Vergeten auto's.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Vergeten auto's.

Bericht door doctorwho » 10 mei 2014 16:00

Jagang schreef: Maar de automaat is een ramp, want storingsgevoelig, en slijt snel.
En als deze vervangen moet worden, moet de hele santekraam onder de motorkap vandaan worden gehaald, en dat is bij een complexe auto als de XM behoorlijk arbeidsintensief.
Zag pas een V6 exclusive met lage km stand voor een zeer zacht prijsje en de vermelding dat de automaat niet goed was. Dat verklaard een boel. Maar zijn er in de laatste serie geen betere/andere automaten toegepast?
Heb zelf enkel xm ervaring met automaat en ben liefhebber van automaat rijden. Begreep wel dat een xm van de tweede serie met de 2 l 16klepper niet lastiger of kostbaarder in onderhoud was dan de xantia. Ze deelden dan ook dezelfde motor. In de xm ook met turbo geleverd maar saab turbo ervaring heeft mij hier wat allergisch voor het woord turbo gemaakt. Volgens mij zijn V6 xm's met handbak zeldzaam. Een beetje speuren op internet leert dat er weinig aanbod is ze beginnen al zeldzamer te worden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 10 mei 2014 16:07

Jagang schreef: Hmm, ik denk dat de tegenhangers van de Granada eerder gezocht moeten worden in de Opel Senator.
Maar de Granada was toch de grote broer van de taunus en van eenvoudig tot ghia uitvoering. De senator was zelfs in de basis voor die tijd luxe en prijzig. Heeft nooit echt een plaats in het topsegment weten te veroveren meen ik.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 10 mei 2014 18:30

doctorwho schreef:Maar zijn er in de laatste serie geen betere/andere automaten toegepast?
Niet dat ik weet.
Er zijn bij de tweede generatie weliswaar verbeteringen doorgevoerd, met name op het gebied van elektra/elektronica, maar dat maakt het natuurlijk nog geen totaal andere auto.
Wees bij de 2 liter uitvoeringen overigens bedacht op een hoog olieverbruik bij gevorderde kilometerstanden.

Niet van schrikken: Hoort er in principe gewoon bij.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 10 mei 2014 18:47

doctorwho schreef:Maar de Granada was toch de grote broer van de taunus en van eenvoudig tot ghia uitvoering. De senator was zelfs in de basis voor die tijd luxe en prijzig. Heeft nooit echt een plaats in het topsegment weten te veroveren meen ik.
Er zit een zekere overlap in, al moet je niet vergeten dat ook de Senator ooit nog is geleverd met een 2.0 viercilinder. Een uitvoering die niet best verkocht, overigens.
De 2.5, 2.8 en 3.0 zijn veel bekender geworden.

Van de Senator bestond overigens ook nog een 2.3 diesel versie.

Let overigens op de "Amerikaans" aandoende kont.
(In Engeland ook nog verkocht als Vauxhall Royale. Was populair bij de politie.)

Afbeelding

En dan was er nog de Opel Commodore, wat in de basis een koets van een Opel Rekord was, met de 2.5 liter 6-cilinder lijnmotor uit de Senator.

Afbeelding

Deze is heette in Engeland Vauxhall Viceroy.
("Carlton" voor de Rekord.)

Van de Senator bestond overigens ook nog een Coupé uitvoering die Monza heette:

Afbeelding
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 12 mei 2014 16:02

Jagang schreef:\.

Niet van schrikken: Hoort er in principe gewoon bij.
Het is maar goed dat ik geen opslagruimte heb een beetje struinen op internet liet een paar mooie XM's zien(mogelijk van moegestreden baasjes) voor zachte vraagprijsjes.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 12 mei 2014 16:08

Jagang schreef:
doctorwho schreef:en nog een vergeten exemplaar de Ford Granada
En deze wordt op de hielen gezeten door zijn opvolger: De Scorpio.
Waarvan de laatste versie in ons land geen succes werd. Ik heb vanwege de weggeefprijzen die er op een gegeven moment voor gevraagd werden wel eens op het punt gestaan er eentje te kopen.
scorpio voor.jpg
scorpio voor.jpg (10.58 KiB) 1764 keer bekeken
scorpio achter.jpg
scorpio achter.jpg (8.83 KiB) 1764 keer bekeken

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 13 mei 2014 20:32

Die Amerikaanse stijl vind ik wel mooi, waarom heb je er uiteindelijk niet voor gekozen toen?

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 14 mei 2014 08:41

Hiëronymus schreef:Die Amerikaanse stijl vind ik wel mooi, waarom heb je er uiteindelijk niet voor gekozen toen?
Eigenlijk net niet genoeg geld om een echt mooie met lage km stand en volledige historie te kopen en ik had net tevoren een wat kleinere auto gekocht om te besparen. Ik had mijzelf best kunnen wijsmaken dat dit nu toch niet de auto was die ik nodig had maar ik heb me beheerst. Ik meen overigens dat ik deze auto voor het eerst in een Amerikaanse SF film zag dus wellicht is ie ook in the states verkocht.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 02 jun 2014 04:29

De Renault 14 ten voeten uit:

Henry Ford

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 02 jun 2014 08:14

Geweldig om dat terug te zien!
Dankzij de hedendaagse wetgeving (APK) zien we dat soort wrakken niet meer op de weg. Gelukkig.

Ik herinner me als kind ooit eens met een oud type Renault te hebben meegereden, en die wagen trok wat krom na een aanrijding. Daarom waren de achterdeuren van binnen met een touw aan elkaar vastgemaakt (door de armleuningen) anders vielen ze steeds open. Het is wel meer dan dertig jaar geleden, 'toen kon dat nog'...
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 02 jun 2014 12:25

de rover sd kreeg in 1977 de titel 'Auto van het Jaar. Inmiddels zijn er nog maar zo weinig over dat goede exemplaren verzamelwaarde krijgen. Ik vind het wel een geslaagd model. Helaas was de kwaliteit minder goed dan het uiterlijk.
rover SD.jpg
rover SD.jpg (11.9 KiB) 1683 keer bekeken

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 02 jun 2014 12:35

ff een deel van mijn verzameling showen:

een 745i met 3,5 liter + turbo. Normaal gesproken geven de laatste 2 cijfers de motorinhoud weer..
Maar bij dit model heeft BMW een andere redenatie.

een turbo geeft 1,4x het vermogen van een 'normale' motor.
In eerste instantie was de motorinhoud 3.2 liter x 1.4 geeft 4.5.
Deze heeft echter een 3.5 liter motor en zou ( als je de redenatie doorzet) 750i moeten heten, maar dat ging weer te ver....want er kwam later nog een 'echte' 750i van een ander type

745i uit 1984

Afbeelding

Dit is een 750iL (verlengde versie !) met een V12

Afbeelding
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 02 jun 2014 13:33

biemer schreef:ff een deel van mijn verzameling showen:
Mooie limo's vast niet op LPG :wink: Heb je een droge stalling tot je beschikking?

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 02 jun 2014 16:54

Wat kost je het onderhoud aan een V12, Biemer?
Henry Ford

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 02 jun 2014 22:50

biemer schreef:ff een deel van mijn verzameling showen:

een 745i met 3,5 liter + turbo. Normaal gesproken geven de laatste 2 cijfers de motorinhoud weer..
Maar bij dit model heeft BMW een andere redenatie.

een turbo geeft 1,4x het vermogen van een 'normale' motor.
In eerste instantie was de motorinhoud 3.2 liter x 1.4 geeft 4.5.
Deze heeft echter een 3.5 liter motor en zou ( als je de redenatie doorzet) 750i moeten heten, maar dat ging weer te ver....want er kwam later nog een 'echte' 750i van een ander type
Wat een schitterende wagens zeg!
En leuk dat je het weetje over de type aanduiding meldt. Omdat vandaag de dag BMW het verwijt krijgt dat je niet meer op de achterklep kunt zien welke cilinderinhoud er aan boord is. Zo kan een '320i' een 1.6 turbo (van PSA...) of 2.0 turbo (van BMW zelf) zijn, een 328i is dezelfde 2.0 liter turbo uit de 320i met meer vermogen etc. Maar dat is dus iets wat BMW jaren terug ook al deed.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

Plaats reactie