Inleiding autotechniek?

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Inleiding autotechniek?

Bericht door doctorwho » 02 mei 2014 11:14

Een lekke koppakking is ook vaak zichtbaar aan de uitlaat ofwel in de vorm van aanslag ofwel witte damp. Ook is het vaak te zie aan de elctroden van de bougies. (zitten die nog op baleno?)
Heb met een Mitsubishi Galant de pech gehad dit ook mee te maken. Ook hierbij heb ik eerst de radiator nog laten vervangen. Mogelijk was dit een voorbode.

Maar inderdaad als je dit niet in eigen beheer kan fiksen is het een duur grapje.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

3 uur
Geregelde verschijning

Bericht door 3 uur » 02 mei 2014 11:56

Heb een keer met een VW caddy meegemaakt, auto aan de kook, olie in het koelwater, water in de olie (grijze drab), leek dus ook de koppakking, maar het bleek de oliekoeler te zijn die inwendig lek was. Deze zit tussen het oliefilter en filterhuis en is binnen een half uurtje te vervangen. Was toch een "nare" ontdekking toen mijn collega niets aan de koppakking zelf zag en we op zoek gingen naar andere mogelijke oorzaken.

Misschien eerst alles proberen uit te sluiten voordat je de motor uit elkaar laat/gaat halen.

Groeten,
Rick.

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 02 mei 2014 12:12

Jagang schreef:Ik ben erg benieuwd hoe ze van buiten kunnen zien dat de koppakking lek is.
Als je sludge in je koelwater hebt, water in je olie of witte damp uit je uitlaat bij warme motor (stoom), ja dan is waarschijnlijk de koppakking lek.
Maar de staat van je koppakking controleren, gaat niet zomaar van buitenaf, tenzij er duidelijk een lek naar buiten is. (Extern olie/koelvloeistofverlies via de koppakking. Zeldzaam.)
Dat kon ik gisteren in het stikkedonker niet zien, zal er zo een stuk mee rijden en zien of ik wat zie.
Maar in een garage kunnen ze dat wel voor je testen door het koelsysteem onder druk te zetten, en/of de compressie van de cilinders te meten.

Moest je al langer vaker koelvloeistof bijvullen?
Er kan altijd wat bij ja.
Op Autoweek lees ik dat zo'n grap al snel €1000 kan kosten, meer dan ik voor dat kreng (Baleno 1996) heb betaald. Wat kan ik het beste doen? Proberen dat ding zo snel mogelijk in te ruilen of laten onderzoeken en repareren? Dit gaat iets te ver voor mijn beperkte kennis...
Zowieso laten onderzoeken.
Als het niet de moeite blijkt is het jammer, maar als het maar een thermostaatje blijkt te zijn is het goed besteed. De waterpomp ligt wat moeilijker, omdat deze vaak tegelijk met de distributieriem wordt vervangen, wat ook al snel een paar honderd euro is.
Weet je wanneer deze voor het laatst is vervangen?.
Bij 187.000, de auto staat nu op 222.400, de distributieriem is althans vervangen, weet niet of de waterpomp toen ook meevervangen is. Ik laat het trouwens sowieso nakijken, ik was eerst bang dat het nakijken al vrij duur zou zijn maar dat blijkt mee te vallen.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 02 mei 2014 15:47

EvP schreef:Thermostaatje vervangen kan eigenlijk iedereen.
Iig als het niet helemaal vol gebouwd zit onder de motorkap. Tijdje terug zelf bij m'n Seat gedaan. Was 10 minuutjes werk, 12.40 voor het thermostaatje en dan een paar liter koelvloeistof.
Als je van die bedragen wakker ligt moet je maar gaan fietsen :D
Nou, als je bij een oude Opel Corsa 1.3S (type A) de thermostaat wil vervangen, moet je hele distributiekap er af, omdat het kreng vlak bij de waterpomp zit, die door de distributieriem wordt aangedreven.

Het kan heel simpel zijn, maar het hangt er maar net van af waar het ding zit.
Ik heb overigens geen idee hoe dat bij de Baleno zit.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 02 mei 2014 15:51

doctorwho schreef:Een lekke koppakking is ook vaak zichtbaar aan de uitlaat ofwel in de vorm van aanslag ofwel witte damp.
Lang niet altijd, hoor.
Als er een kanaaltje tussen de cilinder en een oliekanaaltje lek is, zie je niets, of in plaats daarvan blauwe rook, wat op zich ook weer op versleten zuigerveren zou wijzen.
Maar het is wel zo dat witte uitlaatgassen bij warme motor op een lek wijzen.

Een koppakking kan op vele manieren lek raken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 02 mei 2014 15:55

Hiëronymus schreef:Er kan altijd wat bij ja.
Da's minder gunstig.
Bij 187.000, de auto staat nu op 222.400, de distributieriem is althans vervangen, weet niet of de waterpomp toen ook meevervangen is. Ik laat het trouwens sowieso nakijken, ik was eerst bang dat het nakijken al vrij duur zou zijn maar dat blijkt mee te vallen.
Als het goed is, is de waterpomp toen ook vervangen.
Tenminste: Als deze door de distributieriem wordt aangedreven, behoort deze tegelijk met de riem vervangen te worden, net als bijv. de spanrollen.

Maar inderdaad, even laten nakijken is het beste.
Als het te duur wordt, kan je altijd nog voor een andere wagen gaan, want het is zeker zaak om bij een oudje niet te overdrijven.
Henry Ford

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 02 mei 2014 16:57

Hiëronymus schreef: #-o

(Oh, ik hoop dat het niet vervelend is dat ik alleen voor zulke onderwerpen nu naar dit forum kom, ik heb op dit moment niet zulke sterke meningen over religie...)
Jij was toch theologie student? :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 02 mei 2014 21:00

Fish schreef:Jij was toch theologie student? :?
Correct, was. Bijbelwetenschap heeft me geleerd dat daar niet zoveel van waarde is te vinden tenzij je van curieuze fictie houdt.
Laatst gewijzigd door Hiëronymus op 02 mei 2014 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 02 mei 2014 21:04

Jagang schreef:
Hiëronymus schreef:Er kan altijd wat bij ja.
Da's minder gunstig.
Als het goed is, is de waterpomp toen ook vervangen.
Tenminste: Als deze door de distributieriem wordt aangedreven, behoort deze tegelijk met de riem vervangen te worden, net als bijv. de spanrollen.

Maar inderdaad, even laten nakijken is het beste.
Als het te duur wordt, kan je altijd nog voor een andere wagen gaan, want het is zeker zaak om bij een oudje niet te overdrijven.
Update: Vandaag voor het wegrijden een halve liter koelvloeistof bijgevuld, bij aankomst bij de garage 40km verderop kon er een liter bij, na een rit van 100km weer een liter... De monteur heeft er naar gekeken en zei dat het de thermostaat zou zijn als de auto geen koelvloeistof lekt, anders waarschijnlijk koppakking. Ik ben maar aan het uitkijken naar een nieuwe auto...

Kan iemand een tip geven hoe ik het meeste uit de oude auto kan krijgen? Via inruil of zelf aan sloop verkopen?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 02 mei 2014 23:22

Hiëronymus schreef: Kan iemand een tip geven hoe ik het meeste uit de oude auto kan krijgen? Via inruil of zelf aan sloop verkopen?
Je kan op Autoweek of Marktplaats een idee krijgen van de huidige waarde en daarna gaan shoppen bij dealers.
Ik heb wel eens meegemaakt (nog in het gulden tijdperk) dat er 3000 gulden verschil zat tussen de vijf verschillende dealers waar ik voor een auto ging kijken.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

EvP
Forum fan

Bericht door EvP » 03 mei 2014 10:52

Het meeste is er aan te verdienen als je hem zelf verkoopt. Moet je wel een goeie babbel hebben.
Voor de auto die jij omschrijft (de toestand) krijg je bij de dealer een appel en een bounty.
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 03 mei 2014 20:05

EvP schreef:Het meeste is er aan te verdienen als je hem zelf verkoopt. Moet je wel een goeie babbel hebben.
Voor de auto die jij omschrijft (de toestand) krijg je bij de dealer een appel en een bounty.
En zeker een vrijwaring! :D
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 03 mei 2014 20:38

Ik heb inmiddels een 'nieuwe' auto gekocht, staat nog niet eens in het topic over vergeten auto's, hoort hij wel thuis denk ik want ik kende het model niet. :wink:

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 03 mei 2014 20:49

EvP schreef:Het meeste is er aan te verdienen als je hem zelf verkoopt. Moet je wel een goeie babbel hebben.
Tja, ik ben liever gewoon eerlijk en verkoop het liever niet aan een particulier die een betrouwbare auto nodig heeft... Vandaag langs geweest bij een autoverkoper die me glashard aan het voorliegen was, geen prettige situatie vind ik. De auto was perfect beweerde hij over de telefoon, toen ik daar kwam was de gigantische scheur door de voorruit geen probleem voor de APK, kwam de achterbak vol water door dat ze de auto netjes gewassen hadden (ook al was duidelijk te zien dat er meer aan de hand was...) en had de vorige eigenaar het motorblok al schoongespoten... Ze waren nog verontwaardigd dat ik de auto niet hoefde ook.

:wink:

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 03 mei 2014 20:52

Hiëronymus schreef:Ik heb inmiddels een 'nieuwe' auto gekocht, staat nog niet eens in het topic over vergeten auto's, hoort hij wel thuis denk ik want ik kende het model niet. :wink:
Wat is het geworden?
Henry Ford

Plaats reactie