Vergeten auto's.

Moderator: Moderators

biemer
Ervaren pen

Re: Vergeten auto's.

Bericht door biemer » 03 jun 2014 09:17

doctorwho schreef:
biemer schreef:ff een deel van mijn verzameling showen:
Mooie limo's vast niet op LPG :wink: Heb je een droge stalling tot je beschikking?
Ja. Ik heb 2 stallingen...Kan museum beginnen. :D

Imho, BMW mag niet op LPG..
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 03 jun 2014 09:21

Jagang schreef:Wat kost je het onderhoud aan een V12, Biemer?
Veel... :D als je zelf handig bent, is het nog te doen. Maar 12 bougies vervangen is a hell of a Job! Maar deze heb ik vrijwel nieuwstaat gekocht, dus valt nog mee. Ook bij bmw geldt goedkoop is duurkoop.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 03 jun 2014 11:07

biemer schreef:
doctorwho schreef:
biemer schreef:ff een deel van mijn verzameling showen:
Mooie limo's vast niet op LPG :wink: Heb je een droge stalling tot je beschikking?
Ja. Ik heb 2 stallingen...Kan museum beginnen. :D

Imho, BMW mag niet op LPG..
Heb BMW 2002 gereden en die liep beter op LPG dan benzine. In die tijd was LPG ook nog bijna gratis :wink:
Heb nu helaas geen ruimte anders zou ik wel een hobbyprojectje in de schuur willen hebben. :(
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 03 jun 2014 12:53

Vanochtend werd ik op de A12 tussen Maarn en Utrecht ingehaald door een peugeot 504. Deze zie ik maar zeer zelden rijden en in de tijd dat deze nog geen klassiekerstatus hadden werden ze massaal naar Afrika verscheept

Daar werden ze ook nog tot 2004 geproduceerd en de station zelfs nog twee jaar langer .

Vroeger viel dit model mij niet zo op maar nu vind ik het een auto met karakter.
Peugeot_504_saloon.jpg

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 jun 2014 13:00

doctorwho schreef:Vanochtend werd ik op de A12 tussen Maarn en Utrecht ingehaald door een peugeot 504. Deze zie ik maar zeer zelden rijden en in de tijd dat deze nog geen klassiekerstatus hadden werden ze massaal naar Afrika verscheept
Wablief? is de Peugot 504 nu al weer vergeten. In mijn optiek was dat nog een courant type.
Maar ik wordt waarschijnlijk oud. . .
Ik wens u alle goeds

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 03 jun 2014 16:21

Wellicht is dit nog interessant voor de klassieke-autoliefhebbers:

De Volkswagen Kever is de meest populaire auto ooit. Algemeen bekend is dat Adolf Hitler aan Ferdinand Porsche opdracht gaf om de Volkswagen met staatsgeld te ontwikkelen – maar nagenoeg onbekend is dat zij het totaalconcept afkeken van de joodse ingenieur Josef Ganz. Terwijl Hitler aan Porsche een mythische status toebedeelde, werd Ganz door de nazi’s uit de geschiedenis gewist. Paul Schilperoord reconstrueerde een opmerkelijke geschiedenis.

http://historiek.net/het-geheim-van-hit ... en-2/43068" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 03 jun 2014 20:48

MoreTime schreef: afkeken van de joodse ingenieur Josef Ganz. Terwijl Hitler aan Porsche een mythische status toebedeelde, werd Ganz door de nazi’s uit de geschiedenis gewist.
Ik had hier natuurlijk al een artikel over gelezen :wink: ik meen in het historisch nieuwsblad. De luchtgekoelde vw's kunnen mij meer bekoren dan wat erna kwam. Leuke link, is dat een nieuwsbrief?

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 04 jun 2014 02:19

Hmja, dan zou ik hier toch eerder de VW 411/412 plaatsen dan de kever.
Dat past toch iets beter binnen het bestek van deze draad.
Was niet echt een succes, en op een beperkte schare liefhebber na, mag dit wel een "vergeten auto" heten, denk ik.

De motor, die een stuk meer inhoud had dan die van de kever, zou echter succesvoller blijken dan de 411/412 serie, omdat deze ook nog in de VW busjes T2 en T3 gebruikt zou geen worden.

En in de cross werden ze later gebruikt om weer achter in een kever te lepelen.
Tsja, 1300cc of +-1700/1800cc verschilt nogal, en met compressor kon het vermogen zo wel oplopen tot 200+ pk..
Bijlagen
412-2.jpg
De volkswagen 412
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 04 jun 2014 02:23

Overigens had de Volkswagen-Porsche 914 ook een dergelijk aggregraat in de machinekamer.
Bijlagen
porsche-914-02.jpg
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 04 jun 2014 03:03

En Daf..
Een beetje een twijfelgevalletje voor wat betreft dit topic.
Een Daf/Volvo 66 kom je namelijk nog wel eens tegen.
Er er is een hele Daf club in Nederland, die de herinnering aan dit Nederlandse erfgoed levend houdt.

Toch zijn er een paar Daf modellen die zich toch richting vergetelheid lijken te bewegen.
Eén daarvan is de laatste "echte" Daf, de Daf 46, die tussen 1974 en 1976 werd gebouwd.
(Dus nog tot één jaar nadat Volvo de Daf personenwagendivisie had overgenomen.)

Het was een beetje een samenraapsel van de 44 (de luchtgekoelde tweecilinder boxermotor), de 55 (het koetswerk), en de 66 (de De Dion achteras met differentieel ipv de pendelassen van de 44/55.)

Toch had dit model één uniciteit, en dat was een variomatic met slechts één riem.
Later zou blijken dat de lagerslijtage van de vario, door de ongelijke belasting met één riem. toch hoger lag dan bij de dubbele variant. Bij aankoop dus goed opletten of er een "dreun" in zit tijdens een proefrit.
Het monteren van een 66 vario is een optie, voor wie originaliteit niet het allerbelangrijkste is.

De machtige 844cc boxer produceerde een indrukwekkende 34 pk, en dat stak ie tijdens het rijden niet onder stoelen of banken.
De topsnelheid lag zo rond de 120 km/u.

Wel was de wagen redelijk zuinig, met een verbruik van rond de 1:15, ongeveer hetzelfde niveau als de 602cc Eend uit dezelfde tijd.

Toch een leuk ding, zo met dat gesloten neusje. :-)
Bijlagen
DAF_46_Deluxe_1975.jpg
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 04 jun 2014 07:22

Even een beetje off-topic (Want deze auto zal nooit worden vergeten). Ik ontving een link op facebook van freethinker Jagang: De groenste auto is een oldtimer Verdient het om bekeken te worden, meen ik. Het lijkt er op dat er inderdaad niet veel auto's zullen zijn met lagere CO2 emissies.
Ik wens u alle goeds

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 04 jun 2014 09:08

doctorwho schreef:
MoreTime schreef: afkeken van de joodse ingenieur Josef Ganz. Terwijl Hitler aan Porsche een mythische status toebedeelde, werd Ganz door de nazi’s uit de geschiedenis gewist.
Ik had hier natuurlijk al een artikel over gelezen :wink: ik meen in het historisch nieuwsblad. De luchtgekoelde vw's kunnen mij meer bekoren dan wat erna kwam. Leuke link, is dat een nieuwsbrief?
Ja, een wekelijkse nieuwsbrief van redelijk hoog niveau vind ik. De moeite waard =D>
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 04 jun 2014 09:10

Peter van Velzen schreef:Even een beetje off-topic (Want deze auto zal nooit worden vergeten). Ik ontving een link op facebook van freethinker Jagang: De groenste auto is een oldtimer Verdient het om bekeken te worden, meen ik. Het lijkt er op dat er inderdaad niet veel auto's zullen zijn met lagere CO2 emissies.
Ik lees
Nieuwe technologie heeft dus wel degelijk zuiniger motoren opgeleverd, stelt De Decker: “als we deze moderne techniek zouden toepassen in een auto die even licht en traag is als een 2CV uit de jaren vijftig, dan zouden we nu met wagens rijden die nauwelijks nog brandstof verbruiken.” Helaas wordt al die energiewinst opgeslokt door verwende automobilisten die steeds meer comfort en snelheid eisen.
Inderdaad als er een lichte auto waaraan weinig eisen qua prestatie gesteld worden gemeengoed werd dan zou er een smak minder energie gebruikt worden. Reed vroeger in citroen BX van 870 kg met slechts 60 pk maar wel ruimte en tot ruim 500kg laadvermogen. Op lange stukken haalde ik zonder moeite 1 op 17 en dat met naar verhouding oude techniek.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 04 jun 2014 09:13

MoreTime schreef:Leuke link, is dat een nieuwsbrief?
Ja, een wekelijkse nieuwsbrief van redelijk hoog niveau vind ik. De moeite waard =D>[/quote]

Leuk net aangemeld

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 04 jun 2014 12:45

Jagang schreef:Hmja, dan zou ik hier toch eerder de VW 411/412 plaatsen dan de kever.
Dat past toch iets beter binnen het bestek van deze draad.
Was niet echt een succes, en op een beperkte schare liefhebber na, mar dit wel een "vergeten auto" heten, denk ik.
.
Deze was er toch ook als station? Ik vind het wel een mooie wagen degelijk en simpel.
Gevonden :)
volkswagen-1600-stationwagen-benzine-blauw-001--70140465-Medium.jpg

Plaats reactie