het succes verhaal van de placebo

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: het succes verhaal van de placebo

Bericht door dikkemick » 28 aug 2019 21:54

Roeland, jij verzet je met hand en tand tegen placebo's en vindt ze op voorhand al verwerpelijk. En dat terwijl blijkt dat ze soms effect sorteren. En dan denk ik dat daar onderzoek naar gedaan moet worden. Dus NIET naar de ontwikkeling van diverse soorten placebo's (het is water), maar naar de menselijke geest in relatie tot deze vorm van "therapie"
Maar jij lijkt acuut te gaan steigeren als ergens het woord placebo vermeld wordt. Ik probeer het in breder perspectief te zien. Mocht ik je verkeerd bejegend hebben, spijt me dat. Ik begrijp best dat je de wetenschappelijke methode een warm hart toedraagt. Maar je haren lijken reflexmatig omhoog te gaan staan bij
Afbeelding
https://www.kwakzalverij.nl/over-ons/v ... ebo-geven/
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 28 aug 2019 22:14

Dikkemick,

Je lesst kennelijk heel selectief wat ik aandraag.

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 28 aug 2019 22:19

Heeck = Heeck en die heeft zo z'n eigen stijl. ;)
Heb er jaren aan kunnen wennen. :D
Kom ook met geen mogelijkheid tot jouw conclusie, DM, behalve dan dat iets zich graag in iets vast bijt.
Hij bestrijdt (fervent) kwakzalverij en de 'gedupeerden' hiervan, niet het placebo-effect.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 aug 2019 08:14

Fenomeen schreef:
28 aug 2019 22:19
Heeck = Heeck en die heeft zo z'n eigen stijl. ;)
Heb er jaren aan kunnen wennen. :D
Kom ook met geen mogelijkheid tot jouw conclusie, DM, behalve dan dat iets zich graag in iets vast bijt.
Hij bestrijdt (fervent) kwakzalverij en de 'gedupeerden' hiervan, niet het placebo-effect.
Maar placebo is toch in wezen kwakzalverij? Het doet nl. in letterlijke zin evenveel als de pendel. NIETS! Maar mensen hebben er vertrouwen in en dat geeft soms (bij)werkingen. Soms, als ik iemand een pufje nitro onder de tong moet geven kan er bij vermelden dat dat hoofdpijn kan veroorzaken. Resultaat: Bijna gegarandeerd hoofdpijn. Zeg je niets, merk je dat het veelal uitblijft. De menselijke geest is soms makkelijk te beïnvloeden. En ook ik ben tegen misbruik.
Maar misschien is de scheidslijn placebo/kwakzalverij niet heel groot? Vandaar ons misverstand...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie