experimenten m.b.t. homeopathie

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: experimenten m.b.t. homeopathie

Bericht door Vilaine » 09 jan 2018 15:50

Het vervelende is, dat het effect van een placebo (spuitje zout water) onvoorspelbaar is. Het kan ook omgekeerd uitpakken. Er gaat dan kostbare tijd verloren. Iets wat ook een probleem is in de alternatieve geneeskunde, soms met fatale afloop, waar we allemaal voorbeelden van weten. Ik ben het met Heeck eens. Geen geëxperimenteer met hoogstens een placebo werking, ook al zal dat wel een enkele keer goed uitpakken. Het risico op het omgekeerde effect of tijdsverlies is te groot.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 jan 2018 16:38

heeck schreef:
09 jan 2018 09:45
dikkemick schreef:
08 jan 2018 20:09
Ja hoor, Kwik, Kwek en Kruimelkwak!
Je klinkt als: "Befehl ist befehl!

Het blijft wat mij betreft een kwestie van patiënten goed inschatten en de juiste behandelwijze erop af te stemmen. En dit geldt dus niet voor ziekten, soms wel voor psychische ongemakken.
Typisch dat je telkens wel met mij -die er niets mee te maken heeft- wil afstemmen en niet met je collega's van anesthesie.

R.
We zijn hier in gesprek, niet elders.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 09 jan 2018 17:29

dikkemick schreef:
09 jan 2018 16:38
heeck schreef:
09 jan 2018 09:45
dikkemick schreef:
08 jan 2018 20:09
Ja hoor, Kwik, Kwek en Kruimelkwak!
Je klinkt als: "Befehl ist befehl!

Het blijft wat mij betreft een kwestie van patiënten goed inschatten en de juiste behandelwijze erop af te stemmen. En dit geldt dus niet voor ziekten, soms wel voor psychische ongemakken.
Typisch dat je telkens wel met mij -die er niets mee te maken heeft- wil afstemmen en niet met je collega's van anesthesie.

R.
We zijn hier in gesprek, niet elders.
Jij schermt met patiënten goed inschatten en ik ben geen collega of patiënt van je.
Voor het omgaan met jouw eigen psychisch ongemak of dat van die patiënt in je beroepsomgeving heb ik een heel duidelijke mening:
Afstemmen met je beroepsgroep en -omgeving; zeker voor het geval je wilt experimenteren.
Al is het met water.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 jan 2018 17:36

Vilaine schreef:
09 jan 2018 15:50
Het vervelende is, dat het effect van een placebo (spuitje zout water) onvoorspelbaar is. Het kan ook omgekeerd uitpakken. Er gaat dan kostbare tijd verloren. Iets wat ook een probleem is in de alternatieve geneeskunde, soms met fatale afloop, waar we allemaal voorbeelden van weten. Ik ben het met Heeck eens. Geen geëxperimenteer met hoogstens een placebo werking, ook al zal dat wel een enkele keer goed uitpakken. Het risico op het omgekeerde effect of tijdsverlies is te groot.
Daarom vertel ik erbij dat je een patiënt vooraf zeer goed moet kunnen inschatten. Soms heb je daar een heel goed beeld bij. Bij enige twijfel wordt het de anesthesist!
Philip K. Dick

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 jan 2018 03:38

dikkemick schreef:
09 jan 2018 17:36
Soms heb je daar een heel goed beeld bij. Bij enige twijfel wordt het de anesthesist!
Het is en blijft je eigen beeld! Je kunt nu eenmaal niet in andere mensen hun kop kijken.
Daarom zou je m.i. ALTIJD moeten twijfelen en dus...

Om zeker te zijn zou je je eigen ideeën moeten afstemmen met diegene die het betreft, maar dan gaat waarschijnlijk de placebo werking verloren.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 jan 2018 03:51

Petra schreef:
10 jan 2018 03:38
dikkemick schreef:
Soms heb je daar een heel goed beeld bij. Bij enige twijfel wordt het de anesthesist!
Het is en blijft je eigen beeld! Je kunt nu eenmaal niet in andere mensen hun kop kijken.

Om zeker te zijn zou je je eigen ideeën moeten afstemmen met diegene die het betreft, maar dan gaat waarschijnlijk de placebo werking verloren.
Noem het cold reading. Bij sommige mensen zie/voel je gewoon dat ze vatbaar zijn voor suggestie,.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 10 jan 2018 09:34

dikkemick schreef:
10 jan 2018 03:51
Petra schreef:
10 jan 2018 03:38
dikkemick schreef:

Noem het cold reading. Bij sommige mensen zie/voel je gewoon dat ze vatbaar zijn voor suggestie,.
Ik was er al bang voor:
Cold reading ("koud lezen") is een methode om, zonder werkelijk iets over de gesprekspartner te weten, bij die gesprekspartner de indruk te wekken dat men wel iets over hem weet. Deze wordt door waarzeggers, bij politieverhoren en soms bij verkoopgesprekken toegepast.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 10 jan 2018 10:08

dikkemick schreef:
10 jan 2018 03:51
Ik dacht eigenlijk dat cold reading wat anders was.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 10 jan 2018 10:20

dikkemick schreef:
Daarom vertel ik erbij dat je een patiënt vooraf zeer goed moet kunnen inschatten. Soms heb je daar een heel goed beeld bij. Bij enige twijfel wordt het de anesthesist!
Stel je voor dat de chirurg je dat bij het intakegesprek van je OP verteld :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 jan 2018 18:45

doctorwho schreef:
10 jan 2018 10:20
dikkemick schreef:
Stel je voor dat de chirurg je dat bij het intakegesprek van je OP verteld :shock:
Ik genees niet, ik geef slechts (positieve) aandacht om angst weg te nemen.
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 10 jan 2018 18:49

dikkemick schreef:
10 jan 2018 18:45
doctorwho schreef:
10 jan 2018 10:20
dikkemick schreef:
Ik genees niet, ik geef slechts (positieve) aandacht om angst weg te nemen.
Hoe doe je dat? Gaat het hier om patiënten die geopereerd worden en daar tijdens de ingreep niet van meekrijgen?
Of gaat het om ingrepen die niet zo fijn zijn om te ervaren en die je wel meekrijgt? Ik kon het niet vinden waar het over ging.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jan 2018 02:14

Ingi schreef:
10 jan 2018 18:49
Hoe doe je dat? Gaat het hier om patiënten die geopereerd worden en daar tijdens de ingreep niet van meekrijgen?
Of gaat het om ingrepen die niet zo fijn zijn om te ervaren en die je wel meekrijgt? Ik kon het niet vinden waar het over ging.
Ik werk met nauwe scanners en patienten ervaren soms een vorm van claustrofobie (engtevrees) als ze in het apparaat geschoven worden. En dan is de ene reactie de andere niet. Op gegeven moment ga je leren inschatten wie je alsnog de machine ingeschoven krijgt. Soms is dat door een aai op de bol, soms een doekje op de ogen en soms....een spuitje water waarbij je zegt dat het een medicijn is waarvan ze rustig worden. Placebo dus!
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 11 jan 2018 02:46

dikkemick schreef:
11 jan 2018 02:14
Ingi schreef:
Ik werk met nauwe scanners en patienten ervaren soms een vorm van claustrofobie (engtevrees) als ze in het apparaat geschoven worden. En dan is de ene reactie de andere niet. Op gegeven moment ga je leren inschatten wie je alsnog de machine ingeschoven krijgt. Soms is dat door een aai op de bol, soms een doekje op de ogen en soms....een spuitje water waarbij je zegt dat het een medicijn is waarvan ze rustig worden. Placebo dus!
oke ik snap het. Is er ook een middel wat echt werkt en waarmee je mensen rustig krijgt? Bedankt voor je uitleg.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 11 jan 2018 04:16

dikkemick schreef:
11 jan 2018 02:14
Ingi schreef:
Hm... ik ben het heel erg oneens met elke vorm van bedrog; ook goedbedoeld. Misschien wel JUIST die goedbedoelde want waar ligt de grens? En wie bepaalt die grens?
JIJ !
Op basis van je goddelijke godspielerij inschattingen.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jan 2018 04:20

Petra schreef:
11 jan 2018 04:16

Hm... ik ben het heel erg oneens met elke vorm van bedrog; ook goedbedoeld. Misschien wel JUIST die goedbedoelde want waar ligt de grens? En wie bepaalt die grens?
JIJ !
Op basis van je goddelijke godspielerij inschattingen.
A: Ik schaad er niemand mee
B: Ik help er iemand mee
C: Ik ben hiermee tot nu toe nog nooit de fout in gegaan
D: We hanteren allemaal wel eens een leugentje om bestwil.

Haalde het snoepje bij de kinderen vroeger ECHT de pijn weg? Of was dit bedrog zodat kindlief stopte met huilen?
Philip K. Dick

Plaats reactie