Vergeten auto's.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Vergeten auto's.

Bericht door doctorwho » 05 mei 2014 11:41

windsurfer schreef:Je bent dus iemand die meestal niet zo lang met een auto doet, Doctorwho?
Ach ik ben met de taunus pas bij nr 5 nog een stuk of 25 en we zitten in het heden :)
Ben inmiddels wel afgekickt en doe nu zomaar twee jaar met dezelfde auto.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 05 mei 2014 12:07

doctorwho schreef:
windsurfer schreef:Je bent dus iemand die meestal niet zo lang met een auto doet, Doctorwho?
Ach ik ben met de taunus pas bij nr 5 nog een stuk of 25 en we zitten in het heden :)
Ben inmiddels wel afgekickt en doe nu zomaar twee jaar met dezelfde auto.

Mmm ik heb nog nooit een auto korter dan 4 jaar gehad... De auto's die we nu hebben zijn 2 jaar resp. 4 maanden in bezit. De eerste blijft voorlopig, de laatste is de leasert en die gaat 48 maanden in gebruik zijn.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 05 mei 2014 12:34

Nummer 6
Net afgestudeerd en gauw aan het werk. Een auto was daarbij noodzakelijk dus ik kocht bij obscure handelaar een opeltje waar ik nog een paar dingen aan moest doen.
kadet.jpg
kadet.jpg (8.22 KiB) 1216 keer bekeken
De opel gepareerd rijdt ik langs een terrein van een dealer waar ik een prachtige zilvergrijze SAAB 900 GLS zie staan.
Nummer 7
Op slag verliefd ruil ik de opel in en raak besmet met het SAAB virus
Zilvergrijs met prachtige blauw velours bekleding het was nog een automaat ook. Versie met dubbele carburateur en de poude neus deuren die sloten als een kluis ja dit was andere koek dan een kadett.
SAAB 900 GLE.jpg
SAAB 900 GLE.jpg (10.46 KiB) 1216 keer bekeken

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 05 mei 2014 15:20

doctorwho schreef: De opel gepareerd rijdt ik langs een terrein van een dealer waar ik een prachtige zilvergrijze SAAB 900 GLS zie
rijdt??? nee reed dus :oops:

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 05 mei 2014 16:01

windsurfer schreef:Je bent dus iemand die meestal niet zo lang met een auto doet, Doctorwho? Als ik naar mijn autoverleden kijk ben ik eigenlijk wel iemand gebleken die auto's rijdt tot ze erbij neervallen cq te veel onkosten krijgen of vanwege praktische redenen. Zo hadden we eens een Ford Ka, leuk autootje, maar je kunt er niet veel meer mee dan van A naar B rijden. Er kan weinig in, op of achter.
Ik rijd zelf altijd in auto's aan de onderkant van de markt.
Mijn jaarlijkse kilometers kunnen een (te) jonge auto niet rechtvaardigen, want dan betaal ik veel te veel afschrijving.
Dit betekent dat ik meestal ook om de paar jaar van auto wissel.
En dat komt me niet slecht uit, want tegen die tijd heb ik het ook wel weer gezien met een auto.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 06 mei 2014 09:44

Jagang schreef: En dat komt me niet slecht uit, want tegen die tijd heb ik het ook wel weer gezien met een auto.
Hier hetzelfde bovendien kreeg ik aardigheid in kopen en verkopen/inruilen en de trucendozen van autohandelaren.
Ja deze is net binnen. O zei ik een maand geleden stond deze er toch echt ook al.
Maar de SAAB was leuk echter hoog wagengewicht automaat en carburateur-versie betekende te zware offers aan de pomp voor mijn budget. 1 op 7 was heel normaal en ik had net een werksituatie waarin m ik meer kilometers maakte. Dus met pijn in het hart de SAAB ingeruild op een foeilelijke opel ascona hatchback op LPG
Onder de naam ascona produceerde Opel van 1970 to 1988 waarbij ze met elke nieuwe serie lelijker werden. Dat is althans mijn bescheiden mening. Ik vond het A type nog wel wat hebben.
Nummer 8
Ascona.jpg
Ascona.jpg (9.66 KiB) 1189 keer bekeken

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 06 mei 2014 15:32

Nummer 9 de ascona kon mij niet bekoren en ik ruilde in op een polo classic. Een typische winkeldochter die het in Nederland nooit goed deed in de verkoop. Maar een zeer solide autootje met een enorme kofferbak en stevige stoelen.
polo classic.jpg
polo classic.jpg (7.64 KiB) 1178 keer bekeken

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 06 mei 2014 15:46

Aha de Polo Classic. Wij hadden thuis de Derby, die is eerder in dit topic al voorbij gekomen meen ik. Ook een Polo met kont, maar waarom de naam Derby verdween weet ik niet.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 06 mei 2014 16:20

Tijd voor wat snellers om mee op vakantie naar zuid Frankrijk te gaan. Een Volvo 360 GLT een erg prettig rijdende wagen met een "echt" Volvo blok, En een Volvo met Nederlandse roots afkomstig uit de erven DAF. Een succesnummer voor de Nederlandse automobiel-industrie waarvan er meer dan een miljoen gebouwd werden. Veel mensen vonden hem lelijk maar gelukkig had ik er meer verstand van :). Bertone ontwikkende een prototype op basis van de 343 die niet als Volvo het levenslicht ging zien maar als citroen BX. (aldus wiki)
nummer 10
Volvo360.jpg
Volvo360.jpg (5.19 KiB) 1170 keer bekeken

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 07 mei 2014 09:40

De volvo voorzien van alle nodige onderhoud en in perfecte staat. Saai dus tijd voor wat anders. Een hydropneumatisch geveerd geval had ik nog nooit in bezit en de citroen BX als occasion daar gingen de meeste aspirant autokopers met een wijde boog omheen. Een mooie kans voor mij om een leuk exemplaar voor niet te veel centjes te verwerven. Een zilvergrijze BX in de basisuitvoering. Wat mij nog bijstaat is comfort flinke laadruimte en een laag brandstofverbruik.
De flinke laadruimte kwam mij in verband met de auto die ik kort hierop ernaast als klassieker aanschafte goed van pas, omdat in de BX zonder problemen een ruilmotor vervoerd kon worden (dankzij het onvolprezen veersysteem)
NB de slechte reputatie van de BX lag volgens mij meer aan achterstallig onderhoud waar deze minder vergevingsgezind was. Ik heb behalve het vervangen van een retourleiding van het druksysteem geen problemen gekend.

nummer 11
BX.jpg
BX.jpg (10.96 KiB) 1160 keer bekeken

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 07 mei 2014 10:36

Naast de BX dan toch een min of meer klassieke auto aangeschaft. Na lang zoeken en het zorgvuldig uitspellen van oldtimeralmanakken en tijdschriften besloten dat het een SAAB 96 met V4 motor maar dan wel met chromen bumpers moest worden. Dit resulteerde in een speurtocht door Nederland, waarbij het meeste aanbod te slecht was om zelfs maar te overwegen. Ik zocht een zogenaamd hard exemplaar en wist waar de zwakke plekken te vinden waren. De techniek maakte ik mij minder zorgen om. Uiteindelijk vond ik in Harderwijk een 96.
Rijdbaar maar met werk zoals dat heet. Koppeling vervangen, ruilmotor geplaatst, homokineten gereviseerd, fuseekogels, remmen en nog wat zaken. Technisch perfect werd dit mijn dagelijks vervoer en ik verkocht de BX.
Een paar jaar met de SAAB door weer en wind gereden, zonder dat deze mij ooit liet staan. Maar met een oudere auto is er altijd wel iets te doen of verbeteren en de service-intervallen lagen dicht bij elkaar. De combinatie meer rijden, werk en huis opknappen noopten tot stalling van de SAAB en aanschaf ander voertuig. Na een aantal jaren stalling de auto te koop aangeboden en met de opbrengst daarvan met mijn lief naar New York gereisd. Maar nu kriebelt het nog steeds al ik ergens een mooie 96 of 95(de station) zie rijden of in autoklassiekerblad voorbij zie komen.
De SAAB die ik had was zacht sinaasappel-oranje een originele SAAB kleur. SAAB zelf noemde dit Indisk Gul Y11 (Indisch geel). Ten tijde van voetbalgekte kon ik niet veilig door Utrecht omdat men dacht dat ik een voetbalfan was. (Ik haat voetbal)

nummer 12
Saab96v41971front.jpg
Saab96v41971front.jpg (13.42 KiB) 1156 keer bekeken

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 07 mei 2014 12:59

In verband met kluswerk behoefte aan laadruimte en het feit dat je in die dagen nog als particulier met grijs kenteken mocht rijden kwam er een citroen C1.5 diesel. Fietelijke een bestelversie van de citroen Visa. Dankzij de blikken klankkast en het ontbreken van enige vorm van geluidsisolatie een lawaaiig geval.
Maar hier kan je met wat aanpassingen (dempende matten e.d.) wel wat aan doen. Ik heb er nog een trekhaak op laten monteren en met de combi C1.5 en kar een complete inboedel verhuist. Moest wel vaak op en neer :)
Een probleemloze en zuinige auto waar ik geen enkel probleem mee gehad heb. Deze auto is vanwege haar populariteit 20 jaar in productie geweest voordat de berlingo het stokje over mocht nemen. Hier zijn ze voor het overgrote deel uit het straatbeeld verdwenen. Ik denk dat het vermogen tot roesten daar een rol bij speelde. In het zuiden van Frankrijk zie ik ze nog redelijk veel in gebruik.
nummer 13
citroen C1.5.jpg
citroen C1.5.jpg (9.33 KiB) 1142 keer bekeken

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 07 mei 2014 13:08

Hoe leuk en handig de C1.5 ook mocht zijn er kwam in verband met werk waarbij veel kilometers gemaakt werden behoefte aan wat anders. Een uitstekend excuus voor mij om één van mij all time favorites aan te schaffen. een brandweerrode Volvo 240 met de befaamde 2.3 motor. Volgens mij was deze auto behekst want als de steenmarter de massakabel niet had doorgeknaagd ging de versnellingsbak naar zijn grootje en vervolgen de aandrijfas tot twee maal toe. Mogelijk had een vorige eigenaar er veelvuldig zware trailers mee gesleept. Les nummer zoveel koop geen auto met trekhaak als je niet weet wat achter heeft gehangen.
Maar ik had een betrouwbare kilometervreter nodig dus op zoek naar een vervanger.
nummer 14
volvo 240.jpg
volvo 240.jpg (11.21 KiB) 1141 keer bekeken

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 07 mei 2014 13:42

Voor het eerst dat ik dit topic een blik waardig keur, maar ik zie dat dit een foute beslissing was.
Leuk die auto verhalen.
Wij hebben eerst twee keer een Renauld 5 gehad, en waren daarna voor het leven genezen.
Je wist 's morgens nooit of het ding zou starten ja of nee.
Daarna overgestapt op Nissan, en dat blijft het wel schat ik zo in. De voorlaatste was de Nissan Primera stationwagen.
Toen er 120.000 duizend kilometer op de teller stond openbaarde zich een probleem, rijdend in een file begon op enig moment de toerenteller te schokken en vlot daarna stopte de motor. We hebben in de buurt van Rotterdam nog eens op de vluchtstrook gestaan met naast ons een file. De motor aflaten koelen loste het probleem op wisten we ondertussen, maar met die file wisten we ook dat we honderd meter verder weer op de vluchtstrook zouden belanden.
Dus met het zweet op mijn rug langs de file gereden, gelukkig geen vrachtwagen chauffeur die even naar rechts uitweek om ons de pas af te snijden.
Na lang zoeken door de dealer, onderdeel vervangen en weer proberen, vonden ze het probleem een scheurtje in de brandstof injectie.
Verder eigenlijk nooit een reparatie gehad anders dan de gebruikelijke door slijtage veroorzaakt zoals remblokken, klauwen en banden.
We rijden nu in onze vierde Nissan een Tino, lekker hoog voor ons oudjes en met achteruitrij camera wat erg handig is.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 07 mei 2014 14:32

Fish schreef:Voor het eerst dat ik dit topic een blik waardig keur, maar ik zie dat dit een foute beslissing was.

We rijden nu in onze vierde Nissan een Tino, lekker hoog voor ons oudjes en met achteruitrij camera wat erg handig is.
Een kleine MPV dus. Ach ja over het algemeen zijn Japanse auto's erg goed en heb je daar weinig ellende mee. :)

Plaats reactie