Aandacht voor (vernieuwende) techniek

Moderator: Moderators

Beagle1831
Ervaren pen

Re: Aandacht voor (vernieuwende) techniek

Bericht door Beagle1831 » 13 jan 2015 22:01

RobertP schreef: Ik ben evan overtuigd dat ale we een 'Manhattan project' maken met een budget van enkele tientallen miljarden wij een heel goede kans hebben het hele probleem in een klap op te lossen. .
Meen je dat echt ? lijkt me wel een beetje weinig, is dat ergens op gebaseerd Robert ?
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 13 jan 2015 22:11

Meen je dat echt ? lijkt me wel een beetje weinig, is dat ergens op gebaseerd Robert ?
Voor dat geld bouw ik je wel enkele thorium reactoren ter grote van Doel.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 14 jan 2015 06:50

Beagle1831 schreef:
RobertP schreef: Ik ben evan overtuigd dat ale we een 'Manhattan project' maken met een budget van enkele tientallen miljarden wij een heel goede kans hebben het hele probleem in een klap op te lossen. .
Ik kom hier later nog op terug.
Er is zo nog wel een claim waar ik zo mijn vraagtekens bij heb.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 14 jan 2015 06:51

pallieter schreef:
Voor dat geld bouw ik je wel enkele thorium reactoren ter grote van Doel.
Hoeveel operationele thoriumreactoren kent de wereld momenteel?
Hoe weet je zo zeker dat het commercieel haalbaar is?
Heeft het proces zich al in de praktijk bewezen?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 14 jan 2015 23:17

Ik schat dat men reeds een 100 tal operationeel gekregen heeft.
Hoe weet je zo zeker dat het commercieel haalbaar is?
Vergeleken met uranium? Duurder. Goedkoper dan gas.
Thorium fuel cycles offer attractive features, including lower levels of waste generation, less transuranic elements in that waste, and providing a diversification option for nuclear fuel supply. Also, the use of thorium in most reactor types leads to extra safety margins. Despite these merits, the commercialization of thorium fuels faces some significant hurdles in terms of building an economic case to undertake the necessary development work.

A great deal of testing, analysis and licensing and qualification work is required before any thorium fuel can enter into service. This is expensive and will not eventuate without a clear business case and government support. Also, uranium is abundant and cheap and forms only a small part of the cost of nuclear electricity generation, so there are no real incentives for investment in a new fuel type that may save uranium resources.

Other impediments to the development of thorium fuel cycle are the higher cost of fuel fabrication and the cost of reprocessing to provide the fissile plutonium driver material. The high cost of fuel fabrication (for solid fuel) is due partly to the high level of radioactivity that builds up in U-233 chemically separated from the irradiated thorium fuel. Separated U-233 is always contaminated with traces of U-232 which decays (with a 69-year half-life) to daughter nuclides such as thallium-208 that are high-energy gamma emitters. Although this confers proliferation resistance to the fuel cycle by making U-233 hard to handle and easy to detect, it results in increased costs. There are similar problems in recycling thorium itself due to highly radioactive Th-228 (an alpha emitter with two-year half life) present. Some of these problems are overcome in the LFTR or other molten salt reactor and fuel cycle designs, rather than solid fuel.

Particularly in a molten salt reactor, the equilibrium fuel cycle is expected to have relatively low radiotoxicity, being fission products only plus short-lived Pa-233, without transuranics. These are continually removed in on-line reprocessing, though this is more complex than for the uranium-plutonium fuel cycle.

Nevertheless, the thorium fuel cycle offers energy security benefits in the long-term – due to its potential for being a self-sustaining fuel without the need for fast neutron reactors. It is therefore an important and potentially viable technology that seems able to contribute to building credible, long-term nuclear energy scenarios.
Heeft het proces zich al in de praktijk bewezen?
Yep.
Research into the use of thorium as a nuclear fuel has been taking place for over 40 years, though with much less intensity than that for uranium or uranium-plutonium fuels. Basic development work has been conducted in Germany, India, Canada, Japan, China, Netherlands, Belgium, Norway, Russia, Brazil, the UK & the USA. Test irradiations have been conducted on a number of different thorium-based fuel forms.
http://www.world-nuclear.org/info/Curre ... n/Thorium/
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 jan 2015 23:56

pallieter schreef:
Ik schat dat men reeds een 100 tal operationeel gekregen heeft.
Een zoektocht op internet levert niet meer dan een werkende thoriumreactor op. Een kleintje in India. Wel veel plannen, die in China al wel serieus zijn.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 15 jan 2015 00:05

Een zoektocht op internet levert niet meer dan een werkende thoriumreactor op. Een kleintje in India. Wel veel plannen, die in China al wel serieus zijn.
Er is niet altijd een nieuwe reactor nodig om over te schakelen op thorium. En zo draaiden er al verscheiden maanden lang tot jaren lang. Nu draaien er vooral experimentele onderzoeksreactoren. Maar die ga jij niet op het internet vinden. :mrgreen:

Een volledige nieuwe generatie thorium reactoren staat klaar. Alleen hebben we ze momenteel niet nodig. Teveel weerstand tegen kernenergie.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 jan 2015 00:08

pallieter schreef: En zo draaiden er al verscheiden maanden lang tot jaren lang. Nu draaien er vooral experimentele onderzoeksreactoren. Maar die ga jij niet op het internet vinden. :mrgreen:
Ja, daar was ik al bang voor.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 15 jan 2015 00:16

Ja, daar was ik al bang voor.
Dit zijn echt nog staatsgeheimen.

De Zumwalt klasse destroyer met railgun zullen ze later krijgen.

De chinezen zijn niet slecht bezig. India nogal vrij klassiek.

België heeft ooit uranium uit Congo gesmokkeld voor de eerste atoombommen van de amerikanen. In ruil daarvoor hebben wij nog steeds vrije toegang tot alle civiele nucleaire technologie van de Amerikanen. De volgende generatie thorium reactoren zal gekoeld worden door vloeibaar lood. Voordeel: heel veilig als het misloopt en door de hoge temperatuur van vloeibaar lood zijn zeer hoge rendementen mogelijk. Men is nu de robotten aan het ontwikkelen om in dat vloeibaar lood onderhoud te kunnen uitvoeren in de reactor.

En dat mag niet zo echt geweten zijn. 8-[

PS We blijven Belgen dus hebben we ook wel aan de Duitsers geleverd. #-o

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 jan 2015 19:14

pallieter schreef: PS We blijven Belgen dus hebben we ook wel aan de Duitsers geleverd. #-o
Uranium? :shock:

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 15 jan 2015 19:31

Fish schreef:
pallieter schreef: PS We blijven Belgen dus hebben we ook wel aan de Duitsers geleverd. #-o
Ik denk menhirs :)
De Vlaming Joren De Neve heeft vorig jaar de scriptieprijs geschiedenis aan de universiteit van het Nederlandse Leiden gewonnen. Daarin maakt hij onder meer komaf met het citaat uit 'De Bello Gallico' van Julius Caesar dat 'de Belgen de dappersten aller Galliërs' zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 jan 2015 20:13

doctorwho schreef: Ik denk menhirs :)
Zolang het maar niet de toverdrank is. :)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 jan 2015 20:14

On Topic blijven Fish!

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 15 jan 2015 20:22

Tja, we wisten toen toch niet wie er ging winnen. :oops:

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 15 jan 2015 22:11

Wanneer was dat?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Plaats reactie