorschrift THC opgelost in olie in een 2% oplossing krijgen. Probleem is dat ziektekosten verzekeringen dit niet willen vergoeden en het is relatief duur 10ml voor €37,50, en je doet er niet lang mee. https://www.transvaalapotheek.nl/cannabis-olie/ Het alternatief is bezoek aan een koffie shop, om daar je medicijn te halen. Dat moet je ook zelf betalen, maar gaat verhoudingsgewijs veel langer mee dan de dure olie. Het wordt vooral tegenwoordig voorgeschreven aan patiënten als ik zelf en mensen die een hersen infarct achter de rug hebben of kanker/chemo hebben, en het heeft een gunstig effect op mensen met neurologische problemen.

Drug Cannabis naast drug Alcohol. Of iets een drug is, bepaalt de wet, de overheid, dus onze vertegenwoordigers. Onze vertegenwoordigers hebben besloten cannabis onder voorwaarden te gedogen, binnen een aantal strakke wetten en regels. Is het nu nog steeds een drug? Ik weet wat het effect is van veelvuldig te veel drinken, uiteindelijk leidt alcohol gebruik onder de verkeerde stemming veel tot agressie. Cannabis gebruikers hebben daarvan weinig tot geen last. Alcohol kun je over doseren wat tot de dood kan leiden, cannabis kun je niet echt over doseren, mocht het gebeuren dan ga je er niet dood aan.

Naar het zich laat aanzien is gebruik van cannabis naast een chemokuur gunstig; minder misselijk, behoud van eetlust en maakt het mogelijk te slapen. Daarnaast is het mogelijk behulpzaam in het voorkomen van bloed transfusies wat in de meeste gevallen wel noodzakelijk is.

Dat cannabis ook wordt gebruikt als genotsmiddel, wat is daar het probleem van? Worden cannabis gebruikers vervelende kwallen zoals de meeste bezopen lui? Dat zijn dingen die mij duidelijk maken dat alcohol de werkelijke drug van beide is.

Ik promoot het gebruik niet, maar gebruik al meer dan 40 jaar af en aan cannabis, en zou mijzelf daarom ervaringsdeskundig kunnen noemen. En ik blijf het maar dom Cannabis noemen, het is hennep! Hennep gebruikt minder water dan katoen, terwijl hennep verwerkt tot canvas vele malen sterker is dan katoen.
Dat hennep verboden is om de drogreden drugs heeft een reden... Een papier magnaat in Amerika heeft er voor gezorgd dat hout en niet hennep voor de productie van papier voor kranten zou worden gebruikt. Om alle bronnen terug te vinden die dit verhaal vertellen maak ik graag een lijst na publicatie van dit item, ik heb ze niet meer voorhanden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_his ... ted_States
that the federal government has a right to regulate and criminalize cannabis, even for medical purposes.
Als ik bedenk hoe lang hennep NIET verboden is geweest, inclusief het gebruiken als middel om je iets beter te voelen, dan kan ik het niet als drug zien.
Dat een regering naar eigen inzicht en willekeur zaken kan criminaliseren is veel erger, ik zie het effect op mensen als een regering ineens besluit iets te verbieden dat al 2000 jaar en langer geen kwaad doet, dan gaan mensen het idee dat dit kruidje een drugs is koesteren, en als de wet dan veranderd zijn ze te lang gehersenspoeld om het idee dat cannabis drugs is los te laten. Cannabis is zeker niet goed voor iedereen, net als alcohol, maar voor wie het niet goed is merkt dat na 1 maal gebruiken al, en is er dan klaar mee. Cannabis is geen opiaat, en werkt niet verslavend.
Cannabis gebruikers zijn ook veel gelegenheidsgebruikers die vooral zich beperken tot gebruik in een weekend of slechts een paar maal per week, vooral de gebruikers die het als genotmiddel zien. Dagelijks gebruik komt natuurlijk voor, maar dat gebeurt het meest op voorschrift van een arts.
Ik zou willen stellen dat nu cannabis gedoogd wordt het geen drugs meer genoemd mag worden, stel je voor een overheid die de verkoop van drugs goedkeurt, onze overheid is tegen drugs!
Wie aanleg heeft voor schizofrenie kan het beter niet gebruiken.
Ten overvloede, op dit forum is dit nl. altijd zo, maar in dit geval even benoemd:
Het antwoord op deze vraag is op persoonlijk account van de auteur.
Zie voor wettelijke en ea. gegevens. Maria
Geloof :angel12: , Hoop [-o< en Liefde :oops: , Sciencefiction :idea: , Fantasie :mrgreen: of werkelijkheid :lol: ?

Fish
Moderator

Re: Is canabis een drug?

Bericht door Fish » 25 dec 2016 22:18

Opium is ook een tijd niet verboden geweest, nu wel. Dat heet voortschrijdend inzicht.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 25 dec 2016 23:35

Een kleine nuance. De CBD olie waar je het over hebt mag vrij in Nederland verkocht worden mits het THC percentage onder de 0,9% is. Veel mensen hebben baat bij de reguliere CBD olie maar in ernstiger gevallen zullen ze toch genoodzaakt zijn de olie met een hoger THC gehalte te gebruiken wat momenteel alleen op recept verkrijgbaar is.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 26 dec 2016 09:59

lost and not found yet! schreef:Een kleine nuance. De CBD olie waar je het over hebt mag vrij in Nederland verkocht worden mits het THC percentage onder de 0,9% is. Veel mensen hebben baat bij de reguliere CBD olie maar in ernstiger gevallen zullen ze toch genoodzaakt zijn de olie met een hoger THC gehalte te gebruiken wat momenteel alleen op recept verkrijgbaar is.
Daar ben ik bekent mee, maar ik bedoel in dit geval pure THC olie die alleen op dokters recept te krijgen is.
Geloof :angel12: , Hoop [-o< en Liefde :oops: , Sciencefiction :idea: , Fantasie :mrgreen: of werkelijkheid :lol: ?

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 26 dec 2016 10:33

Fish schreef:Opium is ook een tijd niet verboden geweest, nu wel. Dat heet voortschrijdend inzicht.
Goed argument, maar ik maak graag een verschil tussen een harddrug die geen medische betekenis heeft en alleen uit egoïsme worden gebruikt en die uiteindelijk leiden tot maatschappij ontwrichtend gedrag, en een kruid dat zowel een plezierige als medicinale bijwerking heeft en waar verder andere economische voordelen uit te halen zijn.
Ik zou zelf, had ik daar enige invloed op, kiezen voor een andere omschrijving van de betekenis van het woord drug; Een drug is een middel dat mensen niet kunnen hanteren, en dat uiteindelijk tot maatschappelijke ontwrichting en de dood leidt.
Pure opium is dan ook van alle opiaten het best te hanteren, en daar is relatief gemakkelijker van af te komen, als je eenmaal verslaafd bent.
de meer synthetische opiaat heroïne doet veel meer schade aan lichaam en geest, en is uiterst verslavend. Dat is werkelijk een drug, die als je er niets van weet, de uitdrukking als er één schaap over de dam is volgen er meer principe volgen. Als je eenmaal verslaafd bent aan deze opiaat, is het werkelijk moeilijk om er weer af te komen. Ik ben het uit onwetende nieuwsgierigheid en keer gaan proberen; Een vriendin had het via haar Zuid Amerikaanse vriend Rodolfo gekregen en het gaf een heel apart gevoel, niet te vergelijken met hasj of wiet... Nou dat wil ik wel eens proberen... het was een poedertje dat je liet smelten op een stukje aluminium folie, en je moest dan de damp die daar van af kwam inhaleren met een klein pijpje, waar dan vaak het briefje van 25 voor werd gebruikt, zodat je zeker wist als je portie op was je er nog een kon bestellen. Ik ben 4 jaar verslaafd geweest aan die troep. In tegenstelling tot cannabis, onder invloed waarvan mensen vaak meer gaan praten, is heroïne een product waarvan je een gevoelloze egoïstische zombie wordt. Rodolfo had nog meer producten waarvan ik nooit gehoord had. Cocaïne, zo uit Zuid Amerika. Nederland heeft in die jaren ook veel gebruik gemaakt van Zuid Amerikaans gastarbeiders, en met het binnen halen van andere culturen worden vaak ook de gebruiken meegenomen. Zo leerde ik al snel crack maken en gebruiken. Het voordeel dat ik heb gehad is dat ik mijzelf nooit heb overgehaald om te gaan "spuiten". Voor intraveneuze drug gebruikers is het veel moeilijker om de weg naar clean te doen. Juist omdat ik erg vatbaar blijk voor verslaving heb ik veel van de jaren 70/80-drugs (heroïne, cocaïne) gebruikt. Juist deze 4 jaar hebben mij geleerd dat cannabis niet verslavend is in de zin van "ik moet het hebben". Dit stukje geschiedenis om toe te lichten dat ik bekend ben met diverse drugs en nu, nog steeds levend, duidelijk kan zien, en heb ervaren wat goed is en goed fout. Nee ik ben geen expert, maar ik denk dat ik de voor en nadelen van deze drugs wel heb begrepen. En denk er om, harddrugs zijn voor alle mensen op deze wereld even verslavend! Om deze reden blijf ik de vrijheid nemen er het mijne van te denken.
Laatst gewijzigd door Robo op 26 dec 2016 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 26 dec 2016 10:34

Dat we de mening over cannabis bijstellen naar gedogen valt ook onder "voortschrijdend inzicht".

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 26 dec 2016 10:55

Gelukkig wordt er in mijn (directe) omgeving niet gerookt of gedronken hetzij met mate.
Wel hoor ik verhalen over de pijnstillende verhalen over cannabis etc. zonder al te veel bijwerkingen.
De pijnstillers die ik nu heb, hebben die helaas wel. Vandaar dat ik dit draadje wel zal volgen.
Wie weet kan ik er wat mee.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 26 dec 2016 11:27

FransP schreef: Wel hoor ik verhalen over de pijnstillende verhalen over cannabis etc. zonder al te veel bijwerkingen.
Ik denk dat dit niet helemaal waar is. Er is geen werkelijk pijnstillende werking aangetoond, wel maken de chemicaliën die je binnen krijgt andere denk patronen mogelijk, waardoor je min of meer uiteindelijk een afleiding vindt die je de pijn doet vergeten, of de attentie voor de pijn verzwakt waardoor je er minder last van hebt. En als eerder, je hoeft niet te roken om werkzame stoffen binnen te krijgen, je kunt van hennep ook thee zetten. CBD olie is bijna bij elke goede drogist te krijgen. Of je THC olie zonder recept kunt krijgen weet ik niet. Dat is iets dat je met je eigen huisarts moet overleggen.

Ik wil graag ook kenbaar maken dat tijdens mijn studie voor werktuigkundige,ik medisch onderricht werd. Met het examen en diploma EHBO dat ik heb behaald kon ik ook solliciteren als verpleger. Natuurlijk gebruik ik naslagwerk om tot conclusies te komen, ik ben geen arts, maar dat U weet dat ik op medisch gebied geen leek ben.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 26 dec 2016 12:02

Robo schreef:
FransP schreef: Wel hoor ik verhalen over de pijnstillende verhalen over cannabis etc. zonder al te veel bijwerkingen.
Ik denk dat dit niet helemaal waar is. Er is geen werkelijk pijnstillende werking aangetoond, wel maken de chemicaliën die je binnen krijgt andere denk patronen mogelijk, waardoor je min of meer uiteindelijk een afleiding vindt die je de pijn doet vergeten, of de attentie voor de pijn verzwakt waardoor je er minder last van hebt. En als eerder, je hoeft niet te roken om werkzame stoffen binnen te krijgen, je kunt van hennep ook thee zetten. CBD olie is bijna bij elke goede drogist te krijgen. Of je THC olie zonder recept kunt krijgen weet ik niet. Dat is iets dat je met je eigen huisarts moet overleggen.

Ik wil graag ook kenbaar maken dat tijdens mijn studie voor werktuigkundige,ik medisch onderricht werd. Met het examen en diploma EHBO dat ik heb behaald kon ik ook solliciteren als verpleger. Natuurlijk gebruik ik naslagwerk om tot conclusies te komen, ik ben geen arts, maar dat U weet dat ik op medisch gebied geen leek ben.
@Robo,

Zowel mijn schoonzus als zwager hebben kanker in een vergevorderd stadium; beiden gebruiken wietolie. Niet omdat ze denken hierdoor te genezen, maar om meer ontspannen te zijn. Mijn zwager-die ook morfine krijgt-, lijkt zich wat beter te voelen en ook wat minder pijn te ervaren bij het gebruik hiervan.
Mijn bezwaar is de filmpjes die langs komen, waarin beweerd wordt dat kanker goed te genezen is door het gebruik van wietolie. Wanneer je uitbehandeld bent, prima! Zelfs huisartsen zeggen dan; "doen waar je je goed bij voelt". Maar wanneer mensen chemo afwijzen en aan de wietolie gaan, is dat bedenkelijk. Vooral als dat gebeurd door die opgeklopte verhalen van ene Rick Simpson. Hij brengt het alsof het een wondermiddel is.https://hogerbesef.nl/hoe-geneest-cannabisolie-kanker/" onclick="window.open(this.href);return false;
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Maria
Site Admin

Re: Is cannabis een drug?

Bericht door Maria » 26 dec 2016 12:35

Aanvulling van Forumbeheer op topicstart.
Eerder schreef Fish (moderator)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 40#p448340" onclick="window.open(this.href);return false;
Weet wel dat dit een discussie forum is en niet plek om drugs aan te prijzen.
Daar medicinaal cannabis gebruik een bijzonder interessant, maar ook omstreden actueel onderwerp is, hier een paar links naar meer gegevens over Cannabis en ook de medicinale achtergronden.
Alleen gegevens op persoonlijk conto voldoen niet.
Opiumwet
De Opiumwet verbiedt het bezit van bepaalde middelen die staan vermeld op lijst I en II van die wet. Ook verboden is het vervaardigen, bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, afleveren, verstrekken en vervoeren van die middelen. Het gebruik van Opiumwet-middelen voor medische en wetenschappelijke doeleinden mag wel. Een arts of apotheker moet dan allerlei administratieve handelingen verrichten om het gebruik te verantwoorden.

Lijst I van de Opiumwet: harddrugs

Deze lijst omvat middelen die volgens de overheid een onaanvaardbaar groot risico met zich meebrengen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om heroïne, cocaïne, amfetamine, LSD en XTC, zware pijnstillers en Ritalin.

Lijst II van de Opiumwet: softdrugs

Deze lijst omvat middelen die volgens de overheid een minder groot risico met zich meebrengen dan de middelen op lijst I. Voorbeelden zijn cannabisproducten, slaap- en kalmeringsmiddelen.

Wijzigingen

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft in 2011 verschillende wijzigingen in de Opiumwet aangekondigd. Zo staat GHB sinds mei 2012 op lijst I van de Opiumwet. Ook cannabis met een THC-gehalte van 15% of meer wil de Minister van lijst II naar lijst I verplaatsen. Deze cannabis wordt daarmee dan gezien als harddrug. Daarnaast wil de Minister de plant qat op lijst II van de Opiumwet te plaatsen. Wanneer de wetswijzigingen ten aanzien van qat en 'sterke' cannabis daadwerkelijk van kracht zullen worden, is nog onbekend.
Bureau voor Medicinale Cannabis (BMC) van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Variëteiten medicinale cannabis
In de apotheek zijn vijf variëteiten verkrijgbaar: Bedrocan, Bedrobinol, Bediol en Bedica en Bedrolite, elk met een eigen samenstelling en sterkte (zie tabel).
Voor korte uitleg en verdere bronnen zie Wikipedia:
Cannabis
Medisch gebruik cannabis
Hennep en geneeskunde
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 26 dec 2016 12:43

Zelfs huisartsen zeggen dan; "doen waar je je goed bij voelt". Maar wanneer mensen chemo afwijzen en aan de wietolie gaan, is dat bedenkelijk. Vooral als dat gebeurd door die opgeklopte verhalen van ene Rick Simpson. Hij brengt het alsof het een wondermiddel is.
Ik ben bang dat meneer Simpson zijn hoofd ernstiger heeft beschadigd dan hij zelf wil toegeven toen hij in 1997 van de ladder viel. Mijn vrouw heeft ook cannabis gebruikt gedurende chemo therapie. Ik meen te hebben gezien dat mensen op chemo met cannabis, de kuur beter lijken te verdragen, en minder misselijk zijn. Ik meen ook dat mensen het recht hebben indien uit behandeld dat te doen of gebruiken waarbij ze zich goed voelen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 dec 2016 13:59

Het is verkeerd te denken dan opium geen medische betekenis heeft. In de praktijk worden heel veel opiaten gebruikt als pijnstillers en ze zijn allemaal verslavend. Alle medicijnen zijn drugs. Als cannabis een medicijn is is het dus ook een drug. Men heeft het alleen nodig gevonden om sommige ervan te verbieden, omdat niemand er patent op had. . ,
Ik wens u alle goeds

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 26 dec 2016 14:07

Peter van Velzen schreef:Het is verkeerd te denken dan opium geen medische betekenis heeft. In de praktijk worden heel veel opiaten gebruikt als pijnstillers en ze zijn allemaal verslavend. Alle medicijnen zijn drugs. Als cannabis een medicijn is is het dus ook een drug. Men heeft het alleen nodig gevonden om sommige ervan te verbieden, omdat niemand er patent op had. . ,
Sorry ik heb de medicinale kant overgeslagen/bewust genegeerd om vooral de negatieve kant van de opiaat te laten zien als harddrug, dat was dom, maar met je toevoeging acht ik dat rechtgezet.

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 26 dec 2016 14:27

http://www.encyclo.nl/begrip/drug

https://nl.wikipedia.org/wiki/Drug

Extra aanvulling over wat wij onder Drug verstaan, zoveel mensen zoveel meningen.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 26 dec 2016 23:08

Misschien totaal irrelevant in deze discussie, ik had een vriend in Israel, helaas overleden een jaar geleden, maar de laatste keer dat hij mij bezocht had hij op doktersrecept medicinale wiet bij zich. Stond zelfs in zijn medicijnenpaspoort. En er werd hem geen stroobreed in de weg gelegt toen hij mij bezocht. Maar misschien zijn de regels ondertussen gewijzigt?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Plaats reactie