De pseudowetenschap achter kantoortuinen

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Re: De pseudowetenschap achter kantoortuinen

Bericht door Fish » 05 nov 2016 13:50

Ik was laatst in een hyper modern kantoor en daar kon je alleen nog zitten in de kantine en op het toilet (papierloos net als de rest van het kantoor).

https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... 0noordwijk" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 19 apr 2017 15:49

Dat beloof ik schreef:neen, het betreft 'nog slechts een visie', wat in de praktijk volgens de ervaring betekent dat het op een haar na is beslist...
maar over meubels staat er nog niets in.
Even een topicbump. Is er inmiddels al wat meer bekend over de voorgenomen kantoortuin, Dat Beloof Ik?

In ons eigen kantoor zijn ze al met diverse reparatiewerkzaamheden bezig. Komende zomer wordt eindelijk de vide boven de receptie dichtgemaakt. Hierdoor zou de extreme tochtoverlast moeten verdwijnen. Of het verplaatst zich naar een ander gedeelte van het gebouw, dat weet je maar nooit met dit soort grote open ruimten.

Op de derde verdieping blijken medewerkers veel hinder te ondervinden van droge lucht. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat alle warmte van de tweede verdieping - waar ik zelf zit - naar boven stijgt door de grote open ruimte in het midden. Binnenkort vinden er zowaar officiële metingen plaats om te onderzoeken hoe erg het is.

Enkele weken geleden heb ik een uitgebreid gesprek gehad met een collega die de klachten over de gebouwen behandelt. Ik kon namelijk nergens informatie vinden over de argumenten op basis waarvan men voor de (door onderzoekers volledig neergesabelde) kantoortuin heeft gekozen. Mijn collega wist me te vertellen dat het vooral een bezuinigingsoperatie betrof: flexwerken betekent nu eenmaal dat je minder ruimte en apparatuur nodig hebt. Da's helemaal waar, en ik ben ook zeker niet tegen flexen an sich. Dan nog kun je er echter voor kiezen om meerdere ruimten en/of afscheidingen te creëren, zodat medewerkers meer auditieve en visuele privacy hebben. Mijn collega vertelde me dat de keuze voor een volledig open kantooromgeving louter was ingegeven door symbolische motieven: het staat model voor de 'transparantie' van de organisatie. Never mind dat transparantie iets is wat je laat blijken uit je dagelijks handelen en niet uit het weglaten van een paar scheidingswandjes.

Ik kreeg ook te horen dat het doorlopend klachten regent over de voortdurende concentratie- en productiviteitsverstorende geluidsoverlast waaraan je in een kantoortuin wordt blootgesteld. En ik maar denken dat ik de enige was. Tot zover de 'transparantie' over de bij tijd en wijle deerniswekkende arbeidsomstandigheden. Helaas wordt er op korte termijn niets gedaan aan de herrie, die voor mij de grootste ergernis vormt. Vooralsnog blijf ik op drukke dagen dus op een andere -rustigere -lokatie werken.

Verder heb ik gevraagd om ziekteverzuimcijfers van de afgelopen twee jaar in vergelijking met de jaren vóór de kantoortuin. Mensen die in een dergelijke omgeving werken zijn gemiddeld namelijk 63% vaker ziek door met name stress (veroorzaakt door geluidsoverlast en gebrek aan privacy) en rondvliegende bacillen. Benieuwd of ik die ga krijgen.

Vooralsnog is men in elk geval niet erg ontvankelijk voor informatie uit wetenschappelijke bron, die een negatief licht laat schijnen op de open kantooromgeving. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 19 apr 2017 16:13

Aansluitend op dit item een leuke site die ik laatst tegenkwam.
http://evidencebasedhrm.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 10 mei 2017 14:02

Er bestaat zowaar een officiële ISO-norm voor het meten van geluidsoverlast in kantoortuinen. Interessant gegeven: hoe beter je een gesprek kunt verstaan, hoe meer je wordt afgeleid. Deze verstaanbaarheid kun je meten a.d.h.v. de Speech Transmission Index (STI) en de Speech Intelligibility Index (SII). Het verschil tussen de twee is dat de SII iets nauwkeuriger is dan de STI.
De STI en SII zijn meet- en berekenbare grootheden voor de spraakverstaanbaarheid waarvan de waarde variëert tussen 0 (niet verstaanbaar) en 1 (uitstekend verstaanbaar).

(...)

De spraakverstaanbaarheidsindex dient lager te zijn dan 0,5 wil er enige positieve invloed zijn op de prestatie.
Voor een acceptabele spreekprivacy wordt een spraakverstaanbaarheidsindex geadviseerd kleiner dan of gelijk aan 0,2. Bij toename van het achtergrondgeluidniveau neemt de spraakverstaanbaarheid van gesprekken af en het prestatieverlies toe. Voor open kantoorruimten is een achtergrondgeluidniveau van minimaal 45 dB(A) wenselijk bij de aanwezigheid van gesprekken die kunnen afleiden. Het achtergrondgeluidniveau mag echter niet hoger zijn dan 48 dB(A). [BRON]
Dus: om de kwaliteit van het werk in een kantoortuin zo goed mogelijk te waarborgen, moeten gesprekken van collega's zo onverstaanbaar mogelijk zijn. Als je de conversaties wilt camoufleren met achtergrondgeluid, moet de sterkte van dat geluid tussen de 45 en 48 decibel liggen. Zo doet deze vooruitstrevende werkgever dat met het geluid van water. Ik ben benieuwd of ze ook onderzocht hebben of medewerkers daardoor vaker naar het toilet moeten. :D
De wetgeving geeft aan dat verstoring van de aandacht en het gesproken woord moet worden voorkomen. Om hieraan te voldoen is maximaal een equivalent geluidsniveau van 45 dB(A) toelaatbaar. [BRON]
Vanaf vanmorgen 08.00 uur heb ik met een geluidsmeterapp op mijn telefoon het geluidsniveau op mijn werkplek op onze hoofdlocatie gemeten. Het is vandaag een relatief rustige dag; op maandag en dinsdag werk ik op een andere lokatie, omdat het hier dan veel drukker en lawaaiiger is. De app geeft een gemiddelde geluidssterkte van 44 decibel aan. Dat valt nét binnen de norm, maar er is geen achtergrondgeluid dat ervoor zorgt dat conversaties van collega's slechter te verstaan zijn. Op basis van de eerdergenoemde onderzoeksresultaten is de kans dus groot dat ik hierdoor noemenswaardig concentratieverlies leidt. Collega's die op maandag en dinsdag op de hoofdlocatie werken zullen ongetwijfeld nog meer hinder ondervinden - ook al zijn ze zich daar misschien niet van bewust.

Het geluidsniveau op mijn vluchtlocatie lag gemiddeld op 36 decibel. Het was er een stuk rustiger en er vonden weinig gesprekken om me heen plaats. Op de momenten dat er wél gepraat werd, nam het geluidsniveau echter meteen toe tot 60 à 80 decibel. Dat is ver boven de grens waarop iemand nog geconcentreerd kan werken.

Tot slot viel deze passage me op, uit het artikel dat ik eerder aanhaalde.
In de praktijk betekent het voorgaande de toepassing van zowel een zeer goed geluidabsorberend plafond als hoge geluidschermen en een goede spraakmaskering. Zonder deze drie maatregelen is een goede spreekprivacy in een open kantoorruimte niet te realiseren. Algemene maatregelen ter voorkoming van activiteiten met te hoge geluidniveau’s bevorderen de spreekprivacy en vergroten de prestatie.

Aanvullend dient er binnen het ontwerp van open kantoorruimten te allen tijde rekening te worden gehouden met de aanwezigheid van gesloten kantoorruimten waarin een kantoormedewerker zich kan terugtrekken voor het voeren van een telefoongesprek of werkzaamheden waarbij een hogere concentratiegraad is vereist.
Zodra medewerkers in onze organisatie klagen over geluidsoverlast. worden ze meteen verwezen naar de zogeheten concentratiewerkplekken: een glazen hok van zo'n twee vierkante meter waar je naar een witte muur staart. Uit bovenstaande passage blijkt duidelijk dat deze zijn bedoeld ter aanvulling op een reeks andere maatregelen, waaronder geluidschermen. Die primaire maatregelen ontbreken op de hoofdlocatie echter volledig. Naast het feit dat er tijdens de bouw en inrichting weinig aandacht is besteed aan de wetenschappelijke aspecten van de kantoortuin, lijkt mijn werkgever (en heel veel andere werkgevers) ook nog eens geen kaas te hebben gegeten van wettelijke eisen.

Hardnekkig, die kantoortuinreligie. Veel onwetendheid en verkeerde keuzes op basis van flinterdunne managementdogma's.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 11 mei 2017 10:11

Doppelgänger schreef:Als je de conversaties wilt camoufleren met achtergrondgeluid, moet de sterkte van dat geluid tussen de 45 en 48 decibel liggen. Zo doet deze vooruitstrevende werkgever dat met het geluid van water. Ik ben benieuwd of ze ook onderzocht hebben of medewerkers daardoor vaker naar het toilet moeten. :D
Verdomme, thee die er langs je neusgaten uitkomt is geen pretje en nu heb ik ook nog een nieuw toetsenbord nodig.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie