Inleiding autotechniek?

Moderator: Moderators

Hiëronymus
Ervaren pen

Re: Inleiding autotechniek?

Bericht door Hiëronymus » 03 mei 2014 21:35

Jagang schreef:
Hiëronymus schreef:Ik heb inmiddels een 'nieuwe' auto gekocht, staat nog niet eens in het topic over vergeten auto's, hoort hij wel thuis denk ik want ik kende het model niet. :wink:
Wat is het geworden?
Kia Sephia, uiterlijk is hij niet zo geweldig en sommige banden waren volledig versleten maar de banden van de Baleno passen er op en die zijn nog vrij nieuw. Daar ben ik blij mee want daar heb ik redelijk wat geld in gestoken...

:)

EvP
Forum fan

Bericht door EvP » 04 mei 2014 18:42

Hiëronymus schreef:
EvP schreef:Het meeste is er aan te verdienen als je hem zelf verkoopt. Moet je wel een goeie babbel hebben.
Voor de auto die jij omschrijft (de toestand) krijg je bij de dealer een appel en een bounty.
Tja, ik ben liever gewoon eerlijk en verkoop het liever niet aan een particulier die een betrouwbare auto nodig heeft... Vandaag langs geweest bij een autoverkoper die me glashard aan het voorliegen was, geen prettige situatie vind ik. De auto was perfect beweerde hij over de telefoon, toen ik daar kwam was de gigantische scheur door de voorruit geen probleem voor de APK, kwam de achterbak vol water door dat ze de auto netjes gewassen hadden (ook al was duidelijk te zien dat er meer aan de hand was...) en had de vorige eigenaar het motorblok al schoongespoten... Ze waren nog verontwaardigd dat ik de auto niet hoefde ook.

:wink:
Een goeie babbel hoeft ook niet te zeggen dat je liegt. Hier in het oosten van t land verkoop je zo'n ding voor 200 euro aan een of ander simpel boerenjong die een half jaar wil rijden en daarna naar de autorodeo gaat :D
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 04 mei 2014 20:11

Als jij een simpel boerenjong bent mag je 'm voor die prijs ophalen. :wink:

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 04 mei 2014 20:21

Hiëronymus schreef:Als jij een simpel boerenjong bent mag je 'm voor die prijs ophalen. :wink:
Als ie nog loopt, en je hebt de oude wielen van de sephia al onder gezet, moet je 'm wel voor 150 á 200 euro kunnen slijten aan een crosser.
Hij hoeft het dan immers niet langer dan een dag meer vol te houden.

Gewoon op MP zetten!
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 04 mei 2014 20:30

Hij staat op Speurders. :)

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 04 mei 2014 20:31

Hiëronymus schreef:Hij staat op Speurders. :)
Hmm, oké.
Ik denk dat MP een wat groter bereik heeft.
Daar staat tegenover dat je precies in het goede seizoen zit om het ding aan een crosser kwijt te raken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 04 mei 2014 20:33

Marktplaats vraagt er geld voor, als Speurders niet werkt probeer ik die, morgen ga ik toch pas de banden wisselen.

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 06 sep 2014 17:48

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik rijd 80 in z'n 4, geef gas en het toerental loopt (vrij snel) op maar de auto gaat niet harder, als ik het gas loslaat gaat de auto opeens wel harder en loopt het toerental weer terug, daarna gedraagt de auto zich weer normaal. Koppeling kapot zeker? Darwinverdomme het.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 06 sep 2014 18:23

Klinkt inderdaad als slippende koppeling.
Snel laten repareren, en in de tussentijd met een fluwelen rechtervoetje rijden.
(Je wil niet nog meer frictiemateriaal wegbranden dan nu al is gebeurd)
Henry Ford

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 06 sep 2014 18:59

Repareren moet inderdaad snel, binnenkort vakantie in de bergen. #-o

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 06 sep 2014 19:10

Repareren moet inderdaad snel, binnenkort vakantie in de bergen.
Laat mij alstublieft niet in de buurt van een moersleutel komen, nucleare meltdown is zeer waarschijnlijk wanneer ik ooit de olie van een wagen zou vervangen.

Maar ik ken wel wat theorie en als je koppeling echt weg is merk je dat hoor, geeft wel wat rook. Dus lees onderstaande link even en probeer hem even te laten stilvallen in vierde. Lukt dit niet heb je een probleem.

http://www.autofocus.be/LuK-koppeling.html
Defect of slippend?

Een koppeling kan wel vroegtijdig slippen, bijvoorbeeld als er olie op de voering of te veel vet op de naaf zit; bij een stroef werkende koppelingskabel; bij een defect aan het hydraulische bedieningssysteem; bij een defect aan het druklager, zoals een versleten geleidehuls; of wanneer de diafragmaveer door thermische overbelasting te weinig kracht heeft. Bij een slippende koppeling is het verstandig de volgende test te doen: motor starten, handrem aantrekken, hoogste versnelling inschakelen, gas geven en het koppelingspedaal langzaam loslaten. Draait de motor nog? Normaal gesproken zou de motor moeten afslaan. Deze test mag niet te vaak achter elkaar worden uitgevoerd, omdat anders de voering door verhitting verbrandt.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 06 sep 2014 19:25

En dat experiment wil je dus net niet doen als de koppeling al zo ver heen is.
Dank.
Henry Ford

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 06 sep 2014 19:32

pallieter schreef:Maar ik ken wel wat theorie en als je koppeling echt weg is merk je dat hoor, geeft wel wat rook. Dus lees onderstaande link even en probeer hem even te laten stilvallen in vierde. Lukt dit niet heb je een probleem.
Voorzover ik weet is een kapotte koppeling minder makkelijk te herkennen met een auto met een hydraulische koppeling, zoals de meeste KIA's die hebben. Over dat experiment... ik denk dat ik liever de garage er na laat kijken dan dat ik verdere schade riskeer.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 06 sep 2014 19:43

En dat experiment wil je dus net niet doen als de koppeling al zo ver heen is.
Dank.
Zoals ik als zei, houd mij van de praktijk of Tsjernobyl zal een fait divers lijken.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 15 nov 2014 22:24

Probleem was trouwens een lekkende versnellingsbak die de koppeling nat maakte. En nu net is m'n wiellager afgebroken met 120km/h waardoor de rem blokkeerde, auto niet meer in een rechte lijn wilde rijden en ik een rokende auto in de berm kon zetten. Snap er niets van, ik dacht dat dat wiellager al was gerepareerd voor de APK. #-o

Plaats reactie