Ufo's gemaakt door aliens? Realistischer dan u denkt.

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Ufo's gemaakt door aliens? Realistischer dan u denkt.

Bericht door Peter van Velzen » 17 jan 2021 01:46

ChaimNimsky schreef:
16 jan 2021 13:52
Met de ontdekking van donkere energie, donkere materie
Vooralsnog zijn beiden slechts namen voor iets dat we helemaal niet begrijpen, En dat zo nog wel even kunnen blijven duren. (mijn schatting minstens tien tot een miljoen jaar toe) Maar in het algemeen heb je gelijk. We hebben geen referentiekader, dus het blijft koffiedik kijken.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 17 jan 2021 12:10

Een voortijdig propageren van wat aanspreekt maar nog niet anders operationeel is dan bijvoorbeeld Lynne McTaggart alvast aanprijst:
“McTaggart” schreef:Using cutting-edge research conducted at Princeton, MIT, Stanford, and many other prestigious universities and laboratories,
The Intention Experiment
reveals that the universe is connected by a vast quantum energy field.Thought generates its own palpable energy, which you can use to improve your life and, when harnessed together with an interconnected group, to change the world.
zou iedere leek overbewust moeten maken van de risico’s van een voor waar aannemen wat zij/hij neigt te geloven.

Er zijn er teveel die proclameren de wetenschap achter zich te hebben gelaten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 17 jan 2021 18:46

Peter van Velzen schreef:
17 jan 2021 01:46
ChaimNimsky schreef:
16 jan 2021 13:52
Met de ontdekking van donkere energie, donkere materie
Vooralsnog zijn beiden slechts namen voor iets dat we helemaal niet begrijpen,
..., maar waarvan we het bestaan wel zo goed als zeker weten en waarvan de eerstgenoemde er verantwoordelijk voor is dat het universum sneller dan het licht uitdijt.
En dat zo nog wel even kunnen blijven duren. (mijn schatting minstens tien tot een miljoen jaar toe)
Dat zegt slechts iets over de technologische ontwikkeling van de mensheid. Een andere beschaving die miljoenen jaren ouder is, zou wellicht tech kunnen hebben die ervan gebruik maakt of via andere methoden hetzelfde kan bereiken. Natte vingerwerk uiteraard, maar allesbehalve uit te sluiten.
Maar in het algemeen heb je gelijk. We hebben geen referentiekader, dus het blijft koffiedik kijken.
Ja en dat maakt het onmogelijk om tot een eindconclusie te komen in deze discussie.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 jan 2021 19:59

ChaimNimsky schreef:
17 jan 2021 18:46
...Een andere beschaving die miljoenen jaren ouder is, zou wellicht tech kunnen hebben die ervan gebruik maakt of via andere methoden hetzelfde kan bereiken. Natte vingerwerk uiteraard, maar allesbehalve uit te sluiten.
100% uitsluiten kun je niets. Maar wat een toeval in een universum wat ons voorstellingsvermogen totaal te boven gaat. We hebben niet alleen met onmogelijk grote afstanden te maken, maar ook met een uitgebalanceerde tijd. Wij hebben er 13,7 miljard jaar over gedaan om te zijn waar we nu zijn en een mogelijk andere beschaving zou nu exact in deze zelfde periode aanwezig zijn? En ons dan bovendien kunnen contacten?
Hoe lang bestaat een gemiddelde soort? De mens komt nog maar net kijken en zal ook even snel (op kosmische tijdsschaal bezien) weer verdwenen zijn.
En dan ontmoet een andere intelligente beschaving dit zandkorreltje? Niet echt realistisch
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 jan 2021 23:21

ChaimNimsky schreef:
En dat zo nog wel even kunnen blijven duren. (mijn schatting minstens tien tot een miljoen jaar toe)
Dat zegt slechts iets over de technologische ontwikkeling van de mensheid. Een andere beschaving die miljoenen jaren ouder is, zou wellicht tech kunnen hebben die ervan gebruik maakt of via andere methoden hetzelfde kan bereiken. Natte vingerwerk uiteraard, maar allesbehalve uit te sluiten.
Eh nee, mijn schatting zegt iets over mijzelf. Ik vermoedt dat Verlinde op het goede spoor zit wat betreft de donkere materie, maar mocht dat zo zijn, dan duurt dat nog totdat alle oudere professoren in de cosmologie dood zijn, voordat zulks wordt aanvaard. Met corona mee dus minstens tien jaar.

Gek genoeg weten we helemaal niet of er iets uitdijt. Het is echter de enige verklaring die de geleerden hebben voor de universele roodverschuiving. De daarmee corresponderende uitdijing is zo gering, dat het wellicht een miljoen jaar duurt,voordat ze gevolgen heeft die meetbaar zijn dwz groter dan de meetfout in de afstand tot verre sterrenstelsels. Maar mischien heb ik het mis, en leren we lang voor die tijd de meetfout terug te brengen. Ik ben namelijk net zo'n buitenbeentje als Maarten en flirt met de idee dat er helemaal geen uitdijing is, maar dat de roodverschuiving veroorzaakt wordt door de kromming van de ruimte binnen een zwart gat in welks event-horizon we ons bevinden en dat over lange tijd die stelsels zullen blijken niet verder vsn ons te zijn verwijderd dan toen Hubble zijn eerste metingen verrichte. Pas als zo iets onverwachts blijkt, zal met de uitdijing (en darmee de donkere energie willen laten varen schat ik. Als ik een en ander zou kunnen uitrekenen, Zou ik wellicht net zo denken, maar helaas: Dat kan ik niet. En dus blijft de twijfel knagen.
Ik wens u alle goeds

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 19 jan 2021 00:25

17 jan 2021 23:21
ChaimNimsky schreef:
Eh nee, mijn schatting zegt iets over mijzelf. Ik vermoedt dat Verlinde op het goede spoor zit wat betreft de donkere materie, maar mocht dat zo zijn, dan duurt dat nog totdat alle oudere professoren in de cosmologie dood zijn, voordat zulks wordt aanvaard. Met corona mee dus minstens tien jaar.

Gek genoeg weten we helemaal niet of er iets uitdijt. Het is echter de enige verklaring die de geleerden hebben voor de universele roodverschuiving. De daarmee corresponderende uitdijing is zo gering, dat het wellicht een miljoen jaar duurt,voordat ze gevolgen heeft die meetbaar zijn dwz groter dan de meetfout in de afstand tot verre sterrenstelsels. Maar mischien heb ik het mis, en leren we lang voor die tijd de meetfout terug te brengen. Ik ben namelijk net zo'n buitenbeentje als Maarten en flirt met de idee dat er helemaal geen uitdijing is, maar dat de roodverschuiving veroorzaakt wordt door de kromming van de ruimte binnen een zwart gat in welks event-horizon we ons bevinden en dat over lange tijd die stelsels zullen blijken niet verder vsn ons te zijn verwijderd dan toen Hubble zijn eerste metingen verrichte. Pas als zo iets onverwachts blijkt, zal met de uitdijing (en darmee de donkere energie willen laten varen schat ik. Als ik een en ander zou kunnen uitrekenen, Zou ik wellicht net zo denken, maar helaas: Dat kan ik niet. En dus blijft de twijfel knagen.
Maar nu manouvreer je jezelf in een wetenschappelijke minderheidspositie. Natuurlijk zou het kunnen, maar de donkere energie is een sterke wetenschappelijke hypothese. Het is niet onlogisch uit te gaan van het bestaan ervan. Ook zwarte gaten laten tijdruimte de lichtsnelheid overtreffen, dus dat tijdruimte de lichtsnelheid kan overtreffen, lijkt me reeds aangetoond. Het ontbreekt ons echter aan tech hetzelfde voor elkaar te krijgen. En dat zal ook nog wel even duren, vrees ik. Neemt nergens weg dat een andere beschaving die veel ouder is en/of intelligenter, wellicht tech zou kunnen hebben die ervan gebruik maakt of via andere methoden hetzelfde kan bereiken.

We hebben nu in ieder geval reeds zekerheid over het gigantische aantal planeten in het heelal. Laat nu eerst maar eens duidelijkheid komen of er daadwerkelijk leven is of is geweeest op onze beide buurplaneten en wellicht eveneens op manen in ons eigen zonnestelsel; dan is de kans weer aanzienlijk groter dat er eveneens elders in het heelal leven is onstaan.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 jan 2021 10:34

ChaimNimsky schreef:
19 jan 2021 00:25
Maar nu manouvreer je jezelf in een wetenschappelijke minderheidspositie. Natuurlijk zou het kunnen, maar de donkere energie is een sterke wetenschappelijke hypothese. Het is niet onlogisch uit te gaan van het bestaan ervan.
Het is niet logisch om op grond van een hypothese er van uit te gaan dat hetgeen niet empirisch kan worden waargenomen zou bestaan, noch dat levende wezens sneller dan het licht kunnen reizen. Vooralsnog past slechts bescheidenheid in onze verwachtingen. Als we meer weten kunnen we er meer over zeggen. Nu vrijwel niets.
Ik wens u alle goeds

outremer
Forum fan

Bericht door outremer » 19 jan 2021 15:01

19 jan 2021 10:34
Als we meer weten kunnen we er meer over zeggen. Nu vrijwel niets.
Na 105 pagina's :-)

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 19 jan 2021 20:29

outremer schreef:
19 jan 2021 15:01
19 jan 2021 10:34
Als we meer weten kunnen we er meer over zeggen. Nu vrijwel niets.
Na 105 pagina's :-)
Op welke pagina van het topic zou het om weke reden beter zijn geweest om Ewine van Dishoeck uit nodigen?

https://www.newscientist.nl/nieuws/ewin ... -molecuul/
Tijdens haar speurtocht naar bouwstenen voor leven in de ruimte heeft Ewine van Dishoeck al vele ontdekkingen gedaan. Toch kan ze zich nog altijd verwonderen wanneer ze nieuwe gegevens van telescopen binnenkrijgt. ‘Het voelt nog steeds alsof je een cadeautje uitpakt.
Hier leren omgaan met opgewonden onkunde is echt niet niets!

Roeland

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 23 jan 2021 04:23

Prof. Ewine F. van Dishoeck zal niet veel kunnen zeggen over leven elders, maar laat het in het midden. Wel weten we dat het op aarde is ontstaan en dat op beide buurplaneten tekenen zijn gevonden (organische moleculen en gas) die erop kunnen wijzen dat er wellicht leven is of is geweest. eveneens weten we dat het aantal planeten in het heelal enorm is, dat het theoretisch niet onmogelijk is voor tijdruimte om de lichtsnelheid te overtreffen en dat er ongeïdentificeerde vliegende objecten zijn waargenomen. Veel meer kan niemand nog zeggen, lijkt me. Maar wellicht dat met de lancering van de James Webb telescoop nieuwe inzichten komen.

Hier een citaat van Prof. Ewine F. van Dishoeck aangaande de mogelijkheid van leven elders in het heelal:
Prof. Ewine F. van Dishoeck schreef:What can we now say about the probability of encountering life elsewhere in space? As mentioned
above, we have known for some ten years that almost all young stars have a disc of gas and dust
around them from which planets can be formed. We also find prebiotic molecules and water in
almost all star-forming clouds. The material needed to form planets and life is therefore readily
available. Our Milky Way Galaxy contains a few hundreds of billions of stars, and our Milky Way is
just one of the hundreds of billions of stellar systems in the Universe. Opportunities enough, then.
More and more biologically important elements continue to be added: the nuclear reactor within a
star makes heavy elements such as carbon and oxygen from hydrogen and helium. When a star
runs out of fuel, it blows most of this material into space. This enriched gas is used to form the
next generation of stars and planets. This is where Carl Sagan’s famous comment ‘We are all
stardust’ comes from. The first stars in the Universe had no organic material available, but the
gas in our Milky Way now benefits from many generations of star death.
The question of how and when life is created from this raw material, is something for which we
astrochemists have no answer. In fact, it is now up to the biochemists and biologists to investigate
how life could originate from the ingredients that are found in space: the new discipline of
astrobiology addresses this.

Future telescopes
Progress in astronomy is made possible primarily by technical advances. Thanks to bigger
telescopes, more sensitive detectors and the development of cameras with millions of pixels,
astronomers have been able to make enormous progress in recent decades. The coming 10 to 20
years also look promising thanks to a number of new facilities which are in the pipeline.
(Bron: https://www.universiteitleiden.nl/binar ... shoeck.pdf)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 jan 2021 09:23

Ik wil nog wel een keer die optelsom maken.

Ja...het universum is ONVOORSTELBAAR groot. Wij kunnen daar met ons beperkt breinvermogen niets mee. Juist omdat het onvoorstelbaar is.
Ja....leven is ooit ontstaan en daar zijn wij het levend bewijs van
Ja....de mogelijkheid bestaat dat als hier op aarde de bouwstenen voor het leven dit fenomeen mogelijk hebben gemaakt dit elders ook zou kunnen gebeuren. Planeten en sterren genoeg voor dit gedachte experiment.

Enige bescheidenheid is dan op z'n plaats!

Nee, de kans is wel astronomisch klein dat leven elders ook intelligent leven is dat tevens op zoek is naar intelligent leven en het inmiddels ook gevonden heeft.
Nee, de afstanden in het heelal zijn (voor zover we nu weten) onoverbrugbaar. Dat zou betekenen dat een buitenaardse beschaving vele malen intelligenter zou moeten zijn zodat ze die afstanden weet te overbruggen.
Nee, ook de tijd is gezien de schaal waarin ze gemeten wordt door ons, verwaarloosbaar klein. Als de Eiffeltoren de gehele tijdsspanne vanaf big bang voorstelt, hoef je slechts met je vijl over het bovenste topje te schuren en de mensheid is weg!

En dan zou dus juist exact in deze tijd op deze plaats in het heelal een buitenaardse super intelligente beschaving ons weten te vinden? Laten we dan de kansberekening erop los laten aub. Ik denk ze verwaarloosbaar klein is.
Philip K. Dick

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 23 jan 2021 14:17

dikkemick schreef:
23 jan 2021 09:23
Ik wil nog wel een keer die optelsom maken.

Ja...het universum is ONVOORSTELBAAR groot. Wij kunnen daar met ons beperkt breinvermogen niets mee. Juist omdat het onvoorstelbaar is.
Ja....leven is ooit ontstaan en daar zijn wij het levend bewijs van
Ja....de mogelijkheid bestaat dat als hier op aarde de bouwstenen voor het leven dit fenomeen mogelijk hebben gemaakt dit elders ook zou kunnen gebeuren. Planeten en sterren genoeg voor dit gedachte experiment.
Daar zijn we het volgens mij allen over eens. Zeker nu is ontdekt dat op beide buurplaneten wellicht reeds leven is of is geweest.
De kans is wel astronomisch klein dat leven elders ook intelligent leven is dat tevens op zoek is naar intelligent leven en het inmiddels ook gevonden heeft.
Wat is je referentiekader voor deze moedige bewering? Een nieuwe studie, die vrij sceptisch is aangaande het vinden van buitenaardse beschavingen, suggereert desondanks dat er alleen in ons Melkwegstelseltje reeds 36 van zulke beschavingen kunnen zijn; ook al valt er verder nog weinig over te zeggen over hun voortbestaan, overlevingskansen en de behoefte te communiceren. Vind het eigenlijk een vrij voorbarige en enigszins overmoedige claim, die eenvoudig kan worden aangevochten.
De afstanden in het heelal zijn (voor zover we nu weten) onoverbrugbaar. Dat zou betekenen dat een buitenaardse beschaving vele malen intelligenter zou moeten zijn zodat ze die afstanden weet te overbruggen.
De lichtsnelheid is voor tijdruimte geen obstakel. Het ontbreekt ons aan de tech die hiervan gebruik kan maken, maar er is geen reden te veronderstellen dat dit eveneens op moet gaan voor oudere en/of intelligentere beschavingen.
De tijd is gezien de schaal waarin ze gemeten wordt door ons, verwaarloosbaar klein. Als de Eiffeltoren de gehele tijdsspanne vanaf big bang voorstelt, hoef je slechts met je vijl over het bovenste topje te schuren en de mensheid is weg!
Dat vergroot de kans alleen maar voor beschavingen die weten te overleven en hun voortbestaan steeds veiliger weten te stellen door andere delen van het heelal te koloniseren.
En dan zou dus juist exact in deze tijd op deze plaats in het heelal een buitenaardse super intelligente beschaving ons weten te vinden? Laten we dan de kansberekening erop los laten aub. Ik denk ze verwaarloosbaar klein is.
Dat hangt af van hun mogelijkhedden. Onze tech biedt geen referentiekader voor geavanceerdere tech en mogelijkheden. Dat enerzijds.

Anderzijds hebben te maken met ongeïdentificeerde vliegende objecten die zaken lijken te verrichten, die zowel op radar, via infrarood en op camera zijn vastgelegd en door professionele ooggetuigen zijn waargenomen (zelfs een hele vloot, hetgeen eventueel geopperde alternatieve verklaringen minder aannemelijk maakt), waar wij geen antwoord op hebben. De buitenaardse hypothese blijft een interessante mogelijkheid.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 23 jan 2021 16:24

ChaimNimsky schreef:Prof. Ewine F. van Dishoeck zal niet veel kunnen zeggen over leven elders, maar laat het in het midden. Wel weten we dat het op aarde is ontstaan en dat op beide buurplaneten tekenen zijn gevonden (organische moleculen en gas) die erop kunnen wijzen dat er wellicht leven is of is geweest. eveneens weten we dat het aantal planeten in het heelal enorm is, dat het theoretisch niet onmogelijk is voor tijdruimte om de lichtsnelheid te overtreffen en dat er ongeïdentificeerde vliegende objecten zijn waargenomen. Veel meer kan niemand nog zeggen, lijkt me. Maar wellicht dat met de lancering van de James Webb telescoop nieuwe inzichten komen.
Een elegante redenering om de vakkennis van van Dishoeck gelijk te schakelen met die van jezelf.
En dan te concluderen dat er feitelijk niemand iets kan zeggen behalve dat er UAP-s (niet Ufo's) zijn.

Of een grotere/heftiger telescoop iets kan betekenen bij het ontrafelen van UAP-s?
Dat denk ik niet, want gewone satellietwaarnemingen zijn stukken goedkoper, hoewel volgen van een verse UAP dan ook niet echt makkelijk is.

======================================================
ChaimNimsky schreef:A)
Dat hangt af van hun mogelijkhedden. Onze tech biedt geen referentiekader voor geavanceerdere tech en mogelijkheden. Dat enerzijds.

B)
Anderzijds hebben te maken met ongeïdentificeerde vliegende objecten die zaken lijken te verrichten, die zowel op radar, via infrarood en op camera zijn vastgelegd en door professionele ooggetuigen zijn waargenomen (zelfs een hele vloot, hetgeen eventueel geopperde alternatieve verklaringen minder aannemelijk maakt), waar wij geen antwoord op hebben.

C)
De buitenaardse hypothese blijft een interessante mogelijkheid.
ad A)
Ons technisch kader is uiteraard en onvermijdelijk een beperkend gegeven.
Dat "we" nog wel meer onder de knie zullen krijgen, dat zien we dagelijks gebeuren.

Vergelijken met "hun mogelijkheden" is puur speculatief en lost niets op vwb het verklaren van UAP-s.

ad B)
De waarnemingen gelijk "objecten" noemen is even speculatief als een vooronderstellen van "hun mogelijkheden".
Wij, en zeker niet de deelnemers op dit forum, hebben een verklaring voor een aantal van de in de publiciteit rondstormende waarnemingen.

ad C)
Een "buitenaardse hypothese" die geen enkele steun biedt bij het komen tot een verklaring van, of zonodig houding tegenover de UAP-s, die is niet zo nuttig.

Behalve als je zo een entameren van een "buitenaardsen hypothese" begrijpt als de R-factor *), de besmettingsgraad van berichten over mogelijke aliëns.
En die is R-factor is zo hoog dat rustig wachten op het binnen een kwartaal verschijnende rapport van de UAP-taskforce ondraaglijk blijkt.

Tenzij uiteraard sprake is van de interessante complot-hypothese dat zo een rapport achter zal houden waar het echt om draait.

Roeland
*) R-factor
Zie ook de Covid-Reproductie-factor waarmee wordt aangegeven hoeveel mensen gemiddeld door een enkel ziektegeval worden herbesmet.

Op dit topic toegepast kan je tellen hoeveel vervolgberichten er na een pauze-afbrekend nieuwtje verschenen en dat aantal dan middelen.
=============

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 jan 2021 16:47

@ChaimNimsky

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het wel uitermate bijzonder zou zijn dat juist in deze tijd (21e eeuw), pak-m-beet de laatste 100 jaar dus deze andere intelligente beschaving ons heeft weten te vinden in ruimte EN tijd.

Wat ik al probeerde uit te leggen: 1 hele zachte streek met een nagelvijl over de top van de Eiffeltoren en de hele 21e eeuw is volkomen uitgevaagd!
Gekker nog: Zou je de leeftijd van 13,7 miljard jaar van het heelal uitbeelden als de Eiffeltoren, dan is 1 enkele haal met een ijzervijl voldoende om de geschiedenis van de mens van het topje van de tijd af te schaven.
En nu juist in deze tijd worden wij bezocht door een beschaving die vele malen verder is gevorderd dan ons? Een beschaving die dus ruimte en tijd naar eigen hand kan zetten en ons voldoende interessant vindt om te bezoeken EN ons bovendien ook weet te vinden???
We hebben uiteraard signalen de ruimte ingestuurd. Om je een idee te geven hoe ver deze inmiddels op weg zijn:

https://www.kuuke.nl/hoe-ver-in-de-ruim ... -signalen/
Ik denk dat we ons iets meer bescheiden op moeten stellen.
Philip K. Dick

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 23 jan 2021 19:32

dikkemick schreef:
23 jan 2021 16:47
@ChaimNimsky

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het wel uitermate bijzonder zou zijn dat juist in deze tijd (21e eeuw), pak-m-beet de laatste 100 jaar dus deze andere intelligente beschaving ons heeft weten te vinden in ruimte EN tijd.

Wat ik al probeerde uit te leggen: 1 hele zachte streek met een nagelvijl over de top van de Eiffeltoren en de hele 21e eeuw is volkomen uitgevaagd!
Gekker nog: Zou je de leeftijd van 13,7 miljard jaar van het heelal uitbeelden als de Eiffeltoren, dan is 1 enkele haal met een ijzervijl voldoende om de geschiedenis van de mens van het topje van de tijd af te schaven.
En nu juist in deze tijd worden wij bezocht door een beschaving die vele malen verder is gevorderd dan ons? Een beschaving die dus ruimte en tijd naar eigen hand kan zetten en ons voldoende interessant vindt om te bezoeken EN ons bovendien ook weet te vinden???
We hebben uiteraard signalen de ruimte ingestuurd. Om je een idee te geven hoe ver deze inmiddels op weg zijn:

https://www.kuuke.nl/hoe-ver-in-de-ruim ... -signalen/
Ik denk dat we ons iets meer bescheiden op moeten stellen.
De beginperiode na de Big Bang was nog geen tijd waarin reeds leven kan zijn ontstaan. Zelfs het licht kon nog niet doorbreken. De periode waarin leven kan zijn ontstaan, is aanzienlijk kleiner. Eerst moesten er zich nog sterren en daarna planeten vormen. Vervolgens moest het leven op deze planeten zich evolutionair ontwikkelen. Dan is het heelal reeds een flinke tijd verder. Wat er verder in die periode is gebeurd, is verder onbekend. De WEBB telescoop zal meer duidelijkheid over leven elders kunnen geven. En eveneens is onbekend of er beschavingen reeds langere tijd van ons bestaan op de hoogte zijn. We hebben geen referentiekader voor deze voorbarige conclusies.

Plaats reactie